Αποσφραγίστηκαν χθες οι προσφορές με μειοδότη την ΑΒΑΞ

Επιτέλους, βγήκε «λευκός καπνός» για τον οδικό άξονα Γιάννενα - Κακαβιά!

Πέντε τεχνικά σχήματα συμμετείχαν στον διαγωνισμό • Με την υπογραφή της σύμβασης το σημαντικό για την Ήπειρο έργο θα μπει σε τροχιά υλοποίησης

• Το φυσικό του αντικείμενο και οι προαιρέσεις…

IONIA ODO KAKABIA PINAKIDA

• «Λευκός καπνός» βγήκε χθες από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο αποσφράγισε τις προσφορές των τεχνικών σχημάτων που συμμετείχαν στη δημοπράτηση του οδικού άξονα Γιάννενα – Κακαβιά, αναδεικνύοντας μειοδότη.

Μ’ αυτό τον τρόπο ένα έργο καίριας σημασίας για την Ήπειρο, την υλοποίηση του οποίου διεκδικεί η περιοχή μας εδώ και δύο δεκαετίες περίπου, μπαίνει ουσιαστικά σε τροχιά υλοποίησης, αφήνοντας πίσω μία χρονιά με σοβαρά πισωγυρίσματα, δηλαδή με δύο αναβολές, που οδήγησαν σε καθυστερήσεις. Με την ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού θα γίνει εφικτή η σύνδεσή της με τα υπόλοιπα διευρωπαϊκά δίκτυα, δημιουργώντας έτσι μία σημαντική «πύλη» οδικής επικοινωνίας ολόκληρης της Δυτικής Ελλάδας με τα δυτικά Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη.

Ο δρόμος θα έχει προς το παρόν τρίιχνη διατομή, αντί της τετράιχνης που θα ήταν το ιδανικό σενάριο και οι εργασίες θα ξεκινήσουν με την υπογραφή της σύμβασης, πιθανώς ως το ερχόμενο καλοκαίρι.

Επιτέλους, ανάδοχος!

Η εταιρεία ΑΒΑΞ ήταν εκείνη η οποία μειοδότησε χθες το πρωί στη σκληρή αναμέτρηση που έλαβε χώρα για τον οδικό άξονα Γιάννενα – Κακαβιά δίνοντας έκπτωση 17,50%, σύμφωνα με την ιστοσελίδα «ypodomes.com». Δεύτερη ήρθε η ΤΕΡΝΑ με 16,5% και τρίτο το σχήμα ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ-ΕΚΤΕΡ-ΕΡΕΤΒΟ-ΤΕΝΑ με 16,50%. Ακολούθησαν τα τεχνικά σχήματα ΙΝΤΡΑΚΑΤ-ΜΕΤΚΑ με 11,08% και ΟΔΟΣ-ΙΝΤΕΡΚΑΤ-ΕΡΓΟΔΟΜΙΚΗ ΒΟΙΩΤΙΑΣ-ΕΡΓΟΚΑΤ με 10,31%.

Το αυξημένο ενδιαφέρον από πλευράς αναδόχων οφείλεται στο γεγονός ότι το βόρειο άκρο της Ιόνιας Οδού είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα που θα γίνουν το επόμενο διάστημα στη χώρα με συνολικό κόστος να φτάνει με τον ΦΠΑ στα 310 εκατ. ευρώ, ενώ περιλαμβάνονται και επιπλέον 76 εκατ. ευρώ ως προαιρέσεις, για το τμήμα Καλπάκι - Κακαβιά και τις συνδέσεις με αεροδρόμιο και ΒΙΠΕ Ιωαννίνων. Συνολικά, το κόστος αγγίζει τα 386 εκατ. ευρώ. 

Τα δύο υποτμήματα

Πιο αναλυτικά, το έργο, όπως έχει ξαναγράψει ο «Π.Λ.», αφορά στην κατασκευή του τμήματος της Ιόνιας Οδού από τη συμβολή της με την Εγνατία Οδό στο Λεκανοπέδιο Ιωαννίνων μέχρι την Κακαβιά και τα ελληνοαλβανικά σύνορα. 

