Μικρομεσαίοι, επενδύσεις, ανάπτυξη, απασχόληση…

ΟΛΑ ΒΑΔΙΖΟΥΝ ΜΕ ΤΗΝ…ΟΠΙΣΘΕΝ!

- Όσες επιχειρήσεις στην Ήπειρο δεν έχουν βάλει λουκέτο φυτοζωούν, πολλοί νέοι αναζητούν δουλειά στο εξωτερικό και η Κυβέρνηση μιλά για «έκρηξη»  ανάπτυξης

- 10 προτάσεις για τη φορολογία των επιχειρήσεων καταθέτει η ΕΣΕΕ

FOROI

• Διαβουλεύσεις επί… διαβουλεύσεων αυτές τις μέρες στο Μέγαρο Μαξίμου, για το τι θα περιέχει το «καλάθι» των κυβερνητικών παροχών που θα παρουσιάσει ο Αλ. Τσίπρας το ερχόμενο Σάββατο από το βήμα της 83ης ΔΕΘ.
Αν και τα περιθώρια για γενναιοδωρίες είναι πολύ στενά, αυτό δεν φαίνεται να επηρεάζει τον Πρωθυπουργό στο να υπόσχεται παροχές, με φόντο την τυπική «έξοδο» της χώρας από τα Μνημόνια!
Βέβαια, είναι τοις πάσι γνωστό ότι η ανάπτυξη που ευαγγελίζεται η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ έχει ακόμη πολύ δρόμο για να φτάσει στη χώρα μας, ειδικά όταν η ίδια η πολιτική που ακολουθείται «στραγγαλίζει» την οικονομία και «στραγγίζει» την ρευστότητα της αγοράς. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αποτελούν την «ατμομηχανή» της ελληνικής οικονομίας βρίσκονται στα όριά τους, εάν δεν τα έχουν ακόμη ξεπεράσει, λόγω και της υπέρμετρης φορολογίας, που μάλιστα διώχνει και όποια άλλη επένδυση θα μπορούσε να γίνει στην Ελλάδα.
Ποια ανάπτυξη;
Την ανυπαρξία της ανάπτυξης, διαπιστώνουμε σε όλο της το μέγεθος εδώ στην Ήπειρο, όπου η ανεργία βρίσκεται στα ύψη, επιχειρήσεις βάζουν λουκέτο και πολλοί νέοι που δεν απορροφούνται σε κάποιο από τα ολιγόμηνα προγράμματα απασχόλησης, αποφασίζουν να φύγουν στο εξωτερικό για αναζήτηση εργασίας. Εάν εξαιρέσει κανείς τις λίγες βιομηχανίες που ακόμη στέκονται όρθιες στην Ήπειρο (εμφιάλωσης νερού, γαλακτοβιομηχανίες, Πτηνοτροφικός Συνεταιρισμός, Νιτσιάκος και ίσως κάποιες λίγες ακόμη, μικρότερης εμβέλειας), οι υπόλοιπες στις ΒΙ.ΠΕ. και όχι μόνο, αλλά κυρίως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που «άνθιζαν» λίγα χρόνια πριν, ενισχύοντας στην τοπική οικονομία, σήμερα εάν δεν έχουν κλείσει, φυτοζωούν, παλεύοντας με τα συσσωρευμένα χρέη σε τράπεζες, Εφορία και Ασφαλιστικά Ταμεία!
Ευτυχώς δηλαδή που ο τουρισμός κρατά ζωντανή την περιφέρειά μας (αν και υπάρχουν ακόμη μεγάλα περιθώρια ανάπτυξής του), όπως και τα διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα, μέσω των οποίων γίνονται ακόμη κάποια σημαντικά έργα στην περιοχή. Βέβαια αυτά δεν αρκούν για να υπάρξει «έκρηξη» ανάπτυξης που αναμένει η Κυβέρνηση, πολύ δε περισσότερο εάν δεν υπάρξει εξορθολογισμός στην φορολογία!
Δίκαιη φορολογία!
