Μεγάλες ανατροπές προβλέπει το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας

ΕΡΧΟΝΤΑΙ…ΤΑ ΠΑΝΩ-ΚΑΤΩ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΕΝΑ!

- Προτείνεται η πεζοδρόμηση Αβέρωφ, Ανεξαρτησίας, των δρόμων γύρω από το Κάστρο και η δημιουργία πάρκινγκ στις παλιές στρατιωτικές φυλακές

- Ενστάσεις και παρατηρήσεις από την αντιπολίτευση στο Δημοτ. Συμβούλιο

ODOS ABEROF

• Εντελώς διαφορετική φυσιογνωμία από τη σημερινή θα αποκτήσει το κέντρο των Ιωαννίνων αλλά και το αστικό Παραλίμνιο μέτωπο αν εφαρμοστούν, σε βάθος εικοσαετίας, όσα προτείνει το Σχέδιο Βιώσιμης Κινητικότητας το οποίο παρέλαβε επίσημα το Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης.
Κορυφαία πρόταση του ΣΒΑΚ, το οποίο παρουσιάστηκε αναλυτικά, στο πλαίσιο πολύωρης συνεδρίασης του σώματος, είναι η πεζοδρόμηση της οδικής «ραχοκοκαλιάς» της πόλης, δηλαδή της οδού Αβέρωφ και όλων των δρόμων γύρω από το Κάστρο, περιλαμβανομένης και της παραλίμνιας οδού, καθώς και της οδού Ανεξαρτησίας. Προτείνονται επίσης η δημιουργία χώρου στάθμευσης στις παλιές στρατιωτικές φυλακές, η αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών, η χάραξη ποδηλατικών λωρίδων και συγκεκριμένες κυκλοφοριακές παρεμβάσεις στην Κενάν Μεσαρέ.
Κριτική σε διάφορες παραμέτρους του Σχεδίου άσκησαν οι παρατάξεις της Αντιπολίτευσης με τον Νίκο Γκόντα να εκφράζει σοβαρές επιφυλάξεις όσον αφορά στο περιεχόμενο του Σχεδίου, το οποίο, σημειωτέον, δεν είναι δεσμευτικό ως προς την υλοποίησή του.

Η αρμόδια Αντιδήμαρχος
Στην εισήγησή της η αρμόδια για κυκλοφοριακά θέματα Αντιδήμαρχος, Ελένη Βασιλείου τόνισε ότι η βιώσιμη αστική κινητικότητα αποτελεί τη σύγχρονη απάντηση σε όλα τα προβλήματα που προκαλούνται από την αύξηση της κίνησης στα αστικά κέντρα όπως η συμφόρηση, η ατμοσφαιρική ρύπανση και τα τροχαία ατυχήματα.
Όπως είπε, «το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας δεν είναι μια συμβατική μελέτη πολεοδομικού, κυκλοφοριακού, συγκοινωνιακού ή περιβαλλοντικού χαρακτήρα αλλά αποτελεί ένα ευρύτερο στρατηγικό σχέδιο, μια στρατηγική μελέτη. Προϋποθέτει ένα σαφές όραμα και εφαρμόζει μέτρα, πολιτικές, έργα και δράσεις προκειμένου να εξασφαλίσει την βέλτιστη εξυπηρέτηση των αναγκών για κινητικότητα των ανθρώπων και των επιχειρήσεων».
Η κ. Βασιλείου διευκρίνισε πως «πρώτη μας προτεραιότητα αποτελεί η δημιουργία ενός ελκυστικού περιβάλλοντος και η προστασία της κίνησης των πεζώ».

Ο Θωμάς Μπέγκας
«Το σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας προσπαθεί οργανωμένα, επιστημονικά και ολοκληρωμένα, με επίκεντρο τον άνθρωπο, να θέσει τα θεμέλια για να προχωρήσουμε στην επόμενη μέρα της πόλης. Η προσέγγιση που έγινε είναι συνολική και όχι μόνο για το κέντρο των Ιωαννίνων στο οποίο δίνει ίσως μεγαλύτερη βαρύτητα γιατί έχει και τις περισσότερες ανάγκες προκειμένου να γίνει πιο βιώσιμη η πόλη», τόνισε ο Δήμαρχος Θωμάς Μπέγκας κλείνοντας τη συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο.

