Να ποια είναι η «πορεία» της Ιόνιας Οδού από την αρχή μέχρι την ολοκλήρωσή της

on .

KALOGIANNHS STAYROS

• «Κάλλιο αργά παρά ποτέ», είναι η έκφραση που ταιριάζει απόλυτα στην ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού, του σύγχρονου αυτού οδικού άξονα που θα δώσει τεράστια αναπτυξιακή ώθηση στην Ήπειρο, βγάζοντάς την οριστικά από την απομόνωση.
Μετά λοιπόν και τα τελικά εγκαίνια του δρόμου από τον πρωθυπουργό (μιας και προηγήθηκαν αρκετές φιέστες το προηγούμενο διάστημα, ανά τμήμα και… κορδέλα), με αφορμή τα όσα ειπώθηκαν για το έργο από τον Αλ. Τσίπρα και τον αρμόδιο Υπουργό Χρ. Σπίρτζη, «βροχή» πέφτουν οι ανακοινώσεις που επιχειρούν να βάλουν τα πράγματα στη θέση τους. Και μπορεί το ζητούμενο να είναι η ολοκλήρωση του έργου, ωστόσο καλό θα είναι οι κυβερνώντες να μην ξεχνούν την πορεία των εργασιών και τι έπραξαν εκείνοι ως αντιπολίτευση, βάζοντάς τους πολλές φορές «φρένο», με τις αντιδράσεις τους.
Μετά λοιπόν τον πρ. Υπουργό, βουλευτή Ιωαννίνων Κ. Τασούλα, ο οποίος πολύ εύστοχα σχολίασε τους κυβερνητικούς λόγους στα εγκαίνια, λέγοντας ότι «ο δρόμος έχει τη δική του ιστορία», ο Γιαννιώτης πρ. Υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών Στ. Καλογιάννης, που έζησε εξαρχής την πορεία του έργου, δίνει την δική του απάντηση για την εξέλιξη των εργασιών.
Η διαδρομή του έργου…
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει σε χθεσινή δήλωσή του ο κ. Καλογιάννης: «οι βάσεις του έργου τέθηκαν την περίοδο 2004 – 2009, επί Κυβερνήσεων Κώστα Καραμανλή.
Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ ήταν ο κ. Γ. Σουφλιάς και Υφυπουργοί ο κ. Θ. Ξανθόπουλος κι εγώ. Τότε εκπονήθηκαν οι μελέτες, προκηρύχτηκε διεθνής διαγωνισμός στον οποίο συμμετείχαν οι μεγαλύτερες τεχνικές εταιρείες της Ευρώπης, σε συνεργασία με τις μεγαλύτερες ελληνικές και ευρωπαϊκές τράπεζες.
»Η σύμβαση κυρώθηκε από τη Βουλή το 2007 και οι πρώτες εργασίες ξεκίνησαν λίγους μήνες αργότερα. Τον Μάιο 2009 δόθηκε το πρώτο τμήμα της Ιόνιας Οδού στην κυκλοφορία, η παράκαμψη Αγρινίου, μήκους περίπου 35 χλμ.
»Στη συνέχεια το έργο κινδύνευσε να χαθεί δύο φορές. Η πρώτη ήταν το 2010, επί Κυβερνήσεως Γεωργίου Παπανδρέου, όταν η χώρα μπήκε στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και το έργο εγκαταλείφθηκε από το ΥΠΕΧΩΔΕ επί μία σχεδόν διετία (2010 – 2012). Τον Ιούνιο 2012, στην τρικομματική Κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας – ΠΑΣΟΚ - ΔΗΜΑΡ, με πρωθυπουργό των Αντώνη Σαμαρά, Υπουργό Ανάπτυξης και Υποδομών τον Χατζηδάκη και αναπληρωτή Υπουργό εμένα, πετύχαμε να ξαναβάλουμε το έργο στο δρόμο της κατασκευής του, υπογράφοντας (τον Απρίλιο 2013) νέα συμφωνία με τους παραχωρησιούχους που οδήγησαν, μετά από έξι μήνες, στην τροποποίηση των συμβάσεων, οι οποίες προέβλεπαν ολοκλήρωση των έργων στο τέλος του 2015. Χάρη σε αυτές τις συμβάσεις ολοκληρώθηκαν οι αυτοκινητόδρομοι, η Κυβέρνηση Σύριζα – ΑΝΕΛ δεν άλλαξε ούτε μία γραμμή σε αυτές!
