Χάθηκε πολύτιμος χρόνος, αλλά ποτέ δεν είναι αργά…

Πολλά τα οφέλη για την Ήπειρο όταν περάσει ο αγωγός Φυσικού Αερίου!

- Γ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ (πρ. Υπουργός): O EastMed θα άρει την ενεργειακή της απομόνωση και θα εξασφαλίσει σημαντικά έσοδα

AGOGOS FYSIKOY AERIOY 1

• Η φθηνή καθαρή ενέργεια από το φυσικό αέριο και η προώθησή της διεθνώς, μέσω υποθαλάσσιων και χερσαίων αγωγών, απασχολεί τα τελευταία χρόνια και την χώρα μας και ιδιαίτερα την Ήπειρο, μια από τις περιοχές που έμεινε εκτός του δικτύου διανομής που υπάρχει σήμερα.
Έτσι φθάσαμε στο σημείο οι Γιαννιώτες, για να επωφεληθούν έστω και μερικά από τα πλεονεκτήματα του φυσικού αερίου, θα προμηθεύονται το αέριο -κυρίως σε ό,τι αφορά την κίνηση οχημάτων- από ειδικές δεξαμενές, που με την φροντίδα της Διοίκησης του Αστικού ΚΤΕΛ Ιωαννίνων, ήδη αποθηκεύεται ασφαλώς. Βέβαια, αυτό φθάνει στα Γιάννενα οδικώς με βυτιοφόρα φορτηγά που το μεταφέρουν συμπιεσμένο.
Και ενώ αυτά συμβαίνουν τοπικά, η διέλευση δυο μεγάλων αγωγών αερίου από την Ελλάδα, βορείως του γνωστού TAP, που μέσω Μακεδονίας περνά από Αλβανία και φθάνει στην Αδριατική και του EastMed που έρχεται από το νότο και μέσω Κρήτης, Πελοποννήσου και Ηπείρου θα οδηγηθεί προς Ιταλία.
Και οι δυο αυτοί αγωγοί, δίνουν νέες προοπτικές για να φθάσει επιτέλους μόνιμα το Φυσικό Αέριο μέσω μιας διακλάδωσης από τον κεντρικό αγωγό και στην Ήπειρο. Τότε το κόστος της ενέργειας θα πέσει έως και 40% σε νοικοκυριά, βιοτεχνίες, οχήματα κ.λπ.
Βέβαια, ήδη δημοπρατήθηκαν τα «οικόπεδα» για έρευνες και στην βορειοδυτική Ελλάδα, όπου αρχικά είχαν εντοπιστεί κοιτάσματα υδρογονανθράκων, όμως έως ότου αυτό το… όνειρο γίνει πραγματικότητα, τη λύση μπορεί να δώσει η διακλάδωση από τον αγωγό EastMed.

Τι λέει ο Γ. Μανιάτης
Ενημερωτική και πολύ ενδιαφέρουσα γύρω από το φυσικό αέριο είναι και η συνέντευξη του πρώην Υπουργού Ενέργειας κ. Γιάννη Μανιάτη (βουλευτή Αργολίδας του ΚΙΝ.ΑΛ.) στην εφημερίδα «ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ» του Σαββάτου, ενδιαφέροντα στοιχεία από την οποία δημοσιεύουμε στην συνέχεια.
Ο κ. Μανιάτης, τοπογράφος – μηχανικός, Καθηγητής στο Πανεπ. Πειραιώς, απαντώντας σε ερώτηση ποιο κατά τη γνώμη του είναι το χρονοδιάγραμμα για έρευνες υδρογονανθράκων στη Δυτική Ελλάδα, εάν και πότε βλέπει να… γεμίζει το «Ταμείο Αλληλεγγύης Γενεών» ανέφερε ότι: «Με το δικό μας χρονοδιάγραμμα, σήμερα αντί για 0!!! (μηδέν) € στα δημόσια ταμεία, θα είχαμε εισροή άνω των 500 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο και σε βάθος 5ετίας θα ξεπερνούσαμε τα 3 δισ. ευρώ το χρόνο. Με το ν. 4162/2013 διασφαλίσαμε ότι το 75% των δημοσίων εσόδων θα… γεμίσει το «Ταμείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης Γενεών», ενώ το υπόλοιπο 25% θα κατευθυνθεί σε αναπτυξιακά και περιβαλλοντικά έργα των Περιφερειών, καθώς και τη χρηματοδότηση των ελληνικών Πανεπιστημίων για στήριξη της νέας γενιάς».