Γκόντας – Κωνσταντόπουλος
Την παραλαβή του ΣΒΑΚ ψήφισε η «Ανεξάρτητη Δημοτική Πρωτοπορία» του Νίκου Γκόντα, καθώς, όπως τονίστηκε, πρόκειται για τυπικό θέμα, εκφράζοντας όμως σοβαρές επιφυλάξεις για το περιεχόμενο του Σχεδίου. Όπως ανέφερε στην εισήγησή του ο πρ. Δήμαρχος, «παρά το γεγονός ότι η παράταξή μας είναι ανεπιφύλακτα υπέρ των πεζοδρομήσεων οδών όπως της Αβέρωφ και της Διονυσίου Φιλοσόφου, αυτές απαιτούν ενδελεχή μελέτη. Άλλωστε, έπρεπε να ληφθεί υπόψη ο διαγωνισμός για την ενοποίηση των χώρων του κέντρου της πόλης, με την παραλίμνια περιοχή, που είχε εκπονηθεί και ολοκληρωθεί επί Δημαρχίας μου με συμμετοχή εκατοντάδων μελετητών και η οποία δυστυχώς αγνοήθηκε παντελώς».
Ως εισηγητής της παράταξης, ο Σπύρος Κωνσταντόπουλος έκανε λόγο για… ασκήσεις επί χάρτου, τονίζοντας πως τα μακροπρόθεσμα σχέδια που περιλαμβάνει το ΣΒΑΚ μπορεί να αλλάξουν εφόσον υπάρξουν νέα δεδομένα αργότερα στον Δήμο Ιωαννιτών. Όπως είπε, μεταξύ άλλων, «για να ολοκληρωθούν οι μελέτες χρειάζεται αρκετός χρόνος και κυρίως οι περιβαλλοντικές μελέτες. Για παράδειγμα, ο οδικός άξονας Πανηπειρωτικού Σταδίου - κόμβος Βογιάνου δεν έχει περιβαλλοντική μελέτη και έως εκ τούτου για να συμβασιοποιηθεί και να εκτελεστεί το έργο, ίσως να χρειάζεται μεγαλύτερος χρόνος του βραχυπρόθεσμου ορίζοντα».
Ο κ. Κωνσταντόπουλος κατήγγειλε επίσης στο Δημοτικό Συμβούλιο την εμπλοκή που έχει δημιουργηθεί στην «Όαση» από τις διάφορες κακοτεχνίες και ελλείψεις που έχουν παρατηρηθεί, κάτι που εμποδίζει την επιτροπή παραλαβής να παραλάβει οριστικά το έργο.

Οι άλλες παρατάξεις
- Ο επικεφαλής της παράταξης «Γιάννενα Τώρα» Άρης Μπαρτζώκας δεν ψήφισε την παραλαβή του ΣΒΑΚ ζητώντας να συμπληρωθεί, καθώς όπως, ανέφερε, το Δημοτικό Συμβούλιο «εγκλωβίστηκε» ανάμεσα σε δύο μόνο επιλογές. Παράλληλα, σημείωσε πως πριν από τη μόνιμη και οριστική εφαρμογή των μέτρων, απαιτείται ολιγόμηνη δοκιμαστική περίοδος αλλά και δημοτικό δημοψήφισμα.
- Ο Λάζαρος Νάτσης από τους «Πολίτες για την Ανατροπή» σημείωσε πως το ΣΒΑΚ μπορεί να βοηθήσει στην επίλυση σημαντικών προβλημάτων του κέντρου της πόλης, ενώ χαρακτήρισε κομβικό το ρόλο που θα παίξουν οι συγκοινωνίες.

Τι προτείνει το ΣΒΑΚ
- Τη δημιουργία ενός άξονα που θα ενώνει το εμπορικό και διοικητικό κέντρο με το Κάστρο και τη λίμνη μέσω της πεζοδρόμησης της οδού Αβέρωφ, από την οδό Ελ. Βενιζέλου έως την οδό Εθν. Αντιστάσεως και στη συνέχεια της Λεωφόρου Καραμανλή, έως και την Πλατεία Μαβίλη προβλέπει το ΣΒΑΚ και αυτή είναι η μεγαλύτερη παρέμβαση που προτείνεται.
- Αντίστοιχη προτεινόμενη παρέμβαση είναι η πεζοδρόμηση της οδού Ανεξαρτησίας στο τμήμα της από την οδό Ζωσιμάδων έως την οδό Μητροπόλεως, για την οποία κατατέθηκε πρόσφατα πρόταση για τη δημιουργία Ανοικτού Κέντρου Εμπορίου, καθώς και του τμήματος της Μητροπόλεως από Αντιστάσεως έως Άννας Κομνηνής. Ο άξονας Γιοσέφ Ελιγιά – Κουντουριώτου παραμένει ανοικτός στην κυκλοφορία και συνδέει τη Λεωφόρο Παπανδρέου με την Γαριβάλδη και την Αρχιεπ. Μακαρίου.
- Προβλέπεται επίσης η πεζοδρόμηση όλου του παραλίμνιου μετώπου από το θεατράκι Σκάλας έως την Πλατεία Μαβίλη και η δημιουργία ενός κοινόχρηστου χώρου αναψυχής για περίπατο, τζόκινγκ, ποδηλασία, υπαίθρια παιχνίδια, αθλητικές - πολιτιστικές εκδηλώσεις, κλπ., σε όλο το μήκος του παραλίμνιου μετώπου του Κάστρου.

