Ακούστηκαν και πάλι χθες οι «περιπέτειες» του πολύπαθου έργου

Όλα του Πάρκου Τεχνολογίας… δύσκολα αλλά θα γίνει έστω και από ιδιώτη!

Κατώτερη των προσδοκιών η ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας της Περιφ. Αρχής Ηπείρου

• Δεν έγινε συζήτηση για τη λίμνη Παμβώτιδα

• Επί τάπητος η ατμοσφαιρική ρύπανση Ηγουμενίτσας και η νέα γέφυρα Άρτας

PERIFEREIAKO SYMBOYLIO 5 3 24 

• Αν μη τι άλλο, χρήσιμος θεσμός οι ειδικές συνεδριάσεις λογοδοσίας της Περιφερειακής Αρχής, όμως πρέπει πρώτα να βρεθεί ο κατάλληλος βηματισμός ώστε να γίνεται ουσιαστική συζήτηση που θα είναι και ωφέλιμη για τον τόπο.

Χθες, στην πρώτη συνεδρίαση αυτού του είδους, παρά το ενδιαφέρον που είχαν ορισμένα από τα θέματα, το αποτέλεσμα ήταν κατώτερο των προσδοκιών. Αφενός, απουσίαζε ο επικεφαλής της παράταξης ΦΩΣ Λάμπρος Γεωργόπουλος ο οποίος είχε καταθέσει ερώτηση για τη λίμνη Παμβώτιδα και τα μέτρα προστασίας της, με αποτέλεσμα το θέμα να μην συζητηθεί. Ο κ. Γεωργόπουλος ζήτησε με email του να συζητηθεί σε άλλη συνεδρίαση, όμως όπως τονίστηκε ο κανονισμός δεν προβλέπει κάτι τέτοιο.  Αφετέρου, ο περιφερειακός σύμβουλος της παράταξης «Ορίζοντες Ηπείρου» για το Πάρκο Υψηλής Έρευνας και Τεχνολογίας Σπύρος Υφαντής χρειάστηκε σχεδόν… μισή ώρα για να διατυπώσει τα ερωτήματά του, καθώς αντί αυτών, έκανε ολόκληρη αναδρομή σε μία υπόθεση η οποία είναι λίγο – πολύ γνωστή. Την ίδια αναδρομή σε γνωστά γεγονότα έκανε και ο Περιφερειάρχης Αλέκος Καχριμάνης, παρουσιάζοντας την ιστορία  και τις περιπέτειες του Πάρκου από την άνοιξη του 2019 και μέχρι την προηγούμενη εβδομάδα.

Εξάλλου, ο κ. Καχριμάνης σε ορισμένες παρεμβάσεις του ξέφυγε και σε θέματα πέραν αυτών που τέθηκαν από τις παρατάξεις της Αντιπολίτευσης, κάτι που έκανε και ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Γιώργος Πρέντζας, με την Πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου Σταυρούλα Μπραΐμη - Μπότση να τους επαναφέρει επανειλημμένα για να μην πλατειάζει η συζήτηση.

 To Πάρκο Τεχνολογίας

Το ζήτημα της δημιουργίας του Πάρκου Υψηλής Έρευνας και Τεχνολογίας ήταν -μετά την προστασία της λίμνης που δεν συζητήθηκε- το πιο σημαντικό ζήτημα της χθεσινής ειδικής συνεδρίασης. Πριν θέσει ερωτήματα, ο Σπ. Υφαντής από τους «Ορίζοντες Ηπείρου» υπενθύμισε την πρόταση της παράταξής του για χωροθέτηση του Πάρκου στη Βελλά, λέγοντας πως προσφέρονται τα κτίριά της για κάτι τέτοιο…

Προσπερνώντας την πρόταση αυτή, ο Περιφερειάρχης αναφέρθηκε εκτενώς και με λεπτομέρειες που είναι γνωστές στις «περιπέτειες» του έργου, οι οποίες κατέληξαν στην απένταξή του από το Ταμείο Ανάκαμψης, Απόφαση η οποία, όπως είπε, έγινε γνωστή στην Περιφέρεια περίπου ένα μήνα μετά τη λήψη της, δηλαδή στις αρχές του περασμένου Ιανουαρίου. Ο κ. Καχριμάνης έπλεξε το εγκώμιο των υπαλλήλων της Περιφέρειας που πριν ένα μήνα έριξαν στο τραπέζι την ιδέα το Πάρκο να παραχωρηθεί για 30 χρόνια σε ιδιώτη, ο οποίος θα το κατασκευάσει και, όπως είπε, θα είναι σαν να έχει πάρει ομόλογα με 3,5% επιτόκιο που θα είναι και το κέρδος του, αντιπαραβάλλοντάς το με το μηδενικό σχεδόν επιτόκιο που δίνουν σήμερα οι τράπεζες για καταθέσεις.

Ο κ. Καχριμάνης σημείωσε πως η Περιφέρεια έχει στη διάθεσή της ένα ποσό της τάξης των 15 εκατ. ευρώ από εθνικούς πόρους, το οποίο της δίνεται με εντολή του Πρωθυπουργού για το Πάρκο. Όπως τόνισε, αν δεν βρεθεί επενδυτής ο οποίος να βάλει όλα τα χρήματα για την κατασκευή του θα τα βάλει αυτή. Αν δεν χρειαστεί να γίνει αυτό, τα χρήματα θα διατεθούν, όπως ανέφερε, σε άλλα έργα στην περιοχή μας. «Το θέμα είναι ένα. Το έργο με τον άλφα ή τον βήτα τρόπο θα γίνει», κατέληξε ο Περιφερειάρχης, προσθέτοντας παράλληλα ότι ήδη η Περιφέρεια λαμβάνει μηνύματα και από το εξωτερικό, μέσω των οποίων ζητούνται πληροφορίες για συμμετοχή στον διαγωνισμό για το Πάρκο. 

