Με προχειρότητα η συγχώνευση ΤΕΙ Ηπείρου με Πανεπ. Ιωαννίνων

on .

PANEP TEI

• Πολύς λόγος εξακολουθεί να γίνεται για τις αλλαγές που προβλέπονται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με την συγχώνευση Πανεπιστημίων - ΤΕΙ, ένας νόμος για τον οποίο κατά καιρούς διατυπώνονται πολλές επιφυλάξεις και στον οποίο, ως γνωστόν, βασίζεται η ενοποίηση του Πανεπ. Ιωαννίνων με το ΤΕΙ Ηπείρου.
Μπορεί σαν εγχείρημα να ακούγεται πρωτοποριακό, το ζητούμενο όμως είναι ο τρόπος υλοποίησής του, καθώς ο μεγάλος φόβος είναι μήπως στο τέλος την... πληρώσει η ποιότητα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Ωστόσο είναι και αρκετοί που έχουν δει με «καλό μάτι» αυτή τη συνένωση και όλες τις αλλαγές που προκύπτουν από το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας.
Σ’ αυτούς συγκαταλέγεται ο Δήμος Αρταίων, του οποίου έχουν ικανοποιηθεί βασικά αιτήματα, όπως η ίδρυση της Γεωπονικής Σχολής, με έδρα την Άρτα, ενώ όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, έχει ικανοποιηθεί το αίτημα για την απόκτηση πανεπιστημιακού τίτλου σπουδών για τους φοιτητές που ήδη φοιτούν στο ΤΕΙ, με τη λήψη επιπλέον σχετικών μαθημάτων.
Θέλει και μετονομασία!
Παράλληλα, όπως έκανε χθες γνωστό ο Δήμαρχος Αρταίων Χρ. Τσιρογιάννης κατέθεσε αίτημα στους βουλευτές του νομού, προκειμένου να πιέσουν τον Υπουργό Παιδείας ώστε το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων να μετονομαστεί σε Πανεπιστήμιο Ηπείρου.
Βέβαια ένα τέτοιο ενδεχόμενο μάλλον επιζήμιο θα ήταν για το Εκπαιδευτικό Ίδρυμα, αφού με την ονομασία που φέρει από ιδρύσεώς του (σχεδόν μισό αιώνα) αναγνωρίζεται παγκοσμίως και κατατάσσεται στις διάφορες λίστες. Θα ήταν άστοχο λοιπόν ν’ αλλάξει μετά την συνένωση! Βέβαια, θα μπορούσαν οι Σχολές εκτός Ιωαννίνων να πάρουν την ονομασία της έδρας τους.
Με προχειρότητα
Στο μεταξύ, την αντίθεσή της και την έντονη διαμαρτυρία της για την χωρίς σχεδιασμό, με προχειρότητα και μικροπολιτικά κίνητρα διαδικασία συγχώνευσης των ΤΕΙ με Πανεπιστήμια, εκφράζει η Κίνηση Πανεπιστημιακής Αναβάθμισης (ΚΙΠΑΝ). Κι αυτό, γιατί όπως αναφέρει, σε μακροσκελή ανακοίνωσή της η Εκτελεστική Γραμματεία η υλοποίησή της θα επιφέρει δραματικές αλλαγές στον τεχνολογικό τομέα και υποβάθμιση του επιπέδου της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε πολλά τμήματα, σχολές και πανεπιστήμια, ενώ η αυθαιρεσία και η αντισυνταγματικότητα πολλών διατάξεων προοιωνίζεται αναστάτωση, θεσμική αβεβαιότητα και εγκλωβισμό σε πολιτικές ράβε-ξήλωνε, αντί του μακροπρόθεσμου και συναινετικού σχεδιασμού που έχει ανάγκη η εκπαίδευση και η χώρα.
Χωρίς σχεδιασμό!
Με αφορμή την κατάθεση στην νομοπαρασκευαστική επιτροπή της Βουλής του σ/ν του Υπουργείου Παιδείας σχετικά με τις συνενώσεις του ΤΕΙ Ηπείρου με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων με το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, η Κίνηση επισημαίνει ότι η πολιτική των συγχωνεύσεων προωθείται χωρίς να εντάσσεται σε γενικότερο και μακροπρόθεσμο εκπαιδευτικό και αναπτυξιακό σχεδιασμό,
• με ανυπαρξία έγκυρων και αξιόπιστων, κατά τη διεθνή πρακτική, σχετικών μελετών,
• με διαβούλευση μόνο με τους άμεσα ενδιαφερόμενους και τους τοπικούς αυτοδιοικητικούς και κοινοβουλευτικούς άρχοντες,
• με παράκαμψη των θεσμικών γνωμοδοτικών οργάνων, και
• με σαφείς αντιακαδημαϊκές έως και αντισυνταγματικές ρυθμίσεις.
