Νέες Αυτοδιοικητικές «πληγές» ανοίγει το Πολυνομοσχέδιο της Κυβέρνησης

ΠΟΡΟΥΣ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΖΗΤΑ Η ΚΕΔΕ!

- Υπόμνημα με τις θέσεις και τις ενστάσεις της σε Επιτροπές της Βουλής

- Κόβονται κίνητρα για τους υπαλλήλους ορεινών Δήμων…

DHMARXEIO GENIKO

• Πληθαίνουν τα «πυρά» προς την Κυβέρνηση για πολλές διατάξεις που περιλαμβάνει το Πολυνομοσχέδιο και το οποίο εισήχθη στην Βουλή με την μορφή του κατεπείγοντος.
Ήδη εργατικά σωματεία και φορείς βρίσκονται σε εγρήγορση, πραγματοποιώντας δυναμικές κινητοποιήσεις διαμαρτυρίας (αναλυτικά σε διπλανή στήλη), αν και η Κυβέρνηση δεν φαίνεται διατεθειμένη να κάνει πίσω στο παραμικρό, με το πρόσχημα φυσικά το κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης, έτσι ώστε να περάσει το Ν/Σ «αναίμακτα»!
Από το Πολυνομοσχέδιο που συζητείται στην Βουλή, δεν… γλιτώνει όμως ούτε η Τοπική Αυτοδιοίκηση, με την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) να διαμαρτύρεται έντονα, κατηγορώντας την Κυβέρνηση για συγκεντρωτισμό, αλλά και για το γεγονός ότι η πλειοψηφία των θεμάτων που αφορούν τους ΟΤΑ, όπως αναφέρει ο Πρόεδρος της Ένωσης Γ. Πατούλης «δεν απασχολούν τους δανειστές, δεν μπορεί να ανήκουν στα προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της 3ης αξιολόγησης, αποτελούν Κυβερνητική Πολιτική».
Υπόμνημα στη Βουλή
Τη θέση ότι το Πολυνομοσχέδιο της Κυβέρνησης περιλαμβάνει διατάξεις που επιτείνουν την υφεσιακή πολιτική και αποτελούν τροχοπέδη σε κάθε αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας, διατύπωσε ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ κατά τη συνεδρίαση των Διαρκών Επιτροπών της Βουλής, όπου υπέβαλε και σχετικό υπόμνημα με τις θέσεις της Ένωσης.
Στην ομιλία του επεσήμανε, μεταξύ άλλων, πως απαιτείται μεταρρύθμιση στον  υδροκεφαλισμό του Ελληνικού κεντρικού κράτους, με αποκέντρωση πόρων και αρμοδιοτήτων προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση και όχι επιβάρυνση των παθογενειών του.
Ειδικότερα υπογράμμισε πως βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη της οικονομίας είναι να βασιστεί σε ένα αποκεντρωμένο διοικητικό και οικονομικό σύστημα.
Αλλά και ο Δήμαρχος Αμφιλοχίας και επικεφαλής του «Αυτοδιοικητικού Κινήματος» στην ΚΕΔΕ Απ. Κοιμήσης, με ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αναφέρει ότι «νέες αυτοδιοικητικές πληγές ανοίγει το πολυνομοσχέδιο» και διαπιστώνει ότι «διάφορες διατάξεις και τα ‘ψιλά γράμματα’ των 1.531 σελίδων του, χτυπούν για ακόμη μια φορά το αυτοδιοικητικό σώμα»!
Οι ενστάσεις της ΚΕΔΕ
Ο Γ. Πατούλης παρουσίασε τις θέσεις και τις ενστάσεις της ΚΕΔΕ, οι οποίες συνοψίζονται στα εξής:
-Κρίνεται απαραίτητη η συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ βαθμού στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΝΠΔΔ «Ελληνικό Κτηματολόγιο», δεδομένου ότι στη διαδικασία της Κτηματογράφησης εμπλέκονται όλοι οι Δήμοι που διαχειρίζονται θέματα τοπικής ανάπτυξης.
- Η πρόβλεψη να προστεθούν και νέοι συγκεντρωτικοί και ελεγκτικοί μηχανισμοί στην παραγωγή δημοσίων έργων θα αποτελέσουν τροχοπέδη στην εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία παραγωγής δημοσίων έργων.
- Σχετικά με τη διάταξη όπου πραγματοποιείται μεταφορά αρμοδιότητας από την πρωτοβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση σε φορέα του Κεντρικού Κράτους, τον ΟΓΑ, η  ΚΕΔΕ επισημαίνει την αντισυνταγματικότητα της διάταξης και υπενθυμίζει την αναποτελεσματικότητα της διαχείρισης των προνοιακών επιδομάτων από το Κεντρικό Κράτος.
