«Κληροδοτήθηκαν» από τον Χρ. Σπίρτζη του ΣΥΡΙΖΑ στη νέα ηγεσία του Υπ. Υποδομών

ΑΝΟΙΧΤΟΙ… ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΙ ΜΕ ΤΗΝ ΗΠΕΙΡΟ!

Ο Κώστας Αχ. Καραμανλής καλείται να δώσει λύσεις σε έργα όπως η επέκταση της Ιόνιας ως την Κακαβιά, η σύνδεση με την Πρέβεζα, η ολοκλήρωση του Ε65, ο κόμβος Δρίσκου της Εγνατίας και ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο – Αμβρακία.

Επιστολή Δημάρχου Πωγωνίου προς τον νέο Υπουργό…

IONIA AMFILOXIA E55

Αρκετούς… ανοιχτούς λογαριασμούς με την Ήπειρο άφησε πίσω του αποχωρώντας από το υπουργείο Υποδομών, ο Χρίστος Σπίρτζης. 

Λογαριασμούς που αφορούν κατά βάση σε μεγάλα οδικά έργα, τα οποία μπορούν να συμβάλλουν καθοριστικά στη βελτίωση των αναπτυξιακών προοπτικών της περιοχής μας. Αυτούς καλείται τώρα να κλείσει ο διάδοχός του στο υπουργείο Κώστας Αχ. Καραμανλής.
Η επέκταση της Ιόνιας Οδού ως την Κακαβιά, η οποία απασχολεί τον τόπο εδώ και πάνω από μία δεκαετία, η σύνδεση του ίδιου άξονα με την πόλη της Πρέβεζας που μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα στη γειτονική Περιφερειακή Ενότητα, η ολοκλήρωση του Ε65 με την κατασκευή του βόρειου τμήματός του, αλλά και η δημιουργία δεύτερου κόμβου της Εγνατίας στην περιοχή του Δρίσκου, συν η ολοκλήρωση του πολύπαθου αυτοκινητόδρομου Άκτιο – Αμβρακία είναι αυτή τη στιγμή οι κυριότερες εκκρεμότητες στον τομέα των οδικών υποδομών για την Ήπειρο.
Προς το παρόν, πάντως, η μόνη αναφορά που έγινε από τον νέο Υπουργό έχει να κάνει με την επέκταση της Ιόνιας ως την Κακαβιά, την οποία ζητάει από τον κ. Καραμανλή και ο Δήμαρχος Πωγωνίου Κώστας Καψάλης.
Η επέκταση της Ιόνιας
Εδώ και 12 χρόνια περίπου απασχολεί την περιοχή μας η επέκταση της Ιόνιας Οδού ως την Κακαβιά. Το συγκεκριμένο τμήμα έμεινε εκτός σύμβασης παραχώρησης, εξαιτίας της σύγκρουσης του Δήμου Ιωαννιτών με τον τότε Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Γιώργο Σουφλιά, με αφορμή το αν θα περάσει ο δρόμος μέσα από το Λεκανοπέδιο ή όχι.
Όπως έχει γράψει ξανά ο «Π.Λ.», φτάνοντας ως το συνοριακό πέρασμα της Κακαβιάς, η Ιόνια θα ενωθεί με το δίκτυο της γειτονικής χώρας και θα γίνει η νότια απόληξη της Αδριατικής Οδού, που ξεκινά από τα ανατολικά σύνορα της Ιταλίας και μέσω Σλοβενίας, Κροατίας, Βοσνίας, Μαυροβουνίου και Αλβανίας καταλήγει στην Ελλάδα. Μεγάλος κερδισμένος από την προώθηση του έργου θα είναι φυσικά τα Γιάννενα, τα οποία θα μετατραπούν σε συγκοινωνιακό κόμβο προς Αλβανία και Ιταλία, ενώ θα μπορούσαν να παίξουν και το ρόλο του διαμετακομιστικού κέντρου εκμεταλλευόμενα το συνεχώς αναπτυσσόμενο λιμάνι της Ηγουμενίτσας.
Από… σαράντα κύματα
Πολλές ήταν οι δεσμεύσεις της προηγούμενης ηγεσίας του υπ. Υποδομών για το συγκεκριμένο τμήμα, όμως ακόμα να βρει αυτό το δρόμο της υλοποίησης. Αρχικά είχε επιλεγεί ως ένα από τα μεγάλα έργα υποδομής του ΕΣΠΑ 2014 - 20 αλλά τελικά αποσύρθηκε, ενώ στη συνέχεια είχαν γίνει συζητήσεις για την υλοποίησή του μέσω χρηματοδότησης από την ΕΤΕπ, κάτι που επίσης δεν ευδοκίμησε. Υπενθυμίζεται ότι η Περιφέρεια Ηπείρου για την οποία το έργο αποτελεί προτεραιότητα, έχει δεσμεύσει κονδύλι της τάξης των 30 εκατ. ευρώ για το ξεκίνημά του, ποσό όμως που καλύπτει κάτι λιγότερο από το 10% του συνολικού κόστους του, το οποίο, εκτιμάται σε περίπου 340 εκατ. ευρώ. Στο σύνολό του το τμήμα Γιάννενα - Κακαβιά έχει μήκος 64 χλμ..
Επιστολή Κ. Καψάλη
Ο νέος Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κατά τη συζήτηση στη Βουλή για τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης χαρακτήρισε την επέκταση της Ιόνιας Οδού ως έργο προτεραιότητας, γεγονός που άνοιξε ένα «παραθυράκι» αισιοδοξίας για την υλοποίησή του. Με αφορμή τις δηλώσεις του Κ. Καραμανλή, ο Δήμαρχος Πωγωνίου Κώστας Καψάλης έστειλε επιστολή στον Υπουργό, ζητώντας να ξεκινήσουν άμεσα οι διαδικασίες για την υλοποίηση του οδικού άξονα. Πιο συγκεκριμένα, ο Δήμαρχος στην επιστολή του αναφέρει τα εξής:
«Αξιότιμε κ. Υπουργέ, με μεγάλη ικανοποίηση αλλά και με επιφυλακτικότητα, δεδομένων των «κενών» υποσχέσεων των προκατόχων σας, δεχτήκαμε τις δηλώσεις σας ότι η επέκταση της Ιόνιας Οδού μέχρι την Κακαβιά περιλαμβάνεται στις δεσμεύσεις τις Κυβέρνησης.
Η υλοποίηση του έργου θα σηματοδοτήσει την ανάπτυξη στα πλαίσια της διακρατικής υπόστασης. Αξίζει δε να επισημάνουμε, για μία ακόμη φορά, ότι ήδη υπάρχει μελετητική ωριμότητα. Παρακαλούμε όπως κινήσετε όλες τις απαραίτητες διαδικασίες σε αυτή την κατεύθυνση, προκειμένου η Ήπειρος, ο Νομός Ιωαννίνων και το πολύπαθο Πωγώνι να δουν επιτέλους υλοποιημένο αυτό το σημαντικό διασυνοριακό έργο υποδομής».
Σύνδεση με Πρέβεζα
Αντίστοιχη πορεία με την επέκταση του οδικού άξονα ως την Κακαβιά έχει και η σύνδεση της Ιόνιας με την Πρέβεζα, η οποία βρίσκεται στο στάδιο της μελέτης εδώ και μία δεκαετία περίπου. Τα οφέλη για την περιοχή, τουριστικά, εμπορικά, οικονομικά, από την κατασκευή της συγκεκριμένης οδικής σύνδεσης είναι αυτονόητα. Η Πρέβεζα είναι η μόνη μεγάλη πόλη της Ηπείρου που δεν έχει αυτή τη στιγμή άμεση πρόσβαση σε κάποιον από τους αυτοκινητόδρομους!
Και σ’ αυτή την περίπτωση η Περιφέρεια Ηπείρου έχει δεσμεύσει ένα σημαντικό χρηματικό ποσό από το ΕΣΠΑ προκειμένου να κατασκευάσει τον δρόμο τουλάχιστον μέχρι τη Γέφυρα Καλογήρου. Ωστόσο, τίποτα δε μπορεί να γίνει αν το Υπουργείο Υποδομών δεν δώσει το πράσινο φως, όπως υπενθύμισε πρόσφατα σε σχετική δήλωσή του ο Αλέκος Καχριμάνης.
Ο δεύτερος κόμβος…
Σημαντικό έργο υποδομής για το Λεκανοπέδιο Ιωαννίνων είναι και η κατασκευή δεύτερου κόμβου της Εγνατίας Οδού στην περιοχή του Δρίσκου, προκειμένου να αποκτήσει άμεση πρόσβαση στον άξονα και το Βορειοδυτικό του τμήμα, το οποίο είναι αδικημένο, ενώ θα αποσυμφορηθεί κυκλοφοριακά η πόλη και από τα οχήματα που φτάνουν σ’ αυτήν από την Αλβανία.
Εδώ και χρόνια φορείς και πολίτες της περιοχής διεκδικούν την κατασκευή ενός κόμβου στη θέση «Δρίσκος», δηλαδή στο σημείο όπου η Εγνατία διασταυρώνεται με την Εθνική Οδό Ιωαννίνων – Τρικάλων. Το αίτημα επανήλθε δυναμικά πέρυσι, έγινε μάλιστα και σύσκεψη φορέων στην Περιφέρεια, όμως παρενέβη η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» που μέσω του υπουργείου Υποδομών απάντησε ότι πρόκειται για έργο με υψηλό κόστος «δείχνοντας» ως λύση τον υπάρχοντα κόμβο Αράχθου. Εκτιμάται πάντως πως ο ουσιαστικός λόγος για την απόρριψη του αιτήματος είναι η επικείμενη παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου από το ΤΑΙΠΕΔ!
Ε65 – Αμβρακία Οδός
Έργο ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για την Ήπειρο, καθώς θα της δώσει ταχεία και άνετη πρόσβαση προς Θεσσαλία και Κεντρική Ελλάδα είναι η κατασκευή του βόρειου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Ε65, από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία Οδό.
Είναι το τελευταίο κομμάτι του άξονα που βρίσκεται σε εκκρεμότητα. Στο 1ο Αναπτυξιακό Συνέδριο Θεσσαλίας ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών μιλώντας για την ενεργοποίηση του βόρειου τμήματος του Ε65, το οποίο είναι συνολικού μήκους 64 χλμ., είπε ότι οι διαδικασίες έγκρισης από την Κομισιόν είναι σε εξέλιξη και στόχος είναι μέχρι το τέλος καλοκαιριού να εγκριθεί, να πάρει τη χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ και να ξεκινήσουν τα έργα. Απομένει να φανεί αν θα ισχύσει το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Πάντως, αν τρέξουν ανεμπόδιστα οι διαδικασίες και τα έργα, ο Ε65 θα μπορούσε να ολοκληρωθεί μέσα στο 2021.
Όσο για την Αμβρακία Οδό, οδικός άξονας επίσης Ηπειρώτικου ενδιαφέροντος, ο Κώστας Καραμανλής προανήγγειλε επανεξέταση του έργου από το υπουργείο με απώτερο στόχο να βρεθεί λύση για την ολοκλήρωσή του, χαρακτηρίζοντάς το ως «παράδειγμα προς αποφυγήν»!