Πως οι συνθήκες της πανδημίας επηρεάζουν την «Black Friday»

on .

hlektroniko emporio

• Διαφορετική από πολλές απόψεις θα είναι φέτος η «Black Friday» (μαύρη Παρασκευή), ο ξενόφερτος αυτός θεσμός της αγοράς που τα τελευταία χρόνια αποκτά δυναμική και στη χώρα μας, αφού το σύνολο σχεδόν των καταστημάτων (με μεγαλύτερη ένταση στις γνωστές αλυσίδες) προχωρά σε δελεαστικές προσφορές.
Και μπορεί η «Black Friday» να ορίζεται συνήθως η τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, ωστόσο στη χώρα μας δεν διαρκεί μόνο μια μέρα, καθώς οι προσφορές με τις οποίες… βομβαρδίζονται οι καταναλωτές από τηλεοράσεως, ραδιοφώνου, φυλλαδίων, ηλεκτρονικών μηνυμάτων, sms κ.α. επεκτείνονται για αρκετά μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
«Black Friday» εν μέσω κορωνοϊού!
Πολύ διαφορετικά αναμένεται να είναι φέτος τα πράγματα στην αγορά, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, η οποία έχει επιβάλλει αναγκαστικό λουκέτο στα καταστήματα τουλάχιστον μέχρι τις 30 Νοεμβρίου, με την απόφαση για παράταση του κλεισίματος να θεωρείται σχεδόν ειλημμένη.
Αυτό σημαίνει πως οι όποιες αγορές γίνουν θα είναι ηλεκτρονικές, χωρίς την φυσική παρουσία των καταναλωτών και τις «ουρές» που παρατηρούνταν τα προηγούμενα χρόνια και έξω από καταστήματα των Ιωαννίνων.
Δεν είναι όμως μόνο το γεγονός ότι φέτος η «Black Friday» θα είναι διαδικτυακή, αλλά και κατά πόσο θα ανταποκριθούν οι καταναλωτές, οι οποίοι βιώνουν πρωτόγνωρες καταστάσεις στην καθημερινότητά τους. Όταν η οικονομία δουλεύει στο… ρελαντί το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν υπάρχει το περιθώριο για αγορές που δεν αφορούν αγαθά πρώτης ανάγκης! Εντυπωσιακά είναι εξάλλου και τα στοιχεία έρευνας του ΙΕΛΚΑ σύμφωνα με τα οποία φέτος το 73% του καταναλωτικού κοινού δεν σχεδιάζει να πραγματοποιήσει αγορές την περίοδο αυτή (αναλυτικά στη σελ. 4).
Επαναπροσδιορισμός…
Για επαναπροσδιορισμό της πολυτέλειας κάνει λόγο σε μια ενδιαφέρουσα ανάλυσή του ο Χρήστος Λογαράς στο «businessnews.gr», αναφέροντας μεταξύ άλλων, οι συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί έχουν επηρεάσει την αγοραστική δύναμη των πολιτών, με τους καταναλωτές να μην έχουν κίνητρα να αγοράσουν ένα προϊόν, ακόμα και σε έκπτωση.
Ακόμα, για πολλούς καταναλωτές, η έννοια της πολυτέλειας έχει αλλάξει κατά την διάρκεια της πανδημίας. Συγκεκριμένα, η αξία των πραγμάτων έχει μετατεθεί. Πλέον, οι περισσότεροι άνθρωποι επικεντρώνονται στις εμπειρίες και όχι σε αντικείμενα αξίας. Έτσι, θα προτιμήσουν να ξοδέψουν χρήματα σε ένα καλό μπουκάλι κρασί και φαγητό που θα το ευχαριστηθούν περνώντας ποιοτικό χρόνο με τους αγαπημένους τους παρά να αγοράσουν ένα καινούριο ψυγείο ή μια τηλεόραση.
Αλλάζουν οι κανόνες
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο δημοσίευμα, η «μετανάστευση» από τα φυσικά καταστήματα στις ψηφιακές αγορές, δίνει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να συγκρίνουν προϊόντα, προσφορές και τιμές με το πάτημα ενός κουμπιού και χωρίς την φυσική τους παρουσία στα καταστήματα. Επίσης, στις online αγορές μπορεί κανείς να παραγγείλει με ιδιαίτερη ευκολία διαφορετικά προϊόντα από 5 ή και περισσότερα καταστήματα, κερδίζοντας έτσι την καλύτερη προσφορά στο κάθε προϊόν ξεχωριστά. Συνεπώς, η Black Friday δεν αποτελεί πλέον μόνο μια μέρα κατά την οποία οι επιχειρήσεις απλώς χαμηλώνουν τις τιμές των προϊόντων τους και περιμένουν την προσέλευση του κόσμου. Τα καταστήματα πρέπει να αποκτήσουν την εποχή της πανδημίας δυναμικό ρόλο στην προσέλκυση του καταναλωτή. Για παράδειγμα, μια αποκλειστική προσφορά, δηλαδή αν μόνο ένα κατάστημα παρέχει ένα συγκεκριμένο προϊόν σε πολύ καλή τιμή, δύναται να προσελκύσει πολλά άτομα στον ιστότοπό της εκάστοτε επιχείρησης.
Η εναλλαγή των προσφορών σε διαφορετικά προϊόντα ανά βδομάδα του Νοεμβρίου και την ημέρα της Black Friday, είναι εξίσου πολύ σημαντική ειδικά την στιγμή που οι καταναλωτές έχουν περιορίσει σημαντικά τις δαπάνες τους…
Χρήσιμες συμβουλές
Ενόψει λοιπόν των ηλεκτρονικών προσφορών της Black Friday, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή συστήνει στους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί κατά τη διενέργεια των ηλεκτρονικών τους συναλλαγών και πριν προβούν σε παραγγελίες να ελέγχουν, μεταξύ άλλων, την ταυτότητα του προμηθευτή (πλήρης εταιρική επωνυμία, τηλέφωνα επικοινωνίας, email, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμό ΓΕΜΗ), τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος, τη συνολική τιμή του προϊόντος (συμπεριλαμβανομένων φόρων, επιβαρύνσεων, εξόδων αποστολής, τυχόν έξοδα σε περίπτωση επιστροφής κλπ), την διαθεσιμότητα, τον τρόπο πληρωμής και αποστολής του προϊόντος κ.α.
Για καταγγελίες σχετικά με φαινόμενα παράνομων και παραπλανητικών συμπεριφορών οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνονται στην τηλεφωνική γραμμή Καταναλωτή 1520 της γενικής διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή ή να υποβάλλουν τις καταγγελίες τους μέσω της φόρμας καταγγελιών που βρίσκεται αναρτημένη στην ιστοσελίδα του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων (www.mindev.gov.gr) ή μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος στη διεύθυνση 1Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε..