Πέντε οι «μνηστήρες» για τα ηλεκτρονικά διόδια

on .

DIODIA

• Oλοκληρώθηκε χθες με επιτυχία η πρώτη φάση της διαδικασίας εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εγκατάσταση των πολυσυζητημένων ηλεκτρονικών – δορυφορικών διοδίων στην Εγνατία Οδό και κάθετους άξονές της, με πέντε σχήματα να συμμετέχουν στον διαγωνισμό που προκήρυξε το υπουργείο Υποδομών.
Πιο συγκεκριμένα, «μνηστήρες» για την τοποθέτηση του νέου συστήματος διοδίων που θα είναι και πιο δίκαια, ειδικά για τους πολίτες του Νομού Ιωαννίνων, τον οποίο «κόβει» στη μέση ο σταθμός Δροσοχωρίου, είναι οι εξής κοινοπραξίες: 1. Κ/Ξ VINCI -ΤΕΡΝΑ - KAPSCH, 2. STRABAG A.G., 3. ΜΗΤΙΛΗΝΑΙΟΣ A.E., 4.ΟΤΕ, 5. Κ/Ξ INTRASOFT - – ΑΚΤΩΡ –ΙΝΤΡΑΚΑΤ - AUTOSTRADE.
Ως τα τέλη του έτους
Με την ολοκλήρωση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος, η όλη διαδικασία περνάει, όπως αναφέρει το «ypodomes.com», στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, όπου τα σχήματα θα κληθούν να δώσουν τις τεχνικές τους προσφορές και κατόπιν τις οικονομικές προσφορές από όπου θα προκύψει ο «χρυσός» ανάδοχος του συμβολαίου των 400 εκατ. ευρώ.
Όπως όλα δείχνουν, η διαδικασία θα ολοκληρωθεί  μέχρι το τέλος του έτους και η πρώτη εφαρμογή θα ξεκινήσει το 2019 και θα ολοκληρωθεί το 2020. Το ηλεκτρονικό - δορυφορικό σύστημα που θα εφαρμόσει η χώρα μας στην Εγνατία Οδό, αυτή τη στιγμή εφαρμόζεται σε τέσσερις χώρες της Ευρώπης, και συγκεκριμένα σε Γερμανία, Σλοβακία, Ουγγαρία και Βέλγιο.
Πού θα εφαρμοστεί
Καταρχάς το σύστημα θα εφαρμοστεί στην Εγνατία Οδό και στους κάθετους άξονές της, λόγω και της επικείμενης αποκρατικοποίησης του αυτοκινητόδρομου. Σε δεύτερη φάση θα εφαρμοστεί σε όλους τους αυτοκινητόδρομους με διόδια της χώρας, δηλαδή σε Ολυμπία Οδό, Ιόνια Οδό, Νέα Οδό, Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, Μορέα, Κεντρική Οδό Ε65 όπου θα υπάρχει η χιλιομετρική χρέωση.
Πώς θα λειτουργεί
Όπως αναφέρει πηγή από το υπουργείο, θα έχουμε ένα διπλό σύστημα. Για τα επιβατηγά οχήματα θα εφαρμοστεί το λεγόμενο video tolling το οποίο θα καταγράφει το όχημα στην είσοδο και έξοδό του από τον αυτοκινητόδρομο, ενώ θα υπάρχουν καταγραφείς (αισθητήρες) σε κάθε κόμβο που μπορεί να αποτελέσει σημείο εισόδου ή εξόδου. Η χρέωση θα γίνεται χιλιομετρικά και θα χρεώνεται στην πινακίδα του οχήματος. Εξαίρεση θα αποτελούν η Αττική Οδός, η Γέφυρα Ρίου - Αντιρίου και η Ζεύξη Πρέβεζας - Ακτίου, στις οποίες όμως επίσης θα γίνεται ηλεκτρονικά η χρέωση του διοδίου τέλους.
Σε περίπτωση που η εξόφληση γίνει αυτόματα (έχοντας ο οδηγός πληρώσει το ποσό αφαιρώντας το από το λογαριασμό του) θα σβήνονται άμεσα και τα στοιχεία του. Η αγορά χιλιομέτρων θα μπορεί να γίνεται ακόμα και μέσω ειδικού app από τα κινητά τηλέφωνα.
Για τα φορτηγά θα υπάρξει υποχρέωση προμήθειας συσκευής (αντίστοιχης περίπου με αυτή που υπάρχει σήμερα) και θα υπάρχει εντοπισμός μέσω δορυφόρου. Σημαντικός παράγοντας είναι το γεγονός ότι οι εκπτώσεις των κατά περιοχών αυτοκινητόδρομων θα παραμείνουν καθώς οι εκπτώσεις καθορίζονται ούτως ή άλλως από τους ίδιους τους παραχωρησιούχους.
***
Το κόστος του συστήματος θα χρηματοδοτηθεί από το Ελληνικό Δημόσιο, προς το παρόν από πόρους του ΠΔΕ ενώ θα επιχειρηθούν να εξευρεθούν πόροι και από το ΕΣΠΑ 2014 - 20.