Πέμπτη, 24 Απριλίου 2014

Φαρμακεία Βενζινάδικα
   η ημέρα, η εβδομάδα του έτους

Σήμερα γιορτάζουν:


  –––––––––––––– Η   ι σ τ ο σ ε λ ί δ α   α ν α ν ε ώ ν ε τ α ι   κ α θ η μ ε ρ ι ν ά   σ τ ι ς    1 2   τ ο   μ ε σ η μ έ ρ ι –––––––––––––––

 

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΙΚΑ

Τα ομαδικά και τα… μοναχικά!

Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΜΑΚΡΗ

*   Έλα τώρα εσύ να πείσεις το ζαλιάρικο ότι δεν του λες ψέματα. Άντε τώρα να απαντήσεις στα ασταμάτητα «γιατί», της πολύ μικρής, της μονοψήφιας  ηλικίας, που συχνά σε στριμώχνουν σε αδιέξοδο:
- Παππού, έλα να παίξουμε με τον «Γκορμίτη».
Ο Γκορμίτης, είναι  ένα τερατόμορφο ανθρωπάκι, που δραστηριοποιείται μέσα σε κάποιο «παιδαγωγικό» παιχνίδι, ένα  από τα πολλά που σερβίρει το διαδίκτυο!
- Παιδάκι μου, οι παππούδες δεν ξέρουν να παίζουν με τέτοια παιχνίδια, ούτε μπορούν να τα μάθουν τώρα, γιατί είναι μεγάλοι.
- Ψέματα μου λες παππού.
- Δεν σου λέω ψέματα. Τα παιχνίδια είναι μόνο για παιδιά και όχι για μεγάλους.
- Γιατί;
Γιατί τα παιχνίδια είναι το πρώτο σχολείο, ας πούμε, για τα μικρά παιδιά, που τα βοηθάει να συνηθίσουν σιγά-σιγά να ζουν μαζί με πολλά άλλα παιδιά, χωρίς να μαλώνουν κάθε τόσο μεταξύ τους, αλλά να βοηθάει το ένα παιδί το άλλο.   
- Χωρίς τα παιχνίδια, θα τσακώνονταν πάντα τα παιδιά, παππού;
- Δεν είπα κάτι τέτοιο. Τα παιχνίδια βοηθάνε να γνωρίζονται μεταξύ τους τα παιδιά, για να συνηθίσουν να ζουν μαζί ήρεμα και χωρίς συχνούς καυγάδες όταν θα μεγαλώσουν. Όμως και τότε θα τύχει  κάπου-κάπου να μαλώσουν, αλλά πολύ πιο δύσκολα θα ξεκινήσουν έναν καυγά, τα παιδιά  που γνωρίζονται μεταξύ τους από τα παιχνίδια.
Άντε τώρα να απαντήσεις διαφορετικά σε κάτι τέτοιες ερωτήσεις, όταν δεν είσαι ούτε ο… Ρουσσώ, ούτε ο απλός έστω παιδαγωγός!
* * *
Πίστεψα ότι στο σημείο αυτό θα είχα «καθαρίσει» με τα απανωτά «γιατί». Κούνια όμως που με κούναγε, μια και το ζαγάρι… εκτόξευσε σαν επίλογο το τελευταίο  «γιατί»,  εκείνης της μέρας,  τερματίζοντας ουσιαστικά την κουβέντα στο ίδιο σημείο, από όπου είχε ξεκινήσει:
- Τι τον θέλεις τον Υπολογιστή παππού μου, αφού δεν ξέρεις να παίζεις;  Γιατί δεν τον σπας;
- Να τον σπάσω, αφού το θέλεις, αλλά με τι θα παίζεις τότε εσύ;
Βιαστικά ήρθε η απάντηση:
- Πλάκα σου κάνω παππού! (έχει γούστο να τον σπάσει ο παππούς…)
Αληθινός πέρα ως πέρα ο παραπάνω διάλογος κι όχι παραμύθι.
Πάντως, ούτε και τώρα τελειώσαμε με τα «γιατί, όπως αποδείχτηκε από ένα ακόμη «γιατί», που  ξεφούρνισε την άλλη μέρα:
- Παππού μου, γιατί δεν έμαθες να παίζεις στον Υπολογιστή, όταν ήσουν μικρός; (!)
- Τότε δεν υπήρχαν Υπολογιστές, ψυχούλα μου.
- Γιατί;
- Γιατί δεν ήξεραν ακόμα οι άνθρωποι να τους φκιάνουν.
- Γιατί δεν ήξεραν;
Τι να απαντήσεις τώρα; Να αρχίσεις να μιλάς για εξέλιξη, για εφευρέσεις, για εφευρέτες και για επιστημονική - τεχνολογική πρόοδο, σε ένα τετράχρονο; Έτσι, προσπαθείς να απεμπλακείς από το στρίμωγμα:
- Μη βιάζεσαι πολύ. Όλα θα τα μάθεις, σαν θα μεγαλώσεις λίγο. Τώρα είσαι πολύ μικρός ακόμα, για να καταλαβαίνεις όλα εκείνα που με ρωτάς.
* * *
Η κουβέντα γύρω από τα σημερινά ηλεκτρονικά παιχνίδια, συνοδεύτηκε με  αναμνήσεις από τα παιχνίδια παλιότερων γενεών, των γενεών της… προηλεκτρονικής εποχής, τα ομαδικά παιχνίδια κι όχι τα… μοναχικά. Παιχνίδια που γίνονταν πάνω σε  αλάνες ή σε μεγάλους κήπους και αυλές, που διέθεταν τα περισσότερα τότε Γιαννιώτικα σπίτια κι όχι μόνο τα Γιαννιώτικα, αλλά τα  Ελληνικά γενικότερα.   Το κρυφτό, το κυνηγητό, το ποταμάκι, οι ομάδες, ο καλόγερος, οι κλέφτες και αστυνόμοι, η σκλέντζα, η άμυλα επάνω σε άλματα μήκους και ύψους, οι κυρά… κουμπάρες των κοριτσιών και άλλα ομαδικά παιχνίδια, είναι εντελώς άγνωστα στα σημερινά παιδιά.
Όμως από την άλλη μεριά, για να λέμε και την αλήθεια, είναι απίστευτη η ικανότητα και η ευχέρεια των σημερινών μικρών παιδιών, τρίχρονων (!) και πάνω, στο να μπαίνουν  μέσα στο διαδίκτυο, ή ακόμα και στα κινητά τηλέφωνα και να «κατεβάζουν» ένα σωρό από ηλεκτρονικά παιχνίδια. Μια ευχέρεια που τη ζηλεύουν ακόμη και ώριμοι κομπιουτεράδες!  
Τα παιχνίδια από το διαδίκτυο, είναι γεγονός ότι τα παίζουν στα δάχτυλα, τα ζαγάρια, ακόμα κι αν κάποια τα βλέπουν για πρώτη φορά!  Όμως αυτή η ικανότητα υποχωρεί, κάτω από το γεγονός ότι τα περισσότερα από αυτά μπορεί να παιχτούν κάτω από συνθήκες… μοναξιάς, από έναν δηλαδή παίκτη, από ό,τι τουλάχιστον κατάλαβα από τη… διδαχή που μου έκανε ο δικός μου ο μπόμπιρας! Ομαδικά παιχνίδια, παιχνίδια μέσα στο φυσικό μας περιβάλλον, παιχνίδια που απαιτούν κινητικότητα και ζωντάνια, έχουν πεθάνει. Φυσικό περιβάλλον για τις σημερινές γενιές, σημαίνει το στήσιμο του παιδιού μπροστά στον Υπολογιστή και η  ψυχαγωγία του από το διαδίκτυο, με ηλεκτρονικά, με… μοναχικά δηλαδή παιχνίδια!
Από μια ενημέρωση μάλιστα, που μου έγινε πρόσφατα από το δικό μου το ζαλιάρικο, κατάλαβα ότι δεν είναι και απόλυτα απαραίτητη η παρουσία Υπολογιστή μέσα στο σπίτι, για την ψυχαγωγία του σημερινού παιδιού, μια που υπάρχουν κι αίθουσες με εγκατεστημένους Υπολογιστές για παιχνίδια, που παραχωρούνται δωρεάν σε δημόσια χρήση, από μεγάλες φίρμες ηλεκτρονικών.
* * *
Κλείνουμε τη σημερινή μας κουβεντούλα, με μια αδιαμφισβήτητη διαπίστωση: Ο δείκτης νοημοσύνης (το περιβόητο IQ) στα παιδιά του σήμερα είναι τόσο υψηλός, όσο δεν θα ήταν ποτέ δυνατό να τον  είχαν φανταστεί ούτε γονείς, ούτε παιδιά, ακόμα και μιας μόνο παλιότερης γενιάς!  
Από την άλλη όμως μεριά, η συντροφικότητα των παιδιών, μέσα από τα ομαδικά παιχνίδια του χθες και οι στενές κάποτε ανθρώπινες σχέσεις έχουν σήμερα εξαφανιστεί. Ποιο άραγε από τα δύο είναι προτιμότερο; Πανέξυπνα παιδιά με ανύπαρκτες ανθρώπινες σχέσεις, ή το αντίθετο;

