Κινητικότητα για τον νέο ελληνοϊταλικό αγωγό Φυσικού Αερίου

Η ΗΠΕΙΡΟΣ… ΘΕΛΕΙ ΤΟΝ «ΠΟΣΕΙΔΩΝΑ» ΤΗΣ!

Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων κατέθεσε στο Yπ. Ενέργειας η κοινοπραξία που θα τον κατασκευάσει

• Θα διέλθει από τις Π.Ε. Ιωαννίνων και Θεσπρωτίας Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων κατέθεσε στο Yπ. Ενέργειας η κοινοπραξία που θα τον κατασκευάσει

FYSIKO AERIO AGOGOS

 

• Μπορεί η Ήπειρος να έχει μείνει πίσω όσον αφορά στον κρατικό σχεδιασμό για την έλευση φυσικού αερίου, σε αντίθεση με Περιφέρειες όπως η Θεσσαλία, η Ανατολική Μακεδονία και η Στερεά Ελλάδα, όμως τίποτε δεν έχει χαθεί ακόμα!
Η περιοχή μας έχει την τύχη να βρίσκεται σε τόσο ευνοϊκή γεωστρατηγική θέση, που πάντα θα υπάρχουν ευκαιρίες για την προμήθεια φτηνού καυσίμου μέσω αγωγών που θα διέρχονται από τη «γειτονιά» μας. Ένας τέτοιος βρίσκεται ήδη στα σκαριά και η συγκυρία μπορεί να αποδειχθεί «χρυσή» για την Ήπειρο, εφόσον φυσικά οι τοπικές Αρχές και οι φορείς της διεκδικήσουν δυναμικά και συντονισμένα το μερίδιο που δικαιούμαστε σε φυσικό αέριο.
Ο λόγος για τον αγωγό «Poseidon» που πρόκειται να κατασκευάσει η ελληνοϊταλική κοινοπραξία IGI, ο οποίος θα μεταφέρει φυσικό αέριο από τους Κήπους του Έβρου προς τα παράλια της Ιταλίας μέσω Ιωαννίνων και Θεσπρωτίας! Πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο έργο, για την αναβίωση ουσιαστικά του περιβόητου ελληνοϊταλικού αγωγού, ο οποίος τόσο απασχόλησε την τοπική κοινωνία πριν μία δεκαετία περίπου, δυστυχώς με αρνητική τότε κατάληξη.
Μια καλή ευκαιρία
Τι γίνεται αν δεν «περπατήσει» το σχέδιο που ανακοίνωσε πρόσφατα η Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου, το οποίο βρίσκεται σε διαβούλευση και προβλέπει ότι θα δημιουργηθούν εννέα σταθμοί φυσικού αερίου CNG στην Ήπειρο; Kαλό θα ήταν, για να μη βρεθούμε ξανά ως περιοχή προ δυσάρεστων εκπλήξεων, να εξετάσουμε κι εναλλακτικές δυνατότητες προκειμένου να φτάσει εδώ το φυσικό αέριο.
Μια πολύ καλή τέτοια ευκαιρία δίνει ο νέος ελληνοϊταλικός αγωγός «Poseidon», για τον οποίο υπάρχει ήδη μεγάλη κινητικότητα από πλευράς της κοινοπραξίας IGI Poseidon, την οποία αποτελούν κατά 50% η ΔΕΠΑ και η «Edison». Μόλις πριν λίγες μόλις ημέρες (στις 31 Ιουλίου) κατατέθηκε στο υπουργείο Ενέργειας η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που αφορά στο χερσαίο τμήμα του αγωγού μήκους 760 χλμ. περίπου.
Όπως αναφέρει το «ypodomes.com», η εκπόνηση της ΜΠΕ, αποσκοπεί στην προστασία του περιβάλλοντος, της πολιτιστικής κληρονομιάς καθώς και στη μεγιστοποίηση των οικονομικών και κοινωνικών οφελών στις περιοχές από τις οποίες θα διέλθει ο νέος αγωγός.
Γιάννενα - Θεσπρωτία
Ο «Ποσειδώνας» αναμένεται να περάσει από συνολικά 14 Περιφερειακές Ενότητες της χώρας, μεταξύ των οποίων και οι Π.Ε. Ιωαννίνων και Θεσπρωτίας. Στο Φλωροβούνι της γειτονικής Περιφερειακής Ενότητας ολοκληρώνεται το χερσαίο τμήμα του αγωγού κι ακολουθεί το υποθαλάσσιο, το οποίο εκτείνεται σε μήκος περίπου 216 χλμ., μέχρι το σημείο προσαιγιάλωσης στην Ιταλία και τον μετρητικό σταθμό στην Περιφέρεια της Απουλίας (Οτράντο).
Η προτεινόμενη όδευση προέκυψε, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, έπειτα από διεξοδική μελέτη εμπειρογνωμόνων και σε συνεννόηση με τις τοπικές και Περιφερειακές αρχές, ενώ στόχευση της IGI παραμένει η καλή συνεργασία με τους ενδιαφερόμενους φορείς κατά το στάδιο της δημόσιας διαβούλευσης, η οποία θα ακολουθήσει μετά τον έλεγχο πληρότητας της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων από το ΥΠΕΝ.
Το προηγούμενο διάστημα είχε προηγηθεί η πρόσκληση ενδιαφέροντος που βγήκε στον «αέρα» σχετικά με τον αγωγό, ενώ οι τελικές αποφάσεις για τα έργα που τον αφορούν αναμένεται να ληφθούν τον Σεπτέμβριο του 2019, κατά τη λήψη της οριστικής απόφασης υλοποίησης του έργου.
Ανεξάρτητο σύστημα
Ενδιαφέρον, εξάλλου, έχει το γεγονός ότι ο αγωγός «Poseidon», ο συνολικός προϋπολογισμός του οποίου αγγίζει το 1,25 δις ευρώ (918 εκατ. και 325 εκατ. ευρώ, ποσά χωρίς ΦΠΑ), σχεδιάζεται να αναπτυχθεί ως ΑΣΦΑ (Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου), χωρίς εμπλοκή με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ)!
Το συνολικό υπεράκτιο μήκος του θα φτάσει τα 205 χλμ. ενώ το χερσαίο τμήμα των σωλήνων θα έχει μήκος περίπου 11 χλμ. Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού θα φτάσει σε βάθος 1.380 μέτρων κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Ο αγωγός σχεδιάζεται να έχει αρχική χωρητικότητα 10 δισ. κ.μ./έτος με δυνατότητα αναβάθμισης έως 20 δισ. κ.μ./έτος προκειμένου να είναι σε θέση να διοχετεύει αυξημένες ποσότητες από πολλαπλές πηγές, τόσο από τα ελληνοτουρκικά σύνορα όσο και από τον μελλοντικό EastMed που θα φέρνει φυσικό αέριο από τη Λεκάνη της Ανατολικής Μεσογείου προς τις αγορές της Δυτικής Ευρώπης.
***
Ιδού λοιπόν πεδίο δόξας λαμπρό τόσο για την Περιφέρεια Ηπείρου όσο και για τον Δήμο Ιωαννιτών αλλά και τις υπόλοιπες τοπικές Αρχές. Προφανώς και το συγκεκριμένο έργο είναι σε γνώση, τουλάχιστον της Περιφέρειας. Καιρός όμως να δουν όλοι μαζί οι εμπλεκόμενοι φορείς πώς μπορεί η περιοχή μας να εκμεταλλευθεί το πέρασμα του «Ποσειδώνα» απ’ αυτήν και να δράσουν συντονισμένα!