»Το 2015 ήταν η δεύτερη φορά που το έργο κινδύνευσε να χαθεί. Η νεοεκλεγείσα, τότε, Κυβέρνηση Σύριζα - ΑΝΕΛ, εγκατέλειψε την Ιόνια οδό, όπως και όλους τους άλλους αυτοκινητόδρομους. Ήταν η εποχή του δημοψηφίσματος, των capital controls, και του νέου Μνημονίου. Πολλά εργοτάξια έκλεισαν, προσωπικό απολύθηκε, τα έργα σχεδόν σταμάτησαν. Η χρονιά χάθηκε.
»Για τους λόγους αυτούς η Κυβέρνηση Σύριζα - ΑΝΕΛ υποχρεώθηκε στο τέλος του 2015 να παραπέμψει την ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων αρχικά τον Μάρτιο του 2017 και στη συνέχεια τον Αύγουστο του 2017. Επιπλέον, έδωσε bonus «επιτάχυνσης των εργασιών» εκατοντάδων εκατομμυρίων στους παραχωρησιούχους κάθε έργου, ώστε να καλυφθεί η χαμένη χρονιά (2015). Αυτή είναι η αλήθεια, που επλήγη βαρύτατα κατά τις χθεσινές (σ.σ. προχθεσινές) ομιλίες του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Υποδομών…»
Η ΝΟΔΕ Ν.Δ. Ιωαννίνων
Ως «έργο πνοής που δίνει νέες προοπτικές ανάπτυξης στην περιοχή μας», χαρακτήρισε την Ιόνια Οδό ο Τομεάρχης Υποδομών ΝΟΔΕ Ν.Δ. Ιωαννίνων, πολιτικός μηχανικός Σπ. Κωνσταντόπουλος, σχολιάζοντας «τις κομματικές φιέστες που διοργανώνει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, προσπαθώντας να οικειοποιηθεί το συγκεκριμένο έργο».
Όπως μεταξύ άλλων, σημειώνει «ως Αξιωματική Αντιπολίτευση, ο ΣΥΡΙΖΑ δεν ψήφισε ποτέ τις συμβάσεις παραχώρησης στη Βουλή, ενώ διακήρυττε, σε κάθε ευκαιρία ότι θα τις καταργούσε διότι δεν εξασφαλιζόταν το δημόσιο συμφέρον. Πολέμησε μάλιστα λυσσαλέα, για πολλά χρόνια, τα συγκεκριμένα έργα…».
Παράλληλα, ο Σπ. Κωνσταντόπουλος ανέφερε «ότι στην ομιλία του κ. Τσίπρα δεν υπήρχε καμία επίσημη δέσμευση στο να προχωρήσει η οδική σύνδεση της Ιόνιας Οδού με την Πρέβεζα, καθώς επίσης και η επέκταση του οδικού άξονα μέχρι την Κακαβιά, έργα σημαντικά και απαραίτητα για την Ήπειρο…».
Το ΚΚΕ
Στο υψηλό κόστος που θα επιβαρυνθούν οι πολίτες, οι οποίοι θα χρησιμοποιούν την Ιόνια Οδό, αναφέρεται μεταξύ άλλων, σε ανακοίνωσή του το ΚΚΕ, σχολιάζοντας τα εγκαίνια του αυτοκινητόδρομου από τον πρωθυπουργό.
Όπως, χαρακτηριστικά σημειώνει «οι εργαζόμενοι και τα λαϊκά στρώματα της περιοχής θα συνεχίζουν να χαρατσώνονται βαριά αφού για τη μετακίνηση από την Αθήνα προς τα Γιάννενα θα πληρώνει για τα διόδια 37,5 ευρώ και άλλα τόσα να γυρίσει δηλ. πήγαινε-έλα 75 €, που σημαίνει ότι για το λαό το έργο κινδυνεύει να γίνει απροσπέλαστο λόγω του υψηλού κόστους των διοδίων…».
Η ΑΝΤΑΡΣΥΑ Ιωαννίνων
«Πίσω από τις δοξολογίες, τις αψιμαχίες κυβέρνησης-αντιπολίτευσης και τις πολυτελείς δεξιώσεις κρύβονται τα ακριβά διόδια που καθιστούν το δρόμο ουσιαστικά κλειστό για τους εργαζόμενους, οι οποίοι βλέπουν τα εισοδήματά τους να ρημάζονται από τις πολιτικές κυβερνήσεων-ΕΕ-ΔΝΤ και το κόστος των διοδίων να ανεβαίνει διαρκώς», τονίζει, μεταξύ άλλων, σε ανακοίνωσή της η ΑΝΤΑΡΣΥΑ Ιωαννίνων.

ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