Παρατηρήσεις της ΚΙΠΑΝ
Κατά την ΚΙΠΑΝ αυτές αναδεικνύονται από τη μελέτη του σ/ν που κατατέθηκε και των σ/ν που είχαν δοθεί σε διαβούλευση. Μάλιστα παραθέτει κάποιες χαρακτηριστικές περιπτώσεις. Μεταξύ άλλων αναφέρει:
- Σε αντίθεση με το σ/ν της διαβούλευσης ο νυν Πρύτανης του ΤΕΙ Ηπείρου διορίζεται Αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με όλα τα δικαιώματα του Αντιπρύτανη και δικαίωμα ψήφου επί όλων των θεμάτων στο Πρυτανικό Συμβούλιο. Επιπρόσθετα καθίσταται μέλος της Συγκλήτου με δικαίωμα λόγου επί όλων των θεμάτων που αφορούν το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
Το σ/ν στη διαβούλευση προέβλεπε συμμετοχή του νυν Πρύτανη του ΤΕΙ στο Πρυτανικό συμβούλιο με δικαίωμα ψήφου μόνο σε θέματα που αφορούσαν το ΤΕΙ. Αντίθετα, στο άρθρο 10 που αναφέρεται στην απορρόφηση του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, ο εν ενεργεία Πρόεδρος της Διοικούσας του ΤΕΙ συμμετέχει στη Σύγκλητο και στο Πρυτανικό Συμβούλιο του Ιονίου Πανεπιστημίου μόνο με δικαίωμα λόγου!
- Με ποιες μελέτες σκοπιμότητας ιδρύονται οι Σχολές που ιδρύονται; Για ποιο λόγο δημιουργούνται νέες μονοτμηματικές Σχολές; Στη βάση ποιας ακαδημαϊ­κής/επιστημο­νικής λογικής το Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Ηλικία εντάσσεται σε Σχολή Κοινωνικών Επιστημών;
- Για τα νεοϊδρυόμενα Τμήματα απαιτείται απόφαση της Συγκλήτου σύμφωνα με το άρθρο 16/5 του Συντάγματος το οποίο προβλέπει και κατοχυρώνει πλήρες αυτοδιοίκητο στα ΑΕΙ. Η παράκαμψη της Συγκλήτου προβλέπεται από το νόμο μόνο για συγχώνευση και κατάτμηση Τμημάτων, όχι για ίδρυσηνέων. Το Τμήμα Μετάφρασης και Διερμηνείας, με έδρα την Ηγουμενίτσα τι ακριβώς εξυπηρετεί; Ιδίως όταν σε κοντινή απόσταση λειτουργεί Τμήμα Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο από το 1986. Υπάρχει τόση μεγάλη ζήτηση για εκπαιδευμένους μεταφραστές και διερμηνείς ώστε να στηθεί ένα νέο Τμήμα σε μια μικρή επαρχιακή πόλη με ένα αντίστοιχο Τμήμα 1 ώρα μακρύτερα;
- Για τα Τμήματα Μηχανολόγων Μηχανικών, Γεωπονίας και Διατροφής από ποια μελέτη προκύπτει ότι μπορούν να λειτουργήσουν με 8 καθηγητές μόνο; Ειδικώς για πολυτεχνικά Τμήματα εκτός από καθηγητές απαιτούνται σημαντικά κονδύλια για την κατασκευή εργαστηρίων. Από που θα αντληθούν αυτά τα κονδύλια και βάση ποίου προγραμματισμού;
- Η κατά παρέκκλιση κάθε ισχύουσας διάταξης ένταξη των καθηγητών ΤΕΙ Ηπείρου σε θέσεις καθηγητών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων παραβιάζει την αρχή της ισονομίας και της ισότητας όπως αυτή είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη στο άρθρο 4 (παρ. 1&2) του Συντάγματος. Οι καθηγητές του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων εκλέχτηκαν και διορίστηκαν με διαφορετικά κριτήρια από αυτούς του ΤΕΙ Ηπείρου, κατά συνέπεια η ένταξη των τελευταίων χωρίς την ίδια διαδικασία κρίσης στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων είναι αντισυνταγματική.
