Αν και το κλίμα βελτιώθηκε, περιορισμένες οι πωλήσεις στις εκπτώσεις…

ΑΓΟΡΑ: ΣΤΑΜΑΤΗΣΕ Η ΠΤΩΤΙΚΗ ΤΑΣΗ!

Αυξήθηκαν οι επιχειρήσεις που δεν παρουσίασαν μείωση τζίρου

Επιφυλακτικοί παραμένουν οι καταναλωτές, επηρεασμένοι από την οικονομική πολιτική των προηγούμενων χρόνων

EKPTOSEIS KALOKAIRI

• Όλες οι ενδείξεις, όλοι οι δείκτες, αλλά και η γενική αίσθηση που υπάρχει στη συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων, μετά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου, συντείνουν στην αισθητή βελτίωση του κλίματος για την Ελληνική οικονομία.
Αψευδής μάρτυρας είναι άλλωστε και η χθεσινή νέα κατακόρυφη πτώση του δεκαετούς ελληνικού ομολόγου στο 1,63%, αλλά και η άρση των capital controls που άρχισε ήδη να ενισχύει περαιτέρω τις προβλέψεις για ισχυρή ανάκαμψη της Ελληνικής Οικονομίας.
Οι εξελίξεις αυτές επηρεάζουν την ψυχολογία των πολιτών, δεν είναι όμως ακόμη ικανές να μετατραπούν σε «δύναμη» στήριξης της αγοράς, που είναι και ένας από τους βασικότερους συντελεστές της ανάπτυξης. Ένα από τα πιο ασφαλή κριτήρια για την καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων, που αποκαλύπτει και τις διεργασίες που συντελούνται στο βάθος της κοινωνίας μας, είναι η κίνηση στις εκπτώσεις.
Σύμφωνα με την περιοδική έρευνα για την τρέχουσα περίοδο των εκπτώσεων που έδωσε στη δημοσιότητα το ΙΝΕΜΥ της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας η εικόνα είναι επαμφοτερίζουσα: Ο επιχειρηματικός κόσμος διαπιστώνει σταδιακή βελτίωση του κλίματος και διάθεσης των καταναλωτών, ωστόσο οι πωλήσεις παρέμειναν περιορισμένες.
Το θετικό στο τελικό «ισοζύγιο», είναι η διαπίστωση πως σταμάτησε πλέον η πτωτική τάση στις πωλήσεις κατά τις εκπτώσεις που υπήρχε όλα τα τελευταία χρόνια.
Τα ευρήματα της έρευνας αποκαλύπτουν για μια ακόμη φορά το πόσο έχει επηρεαστεί η ελληνική κοινωνία και ειδικά οι καταναλωτές από την πενταετή διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, κατά την οποία ουδείς ήταν σε θέση να εκτιμήσει τι «του ξημερώνει». Αυτή η περιρρέουσα ατμόσφαιρα- με κορυφαία περίοδο την επιβολή των capital controls- επηρέασε καταλυτικά την καταναλωτική συμπεριφορά των ελλήνων, που έγιναν πιο «σφιχτοί» στις δαπάνες και επιλεκτικοί στις αγορές.

«Μουδιασμένοι» οι καταναλωτές
Αυτό το μούδιασμα -όπως διαπιστώνεται- εξακολουθεί να υπάρχει και μετά την κυβερνητική αλλαγή της 7ης Ιουλίου, για το οποίο βέβαια υπάρχουν και δύο επιπλέον παράγοντες που το κρατούν σχεδόν σταθερό: Ο ένας είχε να κάνει με τη σχεδόν ταυτόχρονη έναρξη των εκπτώσεων με την ανάληψη των καθηκόντων της Κυβέρνησης Κ. Μητσοτάκη, που ναι μεν δημιούργησε ευνοϊκές προϋποθέσεις για την επανεκκίνηση της οικονομίας, αλλά δεν ήταν αρκετές για να μετατραπούν σε καταναλωτική διάθεση των πολιτών. Ο δεύτερος παράγοντας είχε να κάνει με τις αυξημένες φορολογικές υποχρεώσεις των πολιτών που – με δεδομένο πως δεν υπήρξαν ελαφρύνσεις- ήταν και είναι υποχρεωμένοι ένα σημαντικό τμήμα του εισοδήματός τους να το κατευθύνουν για πληρωμές στην Εφορία.
Η έρευνα ολοκληρώθηκε χθες και στο επόμενο διήμερο –σήμερα και αύριο– που απομένει για να ολοκληρωθούν οι θερινές εκπτώσεις, ο εμπορικός κόσμος αναμένει αύξηση του αγοραστικού ενδιαφέροντος, που όμως δεν πρόκειται να αλλάξει θεαματικά τη συνολική εικόνα. Αρκετοί πάντως έμποροι στην πόλη των Ιωαννίνων, αλλά και σε άλλες ηπειρωτικές πόλεις, ετοιμάζονται για μια δεύτερη περίοδο «εκπτώσεων», ήτοι βγάζοντας εμπορεύματα σε προσφορά προκειμένου να εξασφαλίσουν τη μεγαλύτερη δυνατή ρευστότητα.

