Αναπτερώνονται οι ελπίδες με το Πολυνομοσχέδιο για επενδύσεις - εργασιακά

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ Η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ!

- Σαρωτικές νομοθετικές αλλαγές για άρση εμποδίων στην επιχειρηματικότητα και αυστηρό πλαίσιο κατά της αδήλωτης εργασίας

- Αισιοδοξία και στην Ήπειρο για προσέλκυση καινοτόμων επιχειρήσεων

BIPE IOANNINON

• Οι προσδοκίες για δυναμική επανάκαμψη του επενδυτικού κλίματος που εμφανίστηκαν με την εκλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη στο «τιμόνι» της χώρας, πολλαπλασιάστηκαν από χθες με τη δημοσιοποίηση του αναπτυξιακού πολυνομοσχεδίου το οποίο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση.
Η στόχευση του πολυνομοσχεδίου είναι η προσέλκυση στρατηγικών επενδύσεων μέσω της άρσης εμποδίων που προκαλεί η γραφειοκρατία στις αδειοδοτήσεις και γενικά σε όλο το φάσμα της λειτουργίας των επιχειρήσεων, σε συνδυασμό με τα απαιτούμενα βήματα εκσυγχρονισμού του νομοθετικού πλαισίου σε περιβαλλοντικά ζητήματα, στις επικοινωνίες, στην απασχόληση κ.α.

Φιλικό κλίμα για επενδύσεις
Σύμφωνα με την Κυβέρνηση, «οι σαρωτικές παρεμβάσεις που περιέχονται στο νομοσχέδιο επιτρέπουν τη διαμόρφωση γόνιμου εδάφους και φιλικού κλίματος για την προσέλκυση νέων επενδύσεων, αφήνοντας πίσω τα εμπόδια του παρελθόντος. Το πιο σημαντικό είναι όμως ότι η ευέλικτη διαδικασία που εισάγει η νέα νομοθεσία, επιτρέπει τη δημιουργία πολλών και κατά τεκμήριο καλών θέσεων εργασίας».
Ήδη καταγράφονται θετικές αντιδράσεις από τον επιχειρηματικό κόσμο, ενώ αυξημένες ελπίδες για ανάπτυξη μέσω προσέλκυσης νέων μεγάλων επενδύσεων δημιουργούνται στην Ελληνική περιφέρεια και ειδικά σε Ήπειρο και Μακεδονία, περιοχές που έχουν πληγεί από την αποβιομηχάνιση και τη φυγή επιχειρήσεων προς όμορες χώρες.

Υστέρηση της Ηπείρου
Ειδικότερα στην Ήπειρο τα τελευταία χρόνια, οι επενδύσεις που έχουν γίνει υπολείπονται σημαντικά άλλων περιφερειών της χώρας και επικεντρώνονται κυρίως στον αγροδιατροφικό κλάδο και στον τουρισμό. Κάποια άλλα σχέδια που υλοποιούνται ή σχεδιάζονται αφορούν τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, που και αυτά όμως αντιμετώπισαν και αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην υλοποίησή τους.

Καινοτόμες επιχειρήσεις
Παρήγορη ένδειξη είναι η έλευση ορισμένων εταιριών -γερμανικής κυρίως προέλευσης- υψηλής τεχνολογίας και από κει πέρα σχεδόν το… χάος. Μεγάλες βιομηχανικές ή βιοτεχνικές μονάδες, που μέχρι πριν λίγα χρόνια, άνθιζαν και απασχολούσαν εκατοντάδες εργαζόμενους έχουν βάλει λουκέτο, ενώ άλλες που λειτουργούν στη Βιομηχανική Περιοχή βρίσκονται μεταξύ «φθοράς και αφθαρσίας».

«Βραχύκλωσαν» οι αναπτ. νόμοι!
Οι αναπτυξιακοί νόμοι που ψηφίστηκαν τα προηγούμενα χρόνια, παρά τις προσδοκίες που καλλιεργούνταν στο στάδιο της «σύλληψής» τους, τελικά αποδείχθηκαν ανεπαρκείς για να δώσουν την ώθηση που χρειαζόταν η Ήπειρος για ανάπτυξη. Εξέλιξη που δεν οφείλεται βέβαια μόνο σε αυτούς καθ΄ ευατούς τους νόμους, αλλά στις αγκυλώσεις της Δημόσιας Διοίκησης, στη γραφειοκρατία, ακόμη και στο νομοθετικό πλαίσιο που «βραχυκύκλωνε» τους επενδυτές που τελικά απηυδισμένοι εγκατέλειπαν ιδέες και σχέδια.
Το καθεστώς αυτό που αφορούσε μεν όλη τη χώρα, ζημίωσε όμως περισσότερο την Ήπειρο, που λόγω και της γεωγραφικής της απομόνωσης είχε μείνει ακόμη πιο πίσω αναπτυξιακά, έρχεται να «ανατρέψει» το αναπτυξιακό πολυνομοσχέδιο της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, που με αυτό υλοποιεί μια ακόμη από τις σημαντικότερες προεκλογικές του δεσμεύσεις.

