«Εμείς τα θέλουμε αναλογικά, το ΤΑΙΠΕΔ όμως αντιδρά», λέει ο Χρ. Σπίρτζης

Ούτε με… σφαίρες λιγότερα διόδια στην Εγνατία Οδό!

- Πιο... θολό το τοπίο μετά τα όσα δήλωσε χθες στη Βουλή ο Υπουργός Υποδομών

- Ανεξέλεγκτη σήμερα η χρήση του παράλληλου οδικού δικτύου από φορτηγά

EGNATIA DIODIA

• Ένα τοπίο ιδιαίτερα… θολό έχει διαμορφωθεί όσον αφορά στο τι ακριβώς θα πληρώνουν στο μέλλον οι πολίτες που χρησιμοποιούν για τις μετακινήσεις τους την Εγνατία Οδό, αυτοκινητόδρομο ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για την Ήπειρο, που έχει συμβάλλει καθοριστικά στην άρση της γεωγραφικής της απομόνωσης.
Από τη μία, είναι οι εξαγγελίες του υπουργείου Υποδομών για καθολική εφαρμογή του συστήματος των ηλεκτρονικών διοδίων. Από την άλλη, είναι η χωροθέτηση το τελευταίο διάστημα και νέων σταθμών, ώστε να γίνει πιο ελκυστική η Εγνατία για υποψήφιους αγοραστές. Στη δε… μέση βρίσκεται το ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο έχουν μεταβιβαστεί οι μετοχές της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» και φυσικά… δε θέλει ούτε ν’ ακούσει για αναλογικά διόδια! Δύσκολα λοιπόν θα γίνει στο μέλλον πιο φτηνό το ταξίδι στο συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο!
Στο θέμα αναφέρθηκε χθες ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης εξαπολύοντας επίθεση στο υπερταμείο για τον τρόπο που διαχειρίζεται το θέμα των σταθμών διοδίων στην Εγνατία, ενώ παράλληλα συνέδεσε την όλη υπόθεση με τα βαρέα φορτηγά που σήμερα χρησιμοποιούν το παράλληλο οδικό δίκτυο, όπου υπάρχει, για να γλιτώνουν διόδια!

«Σκοντάφτει» στο ΤΑΙΠΕΔ!
Πρόθεση του υπουργείου Υποδομών είναι η μείωση των διοδίων σε όλη τη χώρα, δήλωσε χθες ο Χρήστος Σπίρτζης μιλώντας στην κοινοβουλευτική επιτροπή για τη λειτουργία των αυτοκινητοδρόμων. Όμως υπάρχει και μία μεγάλη εξαίρεση που δεν είναι άλλη από τα διόδια τα οποία διαχειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ.
Σ’ αυτό ανήκουν και τα διόδια της Εγνατίας οδού, για την οποία ο Υπουργός ανέφερε χαρακτηριστικά πως «ενώ τυπικά ανήκει στους φορείς του υπουργείου Υποδομών, ουσιαστικά δεν ανήκει. Από την προηγούμενη κυβέρνηση οι μετοχές της έχουν μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ και θα ήθελα να πω ότι δεν είμαστε ευχαριστημένοι από τον τρόπο λειτουργίας της, ελπίζω να απελευθερωθεί γρήγορα από το ΤΑΙΠΕΔ για να κάνει απερίσπαστα τη δουλειά της»!
Ο κ. Σπίρτζης πρόσθεσε πως «σκεφτόμαστε και προγραμματίζουμε να μειώσουμε τα διόδια σε όλη τη χώρα με εξαίρεση αυτά που διαχειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ. Το οποίο επέβαλε συγκεκριμένες δράσεις και συγκεκριμένους σταθμούς διοδίων, με τον τρόπο που εκχωρήθηκε ο δρόμος της Εγνατίας, αλλά και με το μοντέλο που το ΤΑΙΠΕΔ έτρεξε την παραχώρηση της Εγνατίας».

