Νόμος - «φραγμός» για τον εκφοβισμό στα σχολεία

on .

SXOLIKOS EKFOBISMOS

• Με τις ψήφους της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ - ΚΙΝΑΛ ψηφίστηκε χθες στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας που αφορά στην «πρόληψη και αντιμετώπιση φαινομένων βίας και εκφοβισμού στα σχολεία». Ο ΣΥΡΙΖΑ, συνέχισε την αποχή του από τις ψηφοφορίες, ενώ καταψήφισαν ΚΚΕ και ΜέΡΑ25, με την Ελληνική Λύση να δηλώνει «παρών». 

«Η νομοθετική αυτή πρωτοβουλία αποτελεί μία ακόμη βολή στη μάχη κατά της σιωπής», δήλωσε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, προσθέτοντας, πως στόχος της Κυβέρνησης «είναι να δώσουμε φωνή στα παιδιά που έρχονται αντιμέτωπα με το σχολικό εκφοβισμό και την ενδοσχολική βία, να ενδυναμώσουμε τη σχολική κοινότητα, τοποθετώντας νέα όπλα στη φαρέτρα μας κατά των φαινομένων αυτών, να ενισχύσουμε τους εκπαιδευτικούς και τα στελέχη μας που διαδραματίζουν κομβικό ρόλο. Πρόκειται για ένα πρόβλημα που δεν αφορά μόνο το θύμα και το θύτη, αφορά την οικογένεια, αφορά την κοινωνία, μας αφορά όλους».

Βασικές διατάξεις

Σύμφωνα με την Υπουργό, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει πέντε «δεσμίδες». Συγκεκριμένα:

- Πρώτη δεσμίδα: πρόκειται για ένα σχέδιο νόμου που οικοδομεί επί προηγούμενων δράσεων του Υπουργείου Παιδείας, σε ένα συνεκτικό πλαίσιο ολιστικής προσέγγισης. Μεταξύ άλλων, ο διπλασιασμός ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών (από 1.600 το 2019 σε 3.200 ψυχολόγους/κοινωνικούς λειτουργούς το 2022), η θεσμοθέτηση του σχολικού Συμβούλου Ζωής σε κάθε σχολική μονάδα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οριζόντιες επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, η ενδυνάμωση υποστηρικτικών φορέων κ.α.    Με το νομοσχέδιο, προστίθενται νέες δομές για την αντιμετώπιση της σχολικής βίας, εμπλουτισμένες επιμορφώσεις εκπαιδευτικών…

- Δεύτερη δεσμίδα: το νομοσχέδιο απαντά σε μια μεγάλη ανάγκη - στοιχεία δείχνουν ότι μεγάλο ποσοστό των θυμάτων σιωπά.  Για την πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου, δρομολογείται η δημιουργία πλατφόρμας για αναφορές περιστατικών ενδοσχολικής βίας, ανώνυμα ή επώνυμα από μαθητές, αλλά και επώνυμα από γονείς. «Στόχος να σπάσει η σιωπή, κανένα παιδί να μην είναι και να μη νιώθει μόνο», είπε η κ. Κεραμέως.

- Τρίτη δεσμίδα: το νομοσχέδιο συστήνει δομές. Σε επίπεδο σχολικής μονάδας, ο Διευθυντής μαζί με έναν εκπαιδευτικό ή τον Σύμβουλο Σχολικής Ζωής θα είναι Υπεύθυνοι Αντιμετώπισης της Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού. Σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, συστήνονται τετραμελείς Ομάδες Δράσης στις οποίες συμμετέχουν ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί, ενώ σε κεντρικό επίπεδο συγκροτείται επιτροπή εμπειρογνωμόνων.

-Τέταρτη δεσμίδα: Το νομοσχέδιο επενδύει στους εκπαιδευτικούς. Σε συνέχεια των επιμορφώσεων για θέματα διαχείρισης σχολικής βίας, το Υπουργείο προχωρά σε ανάπτυξη στοχευμένου επιμορφωτικού υλικού. Άμεσος στόχος η επιμόρφωση των Ομάδων Δράσης και των Υπευθύνων Αντιμετώπισης  της Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού και ευρύτερα οι εκπαιδευτικοί.

- Πέμπτη δεσμίδα: Πρόκειται για ένα πλουραλιστικό νομοσχέδιο που ενσωματώνει προτάσεις της ευρύτερης κοινότητας. Αποτελεί προϊόν συστηματικού διαλόγου με φορείς εντός και εκτός εκπαιδευτικής κοινότητας, το οποίο συμπληρώνει σειρά πρωτοβουλιών για την πρόληψη και αντιμετώπιση ενός διεθνώς αναγνωρισμένου προβλήματος.

 Η Υπουργός κλείνοντας την ομιλία της απευθυνόμενη στο σύνολο των κομμάτων της Βουλής, σημείωσε ότι «στα θέματα Παιδείας χωρούν συγκλίσεις, απαιτούνται συναινέσεις, μπορούμε να τα καταφέρουμε να βρούμε κοινούς τόπους προς όφελος όλων». 

Από την πλευρά τους, τα κόμματα της αντιπολίτευσης κατηγόρησαν την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ότι αγνόησε τους αρμόδιους φορείς, δεν έκανε καμία ουσιαστική διαβούλευση μαζί τους, ενώ χαρακτήρισαν το νομοσχέδιο «επιδερμικό, ελλιπές και αναποτελεσματικό, χωρίς καμία πρόβλεψη για το θέμα της πρόληψης του φαινομένου».