«Ποτέ δε φοβήθηκα τη σύγκριση με τις πρώτες εκτελέσεις τραγουδιών…»

on .

MORFH

• «Η μουσική μόλις φύγει από τα χέρια του δημιουργού γίνεται κτήμα του κόσμου και αυτό είναι που την κρατά ζωντανή. Μέσα από τα τραγούδια φιλτράρουμε τους εαυτούς μας, γι’ αυτό παραμένει κάτι αυθεντικό», τονίζει η ερμηνεύτρια Ρένα Μόρφη.
Με αφορμή την αυριανή συναυλία της στο Stage Ioannina, μιλάει στον «Π.Λ.» για τις διασκευές παλιών τραγουδιών, τις μουσικές της… περιπέτειες με τον Φοίβο Δεληβοριά και τους Imam Baildi, το νέο καλλιτεχνικό της πρότζεκτ, τη «Σούλη Ανατολή», αλλά και για την κατάσταση σήμερα στον χώρο του ελληνικού πενταγράμμου.

Η συνέντευξη
• Ρένα Μόρφη και «Σούλη Ανατολή»… Τι συνδέει την ερμηνεύτρια που όλοι γνωρίζουμε με το καλλιτεχνικό της «alter ego»; Ποια ανάγκη σας οδήγησε στο να δημιουργήσετε τη «Σούλη»;
-Ήταν μια ιδέα που είχα στο μυαλό μου για χρόνια και όταν συναντήθηκα με τους κατάλληλους ανθρώπους έγινε πραγματικότητα. Σούλη Ανατολή είναι το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο που χρησιμοποιούσε η γιαγιά μου όταν ήταν τραγουδίστρια οπότε είχα έντονη την ανάγκη να την τιμήσω καθώς η ίδια επέλεξε να αφοσιωθεί στην οικογένεια και να μη συνεχίσει το όνειρό της.

• Από τη συνεργασία με τον Φοίβο Δεληβοριά περάσατε στους Imam Baildi και από κει πορεύεστε σήμερα και σε σόλο «μονοπάτια». Πώς ήταν όλη αυτή η μουσική πορεία και ποια είναι τα σχέδιά σας για τη συνέχεια;
-Ήταν ένα συναρπαστικό ταξίδι που με γέμισε με πολύτιμα εφόδια για τα οποία αισθάνομαι κάτι παραπάνω από ευγνώμων. Και ο Φοίβος και οι Ιμάμ αποτέλεσαν για μένα οικογένεια σε έναν χώρο που δεν επιτρέπει πολλές ειλικρινείς σχέσεις. Μαζί δημιουργήσαμε και δημιουργούμε και χαίρομαι που υπάρχει πάντα καλλιτεχνική αλληλεπίδραση. Μέσω του προσωπικού μου δίσκου έχω ενώσει καλλιτεχνικά και τις δυο αυτές "υπερδυνάμεις" αφού ο Φοίβος μου γράφει τραγούδια και ο Ορέστης Φαληρέας (Imam Baildi) κάνει την παραγωγή. Με το συγκρότημα των Ιμάμ κάνουμε ένα διάλειμμα από τις ζωντανές εμφανίσεις, οπότε το μέλλον μου προς το παρόν διαγράφεται με πολλές σόλο εμφανίσεις και ένα πολύ διαφορετικό πρότζεκτ σε όλη την Ελλάδα ώστε να συστηθούμε με το ελληνικό κοινό απ’ την αρχή!
• Mε τους Imam Baildi έχετε ταξιδέψει πολύ και στο εξωτερικό. Τι εμπειρίες αποκομίσατε από τις περιοδείες εκτός συνόρων;
-Νιώθω πολύ τυχερή που είχα την ευκαιρία να κάνω τόσες περιοδείες στο εξωτερικό με τους Ιμάμ και να απευθυνθούμε όχι μόνο στον Ελληνισμό αλλά και σε διαφορετικούς λαούς συμμετέχοντας σε πολλά διεθνή φεστιβάλ, στο ξένο ραδιόφωνο και σε άλλες εμφανίσεις. Είναι μαγικό να βλέπεις πόσο αβίαστα μπορεί να ταξιδέψει η μουσική χωρίς να στέκεται εμπόδιο η γλώσσα. Σίγουρα είναι εμπειρίες που δεν μπορούν να συγκριθούν με οτιδήποτε άλλο. Πιστεύω ότι μέσα από τα ταξίδια ο άνθρωπος μπορεί να αποκτήσει πραγματική σοφία και να τροφοδοτεί συνεχώς τη φαντασία του.

