Πάρτε μέτρα, ρίξτε τις τιμές, στηρίξτε τα νοικοκυριά…

Η ΑΚΡΙΒΕΙΑ ΔΕΝ ΦΕΥΓΕΙ ΜΕ…ΞΟΡΚΙΑ!

Οι στρεβλώσεις στην αγορά… πριμοδοτούν το παρεμπόριο, πλήττοντας καταναλωτές και επιχειρήσεις

MANABHS FORTHGAKI PAREMPORIO

• Τι κι αν ο Πρωθυπουργός συχνά αναφέρεται στη στήριξη της μεσαίας τάξης, τονίζοντας ότι τα δύσκολα έχουν περάσει για την Ελλάδα;
Η σημερινή πραγματικότητα, δυστυχώς, δεν αφήνει ακόμη πολλά περιθώρια για αλλαγή κλίματος, αφού στην πράξη η πλειοψηφία των πολιτών υποφέρει δραματικά από την ακρίβεια, που δεν λέει να αντιμετωπιστεί στην χώρας μας και αποτελεί ίσως τη μεγαλύτερη πρόκληση για την Κυβέρνηση.
Με… ξόρκια και μεγάλα λόγια, περί γενναίων αποφάσεων, που συχνά ακούγονται από τους κυβερνώντες, η ακρίβεια δεν φεύγει! Ούτε πείθουν τους αγρίως φορολογούμενους πολίτες δηλώσεις τύπου «αν δεν καταφέρω να ρίξω τις τιμές, απέτυχα», που έκανε μόλις χθες ο Υφυπουργός Ανάπτυξης Γεράσιμος Γιακουμάτος, προκαλώντας αγανάκτηση, αφού το θέμα της ακρίβειας δεν είναι κάτι καινούργιο στην ελληνική αγορά. Μάλιστα ανέφερε ότι έχει και στρατηγική για την καταπολέμησή της, ωστόσο το σχέδιο δράσης κατά της ακρίβειας θα το παρουσιάσει από… Σεπτέμβριο!

Στο… μη παρέκει!
Στο μεταξύ, στο… μη παρέκει έχουν φθάσει τα ελληνικά νοικοκυριά, που καθημερινά βλέπουν τις τιμές βασικών αγαθών να ακολουθούν την… ανηφόρα και να κάνουν το «καλάθι» της νοικοκυράς απλησίαστο! Ακόμη και γι’ αυτό χθες ο Γ. Γιακουμάτος, δηλαδή για τα 40 με 50 βασικά προϊόντα που έχει ανάγκη κάθε ελληνική οικογένεια,  δεσμεύτηκε (!) ότι θα επέμβει, ωστόσο, αναφορές τέτοιου τύπου φέρνουν ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα. Επειδή λοιπόν μέχρι σήμερα συχνά οι κυβερνώντες αποδεικνύονται ανακόλουθοι, καλό θα είναι να περιορίζουν τις δηλώσεις τους και να κάνουν αυτό που πρέπει, χωρίς… τυμπανοκρουσίες. Εάν τα καταφέρουν ή όχι αυτό θα φανεί αμέσως στο πορτοφόλι των καταναλωτών…

