Αιθίοπες, Γύφτοι και Εβραίοι...

on .

Η πεποίθηση πως οι σύγχρονοι Έλληνες είναι εξελληνισμένοι Σλάβοι είναι αρκετά παλαιά. Η πεποίθηση πως οι Έλληνες των Ιστορικών χρόνων κατάγονται από την Αφρική και πως ο αρχαίος Ελληνικός πολιτισμός αναπτύχθηκε κυρίως με Αφρικανικά πολιτιστικά αλλά και γενετικά δάνεια είναι πιο πρόσφατη. Και οι δύο θεωρίες έχουν απαντηθεί σε όλα τα επίπεδα, Ιστορικό, Γλωσσολογικό και Γενετικό. Αλλά εάν τόσο το Ιστορικό όσο και το Γλωσσολογικό υπόκεινται σε μεγάλο βαθμό σε διαφορετικές εκτιμήσεις και ερμηνείες, υπάρχει γενικά η εντύπωση πως στο Γενετικό επίπεδο τα δεδομένα θα είναι πιο στέρεα και λιγότερο αμφισβητήσιμα. Η ζωή όμως αποδεικνύει ότι σε κάθε περίπτωση, η κοινή λογική είναι απαραίτητο προσόν για την εκτίμηση οποιουδήποτε αποτελέσματος ή επιστημονικού δεδομένου.
Το 2001 μια μικτή Ισπανο-Σκοπιανή ερευνητική ομάδα Γενετικής, δημοσιεύει ένα άρθρο στο έγκριτο περιοδικό Tissue Antigens, στο οποίο, ούτε λίγο ούτε πολύ, υποστηρίζει ότι οι Έλληνες κατάγονται από την υπο-Σαχάρια Αφρική, συγγενεύουν δε γενετικά με τους σημερινούς Αιθίοπες και λιγότερο με τους άλλους Βαλκανικούς Λαούς. Ταυτόχρονα, οι γείτονες μας Σκοπιανοί, στην ίδια μελέτη, ‘’αναδεικνύονται’’ ως ένας από τους αρχαιότερους Λαούς των Βαλκανίων. Περιττό να πούμε ότι ο αντίκτυπος της έρευνας αυτής στη γειτονική χώρα ήταν θετικός, τουλάχιστον όσον αφορά στην κοινή γνώμη, μιας και με επιστημονική βούλα πλέον, οι διεκδικήσεις απέναντι στη χώρα μας ετίθεντο σε άλλη βάση.
Στη χώρα μας, για μια ακόμη φορά, αρκεστήκαμε να διασκεδάσουμε τις εντυπώσεις. Στην καλύτερη περίπτωση, το θεωρήσαμε ως μια ακόμη κουτοπονηριά των «Γύφτων από απέναντι» που μόνο γέλωτα θα μπορούσε να προκαλέσει.
Οι μόνοι «δικοί μας» που αντέδρασαν και οι οποίοι πρέπει να αναφερθούν είναι τέσσερεις καθηγητές Παν/μιου, ο Χρήστος Καρατζιός από το Παν/μιο του Μόντρεαλ, ο Stephen G. Miller από το Παν/μιο του Berkeley, ο Κώστας Τριανταφυλλίδης από το Αριστοτέλειο Παν/μιο Θεσσαλονίκης και ο Γιώργος Πατρινός από το Παν/μιο Πατρών. Το σύνολο των αντεπιχειρημάτων τους κονιορτοποίησε όλη τη μελέτη της Ισπανο-Σκοπιανής ομάδας, επιμένοντας ιδιαίτερα στη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε, στο σχεδιασμό της πειραματικής διαδικασίας, στην επιλογή και στην διαχείριση των δεδομένων. Επιβεβαιώθηκαν με πανηγυρικό τρόπο από τις μελέτες άλλων Βαλκανικών ομάδων, ακόμη και από μελέτες άλλης ερευνητικής ομάδας των Σκοπίων, σύμφωνα με τις οποίες η θέση της μικτής Ισπανο-Σκοπιανής ομάδας περί γενετικής ομοιότητας Αιθιόπων-Ελλήνων δεν επιβεβαιώνεται.
