Με τη διέλευση του αγωγού Ελλάδας - Ιταλίας

Δεύτερη ευκαιρία για δίκτυο φυσικού αερίου στην Ήπειρο! 

- Να εξασφαλιστεί από τώρα δικτύωσή του με Γιάννενα και Θεσπρωτία

- Προτάσεις στη διαβούλευση της Ρ.Α.Ε. κατέθεσε ο Δήμος Ιωαννιτών

STATHMOS FYSIKOY AERIOY

• Στη «σκιά» της μεγάλης καταστροφής της Ανατολικής Αττικής με τους 91 νεκρούς, στην Ήπειρο παρατηρείται το τελευταίο διάστημα κινητικότητα για την επέκταση του δικτύου Φυσικού Αερίου, που αποτελεί βασικό θέμα συζήτησης ανάμεσα στους κατοίκους πόλεων και κωμοπόλεων, οι οποίοι δεν μπορούν πια να ανταπεξέλθουν στο κόστος θέρμανσης.
Εξελίξεις καταγράφονται προς δύο κατευθύνσεις: Η μια αφορά το ενδεχόμενο κατασκευής του αγωγού Ελλάδος- Ιταλίας (IGI) που όπως έγραψε στο φύλλο του περασμένου Σαββάτου ο «Π.Λ.» επανέρχεται στο προσκήνιο με την κατάθεση στο Υπουργείο Περιβάλλοντος από την εταιρία της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Η δεύτερη αφορά τη διαβούλευση του προγράμματος Ανάπτυξης του Δικτύου Διανομής της Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύων Διανομής Αερίου Α.Ε. για την περίοδο 2018- 2022.
Η αναθέρμανση του ενδιαφέροντος για τον υποθαλάσσιο αγωγό Ελλάδα- Ιταλία, συνοδεύεται από την ευχή των Ηπειρωτών να προχωρήσει επιτέλους το έργο και παράλληλα να προβλεφθεί η δυνατότητα διανομής φυσικού αερίου σε κατοικίες και επιχειρήσεις των Ιωαννίνων και της Θεσπρωτίας, που μπορεί να γίνει ανεξάρτητα του σχεδιασμού που προωθεί η Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου.
Η πρώτη φορά που επιχειρήθηκε να προχωρήσει το έργο συνάντησε την έντονη αντίδραση των Θεσπρωτών, που θεωρούσαν ότι θα πληγεί ο τουρισμός. Με την παρέλευση του χρόνου και την απώλεια της ευκαιρίας που υπήρχε για φθηνή ενέργεια, τη φορά αυτή ελπίζεται οι αντιδράσεις να έχουν καμφθεί, ώστε να μη μπει «φρένο» στο έργο και χαθεί για μια ακόμη φορά η ευκαιρία για την Ήπειρο.

Τι περιλαμβάνει ο αγωγός
Ο αγωγός θα αποτελείται από δύο τμήματα: το χερσαίο τμήμα, Κομοτηνή - Φλωροβούνι Θεσπρωτίας, μήκους περίπου 600 χλμ. το οποίο θα αναπτυχθεί από το Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου και το υποθαλάσσιο τμήμα του έργου, με την ονομασία «Αγωγός ΠΟΣΕΙΔΩΝ» και μήκος περίπου 200 χλμ., Φλωροβούνι Θεσπρωτίας - Οτράντο Ιταλίας, το οποίο θα αναπτυχθεί από την ελληνική εταιρεία με την επωνυμία «Υποθαλάσσιος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδος - Ιταλίας ΠΟΣΕΙΔΩΝ Α.Ε.».
Στην εν λόγω εταιρεία συμμετέχουν ισοµερώς η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου και η Ιταλική EDISON. Ο υποθαλάσσιος αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας - Ιταλίας ΠΟΣΕΙΔΩΝ έχει λάβει το σύνολο των υποχρεωτικών αδειών για την κατασκευή και λειτουργία του. Κατά την παρούσα φάση, προβλέπεται η ολοκλήρωση όλων των προαπαιτούμενων ενεργειών, ώστε εφόσον εξασφαλιστούν οι απαραίτητες - για τη λειτουργία του - ποσότητες φυσικού αερίου, το έργο να είναι έτοιμο για τη λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης (Final Investment Decision - FID). Με βάση το ισχύον χρονοδιάγραμμα, ο αγωγός «ΠΟΣΕΙ­ΔΩΝ» θα τεθεί σε λειτουργία στο τέλος του 2022. Ο αγωγός έχει σχεδιαστεί έτσι, ώστε να μεταφέρει 12 δισ. κυβ. μέτρα φυσικού αερίου (φ.α.) ετησίως με δυνατότητα αναβάθμισης μέχρι και σε 20 δισ. κυβ. μέτρα φ.α. ετησίως, το οποίο θα είναι διαθέσιμο στα ελληνικά σύνορα και θα προέρχεται από πηγές της Ανατολικής Μεσογείου, της Μέσης Ανατολής ή/και της Κασπίας κ.ά. με κατεύθυνση προς την Ιταλία. Η Ε.Ε. αναγνωρίζει τη στρατηγική σημασία του αγωγού IGI, συμπεριλαμβάνοντάς τον στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (Pro­jects of Common Interest - PCIs) της ισχύουσας λίστας, βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 347/2013. Επιπλέον, το Έργο είχε περιληφθεί στα έργα του Νοτίου Διαδρόμου, που συγχρηματοδοτήθηκαν από πόρους των προγραμμάτων «Διευρωπαϊκά Δίκτυα στον τομέα της ενέργειας» (ΤΕΝ - Ε) και το «Ευρωπαϊκό Σχέδιο Οικονομικής Ανάκαμψης στον τομέα της ενέργειας» (EEPR).

Ο Δήμαρχος Ιωαννίνων
Σε χθεσινές του δηλώσεις ο Δήμαρχος Ιωαννίνων Θωμάς Μπέγκας ανέφερε ότι ο Δήμος Ιωαννιτών κατέθεσε προτάσεις στο πλαίσιο της διαβούλευσης της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας για το πρόγραμμα ανάπτυξης του δικτύου φυσικού αερίου 2018-2022. Αναφέρθηκε στα οφέλη που θα προκύψουν από τη χρήση φυσικού αερίου, επεσήμανε ωστόσο ότι το σχέδιο είναι αρκετά αόριστο, αφήνει αναπάντητα πολλά ερωτήματα και φανερώνει πως η χρηματοδότηση δεν είναι εξασφαλισμένη. Ο Δήμος, συνέχισε ο κ. Μπέγκας, ζητά στοιχεία για την ύπαρξη κεφαλαίων και παράλληλα να γίνει γνωστή η μελέτη που συνοδεύουν τον σχεδιασμό των υποδομών και των δικτύων.
Ο Δήμαρχος έκανε επίσης δύο διαπιστώσεις: Στο υπό διαβούλευση σχέδιο η Ήπειρος βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις τόσο στον αριθμό συνδέσεων, όσο και στο κόστος επένδυσης, με ελάχιστη διαφορά από της νησιωτικές περιοχές της χώρας και δεύτερον πώς δεν υπάρχει πρόβλεψη για συνδέσεις βιομηχανικών χρηστών. Τέλος επανέλαβε για μια ακόμη φορά, την πρότασή του για συντονισμό των φορέων.