Το έργο περιλαμβάνει δύο υποτμήματα. Το πρώτο είναι το τμήμα Γιάννενα – Καλπάκι με συνολικό μήκος 46,4 χλμ. νέας χάραξης. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι Ανισόπεδοι Κόμβοι, εκ των οποίων ο κόμβος Πασσαρώνος μήκους 1,47 χλμ., αποτελεί την προαίρεση 1. Το δεύτερο υποτμήμα είναι το Καλπάκι – Κακαβιά με συνολικό μήκος 23,11 χλμ.. Εδώ προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού, που αποτελεί την προαίρεση 2.

Η διάρκεια των έργων έχει οριστεί σε 54 μήνες από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Αυτό σημαίνει πως, αν οι υπογραφές μπουν μέχρι το ερχόμενο καλοκαίρι, τότε το έργο, χωρίς να υπολογίσει κανείς καθυστερήσεις, θα μπορεί να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2028.

Το φυσικό αντικείμενο 

Με την κατασκευή, λοιπόν, του βόρειου τμήματός της η «τυφλή» σήμερα Ιόνια Οδός θα μεγαλώσει και θα ολοκληρωθεί. Συγκεκριμένα, στα έργα που θα κατασκευασθούν, περιλαμβάνονται η ολοκλήρωση του Ανισόπεδου Κόμβου Εγνατίας και η υλοποίηση του τμήματος Γιάννενα – Καλπάκι με τους έξι ανισόπεδους κόμβους του (Κοσμηράς – Ασβεστοχωρίου, Γραμμενοχωρίων, Πασσαρώνος, Ζίτσας και Καλπακίου). Ειδικά ο κόμβος Πασσαρώνος που αποτελεί προαίρεση, προορίζεται να εξυπηρετήσει τη σύνδεση των περιοχών του βορείου τμήματος της Ιόνιας Οδού με το Αεροδρόμιο, τη ΒΙΠΕ και το πολεοδομικό συγκρότημα των Ιωαννίνων και δευτερευόντως παρέχει πρόσβαση από/προς την Ιόνια Οδό στις δυτικές περιοχές του Ν. Ιωαννίνων αλλά και τις ανατολικές του νομού Θεσπρωτίας.

Ο δε κόμβος Καλπακίου εξασφαλίζει την πρόσβαση στην Ιόνια της περιοχής της Κόνιτσας και κατ’ επέκταση των περιοχών Φλώρινας και Καστοριάς και θα εξυπηρετήσει μετακινήσεις που γίνονται για τουρισμό προς τα Ζαγοροχώρια και τον Εθνικό Δρυμό Βίκου – Αώου. 

Κατά τα άλλα, προβλέπεται η αποκατάσταση του εγκάρσιου και παράπλευρου δικτύου τοπικών οδών, όπου απαιτείται, η κατασκευή τεχνικών έργων (γέφυρες, οχετοί, τοίχοι αντιστήριξης), έργα αποχέτευσης – αποστράγγισης, σήμανσης – ασφάλισης, ηλεκτροφωτισμός των κόμβων, των γεφυρών και των διαβάσεων, εργασίες φύτευσης κλπ.

Το Καλπάκι – Κακαβιά

Βασικό ζήτημα πλέον, πέραν του ανισόπεδου κόμβου Πασσαρώνος, είναι και το έργο  αναβάθμισης του τμήματος Καλπάκι – Κακαβιά που αποτελεί τη δεύτερη προαίρεση. Καιρός για αποφάσεις και αναζήτηση κονδυλίων υπάρχει, καθώς για τις προαιρέσεις προβλέπεται πως μπορούν να ενεργοποιηθούν σε χρόνο οποτεδήποτε εντός 24 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης της εργολαβίας, ενώ ο χρόνος ολοκλήρωσης των εργασιών της προαίρεσης θα είναι ο ίδιος με αυτόν της κύριας σύμβασης. 

Το δικαίωμα προαιρέσεων, φτάνει για επιπλέον ποσό μέχρι 76 εκατ. ευρώ. Από αυτά τα 10 εκατ. είναι για τον κόμβο Πασσαρώνος και τα υπόλοιπα 66 εκατ. ευρώ για το Καλπάκι – Κακαβιά.