Στις καλένδες κατέληξε η σιδηροδρομική Εγνατία!

on .

RAGES TRENOY

• Στις καλένδες οδηγείται η κατασκευή της Σιδηροδρομικής Εγνατίας, ένα μήνα ακριβώς μετά τις δηλώσεις του Έλληνα Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα από τη Σμύρνη και την αναγγελία σύναψης συνεργασίας   για υπερταχεία σύνδεση της Τουρκίας με την Ηγουμενίτσα!  
Τελικά στις προτάσεις που κατέθεσε η Ελληνική Κυβέρνηση για χρηματοδότηση από το «πακέτο» Γιούνκερ δεν υπάρχει η σιδηροδρομική Εγνατία, παρά μόνο ένα έργο, η επέκταση του προαστικού σιδηροδρόμου ως το Λαύριο της Αττικής με συνολικό κόστος 140 εκ. ευρώ!
 Γύρω από τη «σιδηροδρομική Εγνατία», όπως έγραψε και την περασμένη Τρίτη ο «Πρωινός Λόγος» εξακολουθεί να παίζεται ένα επικοινωνιακό «παιχνίδι» που ωστόσο δεν οδηγεί πουθενά, προκαλώντας αντίθετα την οργή των Ηπειρωτών. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η σιδηροδρομική Εγνατία, με προϋπολογισμό 7 δις ευρώ είχε προταθεί για ένταξη στο πακέτο Γιούνκερ από το Υπουργείο Υποδομών. Ωστόσο στην τελική πρόταση της ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. – της οποίας διευθύνων σύμβουλος είναι ο Ηπειρώτης κ. Βούρδας- προτεραιότητα είχε δοθεί στη νέα σιδηροδρομική γραμμή Πάτρα- Πύργος- Αρχαία Ολυμπία Κατάκολο και Πύργος – Κυπαρισσία- Καλαμάτα, ως επίσης και η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη- Ορμένιο, κόστους 160 εκατομμυρίων, έργα τα οποία τελικά έμειναν εκτός της τελικής πρότασης. Μετά την εξέλιξη αυτή,  η  ΕΡΓΟΣΕ- σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το protothema.gr- υποστηρίζει ότι κάποια από τα προτεινόμενα τμήματα θα καλυφθούν από το ΣΕΣ, χωρίς φυσικά να γίνεται η παραμικρή μνεία για την τύχη και το σχεδιασμό που υπάρχει για τη σιδηροδρομική Εγνατία.
Σιωπή ΟΣΕ
Για την τύχη της «σιδηροδρομικής Εγνατίας» οι Ηπειρώτες είχαν προϊδεαστεί στις αρχές της τρέχουσας εβδομάδας, από την  αλληλογραφία Περιφέρειας Ηπείρου με ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ σχετικά με την προκήρυξη διαγωνισμού για την παροχή υπηρεσιών τεχνικού συμβούλου για τη σιδηροδρομική σύνδεση με Αλβανία. Στην κοινή επιστολή ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ ενώ «επιτιμούσαν» την Περιφέρεια για την ενέργεια αυτή- η οποία είναι στο πλαίσιο της Διακρατικής Συνεργασίας Ελλάδος- Αλβανίας του INTERREG-  και ανέφεραν ότι είναι υπεύθυνοι για το σχεδιασμό των σιδηροδρομικών έργων στην Ελλάδα, δεν έκαναν την παραμικρή μνεία στην Σιδηροδρομική Εγνατία, της οποίας- αν ευοδωθεί η μελέτη – θα είναι κάθετος άξονας η γραμμή Γιάννενα- Αλβανία. Και όπως παρατηρούσαν παράγοντες του τουρισμού της περιοχής μας, αυτό στην πραγματικότητα ίσως θέλει να αποφύγει ο ΟΣΕ καθώς μια τέτοια προοπτική θα λειτουργεί ακόμη πιο πιεστικά προς την Κυβέρνηση για την κατασκευή του κύριου έργου.
Αναπάντητα ερωτηματικά
Από την απάντηση δε που έδωσε η Περιφέρεια, προέκυψε και κάτι ακόμη: Ότι ο ΟΣΕ – επί προηγούμενης διοίκησης- προσπάθησε να εντάξει  τις μελέτες για την κατασκευή μονής σιδηροδρομικής γραμμής Καλαμπάκα – Ιωάννινα - Ηγουμενίτσα, στο μηχανισμό (χρηματοδοτικό πλαίσιο)   "Συνδέοντας την Ευρώπη" (Connecting Europe Facility - CΕF 2014), χωρίς να το επιτύχει. Ωστόσο η προσπάθεια αυτή- όπως αναφέρει η Περιφέρεια- δεν επαναλήφθηκε στο πλαίσιο  του CΕF 2015, χωρίς να έχει δοθεί για αυτό καμία εξήγηση.
Η εκτίμηση από όλα αυτά κατατείνει σε μια κατεύθυνση:  Όταν η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ μιλά για σιδηροδρομική Εγνατία, στην πραγματικότητα εννοεί την αναβάθμιση της γραμμής Θεσσαλονίκη – Κωνσταντινούπολη. Το τμήμα μέχρι Ηγουμενίτσα θα μείνει για πολλά χρόνια ακόμη σε επίπεδο προθέσεων, εκτός και αν υπάρξει πίεση από την Ευρώπη…  Δυστυχώς το πρόβλημα για την Ήπειρο είναι διπλό, καθώς η σημερινή συγκυβέρνηση αδιαφορεί ακόμη και σε επίπεδο προθέσεων και την οδική σύνδεση Ιόνιας Οδού- Κακαβιάς, που επίσης δεν περιελήφθη ούτε καν στην αρχική πρόταση του Υπουργείου Υποδομών και του σημερινού Υπουργού Χρ. Σπίρτζη προς ένταξη στο πακέτο «Γιούνκερ» στην οποία κυριαρχούν συγκοινωνιακά έργα της Αθήνας (κυρίως) και της Θεσσαλονίκης…