Παίρνουν τη θέση εμπορικών καταστημάτων που κλείνουν

Κάθε… βήμα στα Γιάννενα και καφετέρια ή φαστφουντάδικο!

 Είκοσι νέα καφέ και δώδεκα επιχειρήσεις εστίασης έκαναν έναρξη το πρώτο εξάμηνο του 2014

• Στον φοιτητόκοσμο ποντάρουν κυρίως οι ιδιοκτήτες τους…

KAFETERIES KALLARH

• Μπορεί η Λάρισα να θεωρείται πως κατέχει τα… σκήπτρα στην Ελλάδα ως η πόλη με τις περισσότερες καφετέριες ανά κάτοικο, όμως και τα Γιάννενα δεν... πάνε πίσω, ούτε στον καφέ, ούτε στην εστίαση!
Από την έναρξη της περιόδου της οικονομικής κρίσης πριν τέσσερα περίπου χρόνια και μέχρι σήμερα, μία βασική αλλαγή διαπιστώνει κανείς στο εμπορικό και ιστορικό κέντρο των Ιωαννίνων, αλλά και σε περιφερειακές γειτονιές. Κλείνουν καταστήματα, κυρίως ρούχων, υποδημάτων, αξεσουάρ κλπ. και ανοίγουν καφετέριες, καφενεδάκια ή καταστήματα γρήγορου φαγητού (φαστ φουντ).
Την εικόνα έρχεται να επιβεβαιώσει το Επιμελητήριο Ιωαννίνων, καθώς σύμφωνα με στοιχεία του, μία στις τρεις περίπου επιχειρήσεις που άνοιξαν στα Γιάννενα ή άλλαξαν επωνυμία κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014 είναι καταστήματα που ανήκουν στην κατηγορία της εστίασης, δηλαδή καφετέριες, εστιατόρια και φαστ φουντ, με την… μερίδα του λέοντος να ανήκει φυσικά στις πρώτες. Τώρα, το αν μπορεί η τοπική αγορά να στηρίξει όλες αυτές τις επιχειρήσεις που έχουν συσσωρευτεί στο κέντρο και σε τουριστικές περιοχές της πόλης, αυτό θα φανεί στην πορεία.

«Σκοντάφτεις» σε καφέ!
Επτά καφετέριες λειτουργούν σήμερα στην οδό Χαρ. Τρικούπη, πέντε στην 28ης Οκτωβρίου, τρεις στον πεζόδρομο της Μουλαϊμίδου, τρεις στην Βλαχλίδη, πέντε με έξι στην Γρηγορίου Σακκά και άλλες πέντε στην Φώτου Τζαβέλλα.
Όλες αυτές σε μία απόσταση που για να την διασχίσει κανείς με τα πόδια δεν χρειάζεται πάνω από πέντε λεπτά! Αντίστοιχη είναι η εικόνα στην Πλατεία Πάργης, στην οδό Πυρσινέλλα και τους παράδρομούς της, στην Βλαχλείδη και πιο χαμηλά, στην Ανεξαρτησίας και την Καλλάρη.
Νέα άνθηση, εξάλλου, γνωρίζει φέτος η περιοχή της Πλατείας Μαβίλη, όπου τους τελευταίους μήνες έχουν ανοίξει τουλάχιστον τρία νέα καφέ.

Οι νέες καφετέριες
Η αλματώδης αύξηση των καταστημάτων εστίασης αποτυπώνεται και στα στοιχεία του Επιμελητηρίου Ιωαννίνων. Σύμφωνα με αυτά, το πρώτο εξάμηνο της φετινής χρονιάς έχουν κάνει έναρξη στα Γιάννενα 20 καινούριες επιχειρήσεις του καφέ!
Οι περισσότερες απ’ αυτές βρίσκονται στο κέντρο της πόλης, σε οδούς όπως η Λόρδου Βύρωνος, η Χαρ. Τρικούπη, η Δωδώνης και η Βηλαρά, ενώ νέα καταστήματα δραστηριοποιούνται και λίγο πιο περιφερειακά, όπως στην Λεωφόρο Νιάρχουντην Γ. Παπανδρέου, την Δομπόλη κλπ..

Φαστ φουντ – εστιατόρια
Πέρα από τον καφέ, σημαντική άνθηση γνωρίζει στα Γιάννενα και ο χώρος της εστίασης, είτε πρόκειται για γρήγορο φαγητό είτε όχι.
Σύμφωνα πάντα με το Επιμελητήριο, μέσα σε έξη μήνες, από τον Ιανουάριο ως τον Ιούλιο του 2014, έκαναν έναρξη έξι επιχειρήσεις γρήγορου φαγητού και έξι εστιατόρια, συνολικά δώδεκα νέα καταστήματα.
Από αυτά η πλειοψηφία εντοπίζεται σε κεντρικούς δρόμους, όπως η Αβέρωφ, η Χαρ. Τρικούπη και η 28ης Οκτωβρίου και ελάχιστα εδρεύουν εκτός πόλης.
Φυσικά, πρέπει να επισημανθεί ότι στο ίδιο αυτό διάστημα υπήρξαν και περιπτώσεις καφετεριών και καταστημάτων εστίασης που έκλεισαν ή άλλαξαν χρήση, οι οποίες όμως δεν μπορούν να συγκριθούν αριθμητικά με τι επιχειρήσεις που άνοιξαν, αφού είναι πολύ λίγες.

Πού ποντάρουν
Από πού αντλούν όμως την αισιοδοξία τους ότι θα δουλέψουν όλοι αυτοί οι επιχειρηματίες παλιοί ή νεοεισερχόμενοι, οι οποίοι εξακολουθούν να ανοίγουν καταστήματα καφέ και εστίασης στα Γιάννενα;
«Στην πόλη μας υπάρχει πολλή νεολαία και πολύς φοιτητόκοσμος, ο οποίος βγαίνει σε καθημερινή βάση έξω για καφέ και τρώει συνήθως έτοιμο φαγητό. Το μερίδιο είναι μεγάλο και απ’ όλα αυτά τα παιδιά μπορούν να ζήσουν πολλά καταστήματα», τονίζει στον «Π.Λ.» νέος επιχειρηματίας ο οποίος άνοιξε πριν λίγους μήνες καφετέρια σε κεντρικό δρόμο των Ιωαννίνων και πηγαίνει καλά!

Ο τζίρος πέφτει
Η αλήθεια είναι ότι η έξοδος για καφέ είναι ένας γενικά φτηνός τρόπος διασκέδασης που τον «αντέχει» το πορτοφόλι της νεολαίας.
Παρόλα αυτά, ο κλάδος της εστίασης στα Γιάννενα δε περνάει και τις καλύτερες μέρες του.
Τα λειτουργικά έξοδα των επιχειρήσεων έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, ο ανταγωνισμός είναι πια μεγαλύτερος και οι πελάτες πιο «συντηρητικοί» στα ποσά που διαθέτουν για καφέ και φαγητό.
Ο τζίρος λοιπόν παρουσιάζει πτωτικές τάσεις, χωρίς όμως να λείπουν και κάποιες εξαιρέσεις.