- Η σωρηδόν ένταξη των φοιτητών του ΤΕΙ Ηπείρου στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων παραβιάζει επίσης την αρχή της ισότητας καθόσον φοιτητές που δεν κατόρθωσαν να επιτύχουν στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων καθίστανται αυτοδίκαια φοιτητές του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Είναι πρόδηλη η παραβίαση της αρχής της ισότητας σε σχέση με τους νυν φοιτητές του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων καθώς επίσης και σε σχέση με μαθητές που απέτυχαν να εισαχθούν στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, πέτυχαν βαθμολογίες που τους επέτρεπαν την εισαγωγή σε τμήματα ΤΕΙ με μεγαλύτερες βάσεις από το ΤΕΙ Ηπείρου και μένουν εκτός Πανεπιστημίου Ιωαννίνων όταν συνάδελφοί τους με χαμηλότερες βαθμολογίες καθίστανται εν μια νυκτί φοιτητές του Πανεπιστημίου των Ιωαννίνων.
Πανεπιστημιακό
Ερευνητικό Κέντρο  
- Η δυνατότητα κατάληψης θέσης Διευθυντή ή Προέδρου του υπό ίδρυση ΠΕΚ (Άρθρο 7), από πρόσωπα που κατέχουν άλλη μονοπρόσωπη θέση στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τους ισχύοντες νόμους που καθορίζουν ότι οι μονοπρόσωπες θέσεις ευθύνης είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, ούτως ώστε να ασκούνται απρόσκοπτα τα διοικητικά καθήκοντα που απαιτεί η κάθε θέση ευθύνης. Είναι παράλογο εν ενεργεία Πρύτανης/Αντιπρύτανης ή Κοσμήτορας/Πρόεδρος Τμήματος να είναι ταυτόχρονα και Διευθυντής / Πρόεδρος στο ΠΕΚ.
- Επιπρόσθετα, η συγκρότηση του ΠΕΚ είναι ασαφής, καθώς στο σ/ν δεν καθορίζεται ποιοι καθηγητές και ποιες εργαστηριακές δομές θα συμμετέχουν στο ΠΕΚ, με ποιο τρόπο θα γίνει η επιλογή/συμμετοχή, και αν αυτή η επιλογή θα γίνει πριν τη σύσταση Δ.Σ. και τριμελών επιτροπών Διοίκησης των επιμέρους Ινστιτούτων ή όχι.
- Τα υπό ίδρυση ΠΕΚ, αν και παρουσιάζονται ως προσπάθεια ενίσχυσης της ερευνητικής δραστηριότητας στα ΑΕΙ, αυξάνουν τον κατακερματισμό και τις αλληλοεπικαλύψεις στην έρευνα, χωρίς να αποσαφηνίζεται ο σκοπός της ίδρυσής τους, οι ακριβείς ανάγκες που καλούνται να καλύψουν και η βιωσιμότητά τους.
Στην πραγματικότητα τα ΠΕΚ είναι Διατμηματικά υπερμεγέθη εργαστήρια των ΑΕΙ με υπόσχεση χρηματοδότησης για την λειτουργία τους και με καθεστώς ΝΠΙΔ (το οποίο δεν συνεπάγεται απλοποιημένες διαδικασίες στην οικονομική διαχείριση, από τη στιγμή που η διαχείριση των έργων θα ασκείται από τον ΕΛΚΕ του Πανεπιστημίου και θα διέπεται από όλο το νέο γραφειοκρατικό και δυσλειτουργικό καθεστώς που έχει επιβληθεί στα ΑΕΙ, στα Ερευνητικά Κέντρα και στα ΕΠΙ). Αποτελούν στην ουσία μια συγκαλυμμένη ρουσφετολογική πολιτική, το… τυράκι για να γίνουν αποδεκτές οι συγχωνεύσεις Πανεπιστημίων με τα ΤΕΙ, αφού για το ΠΕΚ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων ο Υπουργός Παιδείας έχει υποσχεθεί ισχυρή αρχική χρηματοδότηση για εξοπλισμό και ετήσια επιχορήγηση.
Ας κρατούν όμως οι ενδιαφερόμενοι μικρό καλάθι, αφού το ΠΕΚ που λειτουργεί επί 15 χρόνια στο Πολυτεχνείο Κρήτης δεν έχει δεχθεί καμιά χρηματοδότηση από το Υπουργείο Παιδείας!