Στάθμευση - συγκοινωνία
Το ΣΒΑΚ προτείνει τη δημιουργία χώρου στάθμευσης στις στρατιωτικές φυλακές ενδεικτικής χωρητικότητας 100 - 200 οχημάτων, ο οποίος, σε συνδυασμό με το δημοτικό πάρκινγκ χωρητικότητας 180 οχημάτων, την περιοχή στάθμευσης στον παραλίμνιο άξονα της Καρόλου Παπούλια (400 οχημάτων), τις 90 περίπου θέσεις επισκεπτών στη Μακαρίου και τον υφιστάμενο χώρο στάθμευσης στο θεατράκι Σκάλας χωρητικότητας 120 θέσεων, θεωρείται ότι καλύπτουν τις ανάγκες παρκαρίσματος των προσερχόμενων στην κεντρική περιοχή από Νότο.
Στο κέντρο της πόλης προτείνεται η διαμόρφωση περίπου 2.950 θέσεων ελεγχόμενης στάθμευσης. Από αυτές οι 1.830 θέσεις θα είναι αποκλειστικής χρήσης κατοίκων, οι 380 θέσεις στάθμευσης με πληρωμή βραχείας διάρκειας και οι 740 θέσεις στάθμευσης με πληρωμή μακράς διάρκειας
Μέσω του ΣΒΑΚ προτείνεται επίσης η αναδιάρθρωση λεωφορειακών γραμμών με στόχο τη μείωσή τους και τα μικρότερα μήκη διαδρομών και η δημιουργία μιας νέας κυκλικής διαδρομής, με mini buses υβριδικού τύπου ή ηλεκτρικά οχήματα, η οποία θα διατρέχει κατά κύριο λόγο την πεζοδρομημένη περιοχή και θα ενώνει το εμπορικό κέντρο με το κάστρο και την παραλίμνια ζώνη.
Όσον αφορά στη λιμναία συγκοινωνία, το Σχέδιο κάνει λόγο για ανάγκη εκσυγχρονισμού της καθώς έτσι θα δοθεί η δυνατότητα αναβάθμισης της ευρύτερης περιοχής της λίμνης, ενώ για το συνολικό μήκος του βασικού δικτύου ποδηλάτων στην τελική του μορφή στην έκταση της πόλης, αυτό εκτιμάται στα 47 χλμ..

Η Κενάν Μεσαρέ
Για την αντιμετώπιση των διαπιστωμένων προβλημάτων κατά μήκος της Κενάν Μεσσαρέ το ΣΒΑΚ προτείνει, μεταξύ άλλων, επιβολή ορίου ταχύτητας στα 50 χλμ ανά ώρα αναδιαμόρφωση του κόμβου Κενάν Μεσσαρέ – Βελισσαρίου και βελτίωση των διαβάσεων πεζών, διερεύνηση δημιουργίας υπέργειας διάβασης πεζών στην περιοχή των σχολικών συγκροτημάτων και δημιουργία ποδηλατόδρομου από τη μία πλευρά της οδού
Επίσης, για τη βελτίωση της ασφάλειας στον κόμβο Νικοπόλεως – Κενάν Μεσσαρέ προτείνεται η επέκταση της νησίδας σε όλο το μήκος της δεύτερης οδού και η διευθέτηση των κινήσεων από και προς την οδό Νικοπόλεως μέσω του κυκλικού κόμβου στη συμβολή των οδών Αρχ. Μακαρίου – Βογιάνου – Κενάν Μεσσαρέ και της άνω διάβασης της Κενάν Μεσσαρέ.