Δέκα χρόνια «ταλανίζει» την πόλη των Ιωαννίνων η υλοποίηση του έργου…

ΣΗΡΙΑΛ ΧΩΡΙΣ ΤΕΛΟΣ Ο ΒΙΟΛΟΓΙΚΟΣ!

- Αναπάντητα τα ερωτηματικά για την αιφνίδια αποχώρηση του αναδόχου Δημοτική Αρχή και Αντιπολίτευση ερίζουν για τις ευθύνες

- Ν. ΓΚΟΝΤΑΣ: «Χάθηκαν» 16 εκ. ευρώ από την αρχική χρηματοδότηση

BIOLOGIKOS KATHARISMOS

Σήριαλ με αβέβαιο μέλλον έχει καταντήσει το έργο της επέκτασης και εκσυγχρονισμού του βιολογικού καθαρισμού Ιωαννίνων, του οποίου η ιστορία εκτείνεται σε βάθος τουλάχιστον δέκα χρόνων, με την έναρξή της να τοποθετείται  επί Δημαρχίας Νίκου Γκόντα. 
Τότε η Δημοτική του Αρχή, λίγο πριν τη λήξη της θητείας της, είχε εξασφαλίσει τη  χρηματοδότηση του έργου, το οποίο στη συνέχεια πέρασε πολλές περιπέτειες, απεντάχθηκε και τελικά επανεντάχθηκε με μικρότερο προϋπολογισμό. 
Κι εκεί που όλα έδειχναν πως με την ολοκλήρωση του διαγωνισμού στις 28 του περασμένου Αυγούστου είναι θέμα χρόνου η έναρξη των εργασιών, η παραίτηση του οριστικού αναδόχου  (Κοινοπραξία «ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ - ΗΛΕΚΤΩΡ Α.Ε.»),  ξαναβάζει το έργο  σε νέες περιπέτειες και προκαλεί έντονες αντιπαραθέσεις μεταξύ Δημοτικής Αρχής και της μείζονος Αντιπολίτευσης. 
Βέβαια εκείνο που πρώτιστα απασχολεί τους δημότες είναι να υλοποιηθεί το έργο που ήδη έχει καθυστερήσει υπερβολικά και να αντιμετωπιστεί έτσι ριζικά και στο σύνολό του το πρόβλημα με  τα αστικά υγρά απόβλητα, καθώς ο σημερινός βιολογικός καθαρισμός, σύμφωνα και με παλαιότερες δηλώσεις του απελθόντος Δημάρχου λειτουργεί οριακά. 
Αυτός είναι και ο στόχος της Δημοτικής Αρχής, καθώς όπως τόνισε ο Δήμαρχος Μ. Ελισάφ: «Η εταιρία έφυγε για τους δικούς της λόγους. Τώρα πρέπει να τρέξουμε όλοι ώστε να ολοκληρωθεί η διαδικασία και να γίνει το έργο». 
Από το «πρέπει» μέχρι να γίνει υπάρχει δρόμος, που κανένας δεν μπορεί να προεξοφλήσει τι άλλες εκπλήξεις μπορεί να έχει, ειδικά μάλιστα αν ληφθεί υπόψη η αποχώρηση της αναδόχου εταιρίας, η οποία -όπως είπε ο Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. της ΔΕΥΑΙ Στέφανος Μάντζιος- τρεις μήνες πριν πίεζε για την υπογραφή της σύμβασης. Πρόθεση της ΔΕΥΑΙ είναι πάντως να συνεχιστεί η διαδικασία, καλώντας προς υπογραφή τον δεύτερο μειοδότη, που είναι η ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ Α.Ε.

Ποιος φταίει;
Νυν και τέως Δημοτική Αρχή,  επιρρίπτουν η μια στην άλλη την ευθύνη για την αρνητική αυτή εξέλιξη. Στο μόνο που συμφωνούν είναι  στην καθυστέρηση που υπήρξε για την αποστολή της απόφασης για το διαγωνισμό από το Δ.Σ. της ΔΕΥΑΙ   στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση για έγκριση. 
Ο πρώην Δήμαρχος Θωμάς Μπέγκας κατηγόρησε τη νυν διοίκηση της ΔΕΥΑΙ, ότι δεν φρόντισε για την ολοκλήρωση του φακέλου και την αποστολή του στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση ώστε να ολοκληρωθεί ο έλεγχος νομιμότητας.  «Αν είχατε κινηθεί πιο γρήγορα και είχατε βάλει σε προτεραιότητα ως οφείλατε το έργο αυτό, η διαδικασία θα ολοκληρωνόταν στην ώρα της και θα καλούσατε τον προσωρινό μειοδότη πριν τη λήξη της εγγυητικής επιστολής συμμετοχής του να υπογράψει την σύμβαση και σε περίπτωση που αρνούνταν είχαμε κάθε δικαίωμα κατάπτωσης της εγγυητικής επιστολής», ανάφερε μεταξύ άλλων.  

