Ο Συνήγορος του Πολίτη εμμένει για ενιαία Περιβαλλοντική Μελέτη

Να γιατί δεν δόθηκε άδεια για τον «μεγάλο δακτύλιο» Ιωαννίνων

Κενάν Μεσαρέ και Βογιάνου – επισημαίνει η Ανεξάρτητη Αρχή - έγιναν  χωρίς αδειοδότηση και μέτρα προστασίας περιβάλλοντος και ασφάλειας πολιτών

5

Πολύς λόγος γίνεται το τελευταίο διάστημα για τον «μεγάλο δακτύλιο» της πόλης των Ιωαννίνων, που θα συνδέει τον κόμβο Βογιάνου με το Πανηπειρωτικό Αθλητικό Κέντρο, με αφορμή την ακύρωση από τον Υπουργό Περιβάλλοντος Γ. Σταθάκη της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, που είχε εγκρίνει η Αποκεντρωμένη Διοίκηση.
Το θέμα απασχόλησε έντονα Δήμο Ιωαννιτών και Περιφέρεια και μάλιστα στις 11 Ιουλίου πραγματοποιήθηκε συνάντηση στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, χωρίς όμως να «κάνει πίσω» ο Γ. Σταθάκης, ο οποίος επέμεινε ότι θα πρέπει να εκπονηθεί συνολική ΜΠΕ, που θα περιλαμβάνει εκτός του «μεγάλου δακτυλίου» και τους ήδη κατασκευασμένους δρόμους, Κενάν Μεσαρέ και Βογιάνου.
Ο Συνήγορος του Πολίτη
Τις απόψεις του Συνηγόρου του Πολίτη υιοθέτησε ο Υπουργός Περιβάλλοντος για να ακυρώσει τους περιβαλλοντικούς όρους, τονίζει σε χθεσινή ανακοίνωσή της η Ανεξάρτητη Αρχή, κρίνοντας την Υπουργική Απόφαση ως βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση για την αποκατάσταση της νομιμότητας. Παράλληλα, εμμένει στην πρόταση εκπόνησης ενιαίας ΜΠΕ για το σύνολο του έργου με τα νέα και παλαιά τμήματά του και, όπως σημειώνει, συνεχίζει να παρακολουθεί την εξέλιξη της υπόθεσης.
Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, ο Συνήγορος είχε διερευνήσει εκτενώς τη νομιμότητα των ενεργειών της Διοίκησης όσον αφορά την αδειοδότηση και κατασκευή των οδών Κενάν Μεσαρέ και Βογιάννου την περίοδο 2011 έως 2016. Στο πλαίσιο αυτό, επεσήμανε την έλλειψη νομιμότητας στα συγκεκριμένα έργα, καθώς αυτά κατακερματίστηκαν σε μικρότερα και υλοποιούνταν δίχως αδειοδότηση και μέτρα προστασίας για το περιβάλλον και την ασφάλεια των πολιτών.
Η Υπουργική Απόφαση (30353/22.6.2018) βασίζεται σε σχετικό έγγραφο του Συνηγόρου του Πολίτη και ακυρώνει την πρόσφατη απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου-Δυτικής Μακεδονίας (30073/26.2.2018) με την οποία αδειοδοτήθηκαν περιβαλλοντικά νέα έργα επέκτασης οδοποιίας στα Ιωάννινα, δίχως να αξιολογηθούν και τα παλαιά υφιστάμενα. Το αιτιολογικό της Υπουργικής Απόφασης ταυτίζεται με τις απόψεις της Αρχής που επισήμανε, ότι δεν αξιολογήθηκαν τα αθροιστικά αποτελέσματα της κατασκευής όλων των έργων οδοποιίας, καθώς τμήματα εξ αυτών απαλλάχτηκαν από τη διαδικασία Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ).
Τι είχε προτείνει
Ο Συνήγορος έχει προτείνει την εκπόνηση μίας ενιαίας Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το σύνολο των έργων του οδικού δικτύου, ώστε να αξιολογηθούν τα αθροιστικά αποτελέσματα από την κατασκευή τους.
Συγκεκριμένα τόνισε ότι:
- Η κατασκευή της Κενάν Μεσαρέ πραγματοποιήθηκε δίχως ΑΕΠΟ διότι η Διοίκηση απάλλαξε το έργο από τη σχετική διαδικασία. Απαλλαγή από ΑΕΠΟ εφαρμόστηκε αρχικώς και για τα έργα επέκτασης της οδού Βογιάννου. Το 2012 η διοίκηση προκειμένου να υπάρξει εναρμόνιση με τις απαιτήσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, που είχε τροποποιηθεί, προέβη σε έκδοση πράξης που ονόμασε «Ανανέωση ΑΕΠΟ», δίχως ωστόσο να υπάρχει τέτοια αρχική απόφαση. Αντιθέτως, όφειλε σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις να προβεί σε περιβαλλοντική αδειοδότηση για το σύνολο του έργου το οποίο ήταν υφιστάμενο δίχως περιβαλλοντικούς όρους.
- Υπάρχουν σημαντικές αποκλίσεις στην κατασκευή της Κενάν Μεσαρέ από τον αρχικό εγκεκριμένο σχεδιασμό της, ενώ οι τροποποιήσεις που έγιναν στο έργο δεν συμπεριλήφθησαν καν στο έγγραφο περί απαλλαγής από τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης.
- Το 2016 η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου-Δ. Μακεδονίας είχε εκφράσει την άποψη ότι οι κατασκευαστικές δυσλειτουργίες του συγκεκριμένου οδικού άξονα μπορούν να θεραπευτούν με την κατάρτιση νέας ΜΠΕ, συμφωνώντας ουσιαστικά με τις απόψεις του Συνηγόρου. Ωστόσο η ίδια, το Φεβρουάριο του 2018 προέβη σε έγκριση ΑΕΠΟ των νέων έργων οδοποιίας κρίνοντας ότι δεν χρειάζεται νέα ΜΠΕ για το σύνολο του οδικού δικτύου, καθώς η περιβαλλοντική αδειοδότηση των ήδη κατασκευασμένων έργων έχει κριθεί από παλιά.