Την περιοχή μας θα διασχίσει ο Αγωγός από Κασπία και υποθαλάσσια θα φθάνει σε Ιταλία

ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ: ΝΑ Η ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΠΕΙΡΟ!

Σε τρία χρόνια ολοκληρώνεται το έργο που ανά 30 χιλιόμετρα θα έχει «αναμονές» για συνδέσεις με τοπικά δίκτυα «Σύμμαχος» της κατασκευής του και το θετικό επενδυτικό κλίμα που διαμορφώνεται στη χώρα

FYSIKO AERIO AGOGOS 1

 

• Μετά από δεκαετίες συζητήσεων, εκκλήσεων και παρακλήσεων, φαίνεται ότι η Ήπειρος βρίσκεται πολύ κοντά στο ενδεχόμενο να μπορέσει να αποκτήσει σύντομα πρόσβαση σε φυσικό αέριο.
Στο τραπέζι βρίσκονται διάφορες προτάσεις -σχέδια διέλευσης αγωγών και διάθεσης φυσικού αερίου προς τη Δυτική Ελλάδα και την Ήπειρο- όμως όπως όλα δείχνουν η πιο σύντομη προοπτική προέρχεται από τον αγωγό που αρχίζει από την Κασπία και θα καταλήγει στην Ιταλία.
Ο αγωγός αυτός διέρχεται από τον ορεινό όγκο της Ηπείρου και τερματίζει επί ελληνικού εδάφους στην Πέρδικα Θεσπρωτίας. Είναι ένα έργο που μπορεί να υλοποιηθεί σχετικά γρήγορα και χωρίς πολλά προβλήματα, καθώς οι αντιδράσεις που υπήρχαν στις αρχές της τρέχουσας δεκαετίας για το σταθμό συμπίεσης έχουν πλέον εκλείψει.
Το γεγονός δε ότι ο αγωγός είναι υπόγειος, όχι μόνο δεν προκαλεί ουσιαστικά προβλήματα στο περιβάλλον, αλλά θα συμβεί το αντίθετο: Με την κατασκευή και τη διανομή φυσικού αερίου σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά θα προστατευθεί το περιβάλλον, αφού οι εκπομπές αερίων είναι πολύ μικρότερες από τις άλλες μορφές καυσίμων.
Παράλληλα θα ανακουφίσει σημαντικά τους Ηπειρώτες, καθώς η χρήση του για θέρμανση κοστίζει 40 έως 50% φθηνότερα σε σχέση με άλλες μορφές ενέργειας που σήμερα χρησιμοποιούνται, όπως είχε αναλύσει ο οικονομολόγος Άγγελος Κολέμπας, μιλώντας στον «Π.Λ.» σε ρεπορτάζ που είχε δημοσιευτεί το προηγούμενο Σάββατο.

Αναμένεται «πράσινο φως»...
Την περίοδο αυτή αναμένεται η Περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου- ήδη έχει γνωμοδοτήσει θετικά η Περιφέρεια Ηπείρου τον περασμένο Απρίλιο- κι εκείνο που αναμένουν στη συνέχεια οι Ηπειρώτες, αλλά και οι κάτοικοι της Βόρειας Ελλάδος είναι το «πράσινο φως» από την Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, για την κατά το δυνατόν ταχύτερη έναρξη της κατασκευής του. Με δεδομένη άλλωστε και την αποφασιστικότητα της Κυβέρνησης για προώθηση των μεγάλων επενδύσεων και ειδικά για την ενεργειακή ανασυγκρότηση της χώρας, οι ελπίδες για το έργο ανάπτυξης και «επιβίωσης» της Ηπείρου έχουν αναπτερωθεί.
Χωρίς άλλο πρόκειται για ένα μεγάλο αναπτυξιακό ζήτημα, το οποίο πρέπει να το παρακολουθούν από κοντά σύσσωμοι οι τοπικοί φορείς, έως ότου γίνει πραγματικότητα.

Αναλυτικά στοιχεία
Οι διαδικασίες για την υλοποίηση του αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας - Ιταλίας προχωρούν μέσω Πέρδικας θέση "Ομπρέλα 1", στα όρια με την Αγιά, όπου δεν υπάρχει οπτική επαφή με το σταθμό και όχληση απ' αυτόν. Στόχος είναι στις αρχές του 2020 να είναι έτοιμη η επενδυτική πρόταση για το έργο, με συγκεκριμένο κόστος, ενώ η κατασκευή αναμένεται να έχει χρονοδιάγραμμα 36 μηνών. Πλέον δεν υπάρχουν, όπως παλαιότερα, αντιδράσεις των κατοίκων.
Η περιοχή όδευσης του αγωγού, είναι σε τέτοιο σημείο, που, λαμβανομένων και των κατάλληλων μέτρων, δεν θα υπάρξει καμία επίπτωση στο περιβάλλον και στον τουρισμό. Έτσι ο σταθμός συμπίεσης φυσικού αερίου έχει χωροθετηθεί, σε συμφωνία με την τοπική κοινωνία.
Τα οφέλη του έργου θα είναι πολλαπλά για την περιοχή. Στο μεταξύ ολοκληρώθηκε η ενημέρωση στην Πέρδικα των κατοίκων, που οι ιδιοκτησίες τους θα θιγούν από τη διέλευση του αγωγού. Έλαβαν γνώση των πρόχειρων κτηματολογικών διαγραμμάτων και πινάκων της ζώνης διέλευσης του αγωγού και συνεργάστηκαν με τους υπεύθυνους της μελετητικής εταιρίας, συμπληρώνοντας το έντυπο δήλωσης ιδιοκτησίας και προσκομίζοντας αντίγραφα τίτλων της ιδιοκτησίας τους, καθώς και κάθε σχετική πρόσθετη πληροφορία.

Από την Κασπία ο αγωγός
Ο αγωγός, όπως είναι γνωστό, θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την Κασπία θάλασσα στην Ιταλία, μέσω της Ελλάδας. Στην ελληνική επικράτεια ξεκινά από τους Κήπους Έβρου και καταλήγει στο Φλωροβούνι Θεσπρωτίας. Όπως εξηγούν οι μελετητές, ανά 30 περίπου χιλιόμετρα θα υπάρχουν βαλβιδοστάσια για λόγους ασφαλείας της υποδομής. Τα ίδια όμως βαλβιδοστάσια χρησιμοποιούνται και ως «αναμονές» για τροφοδοσία. Οι αναμονές υπάρχει δυνατότητα να γίνουν στη φάση της κατασκευής, αλλά και να προστεθούν, ενώ το έργο βρίσκεται σε λειτουργία.
Στην ουσία, ο αγωγός θα λειτουργεί όπως λειτουργούν τα δίκτυα του ΟΤΕ, που σημαίνει ότι θα μπορούν να χρησιμοποιούνται και από άλλους παρόχους, που δραστηριοποιούνται στην αγορά. Υπάρχει το εξής ιστορικό δεδομένο: Όπου υπήρξαν αγωγοί, οι περιοχές απέκτησαν πρόσβαση. Εφόσον υπάρχει αγωγός, είναι σχετικά απλό να δημιουργηθεί σταθμός για να τροφοδοτήσει καταρχήν τις περιοχές που είναι κοντά στο δίκτυο και έπειτα τις πιο μακρινές.
Η.Μ.