Τα βλέπει όλα αρνητικά στο υπό διαβούλευση σ/ν του Υπ. Παιδείας

Μόνο «όχι» και… ενστάσεις έχει η Σύγκλητος Πανεπ. Ιωαννίνων!

- Απορρίπτει: Ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών, αλλαγές στις πρυτανικές εκλογές, «νεωτερισμούς» σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά, Τράπεζα Θεμάτων, Πρότυπα Σχολεία

- Προβληματισμός για την επανεκκίνηση των εργαστηρίων…

PANEPISTHMIO IOANNINON PINAKIDA

• «Όχι σε όλα» όσα προβλέπει το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας είπαν πρόσφατα στη Βουλή ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΚΕ και άλλα μικρότερα κόμματα -με εξαίρεση το ΚΙΝ.ΑΛ- ενώ μετά… βελυγμίας έσπευσαν να το απορρίψουν και οι διάφοροι συνδικαλιστικοί φορείς της εκπαίδευσης.
Στους παραπάνω έρχεται να προστεθεί διακείμενη αρνητικά σε όλες ανεξαιρέτως τις βασικές παραμέτρους του, ακόμη και αυτές που αφορούν άλλες βαθμίδες εκπαίδευσης, και η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, η οποία… ευθυγραμμιζόμενη με την αξιωματική αντιπολίτευση του κοινοβουλίου, σε ψήφισμα που εξέδωσε, εκφράζει την αντίθεσή της στα ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών, στις αλλαγές που αφορούν την εκλογή πρυτανικών αρχών, αλλά και στην επαναφορά της διαγωγής, ενώ παρατηρήσεις κάνει και σχετικά με τα Πρότυπα Σχολεία!
Στην τελευταία της τηλεδιάσκεψη η Σύγκλητος συζήτησε και τα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν στο Πανεπιστήμιο, με την επανεκκίνηση των κλινικών και εργαστηριακών μαθημάτων, χαιρετίζοντας την υψηλή συμμετοχή στη διαδικασία της εξ αποστάσεως διδασκαλίας.

Τίποτε… θετικό!
Μπορεί το νέο σ/ν του υπουργείου Παιδείας που φέρνει αλλαγές και στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση να έχει κάποιες αδυναμίες, όμως είναι πολλές και οι θετικές του παράμετροι. Παρόλα αυτά, ουσιαστικά τίποτε… θετικό δε βρήκε σ’ αυτό η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, κινούμενη στο ίδιο… μήκος κύματος με όσα ανέφεραν κόμματα της αντιπολίτευσης και κυρίως ο ΣΥΡΙΖΑ κατά την πρόσφατη συζήτηση στη Βουλή.
Ειδικότερα, για τα Ξενόγλωσσα Προπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών από τα ΑΕΙ, επαναλαμβάνει πως δεν διαφωνεί μεν επί της αρχής για τη σκοπιμότητά τους, όμως θεωρεί πως η σχετική νομοθετική ρύθμιση δεν εξυπηρετεί, στην παρούσα συγκυρία, την ποιοτική αναβάθμιση του ελληνικού Πανεπιστημίου. Παραδέχεται μεν, πως «οι πρόσθετοι πόροι που θα εξασφαλιστούν μέσω ξενόγλωσσων προγραμμάτων μπορεί να ενισχύσουν οικονομικά τα ΑΕΙ», αλλά από την άλλη εκφράζει την άποψη πως «η παράπλευρη αυτή δραστηριότητα θα προκαλέσει κατακερματισμό και υποβάθμιση του κύριου εκπαιδευτικού έργου που επιτελείται από τα υφιστάμενα Τμήματα που είναι υποστελεχωμένα»!
Επίσης, εκφράζει μία μάλλον αβάσιμη εικασία, δηλαδή πως «δεδομένου ότι οι προπτυχιακές σπουδές στην Ελλάδα παρέχονται δωρεάν, η εγγραφή φοιτητών από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε προπτυχιακά προγράμματα που έχουν δίδακτρα, ενδέχεται να προσβληθεί από τις ευρωπαϊκές αρχές με συνέπεια να δημιουργηθεί μια αντιφατική κατάσταση, που θα οδηγήσει αναγκαστικά στην αναθεώρηση του καθεστώτος της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης».
Με την ευκαιρία, η Σύγκλητος σπεύδει να ζητήσει την άμεση προκήρυξη των κενωθεισών θέσεων μελών ΔΕΠ κατά το 2019, καθώς και την ενίσχυση με θέσεις μελών ΔΕΠ των Σχολών Επιστημών Υγείας για την αντιμετώπιση των διδακτικών κενών στις συνθήκες της υγειονομικής κρίσης.

