Ως τα τέλη του 2025 αναμένεται να ολοκληρωθεί η μελέτη της
Έχει πολύ… δρόμο μπροστά η παράκαμψη Φιλιππιάδας!
«Άλυτο» πρόβλημα η οδική ασφάλεια εντός της κωμόπολης
• Αλ. Καχριμάνης: Θα γίνει αγώνας να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ... • Ένταση χθες για τις απευθείας αναθέσεις
Πολλά χιλιόμετρα έχει… κάνει το σπουδαίο για την Ήπειρο έργο της οδικής σύνδεσης της Πρέβεζας με την Ιόνια Οδό, Παρόλα αυτά, είναι πολύς ακόμη ο δρόμος που πρέπει να διανυθεί ώσπου να φτάσει στην υλοποίηση, με δεδομένο το γεγονός ότι το αρμόδιο υπουργείο δεν μοιάζει να δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Σε αυτή τη φάση από την Περιφέρεια Ηπείρου που το έχει αναλάβει προκρίνεται το τμήμα από τη Φιλιππιάδα μέχρι τη Στεφάνη, η μελετητική ωρίμανση του οποίου αποφασίστηκε χθες από την Περιφερειακή Επιτροπή να ανατεθεί σε τεχνικό σύμβουλο. Στο περιθώριο της συνεδρίασης συζητήθηκε, λαμβάνοντας αφορμή από το πρόσφατο θανατηφόρο τροχαίο, το πρόβλημα οδικής ασφάλειας στο κέντρο της κωμόπολης, με τον Αλέκο Καχριμάνη να ξεκαθαρίζει ότι η Περιφέρεια δεν έχει αρμοδιότητα. Εξάλλου, ένταση επικράτησε στην αρχή της συνεδρίασης, όταν ο Γιώργος Πρέντζας της «Λαϊκής Συσπείρωσης» έθεσε το ζήτημα της πρακτικής των απευθείας αναθέσεων που έχει υιοθετήσει η Περιφερειακή Αρχή.
Πονεμένη ιστορία
Πονεμένη ιστορία είναι για την Ήπειρο η οδική σύνδεση της Πρέβεζας με την Ιόνια Οδό. Ένα έργο που τελεί υπό… μελέτη από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών εδώ και μία δεκαπενταετία περίπου και ακόμα δεν έχει βγει «λευκός καπνός» για την υλοποίησή του.
Τον χαρακτηρισμό αυτό χρησιμοποίησε χθες και ο Αλέκος Καχριμάνης κατά τη συνεδρίαση της Περιφερειακής Επιτροπής. Η Περιφέρεια έχει αναλάβει εδώ και μία διετία περίπου το συγκεκριμένο έργο και προσπαθεί να ανοίξει το δρόμο έχοντας ως πρώτη προτεραιότητα το οδικό τμήμα από τη Φιλιππιάδα μέχρι τη Στεφάνη. Για το κομμάτι αυτό έχει αλλάξει τη χάραξη και έχει αντικαταστήσει τον ανισόπεδο κόμβο της Γέφυρας Καλογήρου με ισόπεδο κυκλικό προκειμένου να μειωθεί το κόστος, το οποίο εκτιμάται πλέον στα 35 εκατ. ευρώ περίπου.
Ένταξη (;) στο ΕΣΠΑ
Μελετητικά δεν είναι ώριμο το έργο, με τον Περιφερειάρχη, απαντώντας χθες σε σχετική ερώτηση του επικεφαλής της παράταξης «Κοινό των Ηπειρωτών» Γιάννη Στέφου, να εκφράζει την εκτίμηση ότι οι μελέτες θα έχουν ολοκληρωθεί στα τέλη του 2025.
Και να γίνει αυτό, όμως, κανείς δεν μπορεί προς το παρόν να εγγυηθεί τη χρηματοδότησή του, η οποία θα προέλθει από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ήπειρος». Σε ερώτηση του κ. Στέφου για το αν είναι βέβαιο ότι θα ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, ο Αλ. Καχριμάνης απάντησε πως «τίποτα δεν είναι εύκολο, αγώνας θα γίνει». Πάντως, κοινή διαπίστωση όλων ήταν ότι η Πολιτεία δεν δείχνει το απαραίτητο ενδιαφέρον για ένα οδικό έργο που έχει ιδιαίτερη σημασία για ολόκληρη την περιοχή της Πρέβεζας.