Μα τι λοιπόν έχει συμβεί και η μελέτη της μικτής Ισπανο-Σκοπιανής ομάδας δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί από κανέναν άλλον εκτός από αυτούς; Η μη επαναληψιμότητα αποτελεσμάτων στην Επιστήμη είναι μείζον πρόβλημα και οι διαφορές μεταξύ ερευνητών πρέπει να εξηγούνται και να τεκμηριώνονται επιστημονικά. Για το λόγο αυτό έχουν θεσπιστεί κανόνες για τη μεθοδολογία που πρέπει να ακολουθείται σε κάθε μελέτη Γενετικής πληθυσμών, ώστε ακολουθώντας την ίδια μεθοδολογία να καταλήγεις σε συγκρίσιμα αποτελέσματα.
Οι καθηγητές που προαναφέρθηκαν, εκτιμούν ότι οι κανόνες αυτοί δεν ακολουθήθηκαν σε μια σειρά άρθρων της συγκεκριμένης ερευνητικής ομάδας και ως εκ τούτου ζήτησαν οι εργασίες αυτές να αποσυρθούν από τη βιβλιογραφία. Η απόσυρση-διαγραφή από τη βιβλιογραφία, είναι για την επιστημονική κοινότητα η εσχάτη των ποινών για παραβάσεις της επιστημονικής δεοντολογίας. Περιττό να πούμε ότι κάτι τέτοιο δεν συνέβη. Αυτό που συνέβη όμως είναι πως ο επικεφαλής της ομάδας Arnaiz-Vilena κέρδισε μια θέση στη Wikipedia, ως ένας επιστήμονας με αιρετικές ιδέες στη Γενετική. Επιπρόσθετα, η μεθοδολογία του διδάσκεται σε πολλά πανεπιστήμια ως το επιστέγασμα της αυθαίρετης ερμηνείας επιστημονικών δεδομένων και έχει καταχωρηθεί στο κορυφαίο βιβλίο Γενετικής πληθυσμών ως παράδειγμα προς αποφυγή.
Η ιστορία θα έληγε σε αυτό το σημείο, εάν στο μεσοδιάστημα, η ίδια Ισπανική ερευνητική ομάδα δε δημοσίευε δύο επιπλέον άρθρα. Στο ένα από αυτά, κατατάσσει και τους Ιάπωνες σε συγγενικό κλάδο με τους κατοίκους της υπο-Σαχάριας Αφρικής. Στο άλλο, διαπιστώνει τη στενή συγγενική σχέση μεταξύ Παλαιστινίων και Εβραίων. Και ενώ οι Ιάπωνες απαξιούν να απαντήσουν, (τι να απαντήσουν άλλωστε; Είναι σαν να απαντούσαμε εμείς σε κάποια μελέτη Κορεάτη που θα κατέτασσε τους Έλληνες μαζί με τους κατοίκους του νησιού του Πάσχα), οι Εβραίοι σηκώνουν το γάντι. Kαι επειδή δεν είναι απίθανο επιστημονικά, γειτονικοί γεωγραφικά πληθυσμοί να έχουν μικρό ή μεγάλο ποσοστό γενετικής ομοιότητας, η επίθεση των Εβραίων στη δημοσίευση γίνεται με έμφαση στις πολιτικές θέσεις των συγγραφέων και στα πολιτικά τους συμπεράσματα. Δηλαδή, η θέση των συγγραφέων πως «οι Εβραίοι και οι Παλαιστίνιοι είναι γενετικά αδέρφια και συνεπώς η μεταξύ τους διαμάχη έχει μόνο πολιτιστικά και πολιτικά χαρακτηριστικά», θεωρήθηκε ως εικασία και άκριτη πολιτικολογία και ως εκ τούτου ζήτησαν την απόσυρση της εν λόγω μελέτης από τη διεθνή βιβλιογραφία. Και το πέτυχαν!
Σήμερα ακόμη η εργασία που θεωρεί τους Έλληνες καταγόμενους από την υπο-Σαχάρια Αφρική εξακολουθεί «να παίζει» σε όλους τους επιστημονικούς δικτυακούς τόπους ενώ η εργασία που «αποδείκνυε» τη συγγένεια Παλαιστινίων – Εβραίων έχει αποσυρθεί από παντού!