 
Επικαιρότητα
Μόνιμες Στήλες
Αιχμές & Νύξεις του Γιάννη Κιτσολάμπρου
24/04/2014
Διαδόσεις ΠΡΩΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ
24/04/2014
ΤΟΛΜΗΡΑ του Γιώργου Γιαννάκη
23/04/2014
Προσκήνιο-Παρασκήνιο του Γι-Πα
23/04/2014
Διαδόσεις ΠΡΩΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ
23/04/2014
Διαδόσεις ΠΡΩΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ
19/04/2014
Με Καλή Πρόθεση της Αγγελικής Τζαλμακλή-Χατζηγιάννη
19/04/2014
ΤΟΛΜΗΡΑ του Γιώργου Γιαννάκη
18/04/2014
Διαδόσεις ΠΡΩΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ
18/04/2014
Γυρολογικά του Δημήτρη Γύρα
18/04/2014
Χωρίς Υπαγόρευση του Κώστα Αγόρη
17/04/2014
Διαδόσεις ΠΡΩΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ
17/04/2014
Αιχμές & Νύξεις του Γιάννη Κιτσολάμπρου
17/04/2014

 

Διακρίσεις

ΒΡΑΒΕΙΟ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΜΠΟΤΣΗ

ΒΡΑΒΕΙΟ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΜΠΟΤΣΗ

 ΠΡΩΤΟΣ Ο Π.Λ.!

ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