Όλοι κατά… Μπέγκα!
Ο κ. Μπέγκας δέχθηκε μπαράζ επικρίσεων και κριτικής από τη Δημοτική Αρχή και τις παρατάξεις που τη στηρίζουν, οι οποίες επεσήμαναν πως η παράταξή του ασκούσε  διοίκηση στη ΔΕΥΑΙ μέχρι τις αρχές του Οκτωβρίου. 
Ο νυν Πρόεδρος της ΔΕΥΑΙ Άρης Μπαρτζώκας, επέρριψε αποκλειστικά την ευθύνη της εξέλιξης στην προηγούμενη Δημοτική Αρχή. Υποστήριξε πως το νέο Δ.Σ. με την ανάληψη των καθηκόντων του έστειλε την απόφαση στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση και παράλληλα ξεκίνησε την προετοιμασία για την αποστολή του φακέλου στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Ως προς τη γνωστοποίηση της αποχώρησης του αναδόχου, είπε πως αυτή έγινε γνωστή  όταν ζητήθηκε στο τελευταίο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου η ανανέωση των εγγυητικών επιστολών. «Ήταν κάτι που δεν το αναμέναμε, αλλά δεν μπορώ να γνωρίζω τους λόγους για τους οποίους αποχώρησε».
Για λάθη που ξεκίνησαν από το 2015 και την τότε διοίκηση της ΔΕΥΑΙ έκανε λόγο ο Αντιπρόεδρος Στέφανος Μάντζιος, ενώ ο Δήμαρχος Μ. Ελισάφ από την πλευρά του τόνισε: «η προηγούμενη Δημοτική Αρχή, είχε επί πέντε χρόνια την ευθύνη, αλλά τις φταίνε οι 40 μέρες της νέας διοίκσηςη στη ΔΕΥΑΙ».

Χάθηκαν 16 εκ. ευρώ!
Διαφωτιστική  για το ιστορικό του έργου ήταν και η τοποθέτηση του πρώην Δημάρχου Νίκου Γκόντα: «Πρόκειται -είπε- για ένα μεγαλόπνοο έργο, το οποίο με επίπονες προσπάθειες στη λήξη της θητείας μας είχαμε επιτύχει την διασφάλιση χρηματοδότησης ύψους 49 εκατομμυρίων ευρώ. Μετά από διάφορες περιπέτειες και αφού είχε δημοπρατηθεί το 2013, κατά την θητεία της απελθούσας Δημοτικής Αρχής περιέπεσε σε διάφορες περιπέτειες και παλινωδίες, με συνέπεια την απένταξή του και μετά από νέες παλινωδίες επανεντάχθηκε με απώλεια 16 εκατομμυρίων ευρώ. Στις 28 Αυγούστου 2019 ολοκληρώθηκε η διαδικασία διαγωνισμού και μέχρι τον Οκτώβριο που διοικούσε τη ΔΕΥΑΙ η απελθούσα Δημοτική αρχή, δεν είχε αποστείλει την απόφαση στην αποκεντρωμένη διοίκηση προς έγκριση. Αποτέλεσμα αυτών των καθυστερήσεων ήταν να μπει το έργο σε νέες περιπέτειες μέχρι που η ανάδοχος εταιρεία εγκατέλειψε το έργο!».
Για τα 16 εκ. ευρώ που χάθηκαν, «κάποιοι φέρουν ευθύνες» ήταν το σχόλιο του Δημάρχου Μ. Ελισάφ. 

Θέμα Αρλέτου από Θ. Μπέγκα
Θέμα Αρλέτου έθεσε ο πρώην Δήμαρχος Θ. Μπέγκας κατά τη διάρκεια της συζήτησης στο Δημοτικό Συμβούλιο για τη ΔΕΥΑΙ. Αρχικά ανέφερε πως το θέμα του διαγωνισμού ήταν σε γνώση του νυν Αντιδημάρχου Γ. Αρλέτου, καθώς υπήρξε μέτοχος επιχείρησης που συμμετείχε σε κοινοπρακτικό σχήμα στο διαγωνισμού του έργου και η οποία συμμετέχει ακόμη ως τρίτη στη σειρά.
Στη συνέχεια ζήτησε από το Δήμαρχο να ενημερώσει το Σώμα για το ποια είναι σήμερα η σχέση του Αντιδημάρχου με την εταιρεία «ΑΡΛΕΤΟΣ ΑΤΕΒΕ», επειδή ο ίδιος ως Πρόεδρος της Οικονομικής Επιτροπής σε συνεδρίασή της κι όταν συζητήθηκε θέμα παράτασης για ένα έργο που έχει αναλάβει, δήλωσε ότι απέχει διότι σχετίζεται με κάποιο τρόπο με αυτή, το ίδιο έκανε και στην ψηφοφορία για το βιολογικό της ΔΕΥΑΙ, συμμετέχοντας όμως νωρίτερα στη συζήτηση που έγινε. 

* * *
Εκείνο που σε ακόμη μια συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου αναδείχτηκε είναι ότι η ΔΕΥΑΙ εξακολουθεί να απασχολεί έντονα και αρνητικά το Σώμα, καθώς αποκαλύπτονται συνεχώς «γκρίζες ζώνες» οι οποίες φέρνουν στην επιφάνεια διοικητικές και πολιτικές αδυναμίες που έχουν  αφετηρία ή και αναφορά  στην προηγούμενη Διοίκηση. 
Και αν π.χ. οι ανανεώσεις συμβάσεων ή και η υπόθεση με την οικειοθελή αποχώρηση εργαζομένων μία ημέρα πριν την αλλαγή «φρουράς» στο Δήμο, μπορεί να πει κανείς πως δεν επηρεάζουν το έργο της προς τους πολίτες, δεν συμβαίνει το ίδιο με τα έργα που πρέπει να γίνουν για να βελτιωθεί το επίπεδο ζωής και να προστατευθεί το περιβάλλον. 
Αυτά έχει υποχρέωση η Δημοτική Αρχή να βρει τους βέλτιστους και ταχύτερους τρόπους για να υλοποιηθούν. Δεν υπάρχει πολυτέλεια απώλειας και νέου χρόνου.