Black Friday»: Η αβεβαιότητα φρενάρει τους καταναλωτές!

on .

AGORA PEZODROMOS BLAXLEIDH

• Εν μέσω καταιγισμού διαφημιστικών μηνυμάτων σε τηλεοράσεις, ραδιόφωνα, διαδίκτυο και μέσα κοινωνικής δικτύωσης πραγματοποιείται ο ξενόφερτος θεσμός «Black Friday» που κορυφώνεται σήμερα, αν και ο… βομβαρδισμός για μεγάλες εκπτώσεις σε διάφορα προϊόντα (ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, καλλυντικά, έπιπλα, είδη ένδυσης και υπόδησης κ.α.) έχει ξεκινήσει εδώ και πολλές μέρες. 

Παρόλα αυτά κανείς δεν είναι σε θέση να πει με σιγουριά κατά πόσο οι καταναλωτές θα ανταποκριθούν. Μάλιστα τα καταστήματα θα είναι ανοιχτά και μεθαύριο, Κυριακή, 27 Νοεμβρίου, ενώ ακολουθεί τη Δευτέρα, 28 Νοεμβρίου η «Cyber Monday», επίσης ημέρα προσφορών κυρίως για ηλεκτρονικές αγορές. 

Μπορεί στις διαφημίσεις να γίνεται λόγος για «γενναίες προσφορές» και «μοναδικές ευκαιρίες», ωστόσο αρκετοί είναι εκείνοι που θεωρούν ότι τελικά δεν είναι τόσο συμφέρουσες όσο αφήνεται να εννοηθούν, με άλλα λόγια δεν πιστεύουν ότι γίνονται πραγματικές εκπτώσεις. 

Εξάλλου, τα στοιχεία έρευνας που πραγματοποίησε πρόσφατα ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), έδειξαν ότι μόλις 1 στους 5 καταναλωτές ή το 20% θα αγοράσουν κάτι στη «Black Friday».

Αβεβαιότητα…

Βέβαια, η διστακτικότητα αυτή σ’ ένα μεγάλο βαθμό οφείλεται και στο γεγονός ότι οι καταναλωτές είναι ήδη πολύ στριμωγμένοι οικονομικά, λόγω της ακρίβειας και των συνεχών ανατιμήσεων, οπότε οι όποιες αγορές, γίνονται στοχευμένα και κυρίως συγκρατημένα. Σε πρώτο πλάνο βρίσκονται τα αγαθά πρώτης ανάγκης, με αποτέλεσμα να περνούν σε δεύτερη μοίρα όλα τα υπόλοιπα ψώνια, ενώ δύσκολος αναμένεται και ο επόμενος μήνας, ο Δεκέμβριος που θα προστεθούν και οι εορταστικές αγορές. 

Αλλά και όσοι αποφασίσουν να αγοράσουν κάποιο προϊόν κατά την πολυδιαφημισμένη αυτή εκπτωτική περίοδο, θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί. Να μην παρασύρονται από τον καταιγισμό των μεγάλων προσφορών και πριν προβούν σε οποιαδήποτε αγορά να ελέγχουν την ποιότητα, ενώ όσοι επιλέγουν τις ηλεκτρονικές αγορές να μην εμπιστεύονται άκριτα οποιαδήποτε ιστοσελίδα, καθώς οι διαδικτυακές απάτες καραδοκούν!

Διαφορετική  «Black Friday»

Ενδιαφέρον όμως παρουσιάζουν και όσα ανέφερε στο ΑΠΕ ο ιδρυτής της Ierax Analytix, Χάρης Λαλάτσης. Όπως είπε αν και η «Black Friday» συνηθίζεται να είναι μια μέρα αφιερωμένη σε αγορές κυρίως ηλεκτρονικών συσκευών, φέτος είναι διαφορετική, ελέω πληθωριστικών τάσεων, με τους καταναλωτές να προτιμούν τις προσφορές στα προϊόντα των σούπερ μάρκετ, προκειμένου να αποθηκεύσουν - κυρίως τρόφιμα - για τον δύσκολο χειμώνα που έρχεται για τα νοικοκυριά.

Έρευνα που πραγματοποίησε η ierax analytix σε 890 άτομα πανελλαδικά, 18 έως 60 ετών και με ισορροπία στο φύλο, από 16 έως 21 Νοεμβρίου έδειξε ότι 3 στους 4 καταναλωτές θέλουν «Black Friday» από τα σούπερ μάρκετ. Σημειώνεται ότι αντίστοιχο ήταν και το περυσινό ποσοστό σε έρευνα που πραγματοποίησε η ierax analytix. «Η σημαντική διαφορά σε σχέση με πέρυσι είναι πως ενώ το 2021 οι καταναλωτές ήθελαν Black Friday από τα σούπερ μάρκετ για να αγοράσουν καθαριστικά, κρασιά και προϊόντα ενόψει Χριστουγέννων, εφέτος θέλουν να αγοράσουν τρόφιμα μακράς διάρκειας και κατεψυγμένα» τονίζει ο κ. Λαλάτσης. 

Την ίδια ώρα, 67% των ερωτώμενων δηλώνουν ότι θα αγόραζαν από τα σούπερ μάρκετ περισσότερα προϊόντα από όσα χρειάζονται για να τα αποθηκεύσουν, 28% θα αγόραζαν μόνο όσα χρειάζονται ενώ 6% δεν θα αγόραζαν κάτι.

Από τα συμπεράσματα της έρευνας, σύμφωνα με τον κ. Λαλάτση, προκύπτει «η ανάγκη τα σούπερ μάρκετ να συμμετάσχουν δυναμικά στη ετήσια γιορτή της Black Friday καθώς οι καταναλωτές, λόγω των έντονων πληθωριστικών πιέσεων και του μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος, εκμεταλλεύονται τη συγκεκριμένη περίοδο για να αγοράσουν κυρίως τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης παρά ηλεκτρονικές συσκευές». 

Η στάση των καταναλωτών

Η ίδια έρευνα, διερευνά τη στάση των Ελλήνων καταναλωτών απέναντι στην εμπορική εορτή της «Black Friday». Είναι ενδεικτικό ότι 8 στους 10 καταναλωτές πιστεύουν πως δεν γίνονται πραγματικές εκπτώσεις από τα καταστήματα. Σχετικά με την ενημέρωση για τη «Black Friday», τα social media παραμένουν κυρίαρχα (89%), ενώ ανεβαίνει αρκετά η τηλεόραση το 2022 στο 38% από 22% που ήταν το 2021. Στο 16% τα websites των καταστημάτων, ενώ το 2021 ήταν μόλις στο 3%, που δείχνει μια στροφή προς το online. Πάντως το 59% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι είναι πιθανό να αγοράσει κάποιο προϊόν κατά τη διάρκεια της «Black Friday». Σημειώνεται ότι το 2021 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 72%.