Η σύνοψη των αποτελεσμάτων
- Για τις περισσότερες επιχειρήσεις (9 στις 10) οι πωλήσεις κατά τις θερινές εκπτώσεις διαμορφώθηκαν στα ίδια ή σε χειρότερα επίπεδα, συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Εν τούτοις, πρέπει να σημειωθεί πως περίπου οι μισές εξ’ αυτών (52%) δήλωσαν επιδείνωση, ποσοστό το οποίο είναι χαμηλότερο από το αντίστοιχο των θερινών εκπτώσεων του 2018 (60%). Ως εκ τούτου, ενισχύθηκε το μερίδιο των επιχειρήσεων που δεν εμφάνισε μεταβολή στο τζίρο τους από 27% το 2018 σε 35% φέτος. Το μεγαλύτερο ποσοστό των επιχειρήσεων που κατέγραψε πτώση των πωλήσεων ανήκει στον κλάδο ειδών ψυχαγωγίας και επιμορφωτικών ειδών.
-Οι επιχειρήσεις με υψηλότερο ετήσιο κύκλο εργασιών καθώς και εκείνες που απασχολούν προσωπικό, εμφανίζουν σε γενικές γραμμές καλύτερες επιδόσεις κατά την εκπτωτική περίοδο, γεγονός που επιβεβαιώνει την άνιση κατανομή των ωφελειών υπέρ των μεγαλύτερων μονάδων.
- Σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις (45%) υιοθέτησαν ποσοστό έκπτωσης από 21% έως 40%, ενώ το 37% αυτών επέλεξε ακόμη υψηλότερα ποσοστά. Σε επίπεδο επιμέρους κλάδων: 1 στις 2 επιχειρήσεις Ένδυσης/Υπόδησης προχώρησε σε γενναίες εκπτώσεις άνω του 40%, γεγονός ενδεικτικό των πιέσεων που έχουν ασκηθεί στο συγκεκριμένο κλάδο κατά την τελευταία περίοδο.
- Για 2 στις 3 επιχειρήσεις που εμφάνισαν αύξηση του τζίρου τους, η βελτίωση των πωλήσεών τους κυμάνθηκε σε έως και 10%. Αντίθετα, σχεδόν 7 στις 10 επιχειρήσεις από εκείνες που δήλωσαν επιδείνωση των πωλήσεών τους, κατέγραψαν ποσοστό πτώσης άνω του 10%
- Για μία ακόμη φορά ο Ιούλιος αναδείχτηκε η καλύτερη περίοδος από άποψη αγοραστικής κίνησης σε σύγκριση με τον Αύγουστο.
- Περισσότερες από τις μισές συναλλαγές (55%) διεξήχθησαν φέτος μέσω χρήσης πλαστικού χρήματος (κάρτες), όταν το 2018 το αντίστοιχο ποσοστό κυμάνθηκε στο 48%.
-Τέλος, μόνο το 21% προχώρησε στην αγορά νέου εμπορεύματος ειδικά για την εκπτωτική περίοδο, εύρημα που επιβεβαιώνει την επιφυλακτικότητα του εμπορικού κόσμου για το χρόνο πλήρους αποκατάστασης της κανονικότητας της αγοράς.