Πριν αρχίσουμε να μιλάμε για θεωρίες συνομωσίας και άλλες τέτοιες αηδίες, ας δούμε τον κόσμο που μας περιβάλλει κατάματα και ας αποφασίσουμε ποια θέλουμε να είναι η θέση μας σ΄αυτόν. Ας αποφασίσουμε ποιο είναι το Ιστορικό αφήγημά μας. Είμαστε οι απόγονοι του Περικλή, του Λεωνίδα και του Αλέξανδρου που υποδουλώθηκαν στους Ρωμαίους, κατόπιν στους Βυζαντινούς, μετά στους Οθωμανούς και επαναστάτησαν ξανά το 1821 ή αποδεχόμαστε την τρίσημη ενότητα του Ελληνισμού (Αρχαίου, Μεσαιωνικού και Νεότερου); Η διαπάλη μεταξύ αυτών των δύο ρευμάτων ήταν η καταστροφή της εθνικής μας ιδεολογίας, καθώς έδωσε επιχειρήματα στον καραδοκούντα εθνομηδενισμό.
Έτσι σήμερα, ο εθνομηδενισμός στην Ελλάδα είναι κυρίαρχος μεταξύ των περισσότερων μορφωμένων και αν αναλογιστούμε ότι η Επανάσταση του 21 προετοιμάστηκε και ωρίμασε μετά από μια μακρά και αργόσυρτη διαδικασία απόκτησης εθνικής αυτοσυνειδησίας που καθοδηγήθηκε από διανοούμενους-φορείς των τότε Ευρωπαϊκών Ιδεών, καταλαβαίνουμε τι μας επιφυλάσσει η μοίρα τώρα που οι διανοούμενοί μας εξακολουθούν να είναι μεν φορείς Δυτικών ιδεών, μόνο που τώρα οι ιδέες αυτές έχουν αλλάξει. Τώρα η Ευρώπη μπορεί να ομνύει στην Ελευθερία, αλλά η Ελευθερία αυτή δεν σχετίζεται με την Εθνική Ελευθερία, παρά με την Ατομική απλώς ελευθερία. Και όπως ατομικά έχεις δικαίωμα να γίνεσαι μια φορά Τούρκος, μετά Έλληνας και μετά Αμερικάνος, έτσι και συλλογικά μπορείς να υποστηρίζεις ότι τώρα είσαι Σλάβος, μετά Σλαβομακεδόνας και κατόπιν σκέτο Μακεδόνας.
Στην προσπάθειά σου δε αυτή νομιμοποιείσαι να χρησιμοποιήσεις όλα τα μέσα. Ακόμα και τη Γενετική, ακόμα και την Αρχαιοκαπηλία. Όπως όταν θέλεις να γίνεις μάνα μπορείς να χρησιμοποιήσεις όλη τη σύγχρονη βιοϊατρική τεχνολογία ή όταν θέλεις να αλλάξεις φύλο μπορείς επίσης να χρησιμοποιήσεις όλα τα σύγχρονα χειρουργικά μέσα. Έχεις δικαίωμα να αυτοπροσδιοριστείς όπως θέλεις, όπως αισθάνεσαι βρε αδερφέ. Με τον τρόπο αυτό σχετικοποιούνται ακόμη και ολόκληροι επιστημονικοί κλάδοι, οι οποίοι μπαίνουν στην υπηρεσία του «αυτοπροσδιορισμού».
Μόνο που με την επιστήμη ισχύει ότι δε μπορείς να παίζεις για πολύ. Αργά η γρήγορα η Αλήθεια αποκαλύπτεται. Θα αποφασίσουμε επιτέλους να υπερασπιστούμε την Αλήθεια της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και την Αλήθεια της πορεία μας ως Λαού μέσα στο Χρόνο ή θα αφεθούμε έρμαια στην Ιστορική Συγκυρία; Ιδίως τώρα που η Συγκυρία κωφεύει στην Αλήθεια!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΪΝΗΣ