Σύμφωνα και με τελευταία έρευνα του INEMY για τις γιορτές…

ΣΒΗΝΟΥΝ ΟΙ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΟΙ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ!

- Χαμηλότερες από πέρυσι οι πωλήσεις Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς, με τις πιο πολλές απώλειες σε ένδυση - υπόδηση...

- Ελπίδα όλων οι χειμερινές εκπτώσεις που αρχίζουν τη Δευτέρα

AGORA PEZODROMOS KOSMOS 16 12 18

• Πρώτη εργάσιμη ημέρα η χθεσινή μετά την ολοκλήρωση της εορταστικής περιόδου και ο εμπορικός κόσμος έκανε «ταμείο». Η ελπίδα για προσωρινή έστω ανάκαμψη της αγοράς, έστω και για λίγες ημέρες, δεν ευοδώθηκε για τη συντριπτική πλειοψηφία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της Ηπείρου. Η όποια αύξηση της κίνησης που παρατηρήθηκε στην αγορά προ Χριστουγέννων και προ Πρωτοχρονιάς, δεν ήταν στον βαθμό που περίμεναν και ανέμεναν οι επιχειρήσεις προκειμένου να καλύψουν μέρος της «χασούρας» που είχαν όλους τους προηγούμενους μήνες.
Ενδεικτικό μάλιστα της οικονομικής δυσπραγίας που εξακολουθεί να υπάρχει -παρά τους πανηγυρισμούς Τσίπρα για έξοδο από τα μνημόνια- είναι και το γεγονός ότι ακόμη και στην κορυφαία εορταστική περίοδο από πλευράς αγοραστικής κίνησης, δεν έλειψαν και οι προσφορές από καταστήματα. Προσφορές που δεν έλειπαν βέβαια και τα προηγούμενα χρόνια, ωστόσο σταδιακά είχε αρχίσει η μέθοδος αυτή να εγκαταλείπεται και αρκετοί επαγγελματίες επιζητούσαν την κατάργησή τους, ώστε να μη προκαλείται αθέμιτος ανταγωνισμός. Άλλες οι βουλές αυτών όμως, άλλες αυτές της οικονομικής κρίσης. Και όπως αποδείχτηκε ακόμη και αυτό το πολυδιαφημισμένο «μέρισμα», δεν κατέληξε στην αγορά, αλλά στην κάλυψη οφειλών και υποχρεώσεων προς το Δημόσιο (φόροι, τέλη κυκλοφορίας, πληρωμή κοινόχρηστων κ.α.).

Μικρή «ανάσα» από τουρισμό
Μικρή «ανάσα» στο Νομό Ιωαννίνων δόθηκε κυρίως στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τουριστικό τομέα, καθώς υπήρξε όντως μεγάλη προσέλευση τουριστών, τόσο τα Χριστούγεννα, όσο και την Πρωτοχρονιά. Από κει και πέρα και ειδικά για τις επιχειρήσεις υπόδησης και ένδυσης, σχεδόν το… χάος. Κι επειδή η ελπίδα πεθαίνει τελευταία, όσους μικρομεσαίους αντέχουν ακόμη, οι προσδοκίες για να ισορροπήσουν κάπως τα οικονομικά τους και να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, έχουν στραφεί στις εκπτώσεις που αρχίζουν την ερχόμενη Δευτέρα. Το πρόβλημα βέβαια εξακολουθεί όμως και πάλι να εστιάζεται στο ένα και βασικό: Στην έλλειψη διαθέσιμου εισοδήματος από τους καταναλωτές.

ΓΣΕΕ: Σβήνουν οι μικρομεσαίοι
Οι εκτιμήσεις που υπάρχουν στην Ήπειρο, αλλά και στα Γιάννενα για την κίνηση της εορταστικής αγοράς, είναι ωστόσο πανελλήνιο φαινόμενο και αυτό επιβεβαιώνεται μέσα από την έρευνα που πραγματοποίησε το ΙΝΕΜΥ της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας. Σύμφωνα με τα συμπεράσματά της, οι πωλήσεις κατά την εορταστική περίοδο Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς κινήθηκαν σε οριακά χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι.
Συγκεκριμένα, ο τζίρος για τις μισές επιχειρήσεις (51%) σε σύγκριση με το 2017, ήταν χαμηλότερος. Μάλιστα το 2017 χαμηλότερο τζίρο είχε το 42%. Το ποσοστό για τις μικρές επιχειρήσεις, με χαμηλότερο τζίρο από 51% ανεβαίνει στο 60.6%!
Ο κλάδος που επλήγη περισσότερο είναι της ένδυσης – υπόδησης, ενώ αυτός των τροφίμων και ποτών είχε τις μικρότερες απώλειες, που αντανακλά βέβαια και στην επιλογή των καταναλωτών να διασφαλίσουν πρώτα τη διατροφή τους, αφήνοντας σε δεύτερο πλάνο τις άλλες αγορές και τα δώρα.
Ένας κάθε άλλο παρά ευκαταφρόνητος αριθμός καταναλωτών επέλεξε αγορές φτηνών προϊόντων (46,8%), ενώ εκείνοι που επέλεξαν τα ακριβά ανέρχονται στο 3,7% των καταναλωτών, ποσοστό το οποίο δείχνει και μια ενδεικτική εικόνα της σημερινής οικονομικής κατάστασης της ελληνικής οικονομίας.
Ένα δεύτερο στοιχείο που επιβεβαιώνει, την αντίληψη πώς οι μικρομεσαίοι σταδιακά «σβήνουν» είναι και το γεγονός πώς οι περισσότερο χαμένοι της εορταστικής αγοράς είναι οι αυτοαπασχολούμενοι έμποροι και οι πολύ μικρές επιχειρήσεις, καθώς αύξηση πωλήσεων κατέγραψε μόλις το 18% των επιχειρήσεων, ποσοστό που ανεβαίνει στο 28,6% για τις μεγάλες από αυτές.
Τα στοιχεία της έρευνας καταγράφουν επίσης και μια μεγάλη επιφυλακτικότητα των καταναλωτών, καθώς μόλις την τελευταία εβδομάδα προ των Χριστουγέννων στράφηκαν στην αγορά, έχοντας προφανώς να αντιμετωπίσουν άλλες εκκρεμότητες και υποχρεώσεις.

«Μηδέν» στην απασχόληση!
Ακόμη όμως και η αύξηση της κίνησης, δεν συνοδεύτηκε -τουλάχιστον σε εκτεταμένο επίπεδο- με αύξηση της εποχιακής απασχόλησης, καθώς η πλειοψηφία των επιχειρηματιών (74,5%) κάλυψαν οι ίδιοι το διευρυμένο ωράριο και το 22,3% επέλεξαν την διεύρυνση του ωραρίου των υπαλλήλων τους.
Σύμφωνα με την έρευνα, το ¼ των επιχειρήσεων, δεν μπόρεσε τελικά να καλύψει τις φορολογικές του υποχρεώσεις στο τέλος του χρόνου.

Οι εκπτώσεις
Όπως προαναφέραμε οι προσδοκίες του εμπορικού κόσμου και ειδικά όσων ασχολούνται με είδη διαρκείας, έχουν στραφεί στις εκπτώσεις. Αρχίζουν τη Δευτέρα 14 Ιανουαρίου και θα λήξουν την Πέμπτη 28 Φεβρουαρίου.
Την Κυριακή 20 Ιανουαρίου (1η Κυριακή των εκπτώσεων), τα καταστήματα μπορούν προαιρετικά να ανοίξουν, με προτεινόμενο ωράριο 11:00΄ – 18:00΄.