Ένα καινοτόμο πρόγραμμα υλοποίησε το 2ο ΓΕΛ Ιωαννίνων

on .

2O GEL

• Σε ένα ειδικό πρόγραμμα με κοινωνικό πρόσημο και τίτλο «Σχολεία Για Όλους -Συμπερίληψη παιδιών προσφύγων στα ελληνικά σχολεία» συμμετείχε το 2ο Γενικό Λύκειο Ιωαννίνων, υλοποιώντας μία σειρά από άκρως ενδιαφέρουσες δράσεις καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς που μας πέρασε. 

Στόχος της πρωτοβουλίας, η υποστήριξη σχολείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με τάξεις υποδοχής, καλλιεργώντας ένα ασφαλές και συμπεριληπτικό περιβάλλον, όπου παρέχονται ίσες ευκαιρίες εκπαίδευσης σε όλους τους μαθητές .

Την πρόταση για συμμετοχή του 2ου ΓΕΛ στο συγκεκριμένο πρόγραμμα έφερε η Διευθύντρια του Σχολείου Χ. Γεωργάκη κι αυτή έγινε άμεσα αποδεκτή από το Σύλλογο Διδασκόντων, μιας και στο 2ο Λύκειο λειτουργούν Τάξεις Υποδοχής μαθητών - προσφύγων τα τελευταία χρόνια. Στη συνέχεια, δύο καθηγήτριες μαζί με την Διευθύντρια παρακολούθησαν ένα  τριήμερο επιμορφωτικό σεμινάριο το Νοέμβριο του 2021 στη Θεσσαλονίκη.

Ημερίδα και γιορτή

Το πρόγραμμα, άρχισε να υλοποιείται από τον περασμένο Δεκέμβριο και ολοκληρώθηκε τον Μάιο του 2022. Στο σύνολο των δράσεων πήραν μέρος έξι καθηγήτριες ως συντονίστριες - μέλη της παιδαγωγικής ομάδας και 85 παιδιά. 

Η υλοποίηση των δράσεων ξεκίνησε με μια ημερίδα ενδοσχολικής επιμόρφωσης  που πραγματοποιήθηκε ένα Σάββατο του Δεκεμβρίου, με μαζική συμμετοχή του συλλόγου διδασκόντων και επιμορφώτρια την Σ. Βλάχου. 

Τον ίδιο μήνα, πριν τα Χριστούγεννα πραγματοποιήθηκε μια διαπολιτισμική γιορτή, όπου παρουσιάστηκε ο τρόπος με τον οποίο εορτάζεται ο ερχομός του νέου χρόνου στις διάφορες χώρες από όπου προέρχονται οι μαθητές του σχολείου, δηλαδή  Ελλάδα, Αλβανία, Ιράκ, Αφγανιστάν και Συρία. Η γιορτή έφερε πολύ κοντά μαθητές, καθηγητές και γονείς, γεγονός που καταγράφηκε ως μια μεγάλη, πρώτη επιτυχία της προσπάθειας. 

Οι πρωτοβουλίες συνεχίστηκαν το Φεβρουάριο με μια επιμόρφωση των μαθητών της Α’ τάξης επάνω στην επίλυση συγκρούσεων, σε συνεργασία με το φορέα «Σχεδία», όπου με την καθοδήγηση της ψυχολόγου, Σ. Γκόντα τα παιδιά διδάχτηκαν τεχνικές διαπραγμάτευσης, προκειμένου να λύνουν τις διαφορές τους ειρηνικά. 

Εργαστήρια και μεταφράσεις

Τον ίδιο μήνα πραγματοποιήθηκε ένα εργαστήριο από τον εμψυχωτή του «Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση» Γ. Μόσχου με τίτλο «Μπλοκάρουμε το ρατσισμό στα σχολεία» που απευθυνόταν τόσο τους μαθητές, όσο και τους καθηγητές του σχολείου. Εκεί, μέσα από τεχνικές παιδαγωγικής του θεάτρου τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να επικοινωνήσουν, να αλληλεπιδράσουν και ν΄αναστοχαστούν σε βάθος σχετικά με τον τρόπο που συμβιώνουν με «το διαφορετικό» μέσα στο σχολικό περιβάλλον. 