- Στο άρθρο που αναφέρεται στις «Αρμοδιότητες τομέα απασχόλησης Εμπορίου – Τουρισμού», η ΚΕΔΕ θεωρεί ότι η αρμοδιότητα αυτή πρέπει να ανήκει στον οικείο Δήμο και αρμόδιος για τη σύσταση και λειτουργία της Επιτροπής Επίλυσης Διαφορών – Προμηθευτών και Καταναλωτών να είναι ο οικείος Δήμαρχος.
- Εκφράζει την διαφωνία της με το άρθρο που αφορά τις Λαϊκές Αγορές, υπενθυμίζοντας την πάγια θέση της Ένωσης για μεταφορά του συνόλου της αρμοδιότητας των Λαϊκών Αγορών στους Δήμους.
- Σε ότι αφορά το άρθρο που σχετίζεται με τη λειτουργία των Δημοτικών Ραδιοφωνικών Σταθμών, ο Γ. Πατούλης επανέλαβε την πάγια θέση της ΚΕΔΕ «ότι πρέπει να εξαιρεθούν από την διαδικασία δημοπράτησης ραδιοφωνικών συχνοτήτων οι ΟΤΑ, γιατί αποτελούν δημόσια ραδιοφωνική υπηρεσία τοπικού χαρακτήρα, με σκοπό την ενημέρωση των τοπικών κοινωνιών για ζητήματα που αφορούν τοπικές υποθέσεις» και πρόσθεσε ότι η ρύθμιση αυτή δεν αντιβαίνει στο Ευρωπαϊκό Δίκαιο.
Ο Απ. Κοιμήσης
Ο Δήμαρχος Αμφιλοχίας φέρνει στο φως και την πρόβλεψη για περικοπή των Κ.Α.Π. που αιφνιδιαστικά εισάγει το άρθρο 352 και προβλέπεται ότι «οι κάθε είδους μεταβιβάσεις, συμπεριλαμβανομένων των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) Α' και Β' βαθμού, από τον κρατικό προϋπολογισμό προς τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, μειώνονται κατά το ποσό της έκπτωσης που επιτυγχάνεται λόγω της χορήγησης των προκαταβολών σε προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας.
»Ορίζεται ότι, εάν φορέας της Γενικής Κυβέρνησης καθυστερεί την εξόφληση λογαριασμού ηλεκτρικής ενέργειας πέραν των δύο μηνών από την ημερομηνία λήξης πληρωμής αυτού, η εξόφληση μπορεί να πραγματοποιηθεί από το Υπουργείο Οικονομικών σε βάρος πιστώσεων που μεταφέρονται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου διατάκτη, σε ειδικό Κωδικό Αριθμό Εξόδου του ειδικού φορέα του προϋπολογισμού του Υπουργείου Οικονομικών «Γενικές Κρατικές Δαπάνες». Η μεταφορά των πιστώσεων γίνεται από τον προϋπολογισμό του φορέα της Κεντρικής Διοίκησης που καθυστερεί την πληρωμή ή εποπτεύει τον φορέα της Γ ενικής Κυβέρνησης που καθυστερεί την πληρωμή».
Σχολιάζοντας την διάταξη ο Δήμαρχος Αμφιλοχίας αναφέρει χαρακτηριστικά ότι: «η πρωτοφανής δυνατότητα, που εκχωρείται στο Υπ. Οικονομικών να δίνει -χωρίς να ρωτά κανέναν- χρηματικές προκαταβολές σε προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας έναντι οφειλών Φορέων Γενικής Κυβέρνησης (Φ.Γ.Κ.), των Ο.Τ.Α. συμπεριλαμβανομένων, αποτελεί τεράστια πρόκληση, γιατί ούτε σε αποικίες δεν ισχύει. Πώς θα γίνει αυτό για τους ΟΤΑ; Με ποια διαδικασία; Γιατί μόνο για τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας και όχι και για άλλες προμήθειες ή και έργα; Ποιος θα είναι ο επισπεύδων, πότε και γιατί θα ενεργεί, πότε και πώς θα λαμβάνει γνώση ο ενδιαφερόμενος Δήμος εν προκειμένω και γιατί χρειάζεται να παρεμβαίνει το συγκεκριμένο υπουργείο που στα πλαίσια της ασκούμενης κυβερνητικής γραμμής οδηγεί τη χώρα από το κακό στο χειρότερο; Ποιες κρυφές δεσμεύσεις και με ποιους, επιβάλλουν τέτοια διάταξη και δεν επιτρέπεται στα πλαίσια της συνταγματικής μας αυτοτέλειας (άρθρο 102 του συντάγματος), με απόλυτη διαφάνεια, να το κάνουμε μόνοι μας;».
Επιπροσθέτως, όπως αναφέρει ο Απ. Κοιμήσης πλήγμα αποτελεί και η κατάργηση της δυνατότητας ορεινών και νησιωτικών Δήμων να παρέχουν σίτιση και διαμονή σε υπαλλήλους τους, αν και – όπως τονίζει – θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντικό κίνητρο προσέλκυσης στελεχών σε Δήμους που τόσο “διψούν” για ανθρώπινο δυναμικό.`

ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