Εκτοξεύθηκαν οι τιμές σε πολλά βασικά προϊόντα…

Πανάκριβο στις μέρες μας ακόμη και το «πιάτο του φτωχού» - η φασολάδα!

Άλλα λέει ο υπουργός Κ. Σκρέκας κι άλλα δείχνουν τα στοιχεία του ρεπορτάζ αγοράς και της ΕΛΣΤΑΤ

• Έρχονται ανατιμήσεις σε άλλα 200 προϊόντα • Αυξήθηκε ο τζίρος στα σούπερ μάρκετ

SOYPER MARKET GALATA

• Μπορεί ο Υπουργός Ανάπτυξης Κ. Σκρέκας να εμφανίζεται αισιόδοξος ως προς την καταπολέμηση της ακρίβειας, που έχει ρημάξει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς τους τελευταίους αρκετούς μήνες, ωστόσο τα σημάδια από την αγορά δεν είναι καθόλου ευοίωνα! 

Οι τιμές σε πολλά βασικά προϊόντα έχουν εκτοξευθεί στα ύψη, ενώ το πλέον εξοργιστικό είναι ότι ακριβώς τα ίδια προϊόντα (αλεύρι, απορρυπαντικά, χαρτικά, βρεφικό γάλα κ.α.) πωλούνται σε γειτονικές χώρες (Σκόπια – Βουλγαρία) σε πολύ χαμηλότερες τιμές! Αποκαλυπτικό ήταν το οδοιπορικό του ΣΚΑΪ, σύμφωνα με το οποίο πολλοί Έλληνες της Βόρειας Ελλάδας πηγαίνουν σε σούπερ μάρκετ στα Σκόπια για τα ψώνια τους, γιατί βρίσκουν πολύ χαμηλότερες τιμές έως και 30%!

Ο Υπουργός Κ. Σκρέκας, μιλώντας χθες στον ίδιο τηλεοπτικό σταθμό, εξέφρασε τη βεβαιότητά του ότι τα νέα μέτρα που ανακοινώθηκαν πρόσφατα θα φέρουν αποτελέσματα, όμως οι καταναλωτές εμφανίζονται δύσπιστοι, καθώς πιστεύουν ότι έχει ξεφύγει η κατάσταση στην Ελλάδα, αφού οι εταιρίες με διάφορα τεχνάσματα κρατούν τις τιμές στα ύψη ή μειώνουν την ποσότητα των προϊόντων!

Εξάλλου, ο πληθωρισμός στα τρόφιμα εξακολουθεί να επιμένει σε υψηλά επίπεδα, αφού και τα στοιχεία Δεκεμβρίου (ΕΛΣΤΑΤ) δείχνουν σε ετήσια βάση αύξηση 8,9%, με το ελαιόλαδο να καταγράφει τις μεγαλύτερες ανατιμήσεις (58,5%)! 

Ο «πονοκέφαλος» της ακρίβειας λοιπόν δεν προέκυψε τώρα τελευταία, πρόκειται για μια θλιβερή πραγματικότητα που, δυστυχώς, τείνει να γίνει κανονικότητα!

Και νέες αυξήσεις;

Εάν μάλιστα επαληθευτούν οι εκτιμήσεις για νέες αυξήσεις τιμών σε 200 κωδικούς προϊόντων έως τον Φεβρουάριο στα ράφια των σούπερ μάρκετ, τότε το αρμόδιο υπουργείο θα έχει πολύ σοβαρό πρόβλημα, καθώς θα έχει αποτύχει να αντιμετωπίσει το νούμερο ένα πρόβλημα των ελληνικών νοικοκυριών και ίσως θα πρέπει να αναθεωρήσει τις πολιτικές του! Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Open οι ανατιμήσεις που αναμένονται εντός των επόμενων δύο εβδομάδων τον Ιανουάριο, σε 100 κωδικούς προϊόντων, φτάνουν κατά μέσο όρο το 6% και από αυτές οι μεγαλύτερες προβλέπονται στα εξής: έως 55% σε φρέσκους χυμούς, έως 14% σε κονσέρβες, έως 10% σε κριτσίνια, έως 10% σε όσπρια και ρύζι, έως 9% σε μπάρες δημητριακών, έως 8% σε δημητριακά, έως 8% σε κατεψυγμένα λαχανικά, έως 8% σε αλλαντικά, έως 8% σε σοκολατοειδή.