Τα διόδια ως έχουν…
Άρα, το υπουργείο Υποδομών δεν είναι σε θέση να μειώσει τα διόδια στην Εγνατία, το αντίθετο μάλιστα. Φτιάχνονται διαρκώς καινούριοι σταθμοί καθώς αυτή ετοιμάζεται να δοθεί προς παραχώρηση ώστε να γίνει περισσότερο ελκυστική σε υποψήφιους αγοραστές.
Όσο λοιπόν το ΤΑΙΠΕΔ έχει τη διαχείριση των διοδίων της Εγνατίας, το ταξίδι για τους Ηπειρώτες οδηγούς και όχι μόνο θα κοστίζει ακριβά, ενώ και μετά την παραχώρηση του άξονα, δύσκολα οι νέοι διαχειριστές θα μειώσουν τα διόδια, γιατί αυτό θα σημάνει μείωση των κερδών τους!

Αναλογικό σύστημα
Ο κ. Σπίρτζης δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει, σε σχέση με το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων, ότι «το ΤΑΙΠΕΔ, λίγο πριν από την ολοκλήρωση του προγράμματος και την έξοδο από το μνημόνιο, προσπάθησε να εξαιρεθεί η Εγνατία, κάτι που δεν έγινε. Επομένως αυτός ο δυισμός καταλαβαίνετε τι συνέπειες έχει με την εκχώρηση των μετοχών στο ΤΑΙΠΕΔ και για την ίδια την Εγνατία και συνολικότερα για τα έργα στη Β. Ελλάδα».
Συμπλήρωσε δε με έμφαση πως «το ύψος των διοδίων υπολογίζεται από τους συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ και στη συνέχεια αποστέλλεται στο υπουργείο και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για έγκριση, επομένως δεν μπαίνει θέμα από εμάς τουλάχιστον για αύξηση των διοδίων. Αυτό που προγραμματίζουμε είναι να προχωρήσει και να εγκατασταθεί σε όλη τη χώρα το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων».
Ο κ. Σπίρτζης άσκησε κριτική στο ΤΑΙΠΕΔ και για το γεγονός ότι έχει καθυστερήσει το έργο των σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινήτων στην Εγνατία. Όπως είπε χαρακτηριστικά, «υπάρχουν πολλές ευθύνες και για τον τρόπο που λειτουργεί η Εγνατία και για το ότι δεν έχουν γίνει οι σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινήτων όλα αυτά τα χρόνια»!

Τα βαρέα οχήματα
Στο μεταξύ, το υπουργείο παρόλο που έχει νομοθετήσει σχετικά, δε μπορεί σήμερα να ελέγξει από πού διέρχονται τα βαρέα οχήματα, αν δηλαδή χρησιμοποιούν τους αυτοκινητόδρομους ή το παράλληλο οδικό δίκτυο, ακόμα και σε περιοχές που αυτό δεν επιτρέπεται, για να γλιτώνουν τέλη διέλευσης.
Ο Χρ. Σπίρτζης εξέφρασε την εκτίμηση ότι «τα θέματα αυτά θα λυθούν με την ολοκλήρωση του ηλεκτρονικού αναλογικού συστήματος διοδίων, επειδή υποχρεωτικά τα φορτηγά θα φέρουν εξοπλισμό για να είναι δυνατό να παρακολουθούνται και να διαπιστώνεται ότι δεν διέρχονται από παράδρομους, θέτοντας σε κίνδυνο τη δημόσια ασφάλεια, μόνο και μόνο για να μπορούν κάποιοι να γλυτώνουν διόδια και να τα βάζουν στην τσέπη τους» και πρόσθεσε: «Υποχρεωτικά πρέπει να υπάρχουν εναλλακτικές οδεύσεις στις κύριες εθνικές οδούς. Αυτό δεν ισχύει όμως για τα βαριά οχήματα και γι΄ αυτό έγινε πολύ προσεγμένη και λεπτομερής δουλειά και οδήγησε στην έκδοση των απαιτούμενων υπουργικών αποφάσεων, σε ποια τμήματα του οδικού δικτύου σε όλη την Ελλάδα πρέπει να απαγορευτεί η διέλευση των βαρέων οχημάτων».