Εμπόδια στο «δρόμο» του φυσικού αερίου για Γιάννενα!

on .

AGOGOS FYSIKO AERIO

Οι ενστάσεις που προβάλλει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας επί του προγράμματος ανάπτυξης της ΔΕΣΦΑ μέχρι και το 2031, επηρεάζει και το έργο τροφοδοσίας των Ιωαννίνων με φυσικό αέριο και δεν αποκλείεται -παρά τις περί αντιθέτου διαβεβαιώσεις- να το οδηγήσει για μερικά ακόμη χρόνια στις καλένδες. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΡΑΕ έχοντας υπόψη τις αντιδράσεις που υπήρξαν κατά τη δημόσια διαβούλευση λόγω της αλλαγής σχεδίων και της χρονικής μετάθεσης συγκεκριμένων έργων έχει ζητήσει να υπάρχει συνάντηση μεταξύ Διαχειριστή, ΔΕΔΑ και Hengas. 

H εξέλιξη αυτή επηρεάζει το σχέδιο τροφοδοσία των Ιωαννίνων, χωρίς να αφορά σε αυτό το στάδιο το κατασκευαστικό στάδιο, το έργο δηλαδή που έχει δημοπρατήσει η ΔΕΔΑ εδώ και αρκετό διάστημα για την κατασκευή ενός τμήματος δικτύου διανομής και δεξαμενών αερίου.

Εκείνο που τίθεται υπό αίρεση είναι ο τόπος και ο τρόπος μεταφοράς του φυσικού αερίου. 

Οι λύσεις που είχαν εξεταστεί ήταν τρεις:

α) κατασκευή αγωγού υψηλής πίεσης, ως προέκταση του αγωγού Δυτικής Μακεδονίας προς την Ήπειρο, με CAPEX 156 εκατ. ευρώ

β) μεταφορά ΥΦΑ (υγροποιημένο φυσικό αέριο) από την εγκατάσταση small-scale LNG (ssLNG) της Ρεβυθούσας σε ειδική δεξαμενή στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας και από εκεί με βυτιοφόρα στα Ιωάννινα, με CAPEX 85,14 εκατ. ευρώ.

γ) μεταφορά ΥΦΑ από την εγκατάσταση small-scale LNG της Ρεβυθούσας σε ειδική δεξαμενή στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας και από εκεί με αγωγό στα Ιωάννινα, με CAPEX 106,8 εκατ. ευρώ.

Ο ΔΕΣΦΑ πρόκρινε ως οικονομικά προσφορότερη λύση την δεύτερη εναλλακτική και εισηγήθηκε τη συμπερίληψη του έργου με κόστος 85 εκατ. ευρώ, όσο δηλαδή το CAPEX της. Στο ποσό αυτό -κατά την κατανόηση της Αρχής- όπως αναφέρεται, περιλαμβάνονται κόστη για τη διαμόρφωση προβλήτας υποδοχής πλοίων και την εκφόρτωση ΥΦΑ στις εγκαταστάσεις αποθήκευσης, τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης, καθώς και για την αγορά του πλοίου και των βυτιοφόρων.

Η ΡΑΕ δεν εγκρίνει προς το παρόν το εν λόγω έργο για τους ακόλουθους λόγους:

- Από την ανάλυση του Διαχειριστή, η λύση τροφοδότησης μέσω ssLNG δεν είναι σημαντικά οικονομικότερη σε σχέση με την κατασκευή αγωγού υψηλής πίεσης, η οποία κατά τα άλλα ενδείκνυται. Από τα στοιχεία της μελέτης καθίσταται σαφές ότι μακροπρόθεσμα (περισσότερα από τα 12 χρόνια), η εναλλακτική του αγωγού υψηλής πίεσης προκύπτει οικονομικότερη.

-Σε κάθε περίπτωση, η Αρχή δεν έχει αποφανθεί σε σχέση με το ρυθμιστικό πλαίσιο λειτουργίας των εικονικών αγωγών, η διαχείριση των οποίων έως τώρα έχουν ανατεθεί στους Διαχειριστές των Δικτύων Διανομής. Σύμφωνα δε με την ίδια απόφαση, η δραστηριότητα της μεταφοράς του φυσικού αερίου με βυτιοφόρα ή πλοία παραμένει ανταγωνιστική και παρέχεται στον Διαχειριστή Διανομής από τρίτο μέσω διαγωνισμού. Συνεπώς, δεν θα ήταν δυνατή η έγκριση του έργου όπως παρουσιάζεται από τον ΔΕΣΦΑ χωρίς την κατάρτιση συνολικού ρυθμιστικού πλαισίου.

-Η Αρχή οφείλει να αναμένει το υπό αναθεώρηση Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, αλλά και την Εθνική Στρατηγική για το Υδρογόνο, πριν προχωρήσει στην έγκριση νέων μεγάλων επενδυτικών έργων φυσικού αερίου που υπάρχει περίπτωση να μην χρησιμοποιηθούν επαρκώς (stranded assets).

Συνεπώς, η απόφαση μετατίθεται για το Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2023-2032.

Μεταβατικά, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του οικείου Διαχειριστή του Δικτύου Διανομής, το δίκτυο διανομής της πόλης των Ιωαννίνων θα τροφοδοτείται με ΥΦΑ μέσω βυτιοφόρων από την εγκατάσταση Φόρτωσης Φορτηγών ΥΦΑ της Ρεβυθούσας, η οποία θα βρίσκεται σύντομα σε εμπορική λειτουργία.