Τι γίνεται με τις προσφορές;
Είναι πάντως απαράδεκτο οι τιμές που συναντούν οι πολίτες να διαφέρουν συχνά τόσο πολύ από ράφι σε ράφι. Σήμερα δεν υπάρχει σχεδόν καμία οικογένεια που να μην κάνει πριν από τα οποιαδήποτε ψώνια ενδελεχή έρευνα αγοράς, προκειμένου να βρει τις πιο συμφέρουσες τιμές.
Έτσι, όφελος ακόμη και 500 ευρώ ετησίως φαίνεται ότι αποκομίζουν οι καταναλωτές από τις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες των αλυσίδων σουπερμάρκετ και των προμηθευτών, σε συνδυασμό με τη σύγκριση τιμών των προϊόντων.
Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών για το 2013,  η συνολική αξία των προσφορών που παρέχεται στους καταναλωτές μέσω των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ, υπολογίζεται στα 620 εκατ. ευρώ, ενώ μαζί με τα προωθητικά κουπόνια και τις διάφορες δωροεπιταγές που προσφέρουν τα s/m η συνολική αυτή αξία εκτιμάται ότι ξεπερνά τα 750 εκατ. ευρώ. Βέβαια πολλές φορές οι διάφορες προσφορές που διαφημίζουν καταστήματα προκαλούν σε πολλούς καταναλωτές εύλογα ερωτηματικά. Όταν σου λένε «ένα συν ένα δώρο, δεν προβληματίζεσαι πώς συμβαίνει αυτό; Ή το περιθώριο κέρδους είναι τεράστιο ή ότι το προϊόν ίσως είναι ελαττωματικό…», έλεγε στον «Π.Λ.» συμπολίτης, ο οποίος τα τελευταία χρόνια πριν αγοράσει κάτι κάνει έρευνα αγοράς, λόγω του ότι έχει και αρκετό ελεύθερο χρόνο. Μάλιστα έδωσε κι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα βρεφικής κρέμας, που ο ίδιος αγόρασε για το εγγόνι του. Όπως είπε η συσκευασία έδειχνε έκπτωση στην τιμή 15%, αλλά όταν την άνοιξε στο σπίτι διαπίστωσε ότι η ποσότητα ήταν σχεδόν η μισή!

Στροφή στο e-εμπόριο!
Με κάτι τέτοια «τρικ» όμως οι καταναλωτές δεν θα ξεγελιούνται για πάντα. Ήδη αρκετοί, με  το μπάχαλο που επικρατεί στην ελληνική αγορά και αφού δυστυχώς ακόμη λειτουργεί χωρίς αυστηρούς κανόνες και ο καθένας κάνει ότι θέλει, στρέφονται τελευταία στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Βλέποντας λοιπόν τις νέες προοπτικές που ανοίγονται, μέσω του διαδικτύου, αυξάνονται και τα online καταστήματα. Σύμφωνα με χθεσινές δηλώσεις του Προέδρου της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) Βασ. Κορκίδη η Ελλάδα αποτελεί μια σημαντική αγορά για την ανάπτυξη της μεθόδου 'PayPal' με αύξηση από το 29% των online καταστημάτων το 2012 στο 63% το 2014, τονίζοντας ότι ο τζίρος του ηλεκτρονικού επιχειρείν στην Ελλάδα της κρίσης, αυξήθηκε το 2013 κατά 600 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα όμως ανέφερε πως αν και περισσότερες από 5.500 νέες ελληνικές επιχειρήσεις έχουν το διαδίκτυο ως κύριο συστατικό του επιχειρηματικού τους μοντέλου, ωστόσο το διαδίκτυο στην Ελλάδα συνεισφέρει μόνο στο 1,2% του ΑΕΠ, όταν στην Ε.Ε. το ποσοστό αυτό είναι στο 3,8%.

Ανθεί το παρεμπόριο…
Μια άλλη πληγή που καλείται να… επουλώσει το Υπουργείο Ανάπτυξης είναι και το παρεμπόριο που τα τελευταία χρόνια έχει λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις, απόρροια φυσικά της ακρίβειας που επικρατεί στην αγορά. Οι μικροπωλητές λοιπόν χωρίς άδειες και πιστοποιήσεις των προϊόντων τους, έχουν κατακλύσει τους δρόμους, πουλώντας ανενόχλητοι την αμφιβόλου ποιότητας πραμάτεια τους. Έτσι και επικίνδυνοι μπορούν να γίνουν για την ασφάλεια των καταναλωτών και η εκτεταμένη φοροδιαφυγή πλήττει τα δημόσια ταμεία.
***
• Μέτρα κατά της ακρίβειας πρέπει να ληφθούν πάραυτα. Η Κυβέρνηση, δυστυχώς, έχει αργήσει πολύ, με αποτέλεσμα τη… νύφη να πληρώνουν οι καταναλωτές. Στοχευμένες δράσεις χρειάζονται, περισσότεροι έλεγχοι στην αγορά και κυρίως πολιτική βούληση για να γίνουν όλα αυτά.  Με… ευχολόγια η σημερινή κατάσταση θα διαιωνίζεται και οι πολίτες θα συνεχίσουν να κάνουν εκπτώσεις στην ποιότητα!