Τεχνικά δύσκολο και ακριβό έργο το χαρακτηρίζει η «Εγνατία Α.Ε.»

ΝΕΟ «ΦΡΕΝΟ» ΣΤΟΝ ΚΟΜΒΟ ΔΡΙΣΚΟΥ!

- Δεν μπήκαν καν στον κόπο να εκπονήσουν μία μελέτη για την ευεργετική επίδραση που θα είχε αυτός στο κυκλοφοριακό του Λεκανοπεδίου Ιωαννίνων

- Κ. ΤΑΣΟΥΛΑΣ: Ο Υπουργός Υποδομών αποποιείται της ευθύνης του…

KOMBOS DRISKOY

• «Ξεχάστε τον κόμβο Δρίσκου πρόκειται για τεχνικά δύσκολο και ακριβό έργο», είναι ουσιαστικά η απάντηση της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» μέσω του υπουργείου Υποδομών στον Γιαννιώτη βουλευτή Κώστα Τασούλα μετά την αναφορά που εκείνος υπέβαλλε προς τον Χρήστο Σπίρτζη, με την οποία μπαίνει ξανά στον… πάγο ένα αίτημα που σύσσωμοι οι τοπικοί φορείς διατυπώνουν εδώ και καιρό προς την Κυβέρνηση!
Χωρίς να κάνει καν τον κόπο να εκπονήσει μία μελέτη για την ευεργετική επίδραση που θα είχε ο συγκεκριμένος κόμβος στο κυκλοφοριακό, όχι μόνο του Βορειοδυτικού τμήματος αλλά ολόκληρου του Λεκανοπεδίου Ιωαννίνων, η εταιρία επικαλείται επουσιώδεις λεπτομέρειες όπως οι υψομετρικές διαφορές του αυτοκινητόδρομου με την Εθνική Οδό και το ενδεχόμενο κατολισθήσεων, που ανεβάζουν κατά ελάχιστα εκατομμύρια το κόστος του έργου και «δείχνει» ως λύση τον υπάρχοντα κόμβο Αράχθου!
Το ζήτημα είναι πολύ σημαντικό, με τον Υπουργό ουσιαστικά να μη λαμβάνει καμία θέση επ’ αυτού, όπως επισημαίνει ο Κώστας Τασούλας, ο οποίος κάνει παράλληλα λόγο για απαράδεκτη απάντηση στην αναφορά του. Πάντως, όσοι μελετήσουν λίγο πιο προσεκτικά την απάντηση της «Εγνατία Α.Ε.», αντιλαμβάνονται πως ο ουσιαστικός λόγος για την απόρριψη του αιτήματος περί του κόμβου Δρίσκου, είναι η επικείμενη παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου από το ΤΑΙΠΕΔ!
Έργο καίρια σημασίας...
Πώς φτάνουν σήμερα στην Εγνατία Οδό, προκειμένου να κατευθυνθούν προς Ηγουμενίτσα ή Θεσσαλονίκη οι νταλίκες, τα λεωφορεία και τα χιλιάδες αυτοκίνητα που μπαίνουν καθημερινά από την Αλβανία στην Ήπειρο μέσω Κακαβιάς; Εισέρχονται στα Γιάννενα μέσω της Εθνικής Οδού και φτάνουν στην Πεδινή διασχίζοντας ολόκληρο το Λεκανοπέδιο, είτε μέσω του αστικού ιστού, είτε από την Περιφερειακή Οδό. Η πορεία αυτή γίνεται και αντίστροφα! Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς πόσο κυκλοφοριακό φόρτο αλλά και ρύπανση δέχεται η πρωτεύουσα της Ηπείρου μόνο από το γεγονός αυτό.
Δυστυχώς, η Διοίκηση της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» λαμβάνοντας το δικαιολογημένο αίτημα των τοπικών φορέων για δημιουργία μίας δεύτερης ολοκληρωμένης εισόδου – εξόδου για τα Γιάννενα στον αυτοκινητόδρομο, δεν σκέφτηκε καν να εξακριβώσει με μελέτη τη θετική επίδραση που θα είχε ο κόμβος Δρίσκου πάνω στο κυκλοφοριακό ολόκληρου του Λεκανοπεδίου, ούτε το πόσο θα διευκόλυνε το έργο αυτό τη συγκοινωνία όχι μόνο στο Βορειοδυτικό τμήμα του, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή, που περιλαμβάνει Κόνιτσα, Πωγώνι και Ζαγόρι.
Τι λέει η «Εγνατία»...
Αντί της εκπόνησης μελετών, ο Πρόεδρος της εταιρίας Απόστολος Αντωνούδης στην απάντησή του προς το υπ. Υποδομών που διαβιβάστηκε στον Κώστα Τασούλα επικαλείται «σοβαρά τεχνικά προβλήματα» όπως η υψομετρική διαφορά 10 μέτρων περίπου της Εγνατίας με την Εθνική Οδό Ιωαννίνων – Τρικάλων στον Δρίσκο, οι απότομες κλίσεις του εδάφους που θα απαιτήσουν αντιστήριξη και η υδροφορία που στο παρελθόν έχει προκαλέσει κατολισθήσεις, τα οποία, όπως σημειώνει, θα αυξήσουν κατά τουλάχιστον… 2 εκατ. ευρώ το κόστος κατασκευής του κόμβου!
