Θα διαρκέσουν έως τέλη Φεβρουαρίου…

Εκπτώσεις από Δευτέρα αλλά λεφτά υπάρχουν;

ΕΣΕΕ: Αύξηση της κίνησης στις γιορτές, με τους καταναλωτές να προτιμούν τα φθηνότερα προϊόντα!

AGORA PEZODROMOS BLAXLEIDH

• Δεν πρόλαβε καλά - καλά να τελειώσει η εορταστική περίοδος Χριστουγέννων – Πρωτοχρονιάς και με το… καλημέρα σχεδόν του 2024, ξεκινάνε οι χειμερινές εκπτώσεις. Η έναρξη θα γίνει μεθαύριο, Δευτέρα, με τα καταστήματα να προετοιμάζονται για τη νέα περίοδο, χωρίς όμως να περιμένουν -  τουλάχιστον από τις πρώτες εβδομάδες - αύξηση της κίνησης, καθώς οι περισσότεροι καταναλωτές έκαναν τα ψώνια τους το προηγούμενο διάστημα, λόγω των εορτών.

Βέβαια, η εκπτωτική περίοδος είναι μακρά (ολοκληρώνεται τέλη Φεβρουαρίου), αν και το ζητούμενο δεν είναι εάν υπάρχει επαρκής χρόνος, αλλά το διαθέσιμο εισόδημα, που για τους περισσότερους δεν είναι και τόσο… διαθέσιμο!

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η πανελλαδική έρευνα της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), για τις γιορτές, κατά τη διάρκεια των οποίων καταγράφηκε αύξηση της κίνησης, αλλά και των πωλήσεων συγκριτικά με πέρυσι, με τους καταναλωτές όμως να προτιμούν τα φθηνότερα προϊόντα.

Τρόφιμα και δώρα!

Όπως αναμενόταν, οι πωλήσεις σε τρόφιμα και δώρα κατέγραψαν ισχυρότερη άνοδο από τον μέσο όρο. Βέβαια, τονίζεται ότι η αβεβαιότητα στο λιανικό εμπόριο παραμένει, με σημαντικότερες προκλήσεις το αυξημένο λειτουργικό κόστος, τον πληθωρισμό, τη διαχείριση των ανατιμήσεων και τη φορολόγηση.

Όσον αφορά την εκπτωτική περίοδο που ξεκινά από Δευτέρα, όπως αποτυπώθηκε στην έρευνα οι προκλήσεις και η ρευστότητα στην αγορά καθιστά τις επιχειρήσεις επιφυλακτικές, σχετικά με τις προβλέψεις των πωλήσεων. Οι μισές επιχειρήσεις εκτιμούν πως θα κινηθούν σε μέτρια επίπεδα, ενώ μία στις τέσσερις (24%) αναμένει επιδείνωση!

Τα βασικά ευρήματα 

Μεταξύ των βασικών ευρημάτων της έρευνας είναι τα εξής:

 Κατά τη φετινή εορταστική περίοδο σχεδόν 3 στις 10 επιχειρήσεις (29%) σημείωσαν υψηλότερες πωλήσεις συγκριτικά με πέρυσι ενώ το 41% των επιχειρήσεων παρέμεινε στα περυσινά επίπεδα. Ωστόσο, ποσοστό (30%) των επιχειρήσεων κατέγραψε χαμηλότερες πωλήσεις.

Στις μισές (48%) επιχειρήσεις με βελτιωμένες πωλήσεις, η εν λόγω αύξηση δεν ξεπέρασε το 10%. Αντίθετα, στις επιχειρήσεις με μειωμένες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι, το 55% αυτών εμφανίζει υποχώρηση πωλήσεων έως 20%.

 Για τις επιχειρήσεις που κατέγραψαν αύξηση των πωλήσεων, η τελευταία δεν κατανεμήθηκε ισόρροπα μεταξύ των επιμέρους κλάδων του λιανικού εμπορίου. Κατά κύριο λόγο, καλύτερες επιδόσεις κατέγραψαν οι επιχειρήσεις τροφίμων και άλλου λιανικού (βιβλία, παιχνίδια, κοσμήματα, αθλητικά, καλλυντικά και ανθοπωλεία), δηλαδή οικονομικές δραστηριότητες που σχετίζονται με το εορταστικό τραπέζι και τα δώρα. Στο ίδιο πλαίσιο, οι πωλήσεις σε ένδυση και υπόδηση κινήθηκαν κοντά στο μέσο όρο, ενώ η άνοδος σε οικιακό εξοπλισμό ήταν η πιο ασθενής.

 Παρά τις πιέσεις που έχει ασκήσει σωρευτικά ο πληθωρισμός στις τιμές και κατ’ επέκταση στο διαθέσιμο εισόδημα τον τελευταίο χρόνο, το 34% των επιχειρήσεων εμφανίζει πολύ υψηλό πολύ/ πάρα πολύ υψηλό βαθμό ικανοποίησης αναφορικά με τις πωλήσεις κατά την εορταστική περίοδο.

Μία στις 3 επιχειρήσεις (33%) φαίνεται πολύ/ πάρα πολύ ικανοποιημένη από την επισκεψιμότητα στα καταστήματα, εξέλιξη που οφείλεται και στις ευνοϊκές καιρικές συνθήκες. Βέβαια, δεν λείπει και ένα σημαντικό ποσοστό (22%) το οποίο ήταν καθόλου έως λίγο ικανοποιημένο με την επισκεψιμότητα, αποτέλεσμα που σχετίζεται και με την πορεία των πωλήσεων.

 Παραδοσιακά, η καλύτερη περίοδος για την αγοραστική κίνηση ήταν πριν από τα Χριστούγεννα (52,%), εύρημα που συνδέεται με την καταβολή του δώρου των Χριστουγέννων στους μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα, έως την 21η Δεκεμβρίου.

 Οι επιπτώσεις του πληθωρισμού στις τιμές και το αυξημένο λειτουργικό κόστος οδήγησε σχεδόν 4 στις 10 επιχειρήσεις (38%) να πραγματοποιήσουν προσφορές / εκπτώσεις ακόμα και κατά την εορταστική περίοδο. Ειδικότερα, το 72% των επιχειρήσεων που προχώρησαν σε εκπτώσεις, υιοθέτησαν ποσοστό που κυμάνθηκε από 11% έως 30%. Το εύρημα αυτό εξηγεί, εν μέρει, ότι στις μισές (51%) κινήθηκαν περισσότερο τα πιο φθηνά εμπορεύματα. Μια δεύτερη εξήγηση μπορεί να δοθεί και από το γεγονός ότι αυτή η επιλογή υπαγορεύτηκε και από τις πληθωριστικές πιέσεις σε συνδυασμό με την ανάγκη για ανταλλαγή συμβολικών δώρων.