Διπλασιάστηκε το κόστος
Κατά τα άλλα, ο κ. Καχριμάνης έκανε χθες αναλυτική ενημέρωση για το ιστορικό του έργου που είχε αναλάβει το υπουργείο Υποδομών, σημειώνοντας ότι αρχικά το κόστος του τμήματος από την Ιόνια μέχρι τη Γέφυρα Καλογήρου, μήκους 4,6 χιλιομέτρων περίπου, όπως αυτό εκτιμήθηκε κατά την έναρξη της εκπόνησης των μελετών από το υπουργείο διπλασιάστηκε μετά την εκπόνηση της μελέτης θεμελίωσης του επιχώματος του προβλεπόμενου αρχικά ανισόπεδου κόμβου, η οποία εντόπιζε την ύπαρξη κινδύνου ρευστοποίησης και πρότεινε την κατασκευή χαλικοπασσάλων. Κάπως έτσι, από 50 εκατ. ευρώ αρχικά με τη σημερινή πρόβλεψη αναθεώρησης θα προσεγγίσει τα 70 εκατομμύρια.
Με την αναπροσαρμογή που ακολούθησε το εκτιμώμενο κόστος υπολογίζεται σε 39,5 εκατ. ευρώ, χωρίς να περιλαμβάνονται οι οριστικές μελέτες οδοποιίας, υδραυλικών, σήμανσης κλπ., καθώς και οι μελέτες θεμελίωσης και στατικών των μεγάλων τεχνικών γεφύρωσης του αρδευτικού αύλακα, του ποταμού Λούρου και των κάτω διαβάσεων αποκατάστασης του οδικού δικτύου της περιοχής.
Τι έκανε η Περιφέρεια
Η Περιφέρεια προχώρησε στην εξέταση λύσεων χωρίς χαλικοπασσάλους, με στόχο να καταστεί οικονομικότερο το έργο. Όπως ανέφερε ο Περιφερειάρχης, μέχρι σήμερα έχει προχωρήσει σε ενέργειες ωρίμανσης του έργου όπως η αξιολόγηση των υφιστάμενων μελετών, η τοπογραφική μελέτη, η μελέτη Οδοποιίας, η γεωτεχνική Έρευνα και Μελέτη Επιχώματος Περιοχής Γέφυρας Καλογήρου, υδραυλική, στατική και περιβαλλοντική μελέτη.
Έκανε δε λόγο για περαιτέρω μείωση του κόστους του τμήματος χάρη στον περιορισμό του μήκους του κατά 500 μέτρα λόγω της μετατόπισης του άξονα από την παραποτάμια διαδρομή σε μια νεότερη και της τεκμηρίωσης ότι δεν υπάρχει κίνδυνος ρευστοποίησης και δεν απαιτείται κατασκευή χαλικοπασσάλων σε συγκεκριμένο τμήμα για την θεμελίωση των εκεί επιχωμάτων.
Τελικά, χθες με απόφαση της Περιφερειακής Επιτροπής εγκρίθηκε η ανάθεση σε τεχνικό σύμβουλο σύμβασης με αντικείμενο την υποβοήθηση της Τεχνικής Υπηρεσίας της Περιφέρειας για την ωρίμανση τού έργου «Παράκαμψη Φιλιππιάδας έως τον οικισμό Στεφάνης» προϋπολογισμού 173.600 ευρώ. Της απόφασης προηγήθηκε θετική γνωμοδότηση κατά πλειοψηφία από το Συμβούλιο Δημοσίων Έργων του υπουργείου Υποδομών.
Η ασφάλεια
στη Φιλιππιάδα
Πάντως, το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας εντός της Φιλιππιάδας παραμένει και λύση δεν φαίνεται, τουλάχιστον για τα αμέσως επόμενα χρόνια. Την κωμόπολη διασχίζει η Εθνική Οδός με αποτέλεσμα να είναι μεγάλος ο κυκλοφοριακός φόρτος και εξίσου μεγάλοι οι κίνδυνοι πρόκλησης ατυχήματος όπως το πρόσφατο που στοίχισε τη ζωή σε δύο ανθρώπους.
