Αν… κάποτε το τρένο«σφύριζε» και στην Ήπειρο

on .

TRENO

• Μπορεί η Ήπειρος για πολλά χρόνια να βρίσκονταν στην απομόνωση, όμως μετά την ολοκλήρωση των μεγάλων οδικών αξόνων (Εγνατία - Ιόνια Οδός, σε λίγα χρόνια και ο Ε-65) η περιοχή άρχισε σιγά – σιγά να κερδίζει το χαμένο έδαφος. 

Αν και, λόγω οικονομικής κρίσης, τα οφέλη από τους σύγχρονους αυτοκινητόδρομους δεν τα έχουμε ακόμη… γευτεί στο έπακρον, ωστόσο οι πρώτες ενδείξεις είναι κάτι παραπάνω από αισιόδοξες για το μέλλον, ειδικά όταν αρχίσει ν’ αλλάζει το κλίμα

στη χώρα μας. 
Έμφαση στις υποδομές μπορεί και δίνει πλέον η Ήπειρος, η οποία διεκδικεί με μεγάλες αξιώσεις σημαντικό μερίδιο στην τουριστική αγορά, ενώ ταυτόχρονα -λόγω και του λιμανιού της Ηγουμενίτσας- μπορεί να καταστεί σημαντικό εμπορευματικό κέντρο της χώρας.
 
Απαραίτητο συμπλήρωμα 
Μπορεί οι σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι να είναι πλέον γεγονός, ενώ η επέκταση του Αεροδρομίου Ιωαννίνων να βρίσκεται σε εξέλιξη, ωστόσο εάν ποτέ γίνονταν πραγματικότητα και η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου, τότε η περιοχή μας θα… απογειώνονταν τόσο τουριστικά, όσο και εμπορευματικά! 
Ας σημειωθεί ότι στην σπουδαιότητα του έργου αναφέρθηκε και ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ιωαννίνων Ι. Μήτσης σε προ ημερών επιστολή του προς τον Πρόεδρο της Ν.Δ., τονίζοντας «ότι απαραίτητο συμπλήρωμα των υφιστάμενων υποδομών που θα λειτουργήσουν προς όφελος της επιχειρηματικότητας της περιοχής, λόγω του χαμηλού κόστους των μεταφορών και άρα και της διακίνησης εμπορευμάτων, είναι η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου, προς κάθε κατεύθυνση που μπορεί να προχωρήσει (Σιδηροδρομική Εγνατία, σύνδεση με Αλβανία κτλ.)».
 
«Κλειδί» η Καλαμπάκα 
Το ερώτημα βέβαια είναι εάν υπάρχει μια τέτοια δυνατότητα σήμερα. Η αλήθεια είναι ότι ο Αλ. Τσίπρας κατά την προχθεσινή συνέντευξη Τύπου στη ΔΕΘ, απαντώντας σε ερώτηση για την Σιδηροδρομική Εγνατία, περιορίστηκε μόνο στο τμήμα της Μακεδονίας, χωρίς να κάνει την παραμικρή αναφορά για την Ήπειρο κι αν θα μπορούσε να φτάσει μέχρι το λιμάνι της Ηγουμενίτσας.  
Όπως αναφέρει σε ενδιαφέρον δημοσίευμά του ο Ν. Καραγιάννης στις «ypodomes.com» το δυτικό τμήμα της λεγόμενης σιδηροδρομικής Εγνατίας, από Θεσσαλονίκη μέχρι Ηγουμενίτσα, είναι ένα από τα έργα που οραματίζεται για τα επόμενα χρόνια η χώρα μας. Είναι το τμήμα που από τη μία θα καλύψει δυσπρόσιτες σήμερα περιοχές της χώρας αλλά και θα προσφέρει σύνδεση με Αλβανία και Σκόπια και δυνητικά με την Ιταλία.
Η σιδηροδρομική σύνδεση των περιοχών της Δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου αλλά και η σύνδεση της Θεσσαλίας με το νότιο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας συμβάλλει στη δημιουργία ενός σιδηροδρομικού πλέγματος που με τις κατάλληλες πολιτικές μπορεί να φέρει σημαντική αναπτυξιακή διάσταση σε αυτές τις Περιφέρειες.
 
