Ενίσχυση του επαγγελματικού προσανατολισμού το 2020

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΑ…ΧΕΡΙ-ΧΕΡΙ!

- Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Στα σχολεία μας χτυπάει η καρδιά της Παιδείας που δίνει στα παιδιά πραγματικές δεξιότητες...

- Απολογισμός δράσεων του εξαμήνου - Οι στόχοι για το τρέχον έτος

MHTSOTAKHS PAIDEIA 28 1 20

• Η σύνδεση της Εκπαίδευσης με την παραγωγική διαδικασία είναι ένα μεγάλο στοίχημα που θέτει η Κυβέρνηση, αρχής γενομένης από το τρέχον έτος. 
Το στοίχημα αυτό θα επιδιωχθεί να κερδηθεί προς όφελος των νέων, αλλά και της Ελληνικής οικονομίας, τόσο με την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, όσο και με τα Πανεπιστήμια για τα οποία ετοιμάζονται νέες γενναίες παρεμβάσεις για την ενίσχυση του ρόλου τους. 
Ο σχεδιασμός της Κυβέρνησης συζητήθηκε χθες σε συνάντηση του Πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, κατά την οποία έγινε η εξαμηνιαία αποτίμηση του κυβερνητικού έργου και παρουσιάστηκε ο προγραμματισμός των επόμενων ενεργειών για το τρέχον έτος. 
Βαρύτητα, όπως προαναφέρθηκε, δίνεται στην αναδιοργάνωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και της μαθητείας, ώστε να μπορούν οι σπουδαστές να βρίσκουν θέσεις εργασίας στο αντικείμενο που επιλέγουν να σπουδάσουν και να μη παρουσιάζεται το σημερινό φαινόμενο με τους χιλιάδες αποφοίτους σχολών σε γνωστικά αντικείμενα που υπάρχει υπερπληθώρα και δεν μπορούν να απορροφηθούν από την αγορά.

Απόκτηση δεξιοτήτων…
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, τόνισε με έμφαση πως τα παιδιά θα πρέπει να αποκτούν πραγματικές δεξιότητες και όχι απλά στείρες γνώσεις. Στο πλαίσιο αυτό, τονίστηκε και ο ρόλος που επιδιώκεται να αποκτήσουν τα πανεπιστήμια, στην κατεύθυνση να γίνουν πιο εξωστρεφή, με νέα νοοτροπία και ταυτότητα, να γίνουν πιο αυτόνομα και να βελτιώσουν τη σύνδεση των προγραμμάτων τους με την αγορά εργασίας. 
Στο επίκεντρο του απολογισμού βρέθηκαν όλα τα τρέχοντα ζητήματα.  Ο Πρωθυπουργός αναγνώρισε τα πολύ σημαντικά βήματα που έχουν γίνει στον τομέα της μεταρρύθμισης, ξεκινώντας από τον νόμο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ τόνισε πως στους επόμενους δύο μήνες θα «πρέπει να στρέψουμε περισσότερο το ενδιαφέρον μας στο τι γίνεται στα σχολεία μας». «Εκεί νομίζω χτυπάει, επί της ουσίας, η καρδιά της Παιδείας, και να υλοποιούμε με μεγαλύτερη ταχύτητα το όραμά μας για μία Παιδεία η οποία θα δίνει στα παιδιά όχι απλά στείρες γνώσεις αλλά πραγματικές δεξιότητες, για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις ενός κόσμου που αλλάζει με πολύ μεγάλη ταχύτητα», είπε χαρακτηριστικά. 
Στη συζήτηση έγινε ιδιαίτερη αναφορά και σε λειτουργικά ζητήματα, όπως η προσπάθεια αντιμετώπισης των ελλείψεων εκπαιδευτικού προσωπικού που παρατηρούνταν τα προηγούμενα χρόνια στην έναρξη της σχολικής χρονιάς, ενώ συζητήθηκε και το σχέδιο επέκτασης της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης σε ολόκληρη τη χώρα, καθώς και η ιδιαίτερη προσπάθεια που έγινε για να διευκολυνθεί η εφαρμογή της.