Σ’ αυτό το πλαίσιο λοιπόν η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), ενόψει της ΔΕΘ, ζητά με επιστολή της στα συναρμόδια υπουργεία μια δίκαιη και σταθερή φορολογία, επισημαίνοντας το γεγονός ότι η Ελλάδα κατατάσσεται και φέτος στους πρωταθλητές της υπερφορολόγησης των επιχειρήσεων.
Στην επιστολή της η ΕΣΣΕ σημειώνει ότι στην ελληνική αγορά και σε ένα δείγμα περίπου 250.000 επιχειρήσεων το 80% εξ’ αυτών έχει ζημιές και μηδενικά αποτελέσματα, αφού 4 στις 10 είναι ζημιογόνες, 5 στις 10 έχουν μηδενικά ή οριακά κέρδη και μόνο 1 στις 10 έχει κέρδη άνω των 60.000 ευρώ!
Όπως, μεταξύ άλλων, επισημαίνει «η βαριά και μη ανταγωνιστική φορολογία, εξαιτίας των υψηλών συντελεστών που επιβάλει, δεν της εξασφαλίζουν περισσότερα έσοδα από τις άλλες χώρες ή ακόμα και από τον μέσο όρο των ευρωπαϊκών χωρών, που διατηρούν χαμηλότερους συντελεστές. Είναι γνωστό, πως πολλές χώρες εξακολουθούν να επιδιώκουν την τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας και την προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων, διατηρώντας ή μειώνοντας τους φορολογικούς συντελεστές των επιχειρήσεων.
»Αντίθετα στην Ελλάδα ο συντελεστής φορολόγησης των επιχειρήσεων εν μέσω κρίσης αυξήθηκε και παραμένει σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα. Συγκεκριμένα και με περίοδο αναφοράς το 2018 με τον συντελεστή στο 29%, έχει μετά τη Μάλτα (35,0%), τη Γαλλία (33,3%) και τη Γερμανία (30,0%) τον υψηλότερο συντελεστή στην Ευρώπη, μαζί με το Βέλγιο, αδυνατώντας ως εκ τούτου να ανταγωνισθεί γειτονικές χώρες με συντελεστές φορολόγησης των επιχειρήσεων να κυμαίνονται μεταξύ 10 και 16%».
Δέκα προτάσεις
Η Συνομοσπονδία πιστεύει ότι ο βαθμός και η μέθοδος της φορολογίας των συνεπών φορολογουμένων, αλλά και γενικότερα η εισπραξιμότητα των βεβαιωμένων φόρων τη περίοδο των μνημονίων, απαιτεί μία μεταμνημονιακή φορολογική προσέγγιση και προτείνει:
1) Άμεση εφαρμογή του «Ειδικού επιχειρηματικού Λογαριασμού», ενός μέτρου που ενώ προβλέπεται ρητά στο νόμο 4446/2016, εντούτοις δεν έχει ακόμη τεθεί σε ισχύ. Δυστυχώς, η υποχρεωτική δήλωση ενός επαγγελματικού λογαριασμού στις φορολογικές αρχές, αποσκοπεί αποκλειστικά και μόνο στη διασταύρωση των φορολογικών στοιχείων και των συναλλαγών των επιχειρήσεων, για τον εντοπισμό περιπτώσεων φοροδιαφυγής.
2) Απαραίτητη προϋπόθεση για τη διαμόρφωση ενός δίκαιου φορολογικού συστήματος αποτελεί ο εξορθολογισμός του ΦΕΦΠ (Φόρος Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων) μέσω της θέσπισης αφορολόγητου ορίου και για τους ελεύθερους επαγγελματίες και η διασύνδεσή του με την πραγματοποίηση αγορών μέσω πλαστικού χρήματος/ηλεκτρονικές αποδείξεις (ισχύει μόνο για μισθωτούς, συνταξιούχους).
