250.000 επιχειρήσεις έβαλαν λουκέτο και χάθηκαν 800.000 θέσεις εργασίας

on .

LOYKETA

• Το μαρτύριο της σταγόνας βιώνουν το τελευταίο διάστημα οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, περιμένοντας ν’ αλλάξει το δυσμενές κλίμα στην οικονομία, με το κλείσιμο της πολυπόθητης πλέον αξιολόγησης, η οποία θα οδηγήσει και στην πρώτη εκταμίευση ευρωπαϊκών κονδυλίων.
Την ίδια ώρα με πολύ μεγάλη καθυστέρηση εισήχθη στη Βουλή και ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος, η συζήτηση του οποίου αναμένεται να ξεκινήσει την Παρασκευή. Αύριο πάντως ο Υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης θα παραχωρήσει για το θέμα που αφορά χιλιάδες επιχειρήσεις, συνέντευξη Τύπου.

250.000 λουκέτα!
Πάντως, το πόσο τραγική είναι η κατάσταση σήμερα στον ιδιωτικό τομέα το βλέπουμε όλοι καθημερινά. Επιχειρήσεις κλείνουν η μία πίσω από την άλλη και όσες ακόμη λειτουργούν αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα επιβίωσης. Η καθίζηση που επικρατεί στην αγορά, λόγω της συρρίκνωσης κυρίως του διαθέσιμου εισοδήματος, είναι περισσότερο από ποτέ εμφανής. Και εάν δεν πέσει σύντομα «ζεστό χρήμα», δεν υπάρχει καμία σωτηρία.
Σύμφωνα με την ΓΣΕΒΕΕ «λουκέτο» έβαλαν τα τελευταία οκτώ χρόνια λόγω κρίσης 250.000 μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, ενώ χάθηκαν 800.000 θέσεις εργασίας! Ο Πρόεδρος την Συνομοσπονδίας Γ. Καββαθάς, μιλώντας σε ημερίδα, που διοργάνωσε η Νέα Δημοκρατία, επεσήμανε πως η ενίσχυση της εξωστρέφειας και, κατ' επέκταση, η αξιοποίηση των όποιων ευκαιριών παρουσιάζονται σήμερα, συνδέεται με το ξεπέρασμα κυρίως των μικροοικονομικών δυσχερειών και εμποδίων, δηλαδή εκείνων των τυπικών γνωρισμάτων που χαρακτηρίζουν τη διάρθρωση της επιχειρηματικής δραστηριότητας στην Ελλάδα. Εδώ και αρκετές δεκαετίες, συνέχισε ο κ. Καββαθάς, η επιχειρηματική δραστηριότητα στη χώρα μας είναι πολυκερματισμένη σε μία πληθώρα μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, οι οποίες εμφανίζουν προβλήματα χαμηλής παραγωγικότητας καθώς, ενώ απασχολούν το 80 με 85% των απασχολούμενων στον ιδιωτικό τομέα παράγουν μόνο το 60% περίπου της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας.

Τέσσερα μέτρα  
Για την ΓΣΕΒΕΕ το θεμελιώδες πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί σε σχέση με τις επιχειρήσεις αυτές, δεν είναι η λύση της «οικονομικής κάθαρσης» αλλά κατά βάση η διεύρυνση του επιχειρηματικού τους ορίζοντα, τόσο στην εγχώρια -δεδομένου ότι αρκετές από αυτές τις επιχειρήσεις είναι προσανατολισμένες μόνο σε τοπικές αγορές- όσο και στις διεθνείς αγορές.
 Συγκεκριμένα, ο κ. Καββαθάς απαρίθμησε τέσσερα συγκεκριμένα μέτρα πολιτικής που έχει επεξεργαστεί και υλοποιήσει το Ινστιτούτο Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ (ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ) και τα οποία είναι:
1. Ένταξη μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων σε επιλεγμένους κλάδους σε αλυσίδες αξίας – τόσο εγχώριες όσο και διεθνείς, κυρίως ευρωπαϊκές. Σε σχέση με το μέτρο αυτό το ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ σε συνεργασία με το ΙΝΕΡΠΟΣΤ μελετά τις δυνατότητες ένταξης συγκεκριμένων επιχειρήσεων σε αλυσίδες αξίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ενώ έχει προχωρήσει στην υλοποίηση ενός δικτύου, στο οποίο μετέχουν το Science Policy Research Unit του Πανεπιστημίου του Σάσσεξ στο Ηνωμένο Βασίλειο, η CNA (Ιταλική ΓΣΕΒΕΕ), η επιχείρηση ΓΑΙΑ και μία μεγάλη εισαγωγική επιχείρηση από τη Γερμανία. που επικρατούσε μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1980.
2. Ενθάρρυνση σχηματισμού συστάδων από μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις. Ήδη το ΙΜΕ έχει προχωρήσει στην υλοποίηση 12 τέτοιων συστάδων κυρίως από ομοειδείς, από κλαδική άποψη, επιχειρήσεις, ενώ έχει εκπονήσει σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με το Ινστιτούτο Περιφερειακής Ανάπτυξης του Παντείου Πανεπιστημίου σχετικές μελέτες.
3. Καταγραφή και κατοχύρωση καινοτομιών, οι οποίες επινοούνται στη καθημερινή δραστηριότητα των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο αυτό το ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ έχει λειτουργήσει ως μεσολαβητής για τις μικρές επιχειρήσεις και έχει στενή συνεργασία με τον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας (ΟΒΙ). Η κατοχύρωση καινοτομιών είτε κατά την παραγωγή αγαθών είτε κατά την προσφορά υπηρεσιών είναι ένα πρώτο βήμα για την ανάδειξη της επωνυμίας των προϊόντων.
4. Ενθάρρυνση της τυποποίησης προϊόντων σε συνεργασία κυρίως με επιχειρήσεις και μονάδες του πρωτογενούς τομέα. Η συνεργασία εδώ, τόσο του κλάδου του τουρισμού όσο και εκείνου του επισιτισμού μπορεί όχι μόνο να αναδείξει επώνυμα ελληνικά προϊόντα με υψηλή προστιθέμενη αξία αλλά και να λειτουργήσει σαν ένα είδος ήπιας υποκατάστασης εισαγωγών.