Το Υπ. Υποδομών σχεδιάζει ένα διαφορετικό έργο ερήμην των Ηπειρωτών

ΕΜΠΑΙΓΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΔΡΟΜΟ ΠΡΟΣ ΚΑΚΑΒΙΑ!

- Αντί συνέχισης του τετράιχνου οδικού άξονα, θέλουν να φτιάξουν... δίιχνη οδό, όπως προκύπτει από απάντηση σε αναφορά του Γ. Αμυρά

- Οργισμένη αντίδραση Καχριμάνη που περιμένει απ’ τον Ιούλιο συνάντηση με τον Κ. Καραμανλή!

- ΜΙΧ.ΠΛΙΑΚΟΣ (Δήμαρχος Ζίτσας): Πρόσκληση για συστράτευση όλων...

IONIA ODOS DROMOS

• Αδικημένη μία ζωή όσον αφορά σε μεγάλα έργα υποδομής η Ήπειρος, ευτύχησε την τελευταία δεκαετία να «προικιστεί» με δύο αυτοκινητόδρομους που την έβγαλαν από τη γεωγραφική απομόνωση, την Εγνατία και την Ιόνια Οδό. Κι αυτοί όμως πέρασαν από… σαράντα κύματα ώσπου να ολοκληρωθούν!
Ωστόσο, οι εκκρεμότητες δεν έχουν λήξει για τον τόπο μας. Εκτός του βόρειου τμήματος του Ε65, που κανείς δεν ξέρει πότε θα γίνει, ιδιαίτερης σημασίας είναι και η ολοκλήρωση της Ιόνιας με την κατασκευή του τμήματος Γιάννενα – Κακαβιά. Έργο καίριο για την αναπτυξιακή προοπτική της Ηπείρου που αποτελεί απαίτηση τόσο των τοπικών φορέων όσο και της κοινωνίας της.
Δυσάρεστη έκπληξη και οργή προκαλεί λοιπόν η είδηση που είδε χθες το φως της δημοσιότητας, σύμφωνα με την οποία το υπουργείο Υποδομών, σχεδιάζει ως επέκταση της Ιόνιας, ερήμην της Περιφέρειας Ηπείρου, έναν άξονα τύπου… εθνικής οδού (!) που καμία σχέση δεν έχει με αυτοκινητόδρομο! Τα νέα που προέκυψαν από απάντηση του υπουργείου σε αναφορά του Γιώργου Αμυρά, προκάλεσαν την οργή του Περιφερειάρχη Αλέκου Καχριμάνη, ο οποίος εξέδωσε μία ιδιαίτερα σκληρή ανακοίνωση. Για ολιγωρία και αδιαφορία των αρμόδιων υπηρεσιών κάνει λόγο σε επιστολή του και ο Δήμαρχος Ζίτσας Μιχάλης Πλιάκος καλώντας όλους τους τοπικούς φορείς σε συστράτευση για να γίνει το έργο με βάση τις υπάρχουσες μελέτες. 

Κάτι σαν… εθνική οδό!
Ως… κεραυνός εν αιθρία έπεσε χθες στην Ήπειρο η απάντηση του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών σε αναφορά του βουλευτή της Ν.Δ. Γ. Αμυρά για τον οδικό άξονα Γιάννενα – Κακαβιά που δεν είναι ένα κάποιο ανεξάρτητο έργο, αλλά η επέκταση της Ιόνιας Οδού ως τα σύνορα με την Αλβανία ως τμήμα του κεντρικού Διευρωπαϊκού Δικτύου της χώρας. Παρά την κρισιμότητα του έργου για ολόκληρη την Ήπειρο, το υπουργείο αντιμετωπίζει το θέμα μόνο… λογιστικά, προκρίνοντας τη σύνταξη νέας μελέτης η οποία προβλέπει «δίιχνη διατομή σε όλο το μήκος του άξονα με σκοπό να προκύψει μικρότερος προϋπολογισμός και ως εκ τούτου πιο ευχερής χρηματοδότηση», όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του βουλευτή. Με άλλα λόγια, για να μειώσει το κόστος, το υπουργείο σχεδιάζει να φτιάξει έναν δρόμο με μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, όπως δηλαδή οι σημερινές εθνικές οδοί της χώρας, κάτι που απέχει πολύ από τον τετράιχνο κλειστό αυτοκινητόδρομο που προβλέπει η υπάρχουσα μελέτη!
«Υποβιβάζουν τον άξονα…»
Μπορεί ο Γιώργος Αμυράς να απέφυγε κάθε σχόλιο επί των σχεδίων του υπ. Υποδομών για το τμήμα Γιάννενα – Κακαβιά, δεν έκανε το ίδιο όμως και ο Περιφερειάρχης Αλέκος Καχριμάνης που αντέδρασε άμεσα στα νέα.
Σε χθεσινή ανακοίνωσή της η Περιφερειακή Αρχή εκφράζει τη δυσάρεστη έκπληξή της για τον σχεδιασμό του υπουργείου υπενθυμίζοντας πως για τα Διευρωπαϊκά δίκτυα υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες και αυτοί πρέπει να τηρούνται. 
Όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά, «η αλλαγή  διατομής από τετράιχνη, σε δίιχνη, ουσιαστικά υποβιβάζει τον οδικό άξονα σε εθνική οδό η οποία θεωρούμε ότι δεν μπορεί να ανταποκριθεί στο σημερινό, αλλά και στο μελλοντικό κυκλοφοριακό φορτίο, μη διασφαλίζοντας τη βέλτιστη οδική ασφάλεια». 