Πρυτανικές εκλογές…
Η Σύγκλητος εμφανίζεται αντίθετη και στη δρομολογούμενη αλλαγή της διαδικασίας εκλογής Πρυτανικών Αρχών, ισχυριζόμενη πως «ο αποκλεισμός, για πρώτη φορά μετά από τριάντα χρόνια, μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας που ανήκουν στις ομάδες των ΕΔΙΠ, ΕΕΠ, ΕΤΕΠ και Διοικητικών Υπαλλήλων διαρρηγνύει τις συνεργατικές σχέσεις ανάμεσα στα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας και υπονομεύει την εύρυθμη λειτουργία των Πανεπιστημίων». Σπεύδει δε να προσθέσει πως «η πρόβλεψη για ενιαίο ψηφοδέλτιο πρυτάνεων - αντιπρυτάνεων δε συνάδει με τις αρχές της αντιπροσωπευτικότητας, αφού αφήνει περιθώρια για «προσωποκεντρικές» συνεργασίες, που δεν αξιοποιούν όλο το δυναμικό των μελών ΔΕΠ».

Οι άλλες βαθμίδες
Το ανώτατο όργανο του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων δεν περιορίζεται στα της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, αλλά με το ψήφισμά του κάνει παρατηρήσεις, αρνητικές πάντα και για τις αλλαγές που επιφέρει το σ/ν του υπουργείου Παιδείας και στις υπόλοιπες εκπαιδευτικές βαθμίδες, εκφράζοντας μάλιστα τον προβληματισμό του!
Μεταξύ άλλων, επισημαίνει πως οι νεωτερισμοί στο Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό Σχολείο θα ήταν προς τη σωστή κατεύθυνση υπό προϋποθέσεις, όπως εάν είχε εξασφαλιστεί ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό για την απόκτηση δεξιοτήτων από τους μικρούς μαθητές, κάτι όμως που σήμερα δεν συμβαίνει, όπως τονίζει. Εκφράζει δε την άποψη πως η επαναφορά του θεσμού της «διαγωγής» αντί να φρονηματίζει, «θα επιτείνει τα προβλήματα στο σχολείο και την κοινωνία, στιγματίζοντας και απομονώνοντας»!
Όσο για τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία, τα χαρακτηρίζει μεν πολύτιμο και ιστορικό θεσμό, όμως προσθέτει πως «το πλαίσιο που περιγράφεται στα άρθρα του σχεδίου νόμου δεν εξειδικεύει τους τρόπους με τους οποίους θα προάγεται η αριστεία και θα καλλιεργείται η καινοτομία, χωρίς να διολισθαίνει η εκπαιδευτική διαδικασία στον άγονο ανταγωνισμό και την ενίσχυση της συγκαλυμμένης επιθετικότητας». Παράλληλα, εκφράζει την άποψη πως «ο αριθμός των προτεινόμενων Προτύπων Σχολείων φαίνεται να υπερβαίνει κατά πολύ τις δυνατότητες και τα πληθυσμιακά δεδομένα της χώρας». Τέλος, χαρακτηρίζει την επαναφορά της τράπεζας θεμάτων για τις πανελλήνιες εξετάσεις ως «σοβαρή οπισθοδρόμηση»!

Άρση των μέτρων
Στα θετικά του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων καταγράφεται η υψηλή συμμετοχή διδασκόντων και φοιτητών στα εξ αποστάσεως μαθήματα που υλοποιεί το ίδρυμα, όλη αυτή την περίοδο των περιοριστικών μέτρων που επέβαλε η επέλαση του κορωνοϊού στη χώρα μας. Καθώς αυτά αίρονται σταδιακά, το Πανεπιστήμιο στρέφει το βλέμμα του στα κλινικά μαθήματα και τα εργαστήρια, η επανεκκίνηση των οποίων θα πρέπει να γίνει με διασφαλισμένες όλες τις αναγκαίες προϋποθέσεις υγιεινής και ασφάλειας κι εδώ είναι το επόμενο μεγάλο στοίχημα γι’ αυτό.
Η Σύγκλητος στο ψήφισμά της κάνει λόγο για ένα σημαντικό κόστος, για το οποίο το Πανεπιστήμιο θα πρέπει να τύχει έκτακτης κι άμεσης χρηματοδότησης, ενώ εκφράζει τον προβληματισμό της για τις συνθήκες μετακίνησης των φοιτητών από τις μόνιμες κατοικίες τους σε Ελλάδα και εξωτερικό προς την πόλη των Ιωαννίνων, καθώς και προς το Ίδρυμα. Διαβεβαιώνει δε πως το Πανεπιστήμιο θα ενεργοποιήσει όλο το δυναμικό του και θα καταβάλει κάθε προσπάθεια, προκειμένου να συνεχιστεί η εκπαιδευτική διαδικασία και να μην χαθεί το εξάμηνο, αλλά δεν πρόκειται να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια του προσωπικού και των χιλιάδων φοιτητών του.