«Γρίφος» η ολοκλήρωση του βόρειου τμήματος του Ε-65

on .

E 65

• Άγνωστο παραμένει ακόμη ποια θα είναι η τύχη του βόρειου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Ε65, ενός πολύ σημαντικού έργου υποδομής, το οποίο όταν υλοποιηθεί θα ενισχύσει τον ρόλο της περιοχής μας ως συγκοινωνιακό κόμβο.
Και μπορεί ο Ε-65 να θεωρείται από την Κυβέρνηση ως έργο προτεραιότητας για την ευρύτερη περιοχή, ωστόσο το βόρειο τμήμα που συνδέει τον άξονα Κεντρικής Ελλάδας με την Εγνατία Οδό, το συνολικό κόστος του οποίου ανέρχεται στα 442, 14 εκατ. ευρώ, βρίσκεται σε αναμονή για την εξεύρεση χρηματοδότησης.
Έρχεται λοιπόν το Δημόσιο και προτείνει στην Ευρωπαϊκή Ένωση να αναλάβει πλήρως την κατασκευή του βόρειου τμήματος. Στη συνέχεια η διαχείριση και συντήρησή του να δοθούν στην Κεντρική Οδό και να χρηματοδοτείται από τα διόδια αλλά και τα έσοδα του Δημοσίου από την Ιόνια Οδό.
Βέβαια για να συμβεί αυτό θα πρέπει να δώσει το «πράσινο φως» η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε
Την πρόταση αναλύει η «Καθημερινή» σε χθεσινό δημοσίευμά της αναφέροντας, μεταξύ άλλων: Ο παραχωρησιούχος δεν θα συνεισφέρει στην κατασκευή του βόρειου τμήματος και, συνεπακόλουθα, δεν θα έχει δικαίωμα κέρδους από την εκμετάλλευση του τμήματος. Η Κεντρική Οδός θα δημιουργήσει ένα (τρίτο) χωριστό «πορτοφόλι» για τα έσοδα του βόρειου τμήματος από τα διόδια, τα οποία θα χρησιμοποιεί αποκλειστικά για τη συντήρηση και λειτουργία του τμήματος.
Όπως και στο νότιο τμήμα, αν τα έσοδα από τα διόδια δεν επαρκούν, το κενό θα καλύπτεται από τον «μηχανισμό ανακύκλωσης εσόδων» της Ιονίας Οδού, το μερίδιο εσόδων του Δημοσίου που διατέθηκε από το 2013 για να χρηματοδοτεί την αποπληρωμή των δανείων στους δύο άξονες.
Η μόνη διαφοροποίηση είναι η εξής: στο κεντρικό τμήμα η Κεντρική Οδός είχε το δικαίωμα αν δεν επαρκούν τα έσοδα από τα διόδια και τον «μηχανισμό» να ζητήσει επιπλέον ενίσχυση από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Στην αλληλογραφία που έχει ακολουθήσει από τον Μάρτιο (οπότε και κατατέθηκε επισήμως η πρόταση στις κοινοτικές αρχές για έλεγχο), όπως αναφέρει το δημοσίευμα, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού έχει προβάλει σοβαρές ενστάσεις για το έργο, θεωρώντας το κρατική ενίσχυση σε ιδιώτη. Το βασικό πρόβλημα είναι ότι το κόστος του δρόμου σε σχέση με την εκτιμώμενη κυκλοφορία του είναι πολύ μεγάλο για να κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο και η ΤΕΡΝΑ (μοναδικός μέτοχος της Κεντρικής Οδού) δεν προτίθεται να διαθέσει ίδια κεφάλαια.