Στη συνέχεια, για όλο το διάστημα από τα μέσα Φεβρουαρίου μέχρι τα μέσα Μαΐου, υλοποιήθηκαν λογοτεχνικά πολύγλωσσα δρώμενα βασισμένα σε λογοτεχνικά κείμενα της 17χρονης Αφγανής συγγραφέα ParwanaAmiri, υπό την εποπτεία της καθηγήτριας του τμήματος διδασκαλίας των ελληνικών ως ξένης γλώσσας των μαθητών προσφύγων, Β. Παπαστεφάνου και με την εθελοντική συνεισφορά της ηθοποιού και θεατρολόγου Χρυσάνθης Παπαγεωργίου.

Επόμενη δράση έγινε τον Απρίλιο και ήταν η δημιουργία πολύγλωσσων επιγραφών που αναρτήθηκαν σε διάφορα σημεία του σχολείου, δείχνοντας την κατεύθυνση προς συγκεκριμένους λειτουργικούς χώρους του σχολείου σε όλες τις μητρικές γλώσσες που μιλιούνται σ’ αυτό, καθώς και στις Ξένες Γλώσσες που διδάσκονται οι μαθητές του 2ου ΓΕΛ. Οι επιγραφές δημιουργήθηκαν με αλληλοδιδακτικό τρόπο, σε συνέργεια των καθηγητριών των Αγγλικών, Α. Παπακώστα και των Ελληνικών ως Ξένης Γλώσσας, Β. Παπαστεφάνου και με την ενθουσιώδη συμμετοχή των μαθητών τεσσάρων τμημάτων της Α’ Λυκείου. 

Την ίδια χρονική περίοδο, το τμήμα εκπαίδευσης της ΜΚΟ SolidarityNow ανέλαβε να υποστηρίξει με τους διερμηνείς του την προσπάθεια, όσον αφορά στη μετάφραση τόσο των γενικών κανονισμών του σχολείου, όσο και των κανόνων λειτουργίας της τάξης σε όλες τις γλώσσες που μιλιούνται σ’ αυτό.  

Τα «μικρά βιβλία»

Άλλη μια πρωτότυπη δράση που ξεκίνησε τον Μάρτιο και ολοκληρώθηκε αμέσως μετά το Πάσχα ήταν η δημιουργία  «μικρών βιβλίων» (minibooks), βασισμένων στην παιδαγωγική Freinet από τους αλλόγλωσσους μαθητές του σχολείου, στα πλαίσια της εκμάθησης της Ελληνικής ως ξένης γλώσσας, υπό την καθοδήγηση της φιλολόγου Β. Παπαστεφάνου. Κατά τη διαδικασία αυτή, οι μαθητές- πρόσφυγες δούλεψαν ανά ζεύγη, γράφοντας την ιστορία ενός αγαπημένου τους προσώπου και εικονογραφώντας ιδιοχείρως τα βιβλιαράκια τους με πραγματικά αριστοτεχνικό τρόπο. 

Τον Απρίλιο πραγματοποιήθηκαν δύο ακόμη δράσεις. Η πρώτη αφορούσε σ’ ένα ενημερωτικό εργαστήριο για την μαθησιακή και ψυχοκοινωνική στήριξη που μπορούν να λάβουν τα παιδιά - πρόσφυγες στο χώρο του κέντρου κοινότητας «Orange Centre» που διαχειρίζεται η SolidarityNow στα Ιωάννινα. Το εργαστήριο πραγματοποιήθηκε από την Κ. Λιούζα, υπεύθυνη του εκπαιδευτικού τμήματος της οργάνωσης στην Ήπειρο με τη συμμετοχή αραβόφωνου και φαρσόφωνου διερμηνέα. 

Η δεύτερη δράση ήταν μια «συνάντηση γνωριμίας» με τα παιδιά, όπου η τοπική συντονίστρια του προγράμματος Σ. Βλάχου, εφαρμόζοντας την τεχνική του καταιγισμού ιδεών, άνοιξε  διάλογο μαζί τους για τη σημασία που αποδίδουν τα ίδια στις έννοιες «σχολείο» και «παιδεία» και τα προβλήματα που συναντούν στη μαθησιακή τους πορεία. 

Το «ταξίδι» ολοκληρώθηκε το Μάιο κι έκλεισε με μια όμορφη εκδήλωση που σηματοδότησε ταυτόχρονα τη λήξη του προγράμματος και της σχολικής χρονιάς.