Π. ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ: Η Νικόπολη να γίνει το επίκεντρο του διεθνούς διαλογισμού…

on .

PAYLOPOYLOS PREBEZA OMILIA 15 12 19

• Στην διαχρονική επικαιρότητα του έργου του Επικτήτου, το οποίο μιλά για την έννοια της Ελευθερίας, αναφέρθηκε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος, κηρύσσοντας χθες την επίσημη έναρξη συνεδρίου στην Πρέβεζα. Τίτλος του «Επίκτητος και Ελευθερία» και σ’ αυτό συμμετείχαν διακεκριμένοι καθηγητές Πανεπιστήμιων, οι οποίοι μίλησαν για τον Έλληνα στωικό φιλόσοφο που έζησε και έδρασε στη Νικόπολη.
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας χαρακτήρισε το συνέδριο πρωτοποριακό όχι μόνο για τη θεματική του, αλλά και για το γεγονός ότι οργανώνεται, για πρώτη φορά, στην Νικόπολη, στον χώρο όπου ο Επίκτητος ίδρυσε την Σχολή του μετά την φυγή του από την Ρώμη. Παράλληλα, ευχήθηκε να καταστεί ένα είδος θεσμού, με την έννοια της επανάληψής του ανά τακτά χρονικά διαστήματα, στον ίδιο πάντα χώρο, έτσι ώστε η Νικόπολη να γίνει το επίκεντρο του διεθνούς διαλογισμού σε ό,τι αφορά τη φιλοσοφική σκέψη του Επίκτητου.
Κατά την ομιλία του, όπως μεταξύ άλλων, ανέφερε ο κ. Παυλόπουλος «γυρίζοντας πίσω στον χρόνο και ανακαλώντας στην μνήμη μας την σκέψη του Επικτήτου περί Ελευθερίας, μένουμε πιστοί στις αρχές και στις αξίες της Δημοκρατίας μας και του Πολιτισμού μας, επέκεινα δε στις αρχές και στις αξίες της Ευρωπαϊκής Δημοκρατίας και του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού».
Παράλληλα σημείωσε ότι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος υπεράσπισης του ανθρώπου είναι «η υπεράσπιση της Ελευθερίας του, πάντοτε με τα χαρακτηριστικά που αυτή έχει, όπως ήδη εκτέθηκε, στο πλαίσιο της σύγχρονης Αντιπροσωπευτικής Δημοκρατίας».
Μάλιστα, τόνισε, ότι μια τέτοια σύλληψη της Ελευθερίας είναι τόσο περισσότερο επιτακτική για την θωράκιση της Δημοκρατίας μας και του Πολιτισμού μας, όσο στην εποχή μας ο άνθρωπος χειμάζεται δεινώς, και μάλιστα σε πλανητικό επίπεδο, ιδίως λόγω της ραγδαίας υποχώρησης των πανανθρώπινων αγαθών της Ειρήνης και της Δικαιοσύνης.
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κάλεσε τους πολίτες να μην ξεχνούν ότι «η αποστολή της Δημοκρατίας μας και του Πολιτισμού μας παίρνει πλανητικές διαστάσεις, τις διαστάσεις υπεράσπισης του κάθε ανθρώπου, ανεξαρτήτως από τα επιμέρους χαρακτηριστικά του». Και πρόσθεσε ότι η υπεράσπιση του ανθρώπου δεν είναι προνόμιο αλλά χρέος.
Σε άλλο σημείο ανέφερε ότι Ελευθερία και Δικαιοσύνη πρέπει να συνυπάρχουν και να συλλειτουργούν, προκειμένου το όλο οικοδόμημα της Αντιπροσωπευτικής Δημοκρατίας να διατηρεί τη θεσμική και πολιτική του «στατικότητα». Διότι η Ελευθερία χωρίς Δικαιοσύνη οδηγεί σ’ ένα είδος «τυραννίας», ενώ η Δικαιοσύνη χωρίς Ελευθερία καταλήγει να είναι ένα είδος «δεσμωτηρίου».
Παρατήρησε, ακόμη, ότι η Ελευθερία, ως μέσο υπεράσπισης της αξίας του ανθρώπου διασφαλίζει την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας του ανθρώπου, ενώ η Δικαιοσύνη, λειτουργεί ως μέσο υπεράσπισής του εναντίον κάθε μορφής αυθαιρεσίας.