«Πονοκέφαλος» για καταστηματάρχες και καταναλωτές η επανεκκίνησή της

ΣΕ…ΣΥΜΠΛΗΓΑΔΕΣ Η ΑΓΟΡΑ!

- «Στοίχημα» εάν θα αντέξει στις συσσωρευμένες υποχρεώσεις της, αλλά και εάν μπορέσει να ανταποκριθεί στους αυστηρούς περιορισμούς της λειτουργίας της…

SUPER MARKET MASKA

• Κάτω από νέες, πρωτόγνωρες συνθήκες, θα ξεκινήσει η σταδιακή επιστροφή στην κανονικότητα, αρχής γενομένης από την ερχόμενη Δευτέρα 4 Μαΐου, ημέρα που θ’ ανεβάσουν ρολά οι πρώτες επιχειρήσεις της χώρας, μετά το γενικό λουκέτο που… επέβαλε ο κορωνοϊός εδώ και περίπου ενάμιση μήνα!
Το επόμενο βήμα, ειδικά μετά από μια παρατεταμένη χρονική περίοδο αδράνειας, δεν θα είναι καθόλου εύκολο, καθώς πολίτες και επαγγελματίες θα κληθούν να προσαρμοστούν σε νέα δεδομένα, τα οποία σύντομα θα πρέπει να εντάξουν στην καθημερινότητά τους.

Δύσκολη μετάβαση…
«Ασύγκριτα πιο δύσκολη» χαρακτήρισε σε χθεσινές δηλώσεις του τη νέα φάση των μέτρων ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στ. Πέτσας, καλώντας παράλληλα τους Έλληνες να μην επαναπαυθούν. «Ό,τι ανοίγει από τις 4 Μαΐου μπορεί να ξανακλείσει. Για να μην έχουμε πισωγύρισμα χρειάζεται συνέχιση της πειθαρχίας…», ανέφερε.
Για νέα καθημερινότητα μίλησε και ο Πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης κατά την χθεσινή τοποθέτησή του στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ενώ αναφερόμενος στις οικονομικές επιπτώσεις είπε ότι «θα βρεθούμε απέναντι σε μία παγκόσμια, πολύ βαθιά ύφεση και η Ελλάδα δεν μπορεί να είναι εξαίρεση σε αυτόν τον κανόνα».
Μίλησε για ένα πλέγμα προστασίας, κυρίως για την απασχόληση, για τις επιχειρήσεις, λέγοντας ότι «αυτό θα εξακολουθεί να είναι το πρώτο μας μέλημα, καθώς η οικονομία και η αγορά θα αρχίσουν σιγά-σιγά να βρίσκουν τους ρυθμούς τους».

Με αυστηρούς όρους
Οι πρώτες λοιπόν επιχειρήσεις που από Δευτέρα θα ανοίξουν για το κοινό είναι αυτές του λιανικού εμπορίου χαμηλής όχλησης (βιβλιοπωλεία, οπτικά, αθλητικός εξοπλισμός, φυτά/λιπάσματα), αλλά και κομμωτήρια, κουρεία και κέντρα αισθητικής (αποκλειστικά και μόνο με ραντεβού)…
Η επόμενη φάση (11 Μαΐου) αφορά τις υπόλοιπες κατηγορίες επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου, εκτός των εμπορικών κέντρων (malls). Την 1η Ιουνίου αναμένεται ν’ ανοίξουν τα εμπορικά κέντρα (malls), όπως και εστιατόρια και καφέ με τραπέζια μόνο σε εξωτερικούς χώρους.
Η απόσταση μεταξύ των τραπεζιών θα είναι τουλάχιστον 2 μέτρα, θα επιτρέπεται ένας πελάτης ανά 3 τ.μ και ο μέγιστος αριθμός ατόμων ανά τραπέζι θα είναι τέσσερα άτομα.
Σε όλα τα στάδια επανεκκίνησης της αγοράς τα μέτρα ασφάλειας και προφύλαξης που πρέπει να τηρούνται, είναι αυστηρά. Υποχρεωτικά γάντια, μάσκες, τήρηση απόστασης τουλάχιστον 1,5 μέτρου, συγκεκριμένος αριθμός ατόμων αναλόγως των τετραγωνικών μέτρων, ενώ καραδοκούν τσουχτερά πρόστιμα για όσους δεν τα τηρήσουν (επιχειρήσεις και καταναλωτές).
«Θα υπάρχουν έλεγχοι και τα πρόστιμα για συνωστισμό θα είναι βαριά. Στην αρχή θα έχουμε συστάσεις και μετά βαριά πρόστιμα σε όλη την Ελλάδα», προειδοποίησε χθες ο Στ. Πέτσας.
Πάντως όπως έκανε γνωστό χθες το απόγευμα ο Υφυπ. Πολιτικής Προστασίας Ν. Χαρδαλιάς σε περίπτωση παράβασης του μέτρου της υποχρεωτικής χρήσης μάσκας (σε ΜΜΜ και κλειστούς χώρους) θα επιβάλλεται πρόστιμο 150 ευρώ.

