Βασική αιτία η έλλειψη νομοθετικού πλαισίου για τη χωροθέτησή τουΒασική αιτία η έλλειψη νομοθετικού πλαισίου για τη χωροθέτησή του

Όνειρο… θερινής νυκτός παραμένειτο υδατοδρόμιο στην Παμβώτιδα!

Την ίδια στιγμή κατατίθενται φάκελοι αδειοδότησης για Λευκάδα και Μεγανήσι, ενώ προχωρούν οι διαδικασίες σε Κέρκυρα και Παξούς

• Πολλαπλά τα οφέλη για την περιοχή μας από τη σύνδεση με τα Επτάνησα μέσω υδροπλάνων

YDATODROMIA YDROPLANO

• Αυτοκινητόδρομοι έγιναν, με ορισμένες ακόμα εκκρεμότητες, το Αεροδρόμιο Ιωαννίνων αναβαθμίζεται, όμως στον τομέα της μετακίνησης και των μεταφορών παραμένει ένα κενό που κανείς δεν είναι σε θέση να πει πότε θα κλείσει.
Ο λόγος για τη δημιουργία υδατοδομίου στην Παμβώτιδα, ένα θέμα που απασχολεί εδώ και αρκετά χρόνια την τοπική κοινωνία, τους φορείς της αλλά και εταιρίες που δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο κλάδο. Την ώρα που στη «γειτονιά» μας, δηλαδή στα νησιά του Ιονίου, κατατίθενται φάκελοι για την αδειοδότηση υδατοδρομίων, στα Γιάννενα το θέμα έχει «κολλήσει» για τα καλά, καθώς δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο για τη χωροθέτηση αποβάθρας σε παραλίμνια περιοχή κι αυτό είναι σημαντικό εμπόδιο!
Κάπως έτσι, χάνεται μία σημαντική ευκαιρία για την πρωτεύουσα της Ηπείρου να συνδεθεί από αέρος με τα νησιά του Ιονίου, τα οποία σαφώς και ενδιαφέρονται για κάτι τέτοιο, με σημαντικά οικονομικά, τουριστικά και επιχειρηματικά οφέλη και για τις δύο πλευρές.
Στα νησιά Ιονίου
Μετά την αδειοδότηση των υδατοδρομίων Κέρκυρας και Παξών, τον δρόμο της υλοποίησης παίρνουν και εκείνα της Λευκάδας και του Μεγανησίου, καθώς κατατέθηκαν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών οι τεχνικοί φάκελοι και οι αντίστοιχες αιτήσεις, ενώ επόμενο βήμα είναι η κατάθεση φακέλων για Κεφαλονιά και Ιθάκη. Όλα αυτά εντάσσονται στον στρατηγικό σχεδιασμό της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, που αφορά στην ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου και βιώσιμου δικτύου υδατοδρομίων στα νησιά της δικαιοδοσίας της, μέσω του οποίου προσδοκά σημαντικά οφέλη.
Σημειώνεται ότι, όπως τονίζει σε δημοσίευμά του το «Βήμα On Line», οι απαραίτητες διαδικασίες γίνονται με βάση το ισχύον από το 2013 νομοθετικό πλαίσιο, παρά το γεγονός ότι νεότερο σχέδιο νόμου, που αναμένεται να επιταχύνει τις διαδικασίες, παραμένει «άφαντο» από τον Σεπτέμβριο του 2016, οπότε και έληξε η δημόσια διαβούλευσή του.
Ενδιαφέρον για σύνδεση
