Τον Μαθηματικό αναλφαβητισμό και στο Λύκειο… καλλιεργεί το Υπ. Παιδείας

ΔΙΑΛΥΟΥΝ ΚΑΙ ΤΗ ΜΕΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ!

- Ομαδικά πυρά από επιστημονικές ενώσεις κατά Κ. Γαβρόγλου και ΙΕΠ για τις αλλαγές στα εξεταζόμενα μαθήματα

MATHITES LYKEIOY TAKSH

• Μέτωπα ανοίγει σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης ο Υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου, προκαλώντας μεγάλη αναστάτωση στον χώρο της Παιδείας. Ξεκινώντας με τα «πειράματα» στην ανώτατη εκπαίδευση και παραβλέποντας τις ενστάσεις ακαδημαϊκών πάνω σε διάφορα ζητήματα που αφορούν Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, έρχονται οι αποφάσεις που αφορούν Γυμνάσια – Λύκεια να ξεσηκώσουν τους εκπαιδευτικούς, κάνοντας λόγο για «πρωτοφανή οπισθοδρόμηση».
Προ ημερών το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε αλλαγές στα εξεταζόμενα μαθήματα στο Λύκειο, οι οποίες βρίσκουν κάθετα αντίθετους Μαθηματικούς, Φυσικούς, Χημικούς, Γεωλόγους και Βιοεπιστήμονες, αφού δεν συμπεριλαμβάνονται τα μαθήματα αυτά στις προαγωγικές εξετάσεις της Α’ και Β’ Λυκείου. Συγκεκριμένα στη Β’ Λυκείου δεν θα εξετάζεται κανένας μαθητής στη Γεωμετρία Γενικής Παιδείας, ενώ στην Άλγεβρα μόνο οι μαθητές της θεωρητικής κατεύθυνσης και στα Μαθηματικά προσανατολισμού οι μαθητές της θετικής κατεύθυνσης. Αντίστοιχα στην Α’ Λυκείου θα εξετάζεται μόνο Φυσική, Χημεία και όχι η Βιολογία, η οποία θα επιστρέφει στη Β’ Λυκείου.
Μαθηματικός αναλφαβητισμός
«Με λειψή άλγεβρα και χωρίς γεωμετρία, το Υπουργείο Παιδείας καλλιεργεί τον μαθηματικό αναλφαβητισμό και την γνωστική ερήμωση των σχολείων», τονίζει σε σκληρή ανακοίνωσή της η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, κάνοντας λόγο για μια ανιστόρητη απόφαση!
Παράλληλα, κατηγορεί Υ­πουργείο και ΙΕΠ ότι «αντιλαμβάνονται το σύστημα των εξετάσεων ως απολύτως ανεξάρτητο από το σύστημα και τους στόχους της διδασκαλίας και μάθησης. Οδηγούν κατά συνέπεια σε διπλά αρνητικό αποτέλεσμα, ερημώνοντας το μαθησιακό περιεχόμενο της εκπαιδευτικής λειτουργίας. Ενισχύουν την ασκησιολογία στο περιεχόμενο της διδασκαλίας και την παπαγαλία στο περιεχόμενο των εξετάσεων».
Κατά την ΕΜΕ, «ο περιορισμός της εκπαιδευτικής βαρύτητας και η κατάργηση της συνοχής στην εξέταση των διδασκόμενων μαθημάτων Μαθηματικών στη Β’ Λυκείου,
(α) ισοδυναμεί με ουσιαστική ακύρωση του ενδιαφέροντος και της διδασκαλίας αυτών των μαθημάτων,
(β) συντελεί στην υποβάθμιση του Λυκείου και στην αναζήτηση ελιτίστικων επιλογών στην εκπαιδευτική αγορά,
(γ) συντελεί στην υποβάθμιση της μαθηματικής εκπαίδευσης, από κεντρικό στοιχείο του σύγχρονου αλφαβητισμού σε περιορισμένο εργαλείο μαθηματικοποίησης μόνο των φανερά εκμαθηματικευμένων πεδίων».
«Κόβουν και ράβουν…»
Και σε άλλο σημείο οι μαθηματικοί επισημαίνουν: «κόβουν και ράβουν την εξεταστέα ύλη, αδιαφορώντας για τη συνοχή της διδακτέας ύλης. Αυθαιρετούν, χωρίς επίγνωση της επιστημολογίας και των εσωτερικών διαρθρώσεων που νοηματοδοτούν τη μάθηση των Μαθηματικών στο Λύκειο. Η μαθηματική εκπαίδευση κομματιάζεται με τρόπο που αναιρείται ως μαθηματική και ως εκπαίδευση. Αποφασίζουν χωρίς συναίσθηση των κοινωνικών και γνωστικών επιπτώσεων που έχει η αποτυχία στα Μαθηματικά στη γενικότερη σχολική αποτυχία».
Καταλήγοντας η ΕΜΕ καλεί τον Υπουργό Παιδείας να αναλάβει μια γενναία πρωτοβουλία ανατροπής αυτής της καταστροφικής εξέλιξης. Να ακυρώσει και να θέσει σε νέα επεξεργασία το ζήτημα της μείωσης του εξεταστικού φόρτου σε Γυμνάσιο και Λύκειο. Να διερευνήσει εναλλακτικές θεωρήσεις και πρακτικές για την αξιολόγηση της μάθησης και της διδασκαλίας.
Διαλύουν το Λύκειο…
Στο ίδιο μήκος κύματος και η κοινή ανακοίνωση Φυσικών, Χημικών, Γεωλόγων και Βιοεπιστημόνων, στρέφοντας τα βέλη τους στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). «Μετά την καταστροφική πολιτική της κατάργησης των εξετάσεων στα περισσότερα μαθήματα του Γυμνασίου, έρχεται η σειρά του Λυκείου.
Προφανώς, εμπνευστές της πρότασης από την ηγεσία του ΙΕΠ, μετά τις επιτυχείς προτάσεις τους, που μετέτρεψαν το Γυμνάσιο σε μια άχρηστη εκπαιδευτική βαθμίδα και ένα τρίχρονο parking παιδιών, έβαλαν στο στόχαστρο το Λύκειο, του οποίου την διάλυση με περισσή ενάργεια απεργάζονται. Είναι φανερό ότι καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε η μέση εκπαίδευση να παράγει ανειδίκευτους εργάτες με πτυχία δήθεν επαγγελματικής επάρκειας μόνο. Η οπισθοδρόμηση είναι πρωτοφανής», τονίζουν, μεταξύ άλλων, και αναρωτιούνται: «Με ποιο επιχείρημα άραγε μπαίνουν στο περιθώριο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της εκπαιδευτικής αξιολόγησης τα μαθήματα των θετικών επιστημών; Υπάρχουν σήμερα μαθητές που δεν προάγονται εξαιτίας των θετικών μαθημάτων; Πού συζητήθηκαν όλα αυτά και ποιοι σχετικοί επιστήμονες συμμετείχαν και τα υποστήριξαν; Είναι για την Ελλάδα του 21ου αιώνα διαφορετικά τα κριτήρια για μια αποτελεσματική εκπαίδευση από ότι για τις άλλες χώρες για τις οποίες τόσο η UNESCO, όσο και η Ευρωπαϊκή Ένωση συνιστούν αύξηση της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών, ώστε να υπάρξει βιώσιμη και αειφόρα ανάπτυξη;».
Καταλήγοντας, οι Επιστημονικές Ενώσεις των Φυσικών Επιστημών κάνουν γνωστό ότι «θα αντισταθούν με κάθε τρόπο και με κάθε μέσο στις εμμονές, όπως αυτές διατυπώνονται μέσω αυτής της πρότασης με στόχο να αποτρέψουν την αποδόμηση του μορφωτικού και κοινωνικά εξισορροπητικού χαρακτήρα του εκπαιδευτικού συστήματος».