Από φορτηγά και νταλίκες που… αλωνίζουν σε Εθνικές και Επαρχιακές οδούς

«ΕΜΦΡΑΓΜΑ» ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΤΗΣ ΗΠΕΙΡΟΥ

Τα μεγάλα οχήματα αποφεύγουν λόγω διοδίων Ιόνια και Εγνατία, όμως η κίνησή τους, παρά την απαγόρευση του νόμου, στο παράπλευρο δίκτυο δυσκολεύει τη ζωή και θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια των πολιτών

Πώς θα αποσυμφορηθεί η Ε.Ο. Ιωαννίνων – Κακαβιάς…

FORTHGA NTALIKES DROMOS

• Πολλά άλλαξαν στην Ήπειρο με την κατασκευή των δύο μεγάλων αυτοκινητόδρομων, της Εγνατίας και της Ιόνιας Οδού. Βασικότερο όλων ότι η περιοχή μας βγήκε από τη γεωγραφική απομόνωση και ήρθε πιο κοντά τόσο στη Βόρεια όσο και στην Κεντρική και Νότια χώρα.
Παράλληλα, πέρασαν σε… δεύτερη μοίρα οι Εθνικές Οδοί – καρμανιόλες, στις οποίες τόσο πολλές ζωές χάθηκαν όλες τις προηγούμενες δεκαετίες ή τουλάχιστον έτσι πιστεύει όποιος δεν τις διασχίζει πλέον γιατί η πραγματικότητα είναι διαφορετική!
Για να αποφύγουν το κόστος των διοδίων στους μεγάλους οδικούς άξονες, φορτηγά και νταλίκες προτιμούν να κινούνται κατά δεκάδες, σε καθημερινή βάση, μέσω Εθνικών και Επαρχιακών οδών, χρησιμοποιώντας μάλιστα κατά κόρον και παράνομα τμήματά τους τα οποία έχουν χαρακτηριστεί ως παράπλευρο οδικό δίκτυο.
Το πρόβλημα είναι μεγάλο τόσο στην Εθνική Οδό Ιωαννίνων – Άρτας, όσο και στην Ιωαννίνων – Τρικάλων, ενώ για την ιδιαίτερα επιβαρυμένη κυκλοφοριακά Εθνική Ιωαννίνων – Κακαβιάς μόνη λύση είναι η όσο το δυνατόν ταχύτερη υλοποίηση του τελευταίου τμήματος της Ιόνιας Οδού ως τα σύνορα με την Αλβανία!

Τραγική η κατάσταση!..
Πραγματικό «μαρτύριο» είναι και μέσα στο καλοκαίρι το ταξίδι για όσους αποφασίσουν να μετακινηθούν από τα Γιάννενα προς τα παράλια της Πρέβεζας, την Άρτα, τη Φιλιππιάδα, τον Λούρο ή το αντίστροφο μέσω της Ε.Ο. Ιωαννίνων – Άρτας.
Ειδικά απογεύματα και βραδινές ώρες, δεκάδες φορτηγά και νταλίκες διασχίζουν μεγάλα τμήματα της Εθνικής προκαλώντας κυκλοφοριακό «έμφραγμα» σε σημεία όπως οι στροφές της Κανέτας ή του Τερόβου, όπου οι ουρές Ι.Χ. πίσω απ’ τα ογκώδη οχήματα και οι επικίνδυνες προσπεράσεις είναι συνηθισμένο φαινόμενο.
Υπάρχουν μάλιστα βράδια που η κίνηση είναι τέτοια ώστε να… ξεχνάει κανείς ότι η περιοχή μας διαθέτει πλέον και την Ιόνια Οδό από την οποία και υποχρεούνται να ταξιδεύουν οι νταλίκες!
Η ίδια περίπου κατάσταση επικρατεί και στην Εθνική Οδό Ιωαννίνων - Τρικάλων, ειδικά στο τμήμα από τα Γιάννενα ως το Μέτσοβο που στις μέρες μας διασχίζουν καθημερινά εκατοντάδες φορτηγά και νταλίκες προκειμένου να αποφύγουν τα διόδια Δροσοχωρίου, αλλά και εκείνα κοντά στα σύνορα με τον Νομό Τρικάλων.