Παράλληλα, η εταιρία κάνει λόγο για χαμηλά κυκλοφοριακά δεδομένα στην περιοχή, παραβλέποντας επιμελώς το γεγονός ότι με την κατασκευή του κόμβου αυτά θα αλλάξουν άρδην, ενώ δείχνει ως εναλλακτική λύση τον κόμβο Αράχθου, σε απόσταση 24 χιλιομέτρων απ’ το Πέραμα, προτείνοντας τη βελτίωση του τμήματος της Εθνικής Οδού από αυτόν έως τη γέφυρα Μπαλντούμας.
Ελέω… ΤΑΙΠΕΔ
Ωστόσο, όλη η αλήθεια βρίσκεται στην τελευταία παράγραφο της απάντησης του Προέδρου της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» και έχει να κάνει φυσικά με την παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, «με τον διαγωνισμό παραχώρησης του δικαιώματος συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού να είναι σε εξέλιξη, οποιαδήποτε μεταβολή των δεδομένων της οδού τα οποία έχουν ληφθεί υπόψη στον σχεδιασμό της παραχώρησης από το ΤΑΙΠΕΔ, είναι δύσκολο να επιτευχθεί»! Βασικό εμπόδιο λοιπόν για τον κόμβο Δρίσκου είναι το ΤΑΙΠΕΔ και η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του οδικού άξονα την οποία εκείνο έχει σχεδιάσει.
Ο Κώστας Τασούλας
Προφανώς αυτός είναι ο λόγος που ο Υπουργός Υποδομών αποφεύγει να λάβει θέση για το θέμα, όπως εύστοχα επισημαίνει σε χθεσινή του δήλωση ο Κώστας Τασούλας.
Όπως σημειώνει, «τον τελευταίο καιρό εγείρεται και πάλι το σοβαρό θέμα της ανάγκης κατασκευής κόμβου στο Δρίσκο, ώστε και η Βορειοδυτική πλευρά του Λεκανοπεδίου Ιωαννίνων να αποκτήσει άμεση επαφή με την Εγνατία Οδό. Εννοείται πως ο κόμβος αυτός δεν θα αποτελέσει πύλη μόνο για τους γεωγραφικά πρώτους εξυπηρετούμενους που είναι η ευρύτερη περιοχή του Περάματος και της Αμφιθέας, αλλά θα διευκολύνει περαιτέρω τη συγκοινωνία προς Ζαγόρι, Πωγώνι και Κόνιτσα συμπεριλαμβανομένων και των ενδιάμεσων προορισμών».
Ο Γιαννιώτης πρ. Υπουργός θυμίζει τη σύσκεψη που έγινε στην Περιφέρεια τον περασμένο Νοέμβριο με τη συμμετοχή πολλών τοπικών φορέων, κάνοντας γνωστό ότι υπέβαλε σχετική αναφορά προς τον Υπουργό Υποδομών, καταθέτοντας και σχετικό έγγραφο του Επιμελητηρίου Ιωαννίνων, χαρακτηρίζει όμως διπλά αποκαρδιωτική και πολλαπλά απαράδεκτη την απάντηση του κ. Σπίρτζη.
Πρώτον, γιατί, όπως επισημαίνει, «αποποιείται ουσιαστικά της ευθύνης του να λάβει θέση για το θέμα, αν δηλαδή ως Υπουργός Υποδομών έχει άποψη και βούληση για την κατασκευή του κόμβου στο Δρίσκο. Ενός κόμβου που θα ενώνει ισόρροπα το Λεκανοπέδιο Ιωαννίνων με τον αυτοκινητόδρομο τόσο στη νοτιοανατολική πλευρά του (κόμβος Πεδινής), όσο και στη βορειοδυτική που σήμερα λείπει».
Δεύτερον, γιατί, σύμφωνα με τον Κ. Τασούλα, «η απάντηση της Εγνατίας Οδού δια του Προέδρου της κ. Α. Αντωνούδη περιγράφει μόνο τις δυσκολίες αυτής της λύσης (υψομετρική διαφορά μεταξύ παλαιάς Ε.Ο. - Εγνατίας, κατολισθητικά φαινόμενα λόγω υδροφορίας κ.α.) χωρίς να υπεισέρχεται στα ευρύτερα κυκλοφοριακά και αναπτυξιακά πλεονεκτήματα. Απ’ την άλλη πλευρά, η Εγνατία Οδός προτείνει εναλλακτικά τη βελτίωση του τμήματος της παλαιάς Ε.Ο. Ιωαννίνων -Τρικάλων από τον κόμβο Ζαγορίου έως τη γέφυρα Μπαλντούμας, κάτι που προφανώς είναι αναγκαίο, αλλά στο πλαίσιο της συντήρησης και της οδικής ασφάλειας του άξονα αυτού και όχι ως υποκατάστατο του κόμβου Δρίσκου».
Καταλήγοντας στη δήλωσή του ο κ. Τασούλας επισημαίνει τα εξής: «Φαίνεται πως τα νέα μεγάλα οδικά έργα στο Νομό Ιωαννίνων που ολοκληρώνουν ή συμπληρώνουν όσα έχουν ήδη γίνει, θα πρέπει να περιμένουν για λίγο ακόμη. Οι εκλογές του 2019 θα κρίνουν ανάμεσα σε τόσα άλλα, και την πορεία αυτών των απαραίτητων για το Νομό Ιωαννίνων οδικών παρεμβάσεων».

ΚΩΣΤΑΣ ΑΓΟΡΗΣ