• Πόσο ρίσκο παίρνει ένας ερμηνευτής με το να ξανασυστήνει στον κόσμο παλιά αγαπημένα τραγούδια, περισσότερο ή λιγότερο γνωστά; Σας αγχώνει η σύγκριση με τις πρώτες εκτελέσεις;
-Ποτέ δεν φοβήθηκα τη σύγκριση. Είναι κάτι που δε με απασχολεί γιατί δεν πρόκειται για κάποιου είδους διαγωνισμό. Η μουσική μόλις φύγει από τα χέρια του δημιουργού γίνεται κτήμα του κόσμου και αυτό είναι που την κρατά ζωντανή. Μέσα από αυτά τα τραγούδια φιλτράρουμε τους εαυτούς μας, γι’ αυτό παραμένει κάτι αυθεντικό. Στο προσωπικό μου πρότζεκτ παρουσιάζω πρωτότυπα τραγούδια όπως το «Όταν σου Χορεύω» και τη «Μαχαιριά», πάντα όμως έχω αναφορές παλιότερων τραγουδιών γιατί αυτά είναι η έμπνευση μου.

• Πώς βλέπετε τα πράγματα σήμερα στον χώρο του ελληνικού πενταγράμμου; Γενικά γίνονται ωραία πράγματα, υπάρχουν ενδιαφέρουσες νέες προτάσεις;
-Ναι, νομίζω ότι υπάρχει κινητικότητα και θεωρώ πως η κρίση έχει ξεκαθαρίσει κάπως το τοπίο αφού πλέον δεν υπάρχουν εξωγενείς παράγοντες που θα σ’ ανεβάσουν στη σκηνή εκτός από την αμιγώς καλλιτεχνική ανάγκη να εκφραστείς. Δεν είναι ότι θα γίνεις πλούσιος ή τρομερά διάσημος αυτομάτως δηλαδή. Χρειάζεται αρκετή δουλειά για να κερδίσεις την εμπιστοσύνη του κόσμου και είναι δύσκολο να αντέξεις αν δεν το εννοείς.

• Σήμερα στη μουσική πρωταγωνιστεί το youtube και τα χτυπήματα που καταγράφουν τα τραγούδια. Τα παρακολουθείτε αυτά; Μπαίνετε στον πειρασμό να διαβάσετε τα σχόλια των ακροατών που μπορεί να είναι από αποθεωτικά μέχρι προσβλητικά λόγω της ανωνυμίας που εξασφαλίζει το διαδίκτυο;
-Είμαι ελεύθερη σ’ αυτό, ούτε θα αποκόψω τελείως τον εαυτό μου, ούτε θα έχω εμμονή με το τι γράφει ο καθένας. Θα προτιμούσα να έχω προλάβει την εποχή που η δισκογραφία ήταν ενεργή, κυρίως γιατί ως καλλιτέχνης καμιά φορά νιώθεις κάτι σαν αδικία που δεν έχεις παρουσιάσει όλο σου το έργο με τον τρόπο που το έχεις φανταστεί από το εξώφυλλο, τη σειρά των τραγουδιών κλπ. Αυτή είναι όμως η εποχή και μαθαίνουμε να προσαρμοζόμαστε ανάλογα. Εγώ προσωπικά είμαι πολύ χαρούμενη που το «Όταν σου χορεύω» μετράει 15 εκατομ. χτυπήματα αλλά δε ξέρω σε τι μεταφράζεται ένα τέτοιο νούμερο. Ακόμη προσπαθώ να αποκωδικοποιήσω τους νέους κανόνες και αυτό με ιντριγκάρει.

• Στις χαλαρές στιγμές σας, το βράδυ στο σπίτι ή με την παρέα σας τι μουσική ακούτε;
-Μου αρέσει πολύ η λάτιν μουσική, ακούω τραγούδια από την Κολομβία, το Μεξικό και την Καραϊβική. Μέσα στο αυτοκίνητο θα βάλω πάντα ένα σταθμό με παλιά λαϊκά.

• Οι Γιαννιώτες φίλοι της «Σούλης Ανατολή» τι μπορούν να περιμένουν από τη μουσική συνάντηση μαζί της στο Stage Ioannina;
-Είναι η πρώτη φορά που θα έρθω με την προσωπική μου δουλειά στα Γιάννενα κι έχω πολύ μεγάλο ενθουσιασμό γιατί ξέρω καλά πόσο θερμό είναι το γιαννιώτικο κοινό. Κάθε φορά με τους Ιμάμ περνάγαμε φανταστικά, αυτή τη φορά όμως θα παρουσιάσουμε ένα πολύ διαφορετικό πρόγραμμα. Εκτός από τα τραγούδια του πρώτου μου δίσκου, θα παρουσιάσουμε και κάποια καινούρια από τον δεύτερο δίσκο που ετοιμάζω αυτή την περίοδο και πολλά αγαπημένα τραγούδια που στάθηκαν αναφορές στη δημιουργία αυτού του πρότζεκτ. Πρόκειται για ένα πολύ ιδιαίτερο πάντρεμα του παλιού λαϊκού ήχου με παραδοσιακούς λάτιν ρυθμούς όπως Cumbia, salsa, Rumba που ξεσηκώνει αλλά και συγκινεί. Το σίγουρο είναι ότι θα τραγουδήσουμε όλοι μαζί και θα χορέψουμε χωρίς φόβο, με πολύ πάθος!

ΚΩΣΤΑΣ ΑΓΟΡΗΣ