Τον Φεβρουάριο ακολουθούν ανατιμήσεις σε άλλους 100 κωδικούς προϊόντων, κατά μέσο όρο 7% (σε άλλους κωδικούς), από τις οποίες οι μεγαλύτερες προβλέπονται στα εξής: έως 22% σε φρέσκους χυμούς, έως 19% σε οδοντόβουρτσες, αφρόλουτρα, αποσμητικά, έως 18% σε σοκολατοειδή, έως 16% σε αλλαντικά (ιδιωτική ετικέτα), έως 14% σε ελιές, έως 12% σε χαρουπάλευρο, έως 10% σε τυριά (χύμα και συσκευασμένα), έως 9% σε αναψυκτικά (πορτοκάλι), έως 7% σε καφέ εσπρέσο.

Αυξήθηκε ο τζίρος των σούπερ μάρκετ

Οι καταναλωτές βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για να προμηθευτούν τα απολύτως απαραίτητα, περιορίζοντας σημαντικά τις αγορές τους, ενώ όλο και περισσότεροι στρέφονται στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας για εξοικονόμηση χρημάτων. Παρ’  όλα αυτά, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ κινείται σε υψηλά επίπεδα, απόρροια φυσικά των ανατιμήσεων! 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana (πρώην IRI) στο 11μηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2023 η αξία των πωλήσεων της αγοράς των καταναλωτικών προϊόντων ανήλθε στα 8,188 δισ. ευρώ έναντι 7,477 δισ. ευρώ της αντίστοιχης περιόδου 2022, αυξημένη κατά 9,5%, εκ των οποίων 6,239 δισ. ευρώ αφορούν την κατηγορία των τροφίμων. Την ίδια χρονική περίοδο ο όγκος των πωλήσεων ενισχύθηκε κατά 2,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή.

Τη δυναμική τους πορεία συνεχίζουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία. Συγκεκριμένα, το μερίδιο των PL σε αξία το 11μηνο Ιανουαρίου - Νοεμβρίου, συμπεριλαμβανομένων και των πωλήσεων της Lidl Hellas, διαμορφώθηκε στο 26,3% από 25,8% το αντίστοιχο διάστημα του 2022 με τον ρυθμό ανάπτυξης να είναι 11,6%, όταν την ίδια ώρα στα επώνυμα ο ρυθμός ανάπτυξης είναι 8,8%. Στα τρόφιμα μάλιστα, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι ελαφρώς υψηλότερο στο 26,8% από 26,4% το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Στην κατηγορία των ειδών ατομικής υγιεινής και ομορφιάς το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι 20,9% ενώ στην κατηγορία των ειδών νοικοκυριού φτάνει το 25,6%.

Επίσης, αυξημένη είναι η ένταση των προσφορών στα ράφια των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, η οποία εντοπίζεται κυρίως στις δύο μεγάλες κατηγορίες καταναλωτικών αγαθών τα τρόφιμα και τα προϊόντα φροντίδας σπιτιού. Στην πρώτη κατηγορία το ποσοστό του τζίρου που προήλθε από τις προωθητικές αυξήθηκε σε 24,8% και στη δεύτερη σε 25,3%. Συνολικά ο τζίρος των ταχυκίνητων αγαθών που διατέθηκε υπό καθεστώς προσφοράς αυξήθηκε σε 25% το διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου.

Πρωταθλητές των ανατιμήσεων στο 11μηνο αναδεικνύονται τα απορρυπαντικά και καθαριστικά με τις αυξήσεις τιμών να φτάνουν το 11,6%. Ακολουθούν τα υλικά μαγειρικής με αυξήσεις τιμών 9,4%, τα σνακς με αυξήσεις τιμών 8,5% και τα κατεψυγμένα τρόφιμα με αυξήσεις τιμών 8,3%. Οι μικρότερες αυξήσεις τιμών στη διάρκεια του 11μήνου σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα καταγράφηκαν στα αλκοολούχα ποτά (3,3%).