Αγωνιούν οι επαγγελματίες…
Οι νέοι αυστηρότεροι όροι λειτουργίας της αγοράς, σε συνδυασμό με τις συσσωρευμένες υποχρεώσεις των επιχειρήσεων από το παρατεταμένο λουκέτο, προβληματίζουν τους επαγγελματίες, καθώς σίγουρα θα απαιτηθεί κι ένα αρκετά μεγάλο διάστημα προσαρμογής από τους καταναλωτές.
Ο φόβος του συνωστισμού θα κάνει και πολλούς πολίτες διστακτικούς στο να επισκεφθούν τα καταστήματα με άνεση για τα ψώνια τους, ακόμη και για βόλτα.
Την ίδια ώρα, το γεγονός ότι την περίοδο της καραντίνας εκτοξεύθηκαν και οι ηλεκτρονικές αγορές και είναι πολύ πιθανό η συνήθεια αυτή να μείνει σε αρκετούς Έλληνες και για το μέλλον, δεν είναι καθόλου ενθαρρυντικό για πολλά μικρά καταστήματα.
Τα ευρήματα της πρώτης έρευνας της Pulse RC για το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών στην Αττική, που διερεύνησε αναλυτικά τις σύγχρονες ηλεκτρονικές υπηρεσίες μέσω Ίντερνετ και κινητών είναι αποκαλυπτικά: σχεδόν όλοι οι Έλληνες (88%) χρησιμοποιούν πλέον τακτικά (από «κάποιες φορές την εβδομάδα έως κάθε μέρα») το Ίντερνετ – και 2% μπαίνει «κάποιες φορές το μήνα».
Αναμφίβολα, τα άνοιγμα της αγοράς θα πρέπει να γίνει με αργά και προσεκτικά βήματα, όμως η νέα πραγματικότητα που έφερε ο κορωνοϊός στη ζωή μας, απαιτεί και περαιτέρω στήριξη από πλευράς της πολιτείας. Το ότι ανοίγουν σταδιακά οι επιχειρήσεις δεν σημαίνει ότι μπορούν άμεσα να επανέλθουν σε μια έστω μερική κανονικότητα.

Νέες συνήθειες…
Η περίοδος της καραντίνας έχει αλλάξει και τις συνήθειες των καταναλωτών. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας περιόρισαν δραστικά τις επισκέψεις των καταναλωτών στα καταστήματα για αγορές τροφίμων.
Συγκεκριμένα, ο μέσος αριθμός εβδομαδιαίων επισκέψεων των καταναλωτών για αγορές τροφίμων έχουν μειωθεί από 13,6 σε μόλις 6,1 δηλαδή κατά 55%. Η μεγαλύτερη ποσοστιαία μεταβολή καταγράφεται στη λαϊκή αγορά όπου οι επισκέψεις έχουν μειωθεί από 1,7 σε 0,3 κατά 83%.
Οι μικρότερες, αλλά και πάλι σημαντικές μειώσεις, καταγράφονται στο σούπερ μάρκετ και στα αρτοπωλεία-φούρνους κατά 44%, από 3,4 σε 1,9 και από 3,7 σε 2,0 αντίστοιχα.
Παράλληλα καταγράφονται ιδιαίτερα σημαντικές αλλαγές σε σχέση με τα κριτήρια επιλογής τροφίμων.
Συγκεκριμένα ενώ στη μέτρηση του Δεκεμβρίου τα βασικά κριτήρια επιλογής τροφίμων ήταν η ποιότητα και τα χρήματα, τον Απρίλιο η εικόνα έχει αλλάξει τελείως και τα βασικά κριτήρια πλέον είναι η υγιεινή και ασφάλεια με 31% και ο χρόνος-άνεση-ευκολία με 23%.
Στο πλαίσιο της έρευνας εξετάστηκε η πρόθεση των καταναλωτών να διατηρήσουν συνήθειες που υιοθέτησαν λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού ή των μέτρων περιορισμού κυκλοφορίας.
Η τάση με τη πιο μακροχρόνια επίδραση φαίνεται ότι είναι η αποφυγή εξόδων προκειμένου να έχουν χρήματα σε περίπτωση ανάγκης, η οποία θα διατηρηθεί από το 46% του κοινού, αλλά με το 19% να δηλώνει ότι θα το κάνει ως το τέλος του 2020.