Ο Απολογισμός δράσεων  
Από την Υπουργό Νίκη Κεραμέως και τα άλλα στελέχη του Υπουργείου Παιδείας, παρουσιάστηκε ο απολογισμός του εξαμήνου Ιουλίου - Δεκεμβρίου, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει τα εξής:
- Επέκταση της υποχρεωτικής διετούς προσχολικής εκπαίδευσης
- Επίσπευση της διαδικασίας διορισμού 4.500 μονίμων εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής, σε συνεργασία με το ΑΣΕΠ
- Δρομολογήθηκε η διαδικασία διορισμού 10.500 μόνιμων εκπαιδευτικών γενικής εκπαίδευσης, εκ των οποίων 5.250 άμεσα, με στόχο τους 15.000 μόνιμους διορισμούς έως το 2021
- Αντιμετώπιση των ελλείψεων εκπαιδευτικού προσωπικού που παρατηρούνταν τα προηγούμενα χρόνια στην έναρξη της σχολικής χρονιάς
- Ενίσχυση των ψηφιακών δυνατοτήτων: Ταχύτερες συνδέσεις στο διαδίκτυο για 1,37 εκατομμύρια μαθητές και 142.000 εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
- Κρατικό πιστοποιητικό πληροφορικής, για την ενίσχυση του ψηφιακού εγγραμματισμού
- Αύξηση αυτονομίας των σχολικών μονάδων στην επιλογή συμμετοχής σε εκπαιδευτικά προγράμματα και της μετακίνησής τους
- Ενίσχυση της συμμετοχής των μαθητών σε αθλητικές δραστηριότητες (κολύμβηση, ημέρα αθλητισμού, κλπ.)
- Επίλυση ζητημάτων λειτουργίας Δημοσίων ΙΕΚ και Κέντρων Δια Βίου Μάθησης
- Κοινός στρατηγικός σχεδιασμός Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης
- Αποκατάσταση της ελεύθερης διακίνησης των ιδεών και του Πανεπιστημιακού Ασύλου
- Απελευθέρωση Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών - Χορήγηση μεγαλύτερης αυτονομίας και ελευθερίας στα ΑΕΙ για τα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών
- Απελευθέρωση Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας, με αύξηση λογοδοσίας και διαφάνειας
- Ίδρυση της νέας ενισχυμένης Αρχής για την Ανώτατη Εκπαίδευση (ΕΘΑΑΕ) που θα πιστοποιεί τα Προγράμματα Σπουδών και θα αξιολογεί τα ΑΕΙ
- Διασύνδεση μέρους της χρηματοδότησης των ΑΕΙ με την αξιολόγηση
- Προώθηση της εξωστρέφειας - Ίδρυση του πρώτου ξενόγλωσσου προπτυχιακού προγράμματος στο ΕΚΠΑ

Ο προγραμματισμός για το 2020
Οι κυριότερες δράσεις που προβλέπονται για το τρέχον έτος είναι οι εξής:
- Ανάπτυξη νέων προγραμμάτων σπουδών στα σχολεία με έμφαση στις δεξιότητες του 21ου αιώνα και δημιουργία νέου ψηφιακού υλικού
- Εισαγωγή νέων θεματικών ενοτήτων στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων και ενίσχυση του μαθήματος του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού
- Θεσμοθέτηση νέου πλαισίου πρότυπων και πειραματικών σχολείων. Πιο συγκεκριμένα στόχος είναι το Σεπτέμβριο του 2020, η λειτουργία 28 προτύπων και 34 πειραματικών σχολείων
- Εντείνεται η στήριξη της ειδικής αγωγής μέσω των διορισμών
- Ενίσχυση πλαισίου ένταξης προσφύγων
- Δρομολόγηση προγράμματος για την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και του εκπαιδευτικού έργου
- Ενίσχυση της γλωσσομάθειας και των ψηφιακών δεξιοτήτων εντός του δημόσιου σχολείου
- Επιμόρφωση εκπαιδευτικών σε όλες τις βαθμίδες
- Δημιουργία νέων οργανωτικών δομών με ενισχυμένο το ρόλο των κοινωνικών εταίρων για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση
- Ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την ίδρυση πρότυπων ΕΠΑΛ και σύνδεσή τους με πειραματικά ΙΕΚ
- Αναδιαμόρφωση των επαγγελματικών σχολών κατάρτισης
- Κατάρτιση νομοσχεδίου για την εξωστρέφεια των ΑΕΙ και σχεδιασμός θεσμικού πλαισίου για την προσέλκυση ξένων φοιτητών
- Ενίσχυση του συνδέσμου των ΑΕΙ με την αγορά εργασίας και τον αναπτυξιακό τομέα, περισσότερη ανεξαρτησία και νέοι τρόποι χρηματοδότησης
- Ενίσχυση του ψηφιακού μετασχηματισμού στα ΑΕΙ και αυτοματοποίηση διαδικασιών
- Νέο θεσμικό πλαίσιο συνολικά για τα ΑΕΙ (μοντέλο διοίκησης, μεγαλύτερη αυτονομία, αναμόρφωση του πλαισίου σπουδών και αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη).