Το κύμα ακρίβειας προκαλεί «ασφυξία» στα νοικοκυριά!

on .

SUPER MARKET KALATHI

• Συνθήκες ασφυξίας στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς δημιουργεί το κύμα ακρίβειας που εξακολουθεί να σαρώνει βασικά αγαθά για την καθημερινή διαβίωση, προμηνύοντας έναν δύσκολο Σεπτέμβριο, ειδικά καθώς οι υποχρεώσεις των νοικοκυριών αναμένεται να είναι πολύ αυξημένες μετά τη θερινή ανάπαυλα.

Η σταδιακή επιστροφή των αδειούχων από τις καλοκαιρινές διακοπές, θα…προσγειώσει τους περισσότερους σε μια δύσκολη πραγματικότητα που θα κληθούν να ανταπεξέλθουν ενόψει ενός απαιτητικού επίσης χειμώνα. 

Ασφυκτικές συνθήκες

Λογαριασμοί, φορολογικές υποχρεώσεις, τράπεζες, σούπερ μάρκετ, καύσιμα, σχολεία, φροντιστήρια, αργότερα θέρμανση, είναι ο εφιάλτης που καλούνται να αντιμετωπίσουν τα νοικοκυριά, μέσα σ΄ ένα αβέβαιο οικονομικά περιβάλλον. Τελικά, το «κάθε πέρυσι και καλύτερα» τείνει να γίνει κανόνας, με την ακρίβεια να αποτελεί το πιο σοβαρό πρόβλημα για την πλειοψηφία των πολιτών, που δεν γνωρίζουν πόσο ακόμη μπορεί να επηρεάσει την καθημερινότητά τους. Εξάλλου, και για την ίδια την Κυβέρνηση αποτελεί πρόκληση η αντιμετώπιση της ακρίβειας, που βλέπει ότι δημιουργεί ασφυκτικές συνθήκες για τους περισσότερους Έλληνες. Ήδη έχει λάβει κάποια ενισχυτικά μέτρα («καλάθι του νοικοκυριού», market pass, επιδοτήσεις στην ενέργεια, επιβολή πλαφόν στο περιθώριο κέρδους κ.α.), ενώ το οικονομικό επιτελείο εξετάζει επέκταση των μέτρων και λήψη νέων, στα πλαίσια βέβαια των δημοσιονομικών δυνατοτήτων της χώρας μας. 

Ο φόβος μάλιστα ότι θα υπάρξουν και νέες ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα από το Φθινόπωρο επιβάλλει την ενεργοποίηση της Πολιτείας, αλλά και όλων των ελεγκτικών μηχανισμών για να αποτραπούν φαινόμενα αισχροκέρδειας. 

Τα βλέμματα στη ΔΕΘ

Ορόσημο αποτελεί η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης, όπου ο Πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης θα παρουσιάσει τις προτεραιότητες της οικονομικής πολιτικής και την μεταρρυθμιστική ατζέντα της κυβέρνησης στη νέα τετραετία, ενώ με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται η ανακοίνωση στοχευμένων μέτρων στο πεδίο της ακρίβειας, με έμφαση στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο, τα έξι μέτρα που αναμένεται να ανακοινωθούν στη ΔΕΘ είναι:

-Επέκταση του Market Pass για άλλους δύο μήνες, δηλαδή ως το τέλος του έτους. Σε λίγες ημέρες θα ανοίξει η πλατφόρμα για νέες αιτήσεις, θα τις κάνουν όσοι δεν είχαν κάνει πέρυσι και η πληρωμή που θα αφορά το διάστημα Αυγούστου – Οκτωβρίου θα γίνει πιθανότατα εφάπαξ στο τέλος του επομένου μήνα.

- Νέο σύστημα για τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος. Ένα σύστημα που θα είναι στοχευμένο και όχι οριζόντιο και θα αντικαταστήσει το υπάρχον. Τα αρμόδια υπουργεία, Οικονομικών και Ενέργειας εξετάζουν διάφορά σενάρια για παράταση του μηχανισμού μέχρι το τέλος του χρόνου, κάτι που θα προσφέρει κάποια σταθερότητα σε ενδεχόμενη αύξηση της χρηματιστηριακής τιμής.

- Αύξηση του επιδόματος θέρμανσης και χορήγησή του σε περισσότερους, αφού η τιμή του πετρελαίου κίνησης, τείνει να είναι στα περυσινά επίπεδα.

- Νέα χορήγηση της επιταγής ακρίβειας όπως και πέρυσι. Θα πρόκειται για μία νέα έκτακτη παροχή 200 – 250 ευρώ σε χαμηλοσυνταξιούχους, ανασφάλιστους υπερήλικες, άτομα με αναπηρία και μακροχρόνια άνεργους και εφόσον λάβει το «πράσινο φως» θα χορηγηθεί τα Χριστούγεννα. Πέρυσι είχε δοθεί σε 1,3 εκατομμύριο νοικοκυριά με το συνολικό ύψος του έφτασε τα 300 εκατ. ευρώ, έναντι 174 εκατ. ευρώ το 2021.

- Επίδομα προσωπικής διαφοράς: Θα χορηγηθεί σε συνταξιούχους που δεν θα πάρουν αυξήσεις την 1η Ιανουαρίου του 2024.

- Μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ: Επέκταση έως τον Ιούνιο του 2024 των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στο τουριστικό πακέτο, στις μεταφορές, στην εστίαση (καφές, μη αλκοολούχα ποτά) και στον πολιτισμό.

Κυνηγούν προσφορές 

Εκτός από τα μέτρα που λαμβάνει ή θα λάβει η Κυβέρνηση, οι ίδιοι οι πολίτες με κάθε τρόπο προσπαθούν να περιορίσουν τα έξοδα. Ο μεγαλύτερος «πονοκέφαλος» πάντως για τα νοικοκυριά είναι τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ, αφού σε κάθε επίσκεψη για τα ίδια προϊόντα ο τελικός λογαριασμός είναι διαφορετικός και πάντα προς τα πάνω!

Οι καταναλωτές στρέφονται στις «έξυπνες αγορές», κυνηγώντας σε μόνιμη πλέον βάση τις προσφορές, αλλά και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Μάλιστα το μερίδιό τους επί των συνολικών πωλήσεων ανεβαίνει σταθερά κατά τη διάρκεια του τελευταίου 1,5 χρόνου, κάτι που αποτυπώνεται και στις πωλήσεις και τις απώλειες σε όγκο που έχουν τα αντίστοιχα επώνυμα.