Νόμος απαγορεύει…
Η διέλευση ελληνικών και ξένων φορτηγών οχημάτων από το οδικό δίκτυο της χώρας μας, που έχει χαρακτηριστεί ως παράπλευρο των αυτοκινητόδρομων και των οδών ταχείας κυκλοφορίας, απαγορεύεται. Τουλάχιστον αυτό επιβάλλει νόμος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ο οποίος δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ της 26ης Οκτωβρίου 2017 με αριθμό φύλλου 3769 (δεύτερο τεύχος), μέσω του οποίου καθορίζονται οι παράπλευροι δρόμοι σε όλη τη χώρα. Μάλιστα, ο συγκεκριμένος νόμος προβλέπει και αυστηρά πρόστιμα έως 1.000 ευρώ ανά οδηγό ή ιδιοκτήτη οχήματος που αγνοεί τις απαγορεύσεις του!
Στόχος του νόμου, όλα τα μεγάλα οχήματα να μετακινούνται μόνο στα κεντρικά οδικά δίκτυα πληρώνοντας και το ανάλογο αντίτιμο των διοδίων. Πρόκειται για μέτρο που υπήρξε χρόνιο αίτημα των τοπικών κοινωνικών και των τοπικών αρχών, καθώς, εκτός από τον βαθμό επικινδυνότητας της χρήσης των παράπλευρων οδικών δικτύων ο οποίος είχε αυξηθεί κατακόρυφα με δεκάδες νταλίκες να κινούνται σε αυτά, υπάρχει και αύξηση της φθοράς τους.

Τι ισχύει στην Ήπειρο
Μεγάλα τμήματα Εθνικών και Επαρχιακών Οδών της Ηπείρου έχουν χαρακτηριστεί ως παράπλευρο δίκτυο με τον νόμο του 2017. Μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται εκτεταμένα κομμάτια της Εθνικής Οδού Αντιρρίου – Ιωαννίνων, όπως αυτό από τη Φιλιππιάδα ως τη διασταύρωση προς Αβγό, ένα τμήμα της Εθνικής Πρέβεζας – Ηγουμενίτσας από τη διασταύρωση προς Πέρδικα ως τη διασταύρωση με την Επαρχιακή Οδό Μορφής – Ανθούσας (εδώ τα φορτηγά πρέπει να κινούνται μέσω Εγνατίας), αλλά και όλο το τμήμα της Εθνικής Οδού από τα Γιάννενα ως τα όρια με τον Νομό Τρικάλων. η ίδια απαγόρευση ισχύει και σε αρκετούς επαρχιακούς δρόμους στις ίδιες περιοχές.
Παρόλα αυτά, η κίνηση μεγάλων οχημάτων όχι μόνο δεν μειώθηκε την τελευταία τριετία σ’ αυτούς τους δρόμους, αλλά αντίθετα, αυξάνει διαρκώς, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για την κυκλοφοριακή τους επιβάρυνση και την ασφάλεια των διερχόμενων Ι.Χ.!

Η Ε.Ο. Ιωαννίνων–Κακαβιάς
Στην Εθνική Οδό Ιωαννίνων – Κακαβιάς δεν ισχύουν απαγορεύσεις όπως οι παραπάνω για τον απλούστατο λόγο ότι δεν υπάρχει αυτοκινητόδρομος, αφού η Ιόνια Οδός σταματάει στα Γιάννενα και δεν φτάνει ως τα σύνορα με την Αλβανία.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η κυκλοφοριακή επιβάρυνση του δρόμου να είναι μεγάλη και αυτή να επιβαρύνεται ακόμα περισσότερο από τα φορτηγά και τις νταλίκες που μεταφέρουν εμπορεύματα από και προς τη γειτονική χώρα.
Λύση στο πρόβλημα δεν υπάρχει άλλη παρά μόνο η υλοποίηση του βόρειου και τελευταίου τμήματος της Ιόνιας ως την Κακαβιά που πρέπει να γίνει ανεξαρτήτως του μοντέλου κατασκευής που θα επιλεγεί.
Εδώ προέχει η ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου, ακόμα κι αν αυτό γίνει με σύμβαση παραχώρησης όπως συνέβη με το σύνολο των υπόλοιπων μεγάλων οδικών έργων κι όχι με εθνικούς πόρους ή κονδύλια από τα ευρωπαϊκά ταμεία όπως ζητά ο Δήμαρχος Πωγωνίου Κώστας Καψάλης! Καίριο έργο εδώ είναι η παράκαμψη Καλπακίου που σήμερα αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα λόγω του κυκλοφοριακού φόρτου που διοχετεύεται μέσα από το κέντρο της κωμόπολης.