Το Αεροδρόμιο Ιωαννίνων σε… πακέτο παραχώρησης!

on .

AERODROMIO NEO 10 10 2019

• Με ταχείς ρυθμούς προχωρούν από το Υπερταμείο, που τα έχει στη διαχείρισή του, οι διαδικασίες παραχώρησης των 22 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας τα οποία δεν είχαν συμπεριληφθεί στο πρώτο πακέτο των ιδιωτικοποιήσεων.

Ανάμεσά τους φιγουράρει και ο αναβαθμισμένος εδώ και λίγα χρόνια Κρατικός Αερολιμένας Ιωαννίνων, ο οποίος, αν ευοδωθεί ο διαγωνισμός, θα καταλήξει σε ιδιωτικά χέρια για τις επόμενες δεκαετίες. Πρόκειται για μία εξέλιξη που κανείς δε μπορεί να προβλέψει αν θα λειτουργήσει θετικά ή όχι για το τοπικό Αεροδρόμιο και κατ’ επέκταση για την περιοχή μας. Πάντως, υπό κρατική διαχείριση ο Αερολιμένας Ιωαννίνων επεκτάθηκε σε ένα βαθμό, εκσυγχρονίστηκε και προσελκύει πλέον το ενδιαφέρον ξένων αεροπορικών εταιριών που δρομολογούν ή σχεδιάζουν να εντάξουν στο πρόγραμμά τους απευθείας πτήσεις με χώρες του εξωτερικού.

Τεχνικός σύμβουλος

Στις αρχές Δεκεμβρίου, δηλαδή τις επόμενες ημέρες, σύμφωνα με δημοσίευμα της «εφημερίδας «Η Καθημερινή», το Υπερταμείο αναμένεται να δημοσιεύσει διεθνή πρόσκληση για την επιλογή οικονομικού και τεχνικού συμβούλου που θα το συνδράμει στη διαγωνιστική διαδικασία για τη μακροχρόνια παραχώρηση των 22 περιφερειακών αεροδρομίων που έχει στο χαρτοφυλάκιό του.

Πρόκειται για τα αεροδρόμια Καρπάθου, Χίου, Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Λήμνου, Ιωαννίνων, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Ικαρίας, Κυθήρων, Λέρου, Σητείας, Νέας Αγχιάλου, Καλύμνου, Σκύρου, Σύρου, Αστυπάλαιας, Καστελλόριζου, Καστοριάς, Κάσου και Κοζάνης. Με βάση το δημοσίευμα, τα περισσότερα εξ αυτών χρειάζονται εκτεταμένες επενδύσεις τόσο σε τερματικούς σταθμούς όσο και στους διαδρόμους, αλλά και στον ηλεκτρονικό και μηχανολογικό εξοπλισμό τους. Ωστόσο, η Κυβέρνηση εκτιμάει ότι ο εκσυγχρονισμός τους θα αναβαθμίσει τον τουρισμό στις συγκεκριμένες περιοχές, βοηθώντας στη διάχυση των οικονομικών ωφελειών από τον τουρισμό σε όλη την Ελλάδα, αλλά και στην αποσυμφόρηση άλλων κορεσμένων προορισμών. Παράλληλα, θα βελτιώσει την καθημερινότητα των κατοίκων και των τοπικών κοινωνιών.

 Θα δοθούν «πακέτο»!

Πάντως, το οικονομικό αντικείμενο των περισσοτέρων εξ αυτών των αεροδρομίων θεωρείται αμελητέο και είναι δύσκολο για τον λόγο αυτό να προσελκυσθούν επενδυτές που θα είναι διατεθειμένοι να επενδύσουν γενναία σε αυτά. Αν εξαιρεθούν τα αεροδρόμια στην Καλαμάτα που βγαίνει πρώτη και μόνη της σε διαγωνισμό, στην Πάρο, στη Νάξο και στην Αλεξανδρούπολη, για τα υπόλοιπα υπάρχουν επιφυλάξεις κατά πόσον ακόμα και σε πλήρη ανάπτυξη μπορούν να στηρίξουν μεγάλα επενδυτικά προγράμματα. Για τον λόγο αυτό οι σύμβουλοι του Υπερταμείου έχουν εισηγηθεί την παραχώρησή και των 22 μαζί ως ένα ενιαίο «πακέτο». 

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι σχετικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί ακόμη από την κυβέρνηση, ωστόσο στις πρώτες παρουσιάσεις που της έγιναν στο τέλος του καλοκαιριού, έγινε σαφές πως θα καταβληθούν προσπάθειες ώστε οι παραχωρήσεις να γίνουν σύντομα και να είναι επιτυχημένες. Σε αυτό το πλαίσιο, εξετάζεται πακέτο κινήτρων για τους υποψήφιους επενδυτές, που ενδεχομένως θα περιλαμβάνει φορολογικά, αδειοδοτικά και άλλα κίνητρα προκειμένου να γίνουν οι επενδύσεις που απαιτούνται. Ωστόσο, έχει εκδηλωθεί ήδη ενδιαφέρον από περισσότερους του ενός μεγάλους ξένους ομίλους για τη διεκδίκηση της παραχώρησης - πακέτου και των 22 υποδομών. Οι σχετικές αποφάσεις και η δημοσίευση πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος δεν αναμένονται πάντως πριν από τα τέλη του πρώτου τριμήνου του επόμενου έτους.

 

Οι υποψήφιοι

Σύμφωνα πάντα με την «Καθημερινή», η κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την ινδική GMR που έχει αναλάβει τις εργασίες για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι του Ηρακλείου αναμένεται να είναι εκ των διεκδικητών για τα 22 αεροδρόμια. Άλλοι όμιλοι που αξιολογούν τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό για την Καλαμάτα και κάποιοι προοπτικά και για τα 22 υπόλοιπα περιφερειακά αεροδρόμια είναι η μητρική της Fraport-Greece, η γερμανική Fraport AG, η ΤΕΜΕΣ του ομίλου Κωνσταντακόπουλου, που λειτουργεί το συγκρότημα της Costa Navarino στη Μεσσηνία και έχει άμεσο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη του αεροδρομίου της Καλαμάτας, και αεροπορικές εταιρείες και άλλοι ξένοι όμιλοι διαχείρισης αεροδρομίων.