Αναστέλλει για τέσσερις μήνες τη μεταφορά τους στην ΤτΕ

Η Κυβέρνηση ρίχνει στο… παιχνίδι των εκλογών και τα ταμειακά διαθέσιμα!

- Στις 24 Μαρτίου λήγει η προθεσμία για προσφυγή των Δήμων στο ΣτΕ

EYRO PAKETA

• Μπορεί οι ΟΤΑ να παίρνουν μια πρόσκαιρη «ανάσα» μετά την απόφαση της Κυβέρνησης να αναστείλει για τέσσερις μήνες την μεταφορά των ταμειακών διαθεσίμων Δήμων και Φορέων στην Τράπεζα της Ελλάδος, ωστόσο αυτή η κίνηση απλώς μεταθέτει χρονικά την διαδικασία, για την οποία ειδικά Δήμοι και Περιφέρειες έχουν εκφράσει έντονα την αντίθεσή τους!
Βέβαια, η Κυβέρνηση δεν… συγκινήθηκε από τις αντιδράσεις των αυτοδιοικητικών (ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ), ούτε φυσικά πείστηκε για τις επιπτώσεις μιας τέτοιας απόφασης που θα έχει για την βιωσιμότητα των ΟΤΑ. Απλώς με αυτόν τον τρόπο προσπαθεί να περιορίσει τον… καταποντισμό που η ίδια βλέπει να έρχεται στις εκλογές του Μαΐου. Τα προγνωστικά για τους «εκλεκτούς» αυτοδιοικητικούς του ΣΥΡΙΖΑ είναι άκρως απογοητευτικά, γι’ αυτό και προσπαθούν με κάθε τρόπο να σώσουν την… εκλογική παρτίδα.

Δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ
Έτσι λοιπόν με απόφαση του αναπλ. Υπουργού Οικονομικών Γ. Χουλιαράκη, που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, η μεταφορά των ταμειακών διαθεσίμων μετατίθεται για την 1η Ιουλίου. Η αναστολή δεν αφορά μόνο τους Φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά το σύνολο των Φορέων που υπάγονταν στο πεδίο εφαρμογής της.
Σύμφωνα με την απόφαση:
8η αναστολή δίνεται διότι «απαιτείται εύλογο χρονικό διάστημα για τη λειτουργική και τεχνική προσαρμογή των Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης στις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη συμμετοχή τους στο θεσμοθετημένο Σύστημα Λογαριασμών Θησαυροφυλακίου»,
8ορίζεται ότι «η Απόφαση ισχύει από 1η Ιουλίου 2019»,
8προβλέπεται ρητά πως «οι επιμέρους προθεσμίες που προβλέπονται στην παρούσα Απόφαση παρατείνονται μέχρι την 1η Ιουλίου 2019».

Αίτηση ακύρωσης
Το ότι μεταφέρεται η ημερομηνία, δεν σημαίνει ότι οι αυτοδιοικητικοί σταματούν τον αγώνα για πλήρη ακύρωση της απόφασης. Η ιστοσελίδα «airetos.gr» υπενθυμίζει ότι η αναστολή της απόφασης είναι ανεξάρτητη διαδικασία από την προσφυγή στην ελληνική Δικαιοσύνη για οριστική ακύρωσή της.
Η προθεσμία υποβολής αίτησης ακυρώσεως λήγει στις 24 Μαρτίου. Ήδη, ο Πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) Γ. Πατούλης έχει αποστείλει σε όλους τους Δήμους σχέδιο Αίτησης Ακύρωσης, για όσους αποφασίσουν να προσφύγουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας εμπρόθεσμα.

Επτά λόγοι…
Το σχέδιο περιλαμβάνει επτά μείζονος σημασίας λόγους ακύρωσης, που αφορούν ιδίως παραβίαση διατάξεων του Συντάγματος. Πιο συγκεκριμένα:
- Αναιρείται ο πυρήνας της οικονομικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ (Συντ. 102) διότι στερούνται την δυνατότητα ελεύθερης τοποθέτησης των αποθεματικών και των ταμειακών τους διαθεσίμων, με αποφάσεις των οργάνων τους.
- Οι ΚΑΠ αποτελούν πόρους της αυτοδιοίκησης και επομένως πρέπει, νομικώς και οικονομικώς, να αντιμετωπίζονται ακριβώς όπως τα ταμειακά διαθέσιμα των ΟΤΑ. Για την ταυτότητα του νομικού λόγου, λοιπόν, παραβιάζεται και ειδικώς ως προς τους ΚΑΠ η οικονομική αυτοτέλεια των ΟΤΑ.
- Η ΥΑ δεν κάνει καμία διάκριση, όπως θα όφειλε, μεταξύ φορέων Γενικής Κυβέρνησης που απολαύουν οικονομικής αυτοτέλειας και φορέων που δεν απολαύουν του ειδικού προστατευτικού καθεστώτος της αυτοτέλειας.
- Η μεταφορά των πόρων δεν δικαιολογείται από λόγους δημοσίου συμφέροντος καθώς δεν εξυπηρετεί την ειλικρίνεια και ακρίβεια του προϋπολογισμού.
- Η προβλεπόμενη δυνατότητα εξαιρέσεως επιμέρους ΟΤΑ από το νέο καθεστώς, με απόφαση της εποπτεύουσας ΓΔΟΥ του ΥΠΕΣ και του ΓΛΚ επιτείνει την προσβολή της οικονομικής τους αυτοτέλειας, καθώς η απόφαση λαμβάνεται από κρατικά όργανα.
- Στην ΥΑ δεν αναφέρεται κανένα απολύτως κριτήριο, που πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψιν για την εξαίρεση φορέων της Γενικής Κυβέρνησης από το νέο καθεστώς με αποτέλεσμα να επιτείνεται η αδιαφάνεια και να τίθενται οι προϋποθέσεις άνισης μεταχείρισης των ΟΤΑ, ενόψει και της επικείμενης προεκλογικής περιόδου.
- Τέλος με τις διατάξεις της ΥΑ παραβιάζεται το Κοινοτικό Δίκαιο και ο Ευρωπαϊκός Χάρτης Τοπικής Αυτονομίας (ο οποίος κυρώθηκε με τον ν. 1850/1989) και ιδιαίτερα το άρθρ. 9 αυτού σύμφωνα με το οποίο «Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχουν δικαίωμα, στα πλαίσια της εθνικής οικονομικής πολιτικής, σε επαρκείς ίδιους πόρους τους οποίους μπορούν να διαθέτουν ελεύθερα κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους».