Και εκπαιδευτικοί βγήκαν χθες στους δρόμους κατά των αλλαγών Γαβρόγλου

ΜΑΘΗΤΕΣ: ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΟΖΩΑ!

- Στη δημοσιότητα δόθηκε χθες το τελικό σχέδιο για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

- Ν.Δ.: Πολύ κακό για το τίποτα…

PANELLADIKES

• Προσφιλής τακτική της σημερινής Κυβέρνησης να φέρνει τα «πάνω – κάτω» στον χώρο της Παιδείας και όχι μόνο, ανακοινώνοντας κατά καιρούς διάφορες αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης, αδιαφορώντας φυσικά ότι με αυτόν τον τρόπο διαταράσσεται η ηρεμία των μαθητών, κατ’ επέκταση των γονέων, αλλά και των εκπαιδευτικών που καλούνται να προσαρμοστούν κάθε φορά στα νέα δεδομένα.
Δεν αντιλέγει κανείς ότι μπορεί να χρειάζονται αλλαγές, ακόμη και μεγάλες τομές, καθώς υπάρχει εξέλιξη και κάποια πράγματα δεν μπορεί να μένουν στάσιμα. Ωστόσο όσον αφορά την Παιδεία αυτές θα πρέπει να προκύπτουν διακομματικά κι έχοντας εξασφαλίσει την αποδοχή της επιστημονικής και εκπαιδευτικής κοινότητας. Και φυσικά να μην πέφτουν στο τραπέζι της μικροκομματικής πολιτικής όταν αλλάζουν οι Κυβερνήσεις ή ακόμη και οι Υπουργοί.
Χθες ωστόσο ο Υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου έδωσε στην δημοσιότητα το τελικό σχέδιο για τη νέα Γ’ Λυκείου και το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, για το οποίο εκφράζονται ήδη αντιδράσεις.
Ενδεικτικό και το σχόλιο της Τομεάρχη Παιδείας της Ν.Δ. Ν. Κεραμέως: «Ώδινεν όρος και έτεκεν μυν. Με απλά λόγια, “πολύ κακό για το τίποτα” το σχέδιο του κ. Γαβρόγλου για τη Γ’ Λυκείου και την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση».

Συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας
Η χθεσινή ανακοίνωση του Υπουργού για τις αλλαγές, συνέπεσε με συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας αδιόριστων εκπαιδευτικών, αλλά και μαθητών για τις αλλαγές που προωθούνται στο χώρο της Παιδείας.
Οι εκπαιδευτικοί ζητούν μεταξύ άλλων, κατάργηση του νόμου Γαβρόγλου, μαζικούς διορισμούς εκπαιδευτικών, μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών με έστω και μια σύμβαση με βάση το πτυχίο και την προϋπηρεσία τους, αλλά και κατάργηση του λεγόμενου προσοντολογίου.
Από την πλευρά του το Συντονιστικό μαθητών αντιδρά στο νέο εξεταστικό σύστημα υπογραμμίζοντας ότι «το απαράδεκτο νομοσχέδιο κάνει ακόμα πιο εξοντωτικό εξεταστικό κέντρο το σχολείο μας». Και διαμηνύουν ότι «εμείς πειραματόζωα της κυβέρνησης δεν θα γίνουμε»!

Το τελικό σχέδιο
Όπως αναφέρεται στο τελικό κείμενο του Υπουργείο Παιδείας το νέο σύστημα μειώνει τα μαθήματα Γενικής Παιδείας. Τα μαθήματα Νεοελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας (6 ώρες), Θρησκευτικά (1 ώρα), Φυσική Αγωγή (2 ώρες) και ένα μάθημα επιλογής (2 ώρες) γίνονται υποχρεωτικά για όλους.
Από το 2020-21, θα εξορθολογιστεί το πρόγραμμα της Α’ και Β΄ Λυκείου και θα καταργηθεί ο διαχωρισμός σε Ομάδες Προσανατολισμού στη Β΄ Λυκείου, που υποχρεώνει σήμερα τους μαθητές να αποφασίζουν πρόωρα για το επαγγελματικό τους μέλλον. Οι μαθητές πλέον να κάνουν την επιλογή τους με την προαγωγή τους στη Γ΄ ΓΕΛ, σύμφωνα με τις κλίσεις και τις προτιμήσεις τους.
Επίσης σήμερα κάθε Ομάδα προσανατολισμού περιλαμβάνει μαθήματα που εξετάζονται στις πανελλαδικές αλλά και μαθήματα που δεν εξετάζονται. Το νέο σύστημα κρατάει μόνο αυτά που εξετάζονται.

Η αύξηση της ύλης
Σε μαθήματα προσανατολισμού στα οποία οι ώρες διδασκαλίας αυξάνονται σημαντικά υπάρχει και σχετική αύξηση της ύλης, η οποία όπως αναφέρει το Υπουργείο σε καμία περίπτωση δεν είναι αναλογική.
«Με το νέο σύστημα δίνεται στον κάθε μαθητή η δυνατότητα να μάθει να εμβαθύνει και να κρίνει τη γνώση και την επιστήμη στα αντικείμενα τα οποία θα τον απασχολήσουν στη συνέχεια της σταδιοδρομίας του».