Δύο έργα 
Το σημείο «κλειδί» στα έργα αυτά, όπως επισημαίνεται, είναι η Καλαμπάκα. Το Δυτικό τμήμα της Σιδηροδρομικής Εγνατίας σχεδιάζεται με μονή γραμμή και ταχύτητες 160-200 χλμ, έχει δυο βασικά νέα έργα που θα δημιουργήσουν μία ενιαία γραμμή μέχρι τη Θεσσαλονίκη που είναι άλλωστε ο πυρήνας του έργου. Το συνολικό κόστος σύμφωνα με σιδηροδρομικά στελέχη δεν είναι τόσο εξωφρενικό όσο αρχικά υπολογιζόταν (γινόταν λόγος για 5 και πλέον δισ. ευρώ) καθώς στο σύνολό τους υπολογίζονται σε περίπου 1,65 δισ. ευρώ, ποσό που θα μπορούσε δυνητικά σε μία περίοδο 10-15 ετών να εξευρεθεί μέσα από διάφορα κανάλια χρηματοδότησης.
• Το πρώτο είναι η νέα μονή γραμμή Καλαμπάκα - Κοζάνη (με σύνδεση και των Γρεβενών - Σιάτιστας) μήκους 105 χλμ. Σήμερα, το κόστος των έργων εκτιμάται σε περίπου 400 εκατ. ευρώ ενώ περιλαμβάνει σηματοδότηση-ηλεκτροκίνηση και την δημιουργία σταθμών. Επιπρόσθετα μελετάται και η σύνδεση Κοζάνης-Βέροιας ως by pass της σημερινής γραμμής με εκτιμώμενο κόστος 250 εκατ. ευρώ που θα μειώσει ακόμα περισσότερο την χρονοαπόασταση Θεσσαλονίκης - Ηγουμενίτσας.
• Το δεύτερο τμήμα είναι το Καλαμπάκα - Ιωάννινα - Ηγουμενίτσα. Με μήκος 152 χλμ αυτό το τμήμα θα ενώσει οριστικά την ιστορική πρωτεύουσα της Ηπείρου και το κύριο λιμάνι εξόδου προς Ιταλία και Δυτική Ευρώπη με το εσωτερικό δίκτυο της χώρας και ειδικότερα για τα εμπορευματικά φορτία με τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης αλλά και της Αλεξανδρούπολης. Εδώ μάλιστα έχει σχεδιαστεί και η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα της χώρας, στην περιοχή της Κατάρας με μήκος που ξεπερνά τα 10 χλμ. Το κόστος της μονής γραμμής έχει εκτιμηθεί σε περίπου 1 δισ. ευρώ.
 
Περαιτέρω αναβάθμιση 
Η σημασία αυτής της γραμμής μπορεί να είναι δυνητικά ακόμα μεγαλύτερη καθώς η γραμμή Πειραιάς-Ηγουμενίτσα θα μπορέσει να αποφορτίσει την βασική γραμμή προς Ειδομένη και να δώσει μεγάλες αναπτυξιακές προοπτικές στο χώρο των Logistics στις περιοχές από όπου θα περνά το τρένο. Για τα Γιάννενα – επισημαίνει ο Ν. Καραγιάννης - θα σημάνει σύνδεση με τα δύο μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας πράγμα που θα αποτελέσει για την πόλη την περαιτέρω αναβάθμισή της ως κόμβου, τουριστικού και πολιτιστικού προορισμού και νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες για την ευρύτερη περιοχή.
Ένα πολύ ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως για αυτό το τμήμα σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com υπάρχουν εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι (με δημοσιευμένη ΚΥΑ) και αυτό που χρειάζεται για την ολοκλήρωση της ωρίμανσης του έργου είναι οι οριστικές μελέτες που θα μπορούσαν μελλοντικά να οδηγήσουν στην υλοποίησή του.