Στο θέμα αναφέρθηκε χθες ο Αλ. Καχριμάνης διευκρινίζοντας ότι η Περιφέρεια δεν έχει καμία σχέση με τα οδικά τμήματα μέσα σε οικισμούς, άρα δεν μπορεί να παρέμβει. Επικαλέστηκε μάλιστα απόφαση που έχει δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, με βάση την οποία τα τμήματα του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου τα οποία διέρχονται από εντός σχεδίων οικισμούς έχουν περιέλθει στην αποκλειστική αρμοδιότητα των Δήμων. «Ο νόμος είναι ρητός. Ότι είναι εντός σχεδίου το αντιμετωπίζουν οι Δήμοι», σημείωσε δείχνοντας προς την κατεύθυνση του Δήμου Ζηρού και πρόσθεσε: «Είναι μεγάλο ζήτημα η ασφάλεια εντός της Φιλιππιάδας, υπάρχουν πολλά καταστήματα με άμεση πρόσβαση στην Εθνική Οδό, ξεφορτώνουν εμπορεύματα, ενώ τα οχήματα περνούν με ταχύτητα δίπλα. Γι’ αυτό και εμείς προχωρούμε τις διαδικασίες για την παράκαμψη».
Καταλήγοντας, ο κ. Καχριμάνης ανέφερε πως με τη χρηματοδότηση του Φιλιππιάδα – Πρέβεζα από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ήπειρος» περιορίζονται οι δυνατότητες για άλλα οδικά έργα, υπενθυμίζοντας πως είναι ήδη ενταγμένα η παράκαμψη αρχαίας Νικόπολης και ο Μεγάλος Δακτύλιος Ιωαννίνων.
Από την πλευρά του ο Γιάννης Στέφος χαρακτήρισε παντελώς αδιάφορη την Πολιτεία για την κατασκευή του συγκεκριμένου δρόμου, ενώ ο επικεφαλής της παράταξης «Ήπειρος Όλον» Στέφανος Ζούμπας σημείωσε πως κανένας δεν είναι αρνητικός σε ένα τέτοιο μεγάλο έργο, προσθέτοντας πως θα είναι δύσκολο να ενταχθεί σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα. «Θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι για όλα, αφού κεντρική πολιτική βούληση δεν υπάρχει», προειδοποίησε.
«Μάχη» για τις αναθέσεις
Στο μεταξύ, η χθεσινή συνεδρίαση της Περιφερειακής Επιτροπής ξεκίνησε με μεγάλη ένταση ανάμεσα στον Περιφερειάρχη και τον επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Γιώργο Πρέντζα, ο οποίος έθεσε το ζήτημα των απευθείας αναθέσεων που όπως είπε, έχουν γίνει μόνιμη πρακτική της Περιφερειακής Αρχής, ρωτώντας πώς είναι δυνατόν όλα τα έργα ή παροχές υπηρεσιών να προϋπολογίζονται στο ποσό των 24.800 ευρώ. Πρόκειται για θέμα που έχει αναδείξει επανειλημμένα η ΛΑΣΥ.
Η συζήτηση ήταν εκρηκτική με τον Αλ. Καχριμάνη να φτάνει στο σημείο να ζητήσει την αποπομπή του κ. Πρέντζα από την αίθουσα. Τελικά κλήθηκε στη συνεδρίαση ο αναπληρωτής προϊστάμενος Τεχνικών Υπηρεσιών Κων/νος Έξαρχος, ο οποίος έδωσε διευκρινίσεις για το τι περιλαμβάνουν οι τεχνικές εκθέσεις και για το πώς και από ποιον γίνεται η παραλαβή των έργων. «Για όλα τα έργα υπάρχουν μελέτες και προϋπολογισμοί», είπε, με τον κ. Πρέντζα να μην πείθεται αναφέροντας, μεταξύ άλλων, ότι πολλές τεχνικές εκθέσεις τις υπογράφει υπάλληλος της Περιφέρειας που είναι γεωπόνος!
Ο κ. Καχριμάνης τόνισε πως η δουλειά γίνεται με βάση το γράμμα του νόμου, ενώ ο Στεφ. Ζούμπας σημείωσε πως «πρέπει να προσέχουμε τι υπογράφουμε, να είμαστε σύννομοι».