3) Όσον αφορά στη φορολογία επιχειρήσεων (ΦΕΝΠ) προκρίνεται η εφαρμογή ενός κοινού φορολογικού συντελεστή 20% επί των κερδών (flat tax), ανεξαρτήτως της νομικής μορφής των επιχειρήσεων (ατομικές, προσωπικές, κεφαλαιουχικές), ενώ σε περίπτωση διανομής τους (κερδών) επιβάλλεται να μειωθεί η επιβάρυνση της τάξεως του 15%, του φόρου μερισμάτων σε 5%. Σε περίπτωση φοροδιαφυγής, οι φορολογικοί συντελεστές της επιχείρησης για το φορολογικό έτος της παράβασης, να επανέρχονται στα σημερινά τιμωρητικά ποσοστά του 29% και 15% αντίστοιχα.
4) Δυνατότητα δημιουργίας «αφορολόγητου αποθεματικού» σε συνεπείς ασφαλιστικά και ενήμερες φορολογικά επιχειρήσεις κάθε νομικής μορφής για επενδύσεις παγίων και προσλήψεις πλήρους απασχόλησης.
5) Ενεργοποίηση των φορολογικών «αντίμετρων» μείωσης του συντελεστή φορολογίας των επιχειρήσεων από 29% σε 26% από τη φετινή φορολογική χρήση για εφάπαξ πληρωμή των φόρων του 2019 από τις ενήμερες και συνεπείς κερδοφόρες επιχειρήσεις που δίνει κίνητρα αφενός έγκαιρης είσπραξης των φορολογικών υποχρεώσεων και αφετέρου αύξησης της φορολογητέας ύλης.
6) Επαναφορά της ισχύς των συντελεστών του φορολογικού έτους 2014, αναφορικά με την προκαταβολή φόρου εισοδήματος επόμενου έτους, ο συντελεστής του οποίου ανέρχεται σήμερα στα απαγορευτικά επίπεδα του 100%.
7) Εξορθολογισμός του τρόπου υπολογισμού του τέλους επιτηδεύματος, βάσει του πραγματοποιούμενου κύκλου εργασιών και συμπερίληψης επιπρόσθετων εισοδηματικών κριτηρίων.
8) Υποχρεωτική σταδιακή καθιέρωση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης (e - invoicing) μεταξύ των επιχειρήσεων αλλά και μεταξύ συναλλαγών των επιχειρήσεων και υπηρεσιών του Δημοσίου.
9) Ελαστικοποίηση του αυστηροποιημένου, από 1/1/2018, πλαισίου ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών και κυρίως των 100 δόσεων στην Εφορία, καθώς πλέον η ακόμη και για μία ημέρα καθυστέρηση της διευθέτησης οποιασδήποτε οφειλής προς την Εφορία (καταβολή δόσης), συνεπάγεται απώλεια της ρύθμισης.
10) Τη μείωση του λογαριασμού του ΕΝΦΙΑ και απαλλαγή από τον συμπληρωματικό φόρο των επιχειρήσεων και αυτοαπασχολουμένων για τα ιδιοχρησιμοποιούμενα επαγγελματικά ακίνητα.

* * *

Κατά τον Πρόεδρο της ΕΣΕΕ Βασ. Κορκίδη ο εξορθολογισμός της υπερφορολογησης θεωρείται από τους μικρομεσαίους απαραίτητη ενέργεια και όχι παροχολογία. «Μεταμνημονιακά λοιπόν, η μνημονιακή υπερφορολόγηση πρέπει, τουλάχιστον για τους συνεπείς και ενήμερους φορολογούμενους να εξορθολογιστεί και αντί για λίγους να πληρώνουν πολλά, περισσότεροι να πληρώνουν όσα πρέπει. Για το ίδιο λόγο, θα πρέπει η φορολογική προσέγγιση να έχει στόχο, κάθε φόρος να είναι για κάθε έμπορο που τον πληρώνει, αποτέλεσμα κερδοφορίας και όχι τιμωρίας...», επισημαίνει, μεταξύ άλλων.