Οι Ομάδες Προσανατολισμού
Σήμερα υπάρχουν τρεις ομάδες Προσανατολισμού και τέσσερα επιστημονικά πεδία. Το νέο σύστημα προτείνει τέσσερις Ομάδες, κάθε μία σε απόλυτη αντιστοίχιση με ένα επιστημονικό πεδίο. Φυσικά υπάρχουν Πανεπιστημιακά Τμήματα η πρόσβαση στα οποία μπορεί να γίνει από περισσότερες της μιας Ομάδες Προσανατολισμού, από περισσότερα του ενός επιστημονικά πεδία. Αυτό που καταργείται είναι η δυνατότητα με ένα μάθημα Γενικής Παιδείας να ανοίγει η πρόσβαση σε άλλο επιστημονικό πεδίο.

Το απολυτήριο…
Με το νέο σχέδιο οι εξετάσεις για το απολυτήριο απλοποιούνται, αφού οι μαθητές θα εξεταστούν στα ίδια ακριβώς μαθήματα τόσο για το απολυτήριο όσο και για τις πανελλαδικές. Συγκεκριμένα για την αναβάθμιση των ενδοσχολικών εξετάσεων, προκρίνεται η λύση της συνεργατικής λειτουργίας των σχολικών μονάδων. Τα σχολεία θα χωριστούν σε ομάδες, ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Τα θέματα σε κάθε εξεταζόμενο μάθημα θα προετοιμάζονται από ομάδα διδασκόντων όλων των σχολείων ανά ομάδα και το τελικό διαγώνισμα θα προκύπτει μετά από κλήρωση ομάδας θεμάτων μέσα από ένα μεγαλύτερο πλήθος. Τα θέματα θα στέλνονται ηλεκτρονικά στους μαθητές των σχολείων της συγκεκριμένης ομάδας στις 10:30 και οι μαθητές θα ξεκινούν στις 11:00 τη δίωρη γραπτή εξέταση.
Σε ό,τι αφορά στη διαμόρφωση του βαθμού του απολυτηρίου, με το νέο σύστημα ισχύουν τα εξής:
- Βαθμός προαγωγής παραμένει το 9,5
- Για τα μαθήματα που εξετάζονται και γραπτά, ο Μ.Ο. διαμορφώνεται κατά 60% από τον Μ.Ο. των δύο τετραμήνων και κατά 40% από τον βαθμό της γραπτής απολυτήριας εξέτασης
- Για τα υπόλοιπα μαθήματα, ο βαθμός είναι ο Μ.Ο. των δύο τετραμήνων
- Στη διαμόρφωση του Γενικού Μ.Ο. (τελικού βαθμού) συμμετέχουν ισότιμα όλα τα μαθήματα πλην της Φυσικής Αγωγής.
Εξάλλου, το Υπ. Παιδείας επισημαίνει ότι «οι απολυτήριες εξετάσεις σε καμία περίπτωση δεν είναι επιπλέον πανελλαδικές».

Τα εσπερινά Γενικά Λύκεια
Σήμερα οι απόφοιτοι των εσπερινών ΓΕΛ έχουν ένα επιπλέον ποσοστό 1% για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ. Για να το εξασφαλίσουν πρέπει να έχουν κάνει συγκεκριμένο χρόνο σε εσπερινά λύκεια (διετία στο παλιό τετραετές, τριετία στο νέο τριετές). Σε διαφορετική περίπτωση, δεν έχουν καν το δικαίωμα να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις ούτε καν με τους αποφοίτους των ημερησίων ΓΕΛ, διότι δεν έχουν την ίδια ύλη. Με το νέο σύστημα, η Δ΄ Λυκείου τετραετούς και η Γ΄ Λυκείου τριετούς εσπερινού ΓΕΛ διατηρούν το δικαίωμα του 1%, με τους ίδιους όρους που ισχύει και σήμερα. Το πρόγραμμά τους προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα, δηλαδή: 6 ώρες Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, 1 ώρα Θρησκευτικά και τρία μαθήματα ανά Ομάδα Προσανατολισμού, καθένα με 6 ώρες. Η ύλη θα εξομοιωθεί με εκείνη των ημερησίων λυκείων και όσοι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για το 1% θα έχουν το δικαίωμα να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις την ίδια χρονιά, μαζί με τους αποφοίτους των ημερησίων ΓΕΛ.