Ερήμην της Ηπείρου!
Δεν είναι όμως μόνο αυτό. Οι συγκεκριμένοι σχεδιασμοί γίνονται από το υπουργείο ερήμην της Ηπείρου που εν προκειμένω εκπροσωπεί η Περιφέρεια, η οποία σπεύδει να υπενθυμίσει ότι επιτακτικά τόσο επί προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας, όσο και επί νέας, έθετε το αίτημα ένταξης του έργου -με την αρχική του μελέτη- σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα. 
Ο δε Αλέκος Καχριμάνης έχει ενημερώσει για τις εκκρεμότητες που υπάρχουν στις οδικές υποδομές της Ηπείρου τον Πρωθυπουργό, ενώ, όπως γίνεται γνωστό, από τις 23 Ιουλίου 2019 αναμένει απάντηση από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κων. Καραμανλή στο γραπτό αίτημά του για συνάντηση, προκειμένου να συζητηθεί λίστα εκκρεμών ζητημάτων που αφορούν το υπουργείο του. 
Σε αυτή, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, περιλαμβάνεται τόσο η επέκταση της Ιόνιας Οδού προς Κακαβιά, όσο και η σύνδεση της Ιόνιας Οδού με τη γέφυρα Καλογήρου, για την οποία, μετά από συνεχείς οχλήσεις με δεδομένη τη δέσμευση πόρων από το Ε.Π. «Ήπειρος 2014-2020», προεκλογικά παραχωρήθηκε στην Περιφέρεια το δικαίωμα υλοποίησης του έργου. Μετεκλογικά όμως οι υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών ενημέρωσαν πως χρειάζεται νέα γεωτεχνική μελέτη που οδηγεί σε περαιτέρω καθυστέρηση την κατασκευή του και ενδεχομένως σε απώλεια κοινοτικών πόρων. 
Καταλήγοντας, η Περιφερειακή Αρχή τονίζει: «Δυστυχώς, παρά την αλλαγή πολιτικής ηγεσίας στο υπουργείο Υποδομών, δεν φαίνεται να έχει αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο λειτουργούν οι υπηρεσίες του. Οφείλουν σε θέματα που αφορούν την ανάπτυξη της Ηπείρου και για τα οποία η Περιφέρεια έχει συνυπευθυνότητα να υπάρχει συνεργασία και να μην δρουν με αυτό τον απαράδεκτο τρόπο». 

Ο Δήμαρχος Ζίτσας
Στο μεταξύ, πρωτοβουλία για τη δημιουργία ενός «μετώπου» πίεσης «ώστε να  σταματήσει επιτέλους ο εμπαιγμός των υπηρεσιακών παραγόντων των Υπουργείων προς τους Ηπειρώτες για την καθυστέρηση κατασκευής του οδικού άξονα Ιόνιας – Κακαβιάς» ανέλαβε ο Δήμαρχος Ζίτσας Μιχάλης Πλιάκος. Με επιστολή προς τον Περιφερειάρχη Ηπείρου, τους βουλευτές του Νομού και τους Δημάρχους Ιωαννίνων, Πωγωνίου και Ζαγορίου ζητά ξεκάθαρα από τον καθέναν, μέσω του θεσμικού τους ρόλου, να αναλάβουν πρωτοβουλίες, προκειμένου άμεσα να  εξασφαλισθεί η  κατασκευή του άξονα με τις υπάρχουσες μελέτες. 
Στην επιστολή του, που στάλθηκε με αφορμή την απάντηση που έλαβε σε αναφορά του ο Γ. Αμυράς, ο κ. Πλιάκος στηλιτεύει την «εκκωφαντική», όπως τη χαρακτηρίζει, ολιγωρία και αδιαφορία των αρμόδιων υπηρεσιών που τέσσερα χρόνια τώρα, αν και έχουν ολοκληρωμένες μελέτες για την κατασκευή του εν λόγω έργου δεν φρόντισαν να εξασφαλίσουν τη χρηματοδότησή του από κανένα χρηματοδοτικό εργαλείο.  
«Για να σταματήσει επιτέλους αυτός ο εμπαιγμός σας καλούμε όλους να συστρατευθούμε και να αναλάβουμε πρωτοβουλίες προκειμένου να δρομολογηθούν άμεσα οι διαδικασίες για την εξασφάλιση χρηματοδότησης ώστε το έργο να γίνει με τις υπάρχουσες μελέτες που εξασφαλίζουν την κατασκευή ενός σύγχρονου ευρωπαϊκού οδικού δικτύου», αναφέρει, μεταξύ άλλων, ο Δήμαρχος Ζίτσας και αναδεικνύει για ακόμη μία φορά τη σπουδαιότητα του έργου για τις αναπτυξιακές προοπτικές  της Ηπείρου και της χώρας, καθώς και τις ευθύνες όσων το μπλοκάρουν, έναντι των πολιτών που εδώ και μία δεκαετία δεν μπορούν να αξιοποιήσουν τις περιουσίες τους με την προοπτική πως κάποια στιγμή θα διέλθει από εκεί ο οδικός άξονας.