Μετά το «πράσινο φως» από το Δημοτ. Συμβούλιο Ιωαννίνων…

Έρχονται απαλλοτριώσεις για τον Μεγάλο Δακτύλιο!

- Η αρτηρία θα συμβάλλει στην αποσυμφόρηση του κέντρου της πόλης

- Η απόφαση του σώματος δημοσιεύεται σήμερα στις σελίδες 7 – 8 – 9 του «Π.Λ.»

BOGIANNOY KOMBOS DAKTYLIOS 26 2 20

• Δύσκολο εγχείρημα η αποσυμφόρηση του κέντρου των Ιωαννίνων, το οποίο αντιμετωπίζει, εδώ και δεκαετίες, σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα. Ωστόσο, μπορούν να γίνουν πράγματα που θα μετριάσουν έστω το πρόβλημα, δίνοντας μία «ανάσα» στην πόλη.
Ένα από αυτά είναι η κατασκευή του λεγόμενου Μεγάλου Δακτυλίου, δηλαδή της αρτηρίας η οποία θα συνδέσει την οδό Βογιάννου με το Πανηπειρωτικό Στάδιο, δημιουργώντας μία εναλλακτική «πύλη» κυκλοφορίας στο νότιο άκρο των Ιωαννίνων.
Μετά από πολλές… περιπέτειες, το έργο «ξεμπλόκαρε» οριστικά και σύντομα ξεκινούν οι απαλλοτριώσεις των εκτάσεων που απαιτούνται για την κατασκευή του έπειτα και από την έγκριση που έδωσε το Δημοτικό Συμβούλιο Ιωαννίνων.

Απαλλοτριώσεις…
Ένα αποφασιστικό βήμα προς την κατεύθυνση υλοποίησης του λεγόμενου Μεγάλου Δακτυλίου της πόλης, έκανε το Δημοτικό Συμβούλιο κατά τη συνεδρίαση της 19ης Φεβρουαρίου, στο πλαίσιο της οποίας συζήτησε για το έργο. 
Πιο συγκεκριμένα, άναψε το «πράσινο φως» για να κηρυχθεί η αναγκαστική απαλλοτρίωση των εκτάσεων που απαιτούνται για την κατασκευή του άξονα που θα συνδέει το μητροπολιτικό κέντρο στο νότιο άκρο των Ιωαννίνων, δηλαδή στη Βογιάννου, με την Εθνική Οδό Ιωαννίνων – Άρτας στο ύψος του Πανηπειρωτικού. Με την ολοκλήρωση του έργου, εκτιμάται πως θα συμβάλλει αποφασιστικά στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση του τόσο επιβαρυμένου σήμερα κέντρου της πόλης μας. 

Τεχνικά στοιχεία
Ο Μεγάλος Δακτύλιος περιλαμβάνει ολόκληρες ή τμήματα των αστικών οδών λεωφόρος Γεννηματά, λεωφόρος Ιωνίας, λεωφόρος Ειρήνης, 3η Σεπτεμβρίου και Αγίας Σοφίας στο νότιο άκρο της Ανατολής. Διέρχεται δε, σύμφωνα με τη σχετική μελέτη, από τις Δ.Κ. Ιωαννίνων, Ανατολής και Κατσικά. Το συνολικό του μήκος είναι 4,3 χιλιόμετρα και το πλάτος του είναι μεταβλητό ξεκινώντας από τα 30 μέτρα και φτάνοντας σε ορισμένα τμήματα ως τα 40. Η δαπάνη κατασκευής του έργου που ανέρχεται σε περίπου 27 εκατ. ευρώ, θα καλυφθεί από πιστώσεις του Ε.Π. «Ήπειρος 2014 – 20» και είναι εγγεγραμμένη στον προϋπολογισμό του Δήμου για το 2020. 

Θα αποσυμφορήσει!
Σύμφωνα με την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, με την κατασκευή του Μεγάλου Δακτυλίου της πόλης θα επέλθει κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση του υπάρχοντος αστικού οδικού δικτύου και κυρίως στο κέντρο των Ιωαννίνων, γεγονός που αναμένεται να μειώσει την επιβάρυνση του φυσικού περιβάλλοντος, ενώ παράλληλα θα περιοριστεί η ατμοσφαιρική ρύπανση και η ηχορύπανση στον αστικό ιστό. 
Εξάλλου, προβλέπεται η δημιουργία νέου ποδηλατο – πεζόδρομου με βάση τις επιταγές του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του Δήμου Ιωαννιτών, ο οποίος θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής των χρηστών της νέας αρτηρίας, ενώ θα συμβάλλει στη μείωση της εκπομπής αερίων του διοξειδίου του άνθρακα. 

Είχε… περιπέτειες!
Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι το συγκεκριμένο έργο αντιμετώπισε αρκετές περιπέτειες στην πορεία προς την υλοποίηση, οι οποίες σημειώθηκαν επί θητείας της Δημοτικής Αρχής Θ. Μπέγκα. Κυριότερη όλων, ήταν το «φρένο» που έβαλε στον Δακτύλιο το υπουργείο Περιβάλλοντος, ακυρώνοντας τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που είχε εγκρίνει η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου - Δυτ. Μακεδονίας και ζητώντας να εκπονηθεί συνολική ΜΠΕ, που θα περιλαμβάνει και τους ήδη κατασκευασμένους δρόμους Κενάν Μεσαρέ και Βογιάνου. Το υπουργείο είχε υιοθετήσει σχετική αρνητική για το έργο γνωμοδότηση του Συνηγόρου του Πολίτη. Όλα αυτά μετά από προσφυγή που είχαν καταθέσει ο Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Ιωαννίνων και κάτοικοι της Κενάν Μεσαρέ. 
Τελικά, τον Σεπτέμβριο του 2018 αποφασίστηκε, από κοινού με το υπουργείο, ο Δήμος να προχωρήσει εκ νέου τις διαδικασίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου πράγμα που έγινε.