Φορείς, επιχειρηματίες και πολίτες των Επτανήσων, καθώς ετοιμάζονται να λειτουργήσουν υδατοδρόμια σ’ αυτά, έχουν φυσικά κάθε λόγο να επιθυμούν τη σύνδεση από αέρος με τα Γιάννενα αλλά και την Πάτρα, αφού έτσι θα διευκολυνθούν οι διακομιδές ασθενών στα Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία των δύο πόλεων, αλλά και οι οικονομικές και τουριστικές ανταλλαγές. Αποκαλυπτικές ως προς αυτό είναι πρόσφατες δηλώσεις του Περιφερειάρχη ιονίων Νήσων Θεόδωρου Γαλιατσάτου, ο οποίος ανέφερε χαρακτηριστικά πως «η σημασία αυτού του εγχειρήματος για την οικονομία, τον τουρισμό, τη συγκοινωνία και τη συνοχή της Περιφέρειας είναι προφανής»!
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της εταιρείας «Ελληνικά Υδατοδρόμια», Τάσος Γκόβας τόνισε πως «με τις αδειοδοτήσεις των υδατοδρομίων, σε συνδυασμό με τα τρία υδατοδρόμια που έχουν ήδη αδειοδοτηθεί (Κέρκυρας, Παξών, Πάτρας) θα δημιουργηθεί ένα επαρκές δίκτυο στο Ιόνιο ώστε να καθίσταται βιώσιμη η έναρξη πτήσεων των υδροπλάνων, με όλα τα θετικά που αυτό συνεπάγεται για την ευρύτερη περιοχή».
Δεν μπορεί η Παμβώτιδα!
Δυστυχώς τα Γιάννενα και η Ήπειρος γενικότερα παραμένουν έξω από τη διαδικασία κι αυτό μόνο προς όφελος της περιοχής μας δεν είναι. Τι φταίει όμως;
Δύο εταιρίες έχουν επιδιώξει να δραστηριοποιηθούν στην αγορά των υδροπλάνων στη χώρα μας, η «Hellenic seaplanes» και η «Ελληνικά Υδατοδρόμια». Η πρώτη μάλιστα κατέθεσε την άνοιξη του 2014 πρόταση στο Υπουργείο Μεταφορών για δημιουργία υδατοδρομίου και στην Παμβώτιδα, όμως η διαδικασία ουσιαστικά έχει «παγώσει», καθώς υπάρχει νομοθετικό κενό όσον αφορά στην παραχώρηση όχθης λιμνών για εγκατάσταση αποβάθρας.
Το Δημοτικό Συμβούλιο Ιωαννίνων είχε κρατήσει θετική στάση στο αίτημα της εταιρίας, προτείνοντας αρχικά να γίνει η αποβάθρα στην περιοχή του Βοτανικού. Ωστόσο, κάποιο δημοτικοί σύμβουλοι είχαν αντιδράσει δείχνοντας το Πέραμα ως καλύτερη λύση, ώσπου παρενέβη η Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου η οποία ακύρωσε επ’ αόριστον τα… όνειρα και για τις δύο τοποθεσίες!
Λύση στο θέμα θα μπορούσε να δώσει το περίφημο Προεδρικό Διάταγμα για τη λίμνη, που θα καθόριζε τις δραστηριότητες σ’ αυτήν, όμως κι αυτό παραμένει κλεισμένο εδώ και χρόνια στα συρτάρια των αρμόδιων Υπουργών.
Αργεί το νομοσχέδιο
Πάντως, βασικό πρόσκομμα για να προχωρήσει η δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων στη χώρα μας είναι το γεγονός πως το σχετικό νομοσχέδιο που έχει προαναγγείλει εδώ και μία διετία περίπου το υπουργείο Υποδομών δεν έχει πάρει ακόμα το δρόμο προς τη Βουλή. Έτσι, η απουσία θεσμικού πλαισίου καθυστερεί το όλο εγχείρημα.
Στο μεταξύ, τα υδατοδρόμια που υλοποιούνται ως δημόσιες επενδύσεις προχωρούν με πολύ βραδείς ρυθμούς, αφού η σχετική διαδικασία εμπλέκεται στα γρανάζια της γραφειοκρατίας και κάθε δημόσιος φορέας είναι αναγκασμένος να ακολουθεί τις αποφάσεις των διοικητικών οργάνων, να λαμβάνει εγκρίσεις δαπανών, να διενεργεί διαγωνισμούς κ.λ.π.