Στο θέμα παρενέβη και ο Αντιπεριφερειάρχης Ιωαννίνων Κων/νος Σιαράβας, ο οποίος χαρακτήρισε την πρόταση των «Οριζόντων Ηπείρου» να γίνει το Πάρκο στη Βελλά ρομαντική, όχι όμως και ρεαλιστική.

 

Ρύπανση στην Ηγουμενίτσα

Ένα άλλο ζήτημα που απασχόλησε τη χθεσινή ειδική συνεδρίαση στην Περιφέρεια ήταν εκείνο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης της Ηγουμενίτσας και της ανάγκης για μετρήσεις της ποιότητας του αέρα στη Θεσπρωτική πρωτεύουσα. Στο θέμα, το οποίο έθεσε η παράταξη «Κοινό των Ηπειρωτών», απάντησε ο Αντιπεριφερειάρχης Θωμάς Πιτούλης, λέγοντας καταρχήν ότι η κίνηση οχημάτων από Ηγουμενίτσα προς λιμάνι είναι πολύ μικρή, σε ποσοστό 2%, καθώς οι περισσότεροι οδηγοί που φτάνουν  στην πόλη μπαίνουν κατευθείαν στην Εγνατία Οδό.

Το κύριο ζητούμενο όμως είναι η ατμοσφαιρική ρύπανση που προκαλούν τα πλοία, με τον κ. Πιτούλη να τονίζει ότι πλέον το λιμάνι είναι ιδιωτικό και δεν ελέγχεται κρατικά, σπεύδοντας όμως να διαβεβαιώσει πως «θα προμηθευτούμε τα σύγχρονα μηχανήματα που χρειάζονται και θα ελέγχουμε την ασυδοσία». Σημειώνεται ότι με βάση τη διεθνή νομοθεσία τα πλοία που προσεγγίζουν το λιμάνι από τον δίαυλο και μετά, θα πρέπει να κλείνουν τον πετρελαιοκινητήρα τους και να μπαίνουν σ’ αυτό με ηλεκτροκινητήρα που δεν παράγει ρύπους. Από την πλευρά του ο Αλ. Καχριμάνης τόνισε πως τις μετρήσεις θα πρέπει να τις κάνει ο ιδιώτης και να τις στέλνει στην Περιφέρεια, καθώς αυτή δε μπορεί να βάλει άλλα μηχανήματα, αφού προβλέπεται πως αυτά τοποθετούνται ανά 200.000 κατοίκους και υπάρχουν ήδη στα Γιάννενα. 

 Η γέφυρα Άρτας

Η παράταξη «Ήπειρος Όλον» έθεσε το ζήτημα της νέας γέφυρας Άρτας, η οποία, όπως είπε ο περιφερειακός σύμβουλος Άλκης Παπαχρηστάκης, είναι ασυντήρητη και γι’ αυτό μπορεί να κρύβει κινδύνους, ζητώντας ενημέρωση για το πότε θα κατασκευαστεί δεύτερη γέφυρα. 

Απαντώντας, ο κ. Καχριμάνης υπενθύμισε ότι η Περιφέρεια ανέδειξε το θέμα της γέφυρας πολύ πριν την περσινή προεκλογική περίοδο. Όπως είπε, υπάρχει έτοιμη πλήρης μελέτη για δύο νέες γέφυρες στην περιοχή, το κόστος των οποίων θα ανέλθει στα 8,5 – 9 εκατ. ευρώ, ενώ έκανε γνωστό ότι σχεδιάζεται και η κατασκευή δύο κυκλικών κόμβων κοντά τους. Είπε, δε, ότι η Περιφέρεια μαζί με τον Δήμο Άρτας έχουν αποστείλει έγγραφο στο αρμόδιο υπουργείο, ζητώντας να κατασκευαστούν άμεσα οι γέφυρες, ενώ το θέμα τέθηκε και στον αναπλ. Υπουργό Υποδομών Ν. Ταχιάο, ο οποίος δεν ήταν αρνητικός. «Περιμένουμε απάντηση και αν αυτή είναι αρνητική, υπάρχει plan b. Το έργο θα μπει σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα της Περιφέρειας», κατέληξε. 

Άλλα θέματα

Ξεφεύγοντας από τα θέματα της λογοδοσίας, ο Αλ. Καχριμάνης εξαπέλυσε «βολές» για τις πινακίδες που μπήκαν στην Εθνική Οδό Ιωαννίνων – Φιλιππιάδας – Πρέβεζας, χαρακτηρίζοντάς την παράλληλο δίκτυο. «Είναι απαράδεκτο που τοποθετήθηκαν αυθαίρετα πινακίδες. Ουδείς έχει δικαίωμα να βάζει περιορισμούς σ’ αυτό το οδικό δίκτυο, το οποίο μέχρι τα όρια της Άρτας είναι εμπορικό», ανέφερε.

Ο Περιφερειάρχης αναφέρθηκε και στη μεταφορά γέφυρας μπέλλεϋ από τη Σίνδο Θεσσαλονίκης στην Ήπειρο, το μεγαλύτερο κομμάτι της οποίας θα τοποθετηθεί στον Άραχθο ποταμό, στην περιοχή των Ραφταναίων, ενώ ένα άλλο θα πάει στο Κάτω Ζάλογγο.