Τι προβλέπει το Πολυνομοσχέδιο
Το πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνει διατάξεις που απλοποιούν το θεσμικό πλαίσιο άσκησης της οικονομικής δραστηριότητας και αντιμετωπίζουν πολλές από τις στρεβλώσεις που θέτουν εμπόδια στην επιχειρηματική δραστηριότητα.
Συγκεκριμένα και μεταξύ άλλων:
- Για την πραγματοποίηση Στρατηγικών Επενδύσεων επιτρέπονται συγκεκριμένες και ειδικές παρεκκλίσεις από τους ισχύοντες όρους και περιορισμούς δόμησης της περιοχής για λόγους υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος, εφόσον κρίνεται απαραίτητο για την πραγματοποίηση της επένδυσης.
- Σχετικά με τον έλεγχο Επενδυτικών Σχεδίων προβλέπεται ότι, μετά από αίτηση του φορέα του επενδυτικού σχεδίου, δύναται να πιστοποιηθεί η υλοποίηση του 50% αυτού και να ενεργοποιηθεί η διαδικασία καταβολής της ενίσχυσης, χωρίς εξέταση του αιτήματος από την υπηρεσία, κατ' επιλογή του φορέα. Στην περίπτωση αυτή, μαζί με τα δικαιολογητικά υποβάλλονται σχετικές βεβαιώσεις υλοποίησης του 50% υπογεγραμμένες από ορκωτό ελεγκτή - λογιστή ή ελεγκτική εταιρεία.
- Δημιουργείται ενιαίος ψηφιακός χάρτης στον οποίο οι φορείς του δημόσιου τομέα υποχρεούνται να παραχωρήσουν στα αρμόδια όργανα εντός χρονικού διαστήματος έξι μηνών ηλεκτρονική πρόσβαση στο σύνολο των γεωχωρικών δεδομένων που κατέχουν στο πλαίσιο της αρμοδιότητάς τους.
- Για τα επιχειρηματικά πάρκα, οι επιχειρήσεις που θα εγκαθίστανται θα απαλλάσσονται από την υποχρέωση λήψης έγκρισης λειτουργίας και θα υπόκεινται σε καθεστώς γνωστοποίησης. Επίσης οι επιχειρήσεις που εγκαθίστανται στα Επιχειρηματικά Πάρκα αποκτούν δικαίωμα επί του χώρου εγκατάστασής τους είτε με τη μεταβίβαση σε αυτές από τον ιδιοκτήτη της κυριότητας οικοπέδων, είτε με την εκμίσθωση αυτών ή με άλλη ενοχική σχέση.
- Σε ό,τι αφορά στην απλοποίηση της αδειοδότησης βιομηχανικών δραστηριοτήτων, δεν απαιτείται έγκριση εγκατάστασης για τις δραστηριότητες που εγκαθίστανται, εκσυγχρονίζονται ή επεκτείνονται σε περιοχές στις οποίες καθορίζονται χρήσεις γης βιομηχανίας - βιοτεχνίας με βάση τον πολεοδομικό σχεδιασμό οποιουδήποτε επιπέδου. Οι δραστηριότητες αυτές υπάγονται στο καθεστώς γνωστοποίησης.
- Στις οικονομικές δραστηριότητες που υπόκεινται τόσο σε καθεστώς γνωστοποίησης όσο και σε καθεστώς έγκρισης λειτουργίας, μέρος ή το σύνολο των όρων και προϋποθέσεων της κείμενης νομοθεσίας μπορεί να είναι και η τήρηση συγκεκριμένων προτύπων. Η πιστοποίηση και η αξιολόγηση της συμμόρφωσης με συγκεκριμένα πρότυπα πραγματοποιείται από ανεξάρτητους οργανισμούς.
- Ακόμη, προβλέπεται η δημιουργία Παρατηρητηρίου Γραφειοκρατίας, με κύρια αποστολή την κυλιόμενη μέτρηση και αποτύπωση των διοικητικών βαρών, τα οποία προκύπτουν από τη νομοθεσία και τις κανονιστικές πράξεις της διοίκησης.
- Για το Γενικό Εμπορικό Μητρώο, η αρμόδια υπηρεσία του κάθε επιμελητηρίου θα προβαίνει στις καταχωρήσεις, το αργότερο μέχρι τη δεύτερη εργάσιμη ημέρα από την ημέρα παραλαβής της αίτησης.

Αδήλωτη εργασία
Βαρύνουσας σημασίας έχουν στο πολυνομοσχέδιο και οι διατάξεις για τα ασφαλιστικά και τα εργασιακά.
Συγκεκριμένα στα ασφαλιστικά. επαναφέρεται η προϋπόθεση καταβολής εισφορών κατά την υποβολή ΑΠΔ, όπως και οι κυρώσεις για τις περιπτώσεις της αδήλωτης εργασίας. Όπως αναφέρουν επιχειρηματικές οργανώσεις πρόκειται για μέτρα διασφάλισης του ασφαλιστικού συστήματος και ισόρροπης ανάπτυξης των επιχειρήσεων. Στα εργασιακά, η πιο ουσιαστική παρέμβαση αφορά την εξαίρεση από την υποχρεωτική εφαρμογή των κλαδικών συμβάσεων και εφαρμογή της επιχειρησιακής σύμβασης σε επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν πρόβλημα βιωσιμότητας. Πρόκειται μια διάταξη η οποία προτείνεται να συμπληρωθεί με αποκλειστική αναφορά των κατηγοριών των επιχειρήσεων που θα μπορούν να ενταχθούν σε αυτή τη ρύθμιση, ώστε να αποφεύγεται η καταστρατήγησή της.

* * *
Κατά τη διαδικασία της διαβούλευσης αναμένεται να γίνουν ορισμένες διορθωτικές αλλαγές, ωστόσο ο πυρήνας και η στόχευση του πολυνομοσχεδίου δεν αλλάζει. Η Ελλάδα μπαίνει και επιχειρηματικά σε νέα εποχή, που η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών προσδοκά να οδηγήσει σε αναπτυξιακή έκρηξη…