Η εισαγωγή στην Τριτοβάθμια
Σύμφωνα με το σχέδιο το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση προβλέπει τα εξής:
- Μετά το πέρας της προθεσμίας για αλλαγή Ομάδας Προσανατολισμού, όλοι οι μαθητές που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση υποχρεούνται να συμπληρώσουν Α' δήλωση προτίμησης με έως 10 προτιμήσεις Τμημάτων στα οποία επιθυμούν να φοιτήσουν.
- Με βάση τις προτιμήσεις των μαθητών και τον αριθμό εισακτέων που θα έχει αποφασιστεί ανά Τμήμα, θα προκύψει ένας αριθμός Τμημάτων για τα οποία ο αριθμός των προτιμήσεων θα είναι μικρότερος από τον αριθμό εισακτέων. Αυτά τα Τμήματα, στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπολείπεται των διαθέσιμων θέσεων, ονομάζονται «Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης» (ΤΕΠ).
- Τα υπόλοιπα Τμήματα, δηλαδή, εκείνα στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπερβαίνει τις διαθέσιμες θέσεις, ονομάζονται «Τμήματα Πρόσβασης μόνο με Πανελλαδικές Εξετάσεις» (ΤΠΠΕ).
- Λίγες ημέρες αργότερα, ο μαθητής ενημερώνεται για το ποιες από τις προτιμήσεις του αντιστοιχούν σε ΤΠΠΕ και ποιες σε ΤΕΠ. Από το σύνολο των δηλώσεων θα προκύψουν:
(1) Αυτές στις οποίες θα συμπεριλαμβάνεται ένα τουλάχιστον ΤΕΠ και,
(2) Αυτές στις οποίες όλα τα Τμήματα είναι ΤΠΠΕ.
- Οι μαθητές της κατηγορίας (2), θα διαγωνιστούν στις πανελλαδικές για την εισαγωγή τους στην Ανώτατη Εκπαίδευση μιας και από τις προτιμήσεις τους στη Α' δήλωση δεν έχει προκύψει κανένα ΤΕΠ.
- Μετά τη λήξη του 1ου τετραμήνου, οι μαθητές της κατηγορίας (1) επιβεβαιώνουν αν θα συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις ή αν προτιμούν να εισαχθούν σε ένα από τα ΤΕΠ που είχαν συμπεριλάβει στην Α' δήλωση. Η επιβεβαίωση αυτή είναι οριστική και δεσμευτική. Συγκεκριμένα, ένας μαθητής που είχε τουλάχιστον ένα ΤΕΠ στην Α΄ Δήλωση μπορεί: (α) Να επιλέξει εισαγωγή σε ΑΕΙ μέσω πανελλαδικών εξετάσεων, χάνοντας το δικαίωμα πρόσβασης σε κάποιο από τα ΤΕΠ που είχε δηλώσει ή, (β) Να επιλέξει ένα από τα ΤΕΠ που είχε συμπεριλάβει στην Α΄ δήλωση, οπότε εισάγεται στο Τμήμα αυτό, με μόνη προϋπόθεση την κτήση του απολυτηρίου της Γ΄Λυκείου. Αν για την εισαγωγή στο Τμήμα που επέλεξε προβλέπεται και εξέταση σε ειδικό μάθημα, ο υποψήφιος θα εξεταστεί στο ειδικό αυτό μάθημα μαζί με τους υποψηφίους που εξετάζονται πανελλαδικά.

Παρωχημένο σχέδιο
Η Ν.Δ. μέσω της Τομεάρχη Παιδείας Ν. Κεραμέως εμφανίζεται αντίθετη στον εν λόγω σχέδιο. Σε γραπτή δήλωσή της ανέφερε: «ύστερα από σχεδόν δυο χρόνια αντικρουόμενων εξαγγελιών από τον Υπουργό και στελέχη της κυβέρνησης σχετικά με την κατάργηση ή μη των πανελλαδικών εξετάσεων, σήμερα, λίγο πριν την εκπνοή της σχολικής χρονιάς, ένα ακόμη σχέδιο είδε το φως της δημοσιότητας.
Τόση αναμονή για ένα σχέδιο παρωχημένο με φανερή την ιδεοληπτική επιρροή του ΣΥΡΙΖΑ.
Τόση αναμονή για ένα σχέδιο γεμάτο προβληματικά σημεία, όπως είναι ενδεικτικά ο διαχωρισμός των τμημάτων σε “Τμήματα ελεύθερης πρόσβασης” (ΤΕΠ) και “Τμήματα πρόσβασης μόνο με πανελλαδικές εξετάσεις” (ΤΠΠΕ) και ο υποβιβασμός των Λατινικών σε μάθημα επιλογής.
Τόση αναμονή για ένα σχέδιο που κάθε άλλο παρά μεταρρύθμιση είναι και με αλλαγές που κινούνται στην αντίθετη κατεύθυνση σε σχέση με ό,τι συμβαίνει στον υπόλοιπο κόσμο.
Δεν προξενεί καμία έκπληξη ότι οι αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας έχουν ήδη εκδηλωθεί. Αν το Υπουργείο το καταθέσει στη Βουλή, η Νέα Δημοκρατία θα σταθεί απέναντι καταψηφίζοντάς το».