Ο αγωγός EastMed
Αναφερόμενος στον αγωγό EastMed, ο κ. Μανιάτης τον χαρακτήρισε σαν το πιο σπουδαίο «πρότζεκτ» της Μεσογείου που «αναβαθμίζει τη γεωπολιτική θέση της χώρας και αποτελεί μια νέα πηγή ενεργειακής τροφοδοσίας όλης της Ε.Ε. Κάποτε, μάς κατηγορούσαν, εμάς που οραματιστήκαμε αυτό το σπουδαίο έργο, ως υπερβολικούς, επειδή δήθεν τα μεγάλα βάθη της περιοχής, καθώς και τα ισχυρά lobbies υποστήριξης του αγωγού μέσω Τουρκίας, δεν θα επέτρεπαν ποτέ να γίνει πραγματικότητα. Με αποφασιστικότητα και τεκμηριωμένες μελέτες, αποδείξαμε ότι το έργο είναι εφικτό τεχνικά, χρηματοοικονομικά ελκυστικό, ενώ γεωστρατηγικά αναβαθμίζει και τις τρεις χώρες Ισραήλ - Κύπρο – Ελλάδα. Επιπλέον, θα άρει την ενεργειακή απομόνωση 4 Περιφερειών της Ελλάδας (Κρήτη, Πελοπόννησο, Δυτ. Ελλάδα, Ήπειρο), και θα μειώσει κατά 40% το ενεργειακό κόστος 100.000 μικρομεσαίων Επιχειρήσεων και 2.200.000 κατοίκων».

Για τον TAP
Σε άλλο σημείο της πολύ ενδιαφέρουσας συνέντευξής του, ο πρ. Υπουργός απαντώντας στην ερώτηση γιατί για τον TAP δεν πληρώνονται διόδια, εκτός από τα αντισταθμιστικά οφέλη στις τοπικές κοινωνίες είπε:
«Οι αγωγοί, όπως ο TAP, που υπόκεινται στο ενεργειακό καθεστώς της Ε.Ε., δεν πληρώνουν διόδια στα Κράτη-Μέλη. Τα αντισταθμιστικά οφέλη των τοπικών κοινωνιών που εξασφάλισε η σημερινή κυβέρνηση είναι πενιχρά. Εμείς διεκδικούσαμε τριπλάσια, με τη διαπραγματευτική μας ομάδα. Σε κάθε περίπτωση, το 1 δισ. κυβ. μέτρα που διασφαλίσαμε για την ελληνική αγορά, καθώς και η τροφοδότηση από τον TAP του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB, στηρίζει αποφασιστικά την εσωτερική ενεργειακή αγορά και τη γεωστρατηγική αναβάθμιση της χώρας, αφού θα τροφοδοτεί τον «Κάθετο Διάδρομο» των ανατολικών Βαλκανίων, από Ελλάδα μέσω Βουλγαρίας προς Ρουμανία και από βορειότερα».

Οι τιμές των καυσίμων
Για το πού οφείλεται η συνεχής αύξηση της τιμής των καυσίμων ο κ. Μανιάτης είπε ότι: «οι φόροι στα ελληνικά καύσιμα είναι το 70% της τελικής τιμής. Πάντα η τιμή επηρεάζεται από την τιμή των διυλιστηρίων, όπου ασφαλώς υπάρχουν περιθώρια μεγαλύτερου ανταγωνισμού. Το λαθρεμπόριο καυσίμων, ενώ ήταν σημαία της σημερινής κυβέρνησης ως Αντιπολίτευσης, σήμερα αποτελεί ζήτημα μηδενικής σημασίας. Ενώ το 2014 στο Υπουργείο Ενέργειας με τα ΚΕΔΑΚ διενεργήσαμε πάνω από 4.000 ελέγχους, ο ΣΥΡΙΖΑ το 2018 διενήργησε μόλις 800».

Για τη ΔΕΗ
Για το πώς η ΔΕΗ Α.Ε. θα σταθεί στα πόδια της ο πρ. Υπουργός ανέφερε ότι «από 400 εκατ. ευρώ κέρδη το 2014 που την παραδώσαμε, το 2018 η ΔΕΗ είχε 400 εκατ. ευρώ ζημιές. Ο ΣΥΡΙΖΑ την οδηγεί στην καταστροφή. Απαιτείται πλήρες πλαίσιο εκσυγχρονισμού της εσωτερικής της λειτουργίας, στροφή στο αέριο και τις ΑΠΕ, και βεβαίως στρατηγικές συμμαχίες που θα τη βοηθήσουν να αποκτήσει την αναγκαία ρευστότητα και τεχνογνωσία. Το κοινωνικό πρόσωπο μπορεί να υπάρχει μόνο αν η εταιρεία είναι οικονομικά υγιής, όπως εμείς στο Κίνημα Αλλαγής προτείνουμε».

Περί «προοδευτικού πατριωτισμού»
Όσον αφορά τον «προοδευτικό πατριωτισμό», για τον οποίο μιλάει συνεχώς ο πρ. υπουργός, όταν ρωτήθηκε σχετικά, υπογράμμισε μεταξύ άλλων: «η Περιφερειακή Ανάπτυξη που θα προκύψει από τη διέλευση του EastMed από τις 4 Περιφέρειες, καθώς και τα περίπου 50-70 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο που θα επενδύονται σε κάθε μία από τις Περιφέρειες αυτές, λόγω των κοιτασμάτων Υδρογονανθράκων, αναδεικνύουν την περιφερειακή συμβολή του Προοδευτικού Πατριωτισμού…».